kreunen met nagevelijk rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sofietjee

kreunen met nagevelijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 16:05

als ik mijn tinker vraag nagevelijk te lopen gaat ze heel overdreven gebogen lopen , en ze maakt daar bij een zuchtend steunend geluid
en ik voel het bit tegen haar tanden komen denk ik dan ( ik hoor en voel dan een tikje)...
ik heb geen idee wat dit is maar ik ben bang dat het wat ergs is ofzo...
weet iemand raad?

groetjes sofie

Smoethie

Re: kreunen met nagevelijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:12

miss heeft ze ergens last van . Tansarts even laten komen

sofietjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 17:50

die heb ik pas laten komen was niks aan de hand geen wolfs tanden of ies dergelijks...

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:53

foto's?

sofietjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 18:45

nee sorry geen foto's .
heb wel net gereden ging redelijk goed maar als ik haar vraag gaat het eerst wel goed maar dan begint ze weer raar te ademen en overdreven gebogen te lopen.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:27

Bedoel je dat ze dan aan het pullen is?
Dan zou het kunnen dat ze niet fatsoenlijk kan ademhalen. Schuimt ze dan ook overmatig? Dat zou dan
ook een gevolg kunnen zijn. Niet goed kunnen ademen en niet kunnen slikken.
De mijne probeert met pullen onder het werk uit te komen.

sofietjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 19:32

ja daar lijkt het wel op ja ze schuimt wel wat maar niet echt over matig.
maar ik heb wel het idee dat ze onder het werk uit probeerd te komen.
maar wat kan ik er aan doen?

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:38

Ik heb toevallig vandaag nog les gehad. Ik moet van mijn instructeur een arret geven. Heel even flink met beide handen een rukje geven. Nu rijd ik wel bitloos, maar het komt evengoed aan. Na een paar keer was het over. De volgende keer probeert hij het natuurlijk weer, maar dan zal het vlugger over zijn.
Je kunt zien dat hij niet kan slikken als er echt van die schuimslierten uitvallen.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:43

ateo schreef:
Ik heb toevallig vandaag nog les gehad. Ik moet van mijn instructeur een arret geven. Heel even flink met beide handen een rukje geven. Nu rijd ik wel bitloos, maar het komt evengoed aan..

:? :? :? Dat is nou echt wel het laatste wat ik zou doen of zou aanraden!?!

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:44

als een paard schuimt kan hij niet goed slikken en daardoor minder goed ademen. misschien is dat dan wel het probleem
haal anders het sperriempje en de neusriem eraf en kijk of die dan nog steeds schuimt en dat geluid maakt,
en anders even de dierenarts nalaten kijken

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:46

rocksyboy schreef:
ateo schreef:
Ik heb toevallig vandaag nog les gehad. Ik moet van mijn instructeur een arret geven. Heel even flink met beide handen een rukje geven. Nu rijd ik wel bitloos, maar het komt evengoed aan..

:? :? :? Dat is nou echt wel het laatste wat ik zou doen of zou aanraden!?!

lkkr paardvriendelijk.... paarden doen niet zomaar raar of maken ook niet zomaar rare geluiden.. .dit komt door de ruiter/ harachement/ medisch etc

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:46

lijkt mij ook niet het sterkste plan.
fijne instructeur...

misschien wat meer voorwaartser vragen?
dit deed ik altijd als mijn paard te diep liep.

dan weer rustig oppakken

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:49

Ach, het is net ietsje strenger dan een ophouding. Scheelt niet veel, is wel duidelijk. Mijn instructeur is een leerling geweest van Ernest van Loon en dat was niet zomaar iemand.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:33

Nee, maar een ophouding is toch écht wel wat anders dan een rukje.

Daarbij heb ik nog nooit iets opgelost met aan de teugels trekken. Dat is bij mij regel nr 1, NOOIT IN DE MOND TREKKEN. Wanneer een leerling bij mij dat doet, zeg ik gelijk; stap maar even af. Nou zijn mijn leerlingen over het algemeen wel al iets verder gevorderde ruiters, maar dit tolereer ik écht niet.

En wát precies wil je daarmee bereiken?? Dat het paard niet meer kreunt?? Of niet meer tegen de tanden slaat?? Of beter kan ademen?

Waaróm geef jij precies dat rukje? Wat doet je paard waarmee dit de oplossing is?

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 08:45

Even ter verduidelijking: Ik rijd altijd met een zeer zachte hand. IK TREK ABSOLUUT NIET AAN DE TEUGELS. Een ophouding bij mij houdt in: heel even heel lichtjes mijn ringvinger en pink sluiten. Daar reageert hij al goed op. Bij een rukje sluit ik heel snel heel even mijn hele hand. Dat is een fractie van een seconde. Hij houdt dan meteen op met pullen en komt met zijn hoofd weer hoger, zodat de ademhaling en het slikken weer goed kunnen gaan.
Misschien had ik het wat genuanceerder op moeten schrijven.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 08:55

Het kan aan mij liggen, maar ik krijg altijd te horen dat ik moet drijven op het moment dat mijn paard (Fries) zich gaat opkrullen en achter de teugel lopen. Op dat moment drukken ze namelijk de rug weg, en kunnen dus al niet lekker ontspannen voorwaarts lopen. Tel daarbij op dat er eventueel een probleem is met ademhaling of tuig, dan is het juist zaak van die hele voorkant af te blijven en eerst eens die moter aan de achterkant aan te zwingelen. Blijft ie het dan nog doen, dan zou ik eens verder gaan kijken.

Met lange teugel de moter aanzetten is ook geen slecht idee trouwens, dan kan je goed merken of het alleen is bij aanleuning of dat het ergens anders zit.

Liever los ik persoonlijk problemen op met rijden op been en zit, niet met de voorkant ;) .

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 08:58

Weet je , vaak wil het paard dan achter het bit komen , meestal ligt dat toch wel daaraan dat het paard dan te veel op de voorhand loopt .
Rechtrichten kan vaak veel problemen oplossen ,
Kijk naar welke kant je paard scheef is
ik zou dan veel zijgangen oefenen , en van voren niet veel doen , als hij leert op eigen benen te staan , komt het nagefelijke en de hoofd halshouding vanzelf . Belangrijk vind ik altijd dat ze goed afkauwen , niet bijten maar meer alsof hij een snoepje in z'n mond heeft en erop zit te smakken zeg maar , dit brengt ontspanning in z'n kaak ,hals en uiteindelijk ook in z'n rug .
Leer hem goed voor het been te zijn , maar doe de zijgangen in het begin zeer langzaam in stap.
je zult zien , het werkt .

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 09:01

Ik heb altijd geleerd dat als ze kreunen tijdens het rijden dat ze op en moeilijk punt zitten. Bijv doordat de spieren nog niet sterk genoeg zijn. En dat je als ze kreunen even rustiger aan moet doen, bv even andere oefening. Dat stukje moet getraind worden totdat ze sterk genoeg zijn.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 09:22

Kreunen kan te maken hebben met dat het paard het moeilijk vind. Als je paard niet gewend is nagevelijk te lopen, vergt het best wat van zijn spieren om dat wel te doen, dus dat moet je langzaam opbouwen. Achter de teugel kruipen is in eerste instantie op te lossen met been, maar sommige paarden sluiten zich helemaal af, gaan dan in paniek nog verder opkrullen. Een arret is een bekende oplossing om paarden even wakker te schudden, hoewel ik het niet met Ateo eens ben dat dit een hardere ophouding is, het gaat vooral om de snelheid waarmee het gegeven wordt. Een arret hoort juist heel licht te zijn!

Ik heb even een stukje gezocht van Bent Branderup over de arret, misschien is het duidelijker voor mensen die Ateo meteen voor dierenmishandelaar uitmaken:

Citaat:
Bent zegt dat er ophoudingen zijn in 4 gradaties: 4/4 gehele ophouding doet het paard acuut stilstaat, 3/4 doet hem bijna stilstaan, maar op het allerlaatst vraag je toch voorwaartsheid, 2/4 ophouding is de 'gewone halve ophouding. en 1/4 is een licht arrêt wat test of het paard nog bij de les is.

http://www.kunstenrijkunst.nl/verslagbentokt09.htm (kon zo snel geen betere bron vinden, maar de kern van de boodschap komt volgens mij wel over ).

Overigens vind ik dit een middel dat je niet zomaar even in de achtertuin moet gaan proberen, maar alleen onder begeleiding van een instructeur die er bekend mee is. Anders verval je al snel in trek en plukwerk en dat is nou precies wat niet de bedoeling is van deze hulp.

sofietjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 10:16

dank jullie wel ik ga het allemaal uit proberen en dan laat ik weten hoe ze er op reageerd

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:48

Zesiram schreef:
Kreunen kan te maken hebben met dat het paard het moeilijk vind. Als je paard niet gewend is nagevelijk te lopen, vergt het best wat van zijn spieren om dat wel te doen, dus dat moet je langzaam opbouwen. Achter de teugel kruipen is in eerste instantie op te lossen met been, maar sommige paarden sluiten zich helemaal af, gaan dan in paniek nog verder opkrullen. Een arret is een bekende oplossing om paarden even wakker te schudden, hoewel ik het niet met Ateo eens ben dat dit een hardere ophouding is, het gaat vooral om de snelheid waarmee het gegeven wordt. Een arret hoort juist heel licht te zijn!

Ik heb even een stukje gezocht van Bent Branderup over de arret, misschien is het duidelijker voor mensen die Ateo meteen voor dierenmishandelaar uitmaken:

Citaat:
Bent zegt dat er ophoudingen zijn in 4 gradaties: 4/4 gehele ophouding doet het paard acuut stilstaat, 3/4 doet hem bijna stilstaan, maar op het allerlaatst vraag je toch voorwaartsheid, 2/4 ophouding is de 'gewone halve ophouding. en 1/4 is een licht arrêt wat test of het paard nog bij de les is.

http://www.kunstenrijkunst.nl/verslagbentokt09.htm (kon zo snel geen betere bron vinden, maar de kern van de boodschap komt volgens mij wel over ).

Overigens vind ik dit een middel dat je niet zomaar even in de achtertuin moet gaan proberen, maar alleen onder begeleiding van een instructeur die er bekend mee is. Anders verval je al snel in trek en plukwerk en dat is nou precies wat niet de bedoeling is van deze hulp.

Pcies. Maar uit het stukje van TS kom ik niet te weten of ze instructie heeft, én of het idd instructie is van iemand van Branderup (ze gebruikt wel de term, maar goed dat hoeft niets te zeggen uiteraard) . Dan nog is het toch nog de bedoeling eerst de spieren te trainen, achterhand aanzetten en dan pas aan de voorkant sleutelen? (Ik rijd meer CR richting op, dus zeg ik iets stoms dan hoor ik het wel :D ) Met neus over de grond en goed voorwaarts heb je een goed begin voor het ontspannen van de rug, en kan je van daaruit fijner oppakken. :D

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:41

Ik rijd overigens niet volgens Branderup, maar ik vond dit een duidelijke uitleg over de lichtheid van een arret. Want het arret ken ik wel, en dat is niet aan Branderup gebonden, maar wordt in meer 'stromingen'( jakkie wat een woord ) gebruikt.

Ik ben voor eerst ontspanning, dan tempocontrole en dan nagevelijk rijden. Dan rijd je vaak idd vanuit neus op de grond ( of boeghoogte, afhankelijk van je paard ) naar nagevelijkheid, en heb je de spieren er al op voorbereid. Dan nog kan het zwaar zijn voor een paard om langdurig in een bepaalde houding nagevelijk te blijven. Het is aan het ruitergevoel van degene die er op zit om dat te bepalen en misschien eerder te stoppen of je paard wat vaker de hals te laten strekken.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:39

Ik weet wat een arret is, maar het is zeker geen rukje aan de teugels geven. Daarbij wordt dit bij mijn paarden/leerlingen nooit gebruikt om een paard over de rug/ nageeflijk te laten lopen. Daarvoor gebruiken wij alleen maar een weerstand biedende hand, met daarbij een drijvend been die de achterhand naar de hand toe drijft. Wanneer een paard achter de teugel gaat lopen, extra been bij geven. Niet een 'rukje' aan de teugel geven, hierbij 'trek' je hem alleen nog maar meer in de krul. Been eraan en licht weerstand biedende hand.

Als instructeur moet je duidelijk uitleggen wat een arret is. Of überhaubt een ophouding. Want hier weer een goed voorbeeld dat dat dus verkeerd wordt geinterpreteerd. Jammer..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:47

Zesiram schreef:
Ik rijd overigens niet volgens Branderup, maar ik vond dit een duidelijke uitleg over de lichtheid van een arret. Want het arret ken ik wel, en dat is niet aan Branderup gebonden, maar wordt in meer 'stromingen'( jakkie wat een woord ) gebruikt..

:D Ik kende het nog niet, dacht dat het een Belgisch woord was :+

Zesiram schreef:
Ik ben voor eerst ontspanning, dan tempocontrole en dan nagevelijk rijden. Dan rijd je vaak idd vanuit neus op de grond ( of boeghoogte, afhankelijk van je paard ) naar nagevelijkheid, en heb je de spieren er al op voorbereid. Dan nog kan het zwaar zijn voor een paard om langdurig in een bepaalde houding nagevelijk te blijven. Het is aan het ruitergevoel van degene die er op zit om dat te bepalen en misschien eerder te stoppen of je paard wat vaker de hals te laten strekken.

Bregh fokt zich nog wel eens op, die ziet overal wel een trol of bakkabouter in en ze is van zichzelf behoorlijk voorwaarts. Dus vandaar dat ik bij haar ervoor kies om haar eerst ontspannen / dragend te krijgen ipv stuwend (probeeeeeeeer he) en ondertussen die neus naar de grond. En idd, ook al ga je daarna als ze dat goed doorheeft oppakken, dan merk je dat het toch nog moeilijk is om het lang vol te houden. Daar komt ook de kennis van wanneer weer even een stappie terug, of korter oppakken.
Dus jij verwoord gewoon beter dat we het allebei hetzelfde doen als ik zo teruglees. :D

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:00

rocksyboy schreef:
Ik weet wat een arret is, maar het is zeker geen rukje aan de teugels geven. Daarbij wordt dit bij mijn paarden/leerlingen nooit gebruikt om een paard over de rug/ nageeflijk te laten lopen. Daarvoor gebruiken wij alleen maar een weerstand biedende hand, met daarbij een drijvend been die de achterhand naar de hand toe drijft. Wanneer een paard achter de teugel gaat lopen, extra been bij geven. Niet een 'rukje' aan de teugel geven, hierbij 'trek' je hem alleen nog maar meer in de krul. Been eraan en licht weerstand biedende hand.

Als instructeur moet je duidelijk uitleggen wat een arret is. Of überhaubt een ophouding. Want hier weer een goed voorbeeld dat dat dus verkeerd wordt geinterpreteerd. Jammer..

Een arret is ook niet bedoeld om een paard over de rug te rijden. De enige situatie waar ik me bij kan voorstellen dat een arret gebruikt wordt, is als een paard zich opkrult en vervolgens afsluit. Sommige paarden kunnen echt 'doof' worden voor beenhulpen op het moment dat ze zich opkrullen en elke dan volgende beenhulp gebruiken om verder op te krullen ( tot je met zijn tweetjes een koprol maakt).
Als dit gebeurt is er van te voren natuurlijk al het één en ander mis gegaan, maar sommige paarden hebben zo'n reactie aangeleerd. Persoonlijk zou ik ze ook liever uit zo'n situatie helpen door een korte tik van de kuit achter de singel, maar als dat een averechts effect heeft, kan een arret wel uitkomst bieden.
Als je paard zich helemaal heeft opgekruld en zich afsluit, heb je nl. niks aan een weerstandbiedende hand.
Maar wat ik zei, niet om mee te gaan spelen in de achtertuin en als je paard zo extreem reageert dat je dit nodig hebt, dan moet je wel heel handig zijn om dat op te lossen. Ik denk dat het in het geval van TS (nog) niet aan de orde is.