Shetlander rijklaar maken help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ghhf

Shetlander rijklaar maken help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 18:16

Ik zoek tips.

Je kan wel al een zadel op haar rug doen en je kan er dan op zitten.
Maar we willen graag dat als je aanspoort dat ze luistert.

Hopelijk hebben jullie tips!

Dennis

Re: Shetlander rijklaar maken help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:31

Netjes in laten rijden door iemand met voldoende ervaring.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:51

Zoek iemand die jullie kan helpen. Niet zelf gaan aanklooien als je nog nooit een pony hebt beleerd. Het is belangrijk dat het allemaal goed gebeurd, daar hebben jullie en je pony het meeste plezier van in de toekomst.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:10

ga helemaal met mijn voorgangers mee; niet zelf doen als je al geen verstand hebt van dat soort basisbeginselen.

Even offtopic: hoop dat je het halster van de foto in je profiel inmiddels een héul stuk hoger en minder strak hebt gedaan? Zo kan 't arme beestje bijna geen lucht meer krijgen.... ;)

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:18

Dat is altijd een beetje lastig. Als jij er zelf nog oppast dan zou je met behulp van iemand die er verstand van heeft je pony in kunnen rijden. Maar als jij er zelf ook niet oppast, zou je toch echt een klein meisje moeten vinden die met behulp van iemand die er verstand van heeft jou shetlander inrijd. voorderest ga ik met mijn voorgangers mee. Rijd een shetlander in zoals je ook met een groter paard zou doen. :)

Ghhf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 22:15

Je kan er al op zitten en draven maar ze loopt alleen door als er iemand naast loopt met halstertouw.
Hoe krijg ik me pony zo ver dat ze naar aansporen luistert en daarmee doorloopt en draaft.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:20

Heel cliché maar neem les. Wij kunnen niet vanuit ons beeldscherm kijken hoe je pony reageert en hoe je dit oplost.

Maar ze wil niet lopen dus, ben je niet toevallig te groot? Dat is vaak al snel het geval op een shet.

Ghhf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 22:30

Ik ben niet te groot voor me shet.
Maar ik kan nergens tips vinden enal.
Ik heb ervaring en heb wel keer jongere pony ingereden maar ik zit hier met aansporren waar die niet naar luistert.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:33

Maar heb je les dan?
En hoe doe je het nu? Kent je pony stemhulpen?

Ghhf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 22:34

capopjekop schreef:
Maar heb je les dan?
En hoe doe je het nu? Kent je pony stemhulpen?

Ik heb les ja.
Ik zoek eerst tips voordat ik aan de slag ga. Niet echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:35

meliiii schreef:
Ik ben niet te groot voor me shet.
Maar ik kan nergens tips vinden enal.
Ik heb ervaring en heb wel keer jongere pony ingereden maar ik zit hier met aansporren waar die niet naar luistert.

Als je een beetje ervaring had zou je moeten weten hoe je een pony dit aanleert.
Dus ik zou zeggen, doe maar gewoon níet. Laat het maar aan iemand anders over of haal er deskundige hulp bij.

EDIT: Zie net dat je pony nog niet eens stemphulpen kent.
Niet aan beginnen dus.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:43

Dus eigenlijk komt het er op neer dat de pony nog geen goede basis heeft. Ik wil je adviseren om een stapje terug te doen. Ga aan het werk met de longe, zodat de stemhulpen er eerst goed inzitten. En ga daarna samen met je instructice verder met rijden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:05

Als je ervaring hebt met het beleren/inrijden van jonge paarden, dan zou je een dergelijke vraag niet hoeven te stellen.....?

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:51

SMP -> RT

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:26

ik zie in je profiel dat je 11 bent ? 3.5 jaar rijervaring heb en 2x in de week rijd,

Ik wil niks over de leeftijd zeggen en mensen mogen het met mij oneens zijn,,

maar als jij nu 3.5 jaar rijd..wanneer en hoe heb jij dan al een pony ingereden,,mij lijkt dat je tog nog iets meer
ervaring nodig hebt ( tog om op je leeftijd te komen ) kwa het inrijden van paarden/ pony's ik zelf persoonlijk zou mijn
paard of pony niet willen laten inrijden door een meisje met zo kort ervaring en rond jou leeftijd en dat is echt niet
dat ik discrimineer op leeftijd..als jij die shetlander in wil rijden,,moet je of iemand zoeken die het voor je wil doen ?
of als je daarvoor niemand kan vinden.. iemand zoeken die weet wat ie doet zoals mijn voorgangers al zeiden..en wat ze ook al
zeiden kwa eerst leren om op stemhulpen te reageren.. eerst de basis dingen en dat kan het best met grondwerk
en daarna pas er over denken om de pony in te gaan rijden..

iig veel succes gewenst..

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:36

Dan is het belangrijk dat ze eerst de stemhulpen kent. Ga eerst is met haar longeren. Zodra ze aan de longerlijn kan en ze stemhulpen kent word het meteen een stukje makkelijker. Dan kan iemand je begeleiden aan de longerleen en door het combineren van de stemhulpen en jou beenhulp, gaat ze dat na een tijdje aan elkaar koppelen en begrijpt dat jou beenhulp zoiets is als een stemhulp. :)

Aardbei445

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:24

Ik zou als je van plan bent het zelf te gaan doen, sowieso een ervaren iemand erbij halen. Het klinkt natuurlijk heel standaard, maar het is wel het beste! Mijn shet is ook door een minder ervaren meisje ingereden, dus het KAN wel goed gaan, maar ik zou geen risico's nemen! Veel succes in ieder geval ;)

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 01:12

ik ben het met Ies_ eens. door te longeren kun je stemhulpen aan leren en dit kun je gebruiken door been hulpen aan te leren. zorg inderdaad dat je begeleiding hebt. ook al zou je hier ervaring mee hebben, nooit alleen aan de gang gaan met een jong ding.
succes :D

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:17

begeleiding zoeken, en gewoon rustig aan oefenen. anders leer je het je pony dadelijk verkeerd aan

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:53

Zoek goede begeleiding!

Als je al aangeeft zelf niet genoeg kennis te hebben, kun je alleen maar verkeerde dingen aan leren.

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:17

Het is al vaker gezegd, maar zoek idd goede begeleiding en begin met longeren. Als je dit voor elkaar hebt en je pony reageerd op stemhulpen kun je uiteindelijk als je dr op zit zeggen draf terwijl je aandrijfd en dat belonen en het zo verder leren. Maar GA DIT NIET ALLEEN DOEN *niet stom bedoelt*

Ik rij nou zelf ongeveer L niveau maar ik zou dr zeker niet aan beginnen om een paard in me eentje in te rijden. Gewoon omdat het echt goed moet gebeuren, omdat je anders je hele pony verpest

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:07

Lees dit Wiki artikel eens: Zadelmak .
Zoals degene boven mij al hebben gezegd moet je hier niet alleen aan beginnen. In het Wiki artikel staat in grote lijnen hoe je het kan opbouwen. En als je niemand hebt die je kan helpen zou ik er niet aan beginnen, zoiets kan gevaarlijke situaties opleveren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:08

Ik heb nu de dochter van een stalgenoot die onder mijn begleiding mijn pony inrijdt. Meisje is 9 jaar en rijdt ontzettend leuk op haar eigen pony, maarja, zulke meisjes zijn héél schaars

sarahhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:55

je kan misschien iemand vinden die je shet voor je wil inrijden ?

floorhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:12

zoek iemand die er veel verstand van heeft!
anders kan die zo verpest worden en luisterd die helemaal niet !
succes! (: