Paard minder diep laten lopen en aanleuning verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bob1976

Paard minder diep laten lopen en aanleuning verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 20:24

L.S.,

Mijn paardje loopt heel erg snel te diep. Zelfs als de teugels nog lang zijn, buigt hij zijn hoofd al af. Hij neemt weinig tot geen aanleuning. Hij is heel lenig, en heel snel. Drijven naar je hand is moeilijk omdat hij al erg snel gaat. Helaas gaat hij weliswaar erg snel, maar hij is niet voor het been.

Ik heb de neiging om de teugels erg losjes te laten omdat ik niet wil trekken (hij loopt immers al te diep), maar hierdoor krijg ik dus geen aanleuning. Teugels korter roept ook spanning op, maar ook dat hij z'n hoofd gaat kantelen/nog dieper.

Ik probeer veel tempowisselingen te rijden, overgangen e.d. om hem aan het been te krijgen, maar het is erg lastig. Ik hoop meer aanleuning te krijgen omdat ik denk dat ik hem dan ook beter onder controle kan houden als hij schrikt of gespannen is (het is een Engels Volbloed en heeft soms energie te veel!)

Ik ben samen met een instructrice aan het werk, maar vraag me af of mensen hier tips hebben, of misschien het zelfde probleem hebben.

Persevero

Re: Paard minder diep laten lopen en aanleuning verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:49

in stap overgangen rijden. halt en weer stap en weer halt en weer stap eventueel achteruit. en echt op je been naar voren laten gaan. daarna stukje draven niet te veel aan de voorkant zitten. been geven en dan opvangen geareert ze niet dan terug naar de stap weer overgangen doen. en weer opnieuw.. hiep bij mij best ok

mandyrakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:03

ik zou hem gaal longeren met dubbele lijnen.
dat heb ik met mijnes ook gedaan want die liep eerst ook te diep. en nu gaat het stukken beter. of er bestaan tegenwoordig ook stalen bijzets. dat je paard dus niet dieper kan. ik heb het ook dat is echt super handig alleen ze zijn wel prijzig.
volgens mij betaal je zo 80 euro.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 12:27

@mandyrakker: Stalen bijzets? Dat klinkt echt verschrikkelijk! @66996236 Overgangen rijden doe ik inderdaad veel, dat helpt al wel iets.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:33

Mijn paard is ook zo een zeer voorwaarts en opkrultype. Dat komt omdat ze het moeilijk vinden de achterhand er meer onder te zetten. Wat goed helpt is haar wat "te liften" , dus het hoofd wat hoger instellen. Je paard red het momenteel gewoon niet om laag te lopen en krult zich op en gaat op de voorhand lopen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:50

een paard dat achter je hand kruipt is wel de laatste die je moet liften, daar gaan ze alleen maar meer van krullen.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 13:27

@fransje23: het liften helpt wel iets om hem naar boven te krijgen, maar ik heb dan nog steeds geen aanleuning... Hij loopt dat gewoon een beetje in het luchtledige. Voor het plaatje leuker, maar niet voor mijn gevoel....
Maar ja... eigenlijk is het ook onmogelijk om via een forum DE oplossing te krijgen, elk paard is anders.. Maar soms hebben mensen toch handige tips. Sommige zijn het proberen waard (en sommige niet!)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:29

ik zou idd heel veel overgangen gaan rijden, en hem zo aan het been krijgen. Vanuit een sukkeldrafje naar een arbeidsdraf en weer terug en zo naar je hand drijven. En in eerste instantie werken dat ze langer en lager wil komen, die oprichting kan pas als je je aanleuning verbeterd hebt.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:22

mandyrakker schreef:
ik zou hem gaal longeren met dubbele lijnen.
dat heb ik met mijnes ook gedaan want die liep eerst ook te diep. en nu gaat het stukken beter. of er bestaan tegenwoordig ook stalen bijzets. dat je paard dus niet dieper kan. ik heb het ook dat is echt super handig alleen ze zijn wel prijzig.
volgens mij betaal je zo 80 euro.

Dat klinkt naar :(:) Wat zijn dat? Misschien is het heel iets anders dan dat ik me erbij voorstel.......

TS, ik denk dat je al goed bezig bent met de overgangen rijden. En dan vooral schijnovergangen. Die van mij wordt altijd heel heet als ik dit 'te lang' doe (doe dit niet zo lang hoor, maar hij vindt het moeilijk), ik weet niet hoe dat met die van jou zit? (die van mij is een tinker :+ geen volbloed)

Lisa_Poetin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:48

Misschien proberen met bijzetteugels maar dan niet vast aan de singel, maar aan het zadel dan moet hij zn hals wel opzetten ;)

Mijn pony heeft dit probleem ook,
En het helpt bij mij wel ;)

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 11:51

@Lisa-Poetin: Dat werkt niet, hij gaat dan nog steeds te diep, alleen dan hoog/diep!..... En ik houd eigenlijk niet van hulpteugels, wil het graag zelf doen, dan heb ik meer gevoel.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:00

sja bij het te diep gaan is de oplossing been om naar voren te gaan. óók bij een paard die rent voor het been.

En om het rennen voor het been op te lossen zou je inderdaad zoals gezegt het beste overgangen kunnen rijden, naar voren op je been, en terug op je zit (maar ook bij het terugrijden je been eraan houden!)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:10

Loesje heeft helemaal gelijk.
Omdat hij zo hard loopt, vergeet je te rijden. Juist een loperig paard, moet aan je been zijn.
Teugels op maat en rijden. Hierdoor komt hij aan de teugel. En een op houding naar boven maken, als hij te diep komt.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 08:06

of misschien schouderbinnenwaarst rijden. of voltes enzo, of voltes vergroten en verkleinenen. dan kun je wat meer met je been doen zonder dat hij het gelijk als voorwaarts ziet. soms lijd dit wat af

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:31

Tempo met zit onder controle houden en naar de hand toe drijven,
als hij onder je vandaan rent, overgang naar stap en weer opnieuw,

Ik heb ook een rennerig paard die erachter kukelt. Door wél eraan te zitten
en het tempo consequent te controleren wordt ze met de dag beter!
In stap en draf neemt ze nu het bit grotendeels aan, als ze moe wordt gaat ze soms nog te diep
Galop is de volgende stap :Y)

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:17

Heb je z'n rug en schoft wel eens na laten kijken, en je zadel :)?
Bij mij moest het zadel op gevult worden.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 19:45

Ja, zadel en rug zijn nagekeken..... Hij doet het al jaren... dus het is niet 1-2-3 opgelost..... Eigen schuld, natuurlijk.....

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:56

Je kan je in ieder geval wel gerust stellen, want het ligt dus niet aan het zadel, of rug ;).
Wanneer gaat je paard diep lopen, is dat bijvoorbeeld wanneer je je teugels op maat maakt?
Of is het wanneer je veel van 'm gaat vragen?

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 14:36

Hij loopt helaas al te diep ZONDER dat ik de teugels op maat maak.. Hij loopt heel snel in een soort houding. Ik moet constant opletten dat hij zich niet 'verstopt'. Hij heeft een zacht bitje (dubbelgebroken aurigan) in, en zijn gebit is ook nagekeken. Maar het gaat soms wel goed hoor, maar dat is alleen op topdagen.. haha... Wat vooral lastig is, is als hij heel erg fris is. Dan vouwt hij zich zowat dubbel waardoor ik dus ook geen 'rem' meer heb. Overigens ging het vandaag wel goed, maar pas aan het eind. Dan is hij een beetje moe en gaat hij wat meer op het bit leunen en kan ik wat meer echt rijden.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:41

Ik denk dat ik jou probleem een beetje snap.
Misschien moet je een metalen bit proberen, gewoon een dubbel gebroken trensje
die je nu ook hebt maar dan alleen van metaal ;).
Het kan zijn dat hij een metalen bit beter vind, maar misschien ook niet.
Het is dus veel uitproberen bij jou pony, maar je zal vast en zeker op een oplossing uit-
komen hoor ;).

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:22

Ik heb altijd met een gewoon metalen enkel gebroken trensje gereden.. Maar wilde dit bitje uitproberen. Volgens mij maakt het niet veel uit.....

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:28

Het klinkt alsof het paard "ergens" niet goed zit... als jij het hebt over het "verstoppen" heb je er al eens eens een opsteophaat bij gehad? Zo niet, zou ik het eens na laten kijken... probleem uileggen... weet ik zeker dat je verder kan!

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:34

@Lies21 - misschien is dat een idee. Ik denk er over na. Dank je wel voor de tip.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:58

Ik zou er niet teveel mensen bij halen, je hebt alles al na laten kijken dat zou voor mij wel genoeg zeggen, maar het is je eigenkeus :).
Heb je toevallig ooit op een oplossing gekomen, misschien dat je stiekem wat geprobeert hebt zodat hij minder diep ging lopen?
Heb je toevallig een foto, want ik snap de houding niet helemaal :+.
Ik het opgekropt in de hals, of juist dat de hals een halve cirkel vormt zoals al die rollkur gevallen?

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 07:15

Ik ga op zoek naar een foto.....