Handen stilhouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Handen stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 14:24

AAARGH!
Ik word er gek van... Ik krijg altijd maar weer te horen dat ik m'n handen niet stil kan houden.
Goed, nu was het dinsdag ook alweer 3 weken geleden dat ik had gereden, in verband met mijn schaatskoorts en het sluiten van de ijsbaan door dooi. Maar dat is geen excuus om je handen te laten wapperen onder het rijden.
Dus ik ben op zoek naar tips!
En dan niet tips als: "Beeld je in dat je een dienblad draagt." Want dat heb ik nu al vaak genoeg gehoord...
Ik weet dat het probleem van binnenuitkomt, en dat mijn zit lang niet perfect is.
Zijn er dingen die ik naast het paard kan oefenen?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:43

Probeer eens je handen voor 10 minuten op de manenkam te zetten en ze daar op te houden, dus niet optillen. Dat heeft bij mij ontzettend geholpen!

Janine1990

Re: Handen stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 15:05

Dat is dus juist wat ik niet wil, ik wil niet mijn handen vastzetten en daardoor nog meer dingen voor mij en mijn paard blokkeren... :)
Ik heb het idee dat de oplossing van binnenuit moet komen...

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:42

Hm, moeilijk. Je moet natuurlijk wel meegaan, niet serieus vastzetten. Ik zou zo 1-2-3 niet kunnen verzinnen wat je anders zou kunnen doen. Ligt het ook niet aan je paard, dat die wat onrustig is in de mond waardoor jouw handen gaan zwabberen?

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:45

Probeer je schouders te ontspannen :)
Als je merkt dat je je schouders gaat vastzetten draai je kleine rondjes met jou schouders.
Als je in je schouders vast gaat zetten ben je ook een groot deel van je "schokdempers" in je armen kwijt. Waardoor je dus ook je handen niet stil kan houden. Eigenlijk is het net als met volle glazen/kopjes dragen dan moet je ook je armen op zekere hoogte ontspannen zodat het er niet overheen gaat :)
Laatst bijgewerkt door Amrah op 22-01-10 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 16:46

Paard wordt onrustig in de mond van mij hoor, nooit andersom.
Alle fouten liggen imo bij de ruiter, niet bij mijn paard. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 16:46

Amrah schreef:
Probeer je schouders te ontspannen :)
Als je merkt dat je je schouders gaat vastzetten draai je kleine rondjes met jou schouders.
Als je in je schouders vast gaat zetten ben je ook een groot deel van je "schokdempers" in je armen kwijt.

Die zal ik morgen wél even meenemen in het rijden. Maar ik heb niet het idee dat ik mijn schouders echt vastzet, heb nooit last van nek/rug na het rijden... :n Niet in dat gebied althans.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:48

Je hoeft er ook geen last van te hebben. Maar een kleine ongemerkte spanning kan toch grotere "gevolgen" hebben :)

In elk geval succes :)

Marriiel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:52

Je bedoelt tijdens het lichtrijden neem ik aan? Dan is het simpel: Ga je staan in de beugels 'strek' je je armen, ga je weer zitten buig je je armen. Dan gebruik je je ellebogen als een soort scharnier :).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 16:53

Marriiel_ schreef:
Je bedoelt tijdens het lichtrijden neem ik aan? Dan is het simpel: Ga je staan in de beugels 'strek' je je armen, ga je weer zitten buig je je armen. Dan gebruik je je ellebogen als een soort scharnier :).

Euh neeh, onder alle omstandigheden...

Marriiel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:56

Zorgen dat je je bovenlichaam ontspant zodat je mee kunt gaan met de beweging je paard.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:57

Heb hetzelfde probleem volg het topic even :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 16:58

Marriiel_ schreef:
Zorgen dat je je bovenlichaam ontspant zodat je mee kunt gaan met de beweging je paard.

Ja, en dat is niet zo zeer het probleem, bovenlichaam ontspannen, meegaan met het paard heb ik ook weinig moeite mee.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:05

Ik heb het ook lang gehad, gewoon erg consequent zijn tegen jezelf. Continue op letten!

Ik heb het soms nog wel eens als het paard moeilijk doet bv dan neemt mijn oude gewoonte het weer over, maar als ik er echt op let kan ik ze veel stiller houden!

Sarabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:50

Je kunt tijdelijk een klein stokje losjes in je handen houden, maar let er wel op dat je je ellebogen en schouders daarbij los blijft houden.

kuifje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:13

ik heb er ook last van/gehad maar gaat inidergeval beter want hoor ze er nooit meer over.
gewoon steeds er op letten

kuifje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:14

oow jaa ga trouwens het topic volgen als er nog goede tips zijn

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:16

stabiliteit in de handen heeft alles te maken met rompstabiliteit.. op het moment dat jouw romp in balans en stabiel is heb je ook stillere handen. Pilates oefeningen zijn vnl. gericht op rompstabiliteit, maar ook een leuke oefening om je handen te trainen is, kom of schaal met bijv. tennisbal erin dan gaan lopen en dan moet het balletje stil blijven liggen, ook leuk om met gesloten ogen te oefenen maar dan moet je wel even iemand bij je hebben die kan kijken of het balletje stil blijft liggen.. :D

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 06:48

Je hoeft geen last van je schouders/rug te hebben om daar vast te zetten hoor :)
Ik zet zelf mn linkerhand ook erg vast vanuit mijn schouder (soms zo erg voor ik het door heb dat ik het voel verkrampen naar mijn idee) maar ik heb ook nooit last van mn rug/schouder na het rijden terwijl mijn handvastzetting toch echt vanuit mn schouder begint. Heb er jammergenoeg nog geen goede tip voor gehad dus blij je topic ff volgen :D

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:58

volg het topic even, ik beweeg mijn rechterhand de hele tijd! Daardoor krijgt mijn paard om de zoveel tijd rukjes in zijn mond.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:02

Een riempje aan je zadel doen en dat de hele tijd vast houden, heeft bij mij erg geholpen, alleen je kan dan niet zo goed sturen, maar na een tijdje ben je ervanaf

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 18:50

padany schreef:
stabiliteit in de handen heeft alles te maken met rompstabiliteit.. op het moment dat jouw romp in balans en stabiel is heb je ook stillere handen. Pilates oefeningen zijn vnl. gericht op rompstabiliteit, maar ook een leuke oefening om je handen te trainen is, kom of schaal met bijv. tennisbal erin dan gaan lopen en dan moet het balletje stil blijven liggen, ook leuk om met gesloten ogen te oefenen maar dan moet je wel even iemand bij je hebben die kan kijken of het balletje stil blijft liggen.. :D

Kijk, daar heb ik iets aan!
Heb nog een Pilates video en wat dvd's liggen, misschien toch maar eens weer proberen :')

irissahorse schreef:
Een riempje aan je zadel doen en dat de hele tijd vast houden, heeft bij mij erg geholpen, alleen je kan dan niet zo goed sturen, maar na een tijdje ben je ervanaf

Ik wil NIET mijn handen vastzetten, dat is het bestrijden van symptomen... Ik wil de oorzaak bestrijden...

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:31

Op welke manier heb je onrustige handen? Beweeg je teveel op en neer? Zet je je handen te breed? Of haal je ze teveel naar je toe? Als je je handen te breed hebt kan je eventueel een bruggetje maken van je handen om je bewust te worden wanneer je dit doen. Verder heeft een onrustig handhouding vaak te maken met onvoldoende ontspanning en spiercontrole. Tips hiervoor heb je al gekregen in andere reacties.

Irma1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:33

Wij deden gewoon altijd een stokje op zweepje OP je handen leggen, zodat je ze wel rechtop MOET houden, dan kun je ze nog wel iets bewegen, maar zodra je teveel gaat bewegen valt ie eraf!

Handcreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:25

Beelt niet in dat je een dienblad op je handen hebt.
Houd een dienblad op je handen ;)

Okee niet letterlijk maar een zweepje werkt ook goed. Leg een zweepje horizontaal op je handen, en maar houden daar.

en dan... oefenen, oefenen, oefenen.

groetjes handcreme ;)