voeten uit de beugels.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marijn_

voeten uit de beugels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 19:40

Heee,

Ik heb een probleem bij het rijden. Als ik in draf aan wil sporen of als ik galopeer steun ik niet meer op mijn
beugels en raak ik dus best vaak mijn beugels kwijt. (ik spoor aan met mijn hielen ik weet dat het verkeerd is maar
dit is mij ooit aangeleerd en moet ik dus nu weer afleren want ben net weer 1,5 jaar aan het rijden.
Ik spring ook en dit is dus niet echt handig tijdens het springen. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen of heeft
iemand wat tips? :D

liefs

saskia1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:14

ik had dat vroeger ook, maar ik ben het gewoon verleerd

Anna

Re: voeten uit de beugels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:16

Ik kan je alleen maar aanraden om heel goed je hakken uit te drukken.
Helpt het niet als je in verlichte zit aangalopeert? Dan heb je automatisch al meer druk op de beugels.
Het is natuurlijk geen oplossing voor op lange termijn, maar het zou je misschien kunnen helpen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:18

Veel oefenen denk ik :) Iedere keer eraan denken dat je je hakken uit moet drukken. Ik vermoed dat jij je beugels verliest of doordat je er niet meer op steunt en je dus vastklemt, of omdat je je hakken op trekt. Dus ik zou proberen mijn hakken uit te drukken, dan blijf je misschien beter zitten :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:19

Neem een paar zitlessen en je probleem is over.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:22

AnnaaX schreef:
Ik kan je alleen maar aanraden om heel goed je hakken uit te drukken.
Helpt het niet als je in verlichte zit aangalopeert? Dan heb je automatisch al meer druk op de beugels.
Het is natuurlijk geen oplossing voor op lange termijn, maar het zou je misschien kunnen helpen?

Nee, juist niet!
Als je je hakken uitdrukt, heb je juist meer kans dat je beugel uitschiet.
Je voet moet recht in de beugel zijn, dus hak ongeveer even hoog dan de teen. steun iets meer op je beugel. been lang houden, ontspannen blijven veren in enkel, knie en heup.

succes!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:24

bovenbenen ontspannen, onderbeen rustig aansluiten..
maar vooral niet knijpen met je bovenbeen!!! daarmee duw je jezelf omhoog en de rest van t ellendige geschommel volgt :P

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:33

Hebben je beugelriemen de juiste lengte?
Zo ja, dan zou ik zitlessen nemen, want de kans is vrij groot dat je onbewust ergens gaat zitten klemmen, als je in draf of galop gaat. Als je goed in balans zit, dan klem je niet.
Misschien vind je draf en galop (onbewust) nog een beetje spannend, na zo'n tijd niet gereden te hebben. Daar ga je ook van klemmen, en dus beugels verliezen.
En controleer je lijf op spierspanning en denk dan: ontspan, laat los, komt goed, ik kan best op mijn billen zitten met ontspannen benen.
Succes, het gevoel komt wel weer terug hoor. (ik had zelf al 6jr niet meer gereden en had hetzelfde, na een paar maandjes en wat zitlesjes kon ik weer ontspannen en bleven de beugels weer op hun plek. )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:43

Knieen loslaten en je vanuit de heup langmaken in een brede U-zit!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:59

als je een braaf dier hebt, stukjes zonder beugels gaan rijden Eerst stap en draf, en dan focussen op het ontspannen van je benen. Gaat dat goed, dan ook een klein galopje proberen. Zorg dat je een pluk manen of een bokriempje vast kunt houden voor de zekerheid!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:06

ik zou zit lessen nemen...
en zelf in de gaten houden of je niet klemt met je bovenbenen

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:29

Zitlessen en zonder beugels rijden wil meestal wel helpen. Deed vroeger eens in de zoveel tijd mijn beugels eraf (of zonder zadel rijden).

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:21

je knieën loslaten! ik had (en nu nog wel een beetje soms) dat ook, en toen ging mijn instructeur gewoon elke x zeggen 'knieën los' en nu heb ik er bijna geen last meer van!

ladydevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:56

je eigen lang maken bovenbenen ontspannen anders druk je je uit het zadel, hakken uitdrukken en in je hoofd blijven zeggen )(ook als je aan springt) hakken naar beneden, en verder goed blijven oefenen, mocht het niet werken zitlessen

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:10

Heel stom, maar rijden met paard aan de longe, jij met je beugels op een gewone lengte maat. Eventueel een bokriempje aan je zadel, zodat je niet het idee krijgt om uit balans te gaan rijden.
En dan alleen de focus op benen lang en voeten in de beugels + hakken naar beneden drukken...

loveflira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:48

ik had dat vroeger ook, maar nu bijna niet meer, op dit paard van mij heb ik het niet, op de vorige wel

MyOwnDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:48

DAt heb ik ook, bij bijna elk paard eigenlijk tot nu toe wel, maar bij mijn eigen paard is het een stuk beter in galop omdat hij een draver is en nogal vlak gallopeerd.
Ik denk dat het komt omdat je je meer aan je zadel vastklampt of zoiets.

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:49

Zitlessen en vooral ontspannen rijden.
Als je je benen aanspant/klemt dan is het logisch dat je je beugels kwijt raakt. Beugels bewegen en als jouw benen/voeten op slot staan dan bewegen de beugels gewoon bij je weg ;)

Ontspannen zitten is echt de sleutel. Neem verder goede lessen om je zit te verbeteren en om het probleem met aansporen echt af te leren. Het is lastig maar alles is mogelijk.

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:17

probeer ontspannen te gaan zitten en op je kont.
en je benen lang maken.

meer4b

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:09

iedere seconde dat je aan het rijden bent aan je benen denken, het is heel lastig en je aandacht gaat soms ergens anders heen maar het helpt wel; je moet je er van bewust worden hoe je je been houdt

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:51

Als je je beugels op de juiste lengte hebt, zou ik zoals al eerder vermeld is, zitlessen nemen :)
Ik heb dat probleem nu ook, maar dat komt bij mij denk ik omdat ik altijd in springhouding heb gereden, terwijl ik nu waarschijnlijk een overgang naar dressuur overweeg :)

zanmeesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:05

altijd op letten dat je op de bal van je voet steunt? zo kun je ze niet rap kwijtspelen.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:26

vooral je bovenbenen ontspannen en laten hangen. Als je (vaak onbewust) je bovenbenen spant worden ze korter en verlies je je beugels..

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:15

gewoon elke hulp die je geeft, eerst nagaan hoe je dat ook alweer goed doet. Ik had het ook, maar dan met je been naar achter gooien. ( Omdat ik vroeger vaak op een trage manegepony reed. Zeiden ze dat ik dat moest doen) Toen was ik nog maar 8 of 9 ofzo, dus kon het niet echt heeeel veel kwaad.
Succes!

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:39

Je zet waarschijnlijk je bovenbeen vast tegen het zadel waardoor je niet meer op je beugels leunt en ze dus kwijt raakt. Dus meer leunen op je beugels.