Help mijn arabier is kanonskogel met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ardech

Help mijn arabier is kanonskogel met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 09:20

Ik heb een arabiertje van 5,5 gekocht augustus 2009 super braaf toen met rijden
Achteraf bleek zijn rug vast te zitten en dit is verholpen door een osteopaat.
Dat verklaart ook waarom hij zo rustig was, als je pijn hebt ga je je niet druk maken

Nu is echter het probleem dat als hij wat hoort of ziet het een afgeschoten kanonskogel is en binnen een seconde aan de andere kant van de bak staat
Als je even je aandacht verslapt neemt hij je te grazen. :(

We rijden hem lang en lag ivm met het opbouwen van zijn achterhand en rug.
Als hij even afgeleidt is geven we 2 benen en rijden hem weer naar beneden en ontspan me hand weer

Maar zijn gedrag begint aardig vervelend te worden
Ik ben bang dat ik straks mijn bijrijdster kwijt raak door zijn oververhitte gedrag.
Met mijn dochter van 10 is hij juist weer heel voorzichtig
Iemand tips ?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:25

euh 24/7 buitenzetten en geen biks voeren. Die van mij wordt ook een raket als ik hem op stal zou zetten en biks zou geven. Nu is hij lekker ontspannen en zichzelf als hij buitenstaat met zijn vriendje. :j

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:27

Zoveel mogelijk beweging? Dus als er een kans is dus 24/7 buiten, of alleen overdag. Voordat je gaat rijden eerst een kwartier longeren zodat het ergste eruit is?
Wat voer je nu?

Arabesk

Re: Help mijn arabier is kanonskogel met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:27

Arabieren zijn geen paarden om lang in een stalletje te staan dan worden ze gek :+

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:28

Om hem nu meteen zo hup de kou in te gooien, nee dat is nou ook weer niet nodig. Maar lekker overdag een paar uur in de padock zou wel fijn zijn. (misschien komt hij dat al)
Ieder geval moet hij zich voor het rijden uit kunnen leven.

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 09:29

Arabesk schreef:
euh 24/7 buitenzetten en geen biks voeren. Die van mij wordt ook een raket als ik hem op stal zou zetten en biks zou geven. Nu is hij lekker ontspannen en zichzelf als hij buitenstaat met zijn vriendje. :j

Staat normaal gesproken ook overdag op het land maar met dit weer zijn de weilanden drama en bij dooi weer te nat
Voer wat hij krijgt is nature best van Pavo dit is al minimaal en toegevoegt 2 scheppen nerv control.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:29

Arabesk schreef:
Arabieren zijn geen paarden om lang in een stalletje te staan dan worden ze gek :+

Wat een onzin :(

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:30

kohtje schreef:
Arabesk schreef:

Wat een onzin :(

ja klopt, eigenlijk is geen enkel paard geschikt om lang op stal te staan :)*

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:31

Het frisse winterweer kan hem ook extra blij maken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:31

Is er geen mogelijkheid om hem twee keer per dag wat te laten doen? Bv stapmolen of een keer longeren erbij?

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 09:34

Longeren is nu geen optie bakken zijn slecht en in de binnenbak mag niet gelongeerd worden.

Daarom nu eerst vliegles voordat ik na half uur normaal kan rijden.

Zit al te denken om er niet meer op te stappen voordat alle sneeuw en bagger weer weg zijn en hem daarna weer op te pakken maarja daar heb ik toch ook weer geen paard voor gekocht om naar te kijken ;)

Ik haal nu eerder me vliegbrevet dan een winstpunt

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:41

Arabesk schreef:

Tuurlijk is het beter om ze buiten te hebben,
maar echt niet elke AV wordt gek als ze binnenstaan hoor..

Ik zou idd proberen wat de andere aandragen, en in dit geval idd wachten tot je weer kunt longeren en dan dat doen voor het rijden.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:44

kan je hem/haar niet eerst even lekker losgooien n een bak zodat hij/zij even lekker zn eigen energie eruit kan gooien?en daarna gaan rijden

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 09:51

Heb net mailtje gestuurd naar staleigenaar met de vraag of er niet toch ergens een geschikt landje is waar hij nu toch kan staan eventueel samen met onze a-welsh.

Losgooien probeer ik al maar kan niet altijd omdat we met 70 paarden op stal staan en niet elk paard bij de ander in de bak los gegooit kan worden

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:55

mischien ergens anders gaan staan waar je paardje lekker naar buiten kan het hele jaar?padock of land zodat ie zn eigen energie kan kwijtraken?ik zou ook gek worden als ik zoveel in een stal moest staan..

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:06

Misschien vraag je nog wel teveel van hem , aangezien hij bij je dochtertje wel rustig is.

En let goed op of jouwn spieren en hoofd wel rustig zijn , als jij gaat spannen spant hij ook , en vooral er niet vanuit gaan dat hij weer gaat rennen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:10

ik longeer meestal ook nog ffe al is het 10 minuutjes. dan erop en gwn goed doorrijden veel oefeningen enzo dat ie gwn geen tijd heeft om eraan te denken maar veronderstel dat je dat ook al allemaal geprobeerd hebt. Bezig zijn met lang en laag rijden kan ik meestal pas laatste halfuur nu want het eerste halfuur is ze ook echt niet te doen soms hoor..

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 10:33

Uriah schreef:
Misschien vraag je nog wel teveel van hem , aangezien hij bij je dochtertje wel rustig is.

En let goed op of jouwn spieren en hoofd wel rustig zijn , als jij gaat spannen spant hij ook , en vooral er niet vanuit gaan dat hij weer gaat rennen.

Mijn dochter vraagt idd helemaal niks van het die rijdt hem leven de lol
Ik had echter de opdracht gekregen hem meer naar voren te rijden en lang laag

Klopt misschien ook wel wat je zegt dat ik er misschien te gespannen opzit, als hij er vandoor vliegt en ik lig eraf heb ik een probleem als ik iets breek
Zorg voor brood op de plank en kids gaat toch door mijn dochter ziet dat nog niet

http://angeliquevendel.hyves.nl/album/43645134/Cherokee/-xkioP0B/video/858379732/0/15_O/

Niet op me houding letten had nog last van me rug van de bok ervoor

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:41

Ik heb even een stukje van het filmpje bekeken, en mij valt op dat je hem wel wat meer kan laten doen tijdens het rijden. Maak voltes, gebroken lijnen, op de binnenhoefslag zodat hij meer op eigen benen moet gaan lopen bijvoorbeeld. Is misschien wel wat lastig gezien het feit dat er pony's en mensen gewoon midden in de bak staan te kwebbelen, maar goed.
Misschien heb ik niet lang genoeg gekeken hoor (eerste minuut) maar echt lang en laag vind ik hem ook nog niet lopen.
Verder ben ik het eens met degenen hierboven, probeer hem naast het rijden zoveel mogelijk buiten te krijgen. Ik heb 2 Arabjes die allebei knettergek worden als ze niet de hele dag naar buiten kunnen. Maar dat had ik vroeger met mijn KWPNers ook, dat is niet echt ras-afhankelijk denk ik. Zeker met dit weer zijn de meeste paarden toch wat joliger.

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 11:46

Filmpje was al wat ouder hij loopt nu lager
Dat ik hem kreeg liept hij compleet opgekrult.

En idd is niet rasafhankelijk mijn oude kwpn trapte de staldeur eruit maar was in de bak ontzettend lief. Hij heeft het precies omgekeerd.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:12

Probeer het rijden leuker te maken(en op het goede been rijden) Ik vind het echt een plaatje van een dier !
Hij moet gewoon meer aan het werk dit is wat geest doodend.

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 12:15

Dank je wel

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:20

24/7 buiten gaat misschien niet lukken, maar alle uurtjes die hij buiten staat om zijn energietjes kwijt te raken, dat is beter...

Daarnaast een noodrem installeren is misschien handig (zijn diverse manieren voor, moet je alleen even uitzoeken wat voor jou werkt).

Ik heb een haflinger (nee het ligt niet persé aan het ras) die ook dit soort geintjes had en soms heeft. Ik heb hulp hierbij en ij wordt dan aangeraden om haar werk te geven, voltes, afwenden etc etc. Tuurlijk gaat ze dan niet ineens rustiger, maar uiteindelijk wordt het beter. Pilonnen in de bak zetten om te slalommen etc is ook leuk. Ik was ook te geestdodend met haar bezig, maar heb ook ervaren; het moet afwisselend en leuk zijn voor ze.

En...zelf ook vooral rustig zijn inderdaad. Als ik een baaldag heb ga ik er niet op, dan wordt het drama.

En soms helpt even longeren voor het rijden, ik doe dat sowieso, dan hoef ik ook niet bang te zijn dat als ze eens gek doet ze nog koude spieren heeft enz.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:24

Bij het zien van het filmpje is mijn eerste gedachte dat je hem ook veel te veel de ruimte laat. Je rijdt een rondje zonder dat er ook maar iets gebeurd. Zet hem aan het werk. Zeker als hij zo'n bui heeft, zorg ervoor dat hij met zijn aandacht bij jou is en dat die aandacht ook niet kan verslappen. Rij voltes, een pasje schoudervoor, een stukje wijken, wissel in tempo, rij hem naar voren en weer terug. Hoe harder hij wil rennen, des te harden hij maar aan het werk gaat. Het is aan jou de taak om zijn energie in goede banen te leiden.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:24

ardech schreef:
Longeren is nu geen optie bakken zijn slecht en in de binnenbak mag niet gelongeerd worden.

Daarom nu eerst vliegles voordat ik na half uur normaal kan rijden.

Zit al te denken om er niet meer op te stappen voordat alle sneeuw en bagger weer weg zijn en hem daarna weer op te pakken maarja daar heb ik toch ook weer geen paard voor gekocht om naar te kijken ;)

Ik haal nu eerder me vliegbrevet dan een winstpunt

dus als ik het goed begrijp loopt je paardje nu niet buiten omdat er sneeuw ligt en de wei te nat is..
en longeer je hem niet omdat dat niet gaat...
dan vind ik het niet vreemd dat hij fris is als hij buiten komt.