Links bezweet, Rechts droog..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stacy S

Links bezweet, Rechts droog..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 01:55

Hey iedereen!

Wie kent dit?
Mijn paard is na het rijden, nu met dit koude weer, niet zo bezweet. Nu valt het mij op dat ze onder haar zadel rechts bezweet is maar aan de linkerkant vrijwel helemaal droog is...
Dit vind ik heel vreemd, ook mijn instructeur heeft hier geen antwoord op evenals diverse clubgenootjes..

Het eerste wat je denkt is dat je paard super scheef is en rijtechnische niet helemaal inorde..
Maar dit is niet het geval.. ze is natuurlijk op 1 kant wel wat makkelijker dan op de andere, maar dat lijkt me niet meer dan normaal..
We rijden M2 dressuur en met dit koude weer kan ik gewoon doortrainen in onze binnenmanege..

Iemand die dit herkend? of weet hoe dit komt?

Alvast bedankt!

Lisette03

Re: Links bezweet, Rechts droog..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 02:12

ik denk dat je zadel aan een kant meer druk heeft, daar waar je zadel teveel drukt, daar kan je paard niet zweten, dus krijg je daar droge plekken, ik zou dus je zadel eens laten controleren

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 02:17

Het is niet alleen onder het zadel, ook gewoon onder het zweetblad en het dekje waar het zadel niet ligt..
Het gaat ook niet om droge plekken, ze is links gewoon helemaal droog.. :?

Hmm.. ik zal toch eens aan de zadelmaker vragen, bedankt voor de tip!

sibond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:58

meestal duidt zweten op het gebruik van de spieren,
ik denk dus dat je paard zijn spieren aan de linkerkant meer gebruikt dan rechts.. dat hoeft niet gelijk te betekenen dat je paard rijtechnisch niet in orde is, het kan wel betekenen dat hij links compenseerd voor rechts :)

Baksleep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:40

Nog nooit van gehoord. MAar wat webje
zegt klinkt erg logisch

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:47

Webje heeft opzich wel een punt, stel dat hij recht wel goed inbuigt in z`n lichaam dan moeten z`n spieren daar hard werken,
En links buigt hij niet in, hij gaat wel in stelling dus z`n hals is wel bezweet, maar z`n lichaam buigt niet.....
Hierdoor kan natuurlijk ook je zadel scheef worden, scheve bespiering, met een scheef zadel maakt weer recht(voor het oog natuurlijk ) Dus is het moeilijk te zijn.

Het is maar een theorie.... :D

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:35

Het lijkt inderdaad te maken te hebben met een niet gelijkmatig gebruik van de spieren!!

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:37

Lisette03 schreef:
ik denk dat je zadel aan een kant meer druk heeft, daar waar je zadel teveel drukt, daar kan je paard niet zweten, dus krijg je daar droge plekken, ik zou dus je zadel eens laten controleren

dit was bij mij ook het geval dus zou zeker laten nakijken.

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 11:07

draver170 schreef:
Lisette03 schreef:

dit was bij mij ook het geval dus zou zeker laten nakijken.

Ik heb mijn zadel al 4 jaar, dat kan toch niet opeens scheef geworden zijn de afgelopen 4 weken?

Ik heb gister gereden, vooral op de buigingen gelet, ze was links echt nat en rechts helemaal droog! Ik snap er niets van! Ze heeft nog met de zweetdeken gestaan omdat ze zo bezweet was, aan 1 kant dan.. :?
Ik vind het echt heel raar, en ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen.. iig m'n zadel laten controleren, maar ik heb het gevoel dat het aan m'n paard ligt.. maar ze loopt niet anders dan anders..

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:55

Het kan niet opeens in 4 weken veroorzaakt zijn! Als het met scheve bespiering te maken heeft dan heeft zich dat opgebouwd en valt het je nu pas op doordat hij ongelijk zweet....Hoeft dus niet perse aan het zadel te liggen....Als je bijvoorbeeld meer linksom doet dan rechtsom kan je paard al scheef zijn.....

En je zadel gaat knellen als hij ongelijk gespierd is...

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 21:55

Vandaag weer rechts helemaal droog na het rijden.. *zucht*..
Morgen bel ik Divoza of en wanneer ik mijn zadel kan laten na kijken.. en ook de dierenarts.. misschien dat die mij meer kan vertellen..
Ik wordt er helemaal gek van! Ik begin met rijden ook al te prutsen, extra buiging enzo, dat moet ik niet doen!

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 23:44

Ik kan verder op internet ook niet veel vinden op websites van masseurs of therapeuten..

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:32

paarden zijn een ster in compenseren. kan dus maar zo zijn dat hij ergens last van heeft maar dat je zit niet merkt. dus wanneer hij iets ontlast en iets anders meer belast kan hij daar natuurlijk gigantisch gaan zweten. en dat kan dus ook van de laatste weken zijn. misschien verkeerd gerold of vast gelegen in de stal? bij ons komt minimaal 1 x per jaar iemand die doet dry needling. ze ziet echt alles! je kent je paard niet meer terug. zij kan je ook veel vertellen over je paard.
dryneedlingandrea is de site volgens mij. ze komt door heel NL dacht ik...

je kan haar gerust is bellen.
succes ;)

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 16:06

Het gesprek met de Dierenarts heeft niet veel opgeleverd.. Hij vond het heel raar, maar ze is verder helemaal gezond en heeft geen andere klachten. Enige wat overblijft zijn neurologische problemen maar dan zou ze ook andere klachten moeten hebben zoals helemaal scheef staan.. en een hele stijve nek en hals..

Dus eerst zadel laten controleren en de combi paard en zadel...
Denk dat ik dan toch maar een masseur of fysiotherapeut moet vragen voor advies en een behandeling..

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:43

Ik denk ook dat het teveel op een hand rijden is.
Blijf gewoon oefeningen doen en kijk of het beter word.
Als het gewoon zo blijft kan je misschien de spieren aan de bezweten kant even los masseren?

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:45

Ik heb hetzelfde, mijn paard zweet alleen aan de linkerkant van zn hals, en rechts totaal niet. Terwijl ze toch rechts ingesteld is, heel apart.

loveNicos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:35

Heeft het niets iets met de spierwerking te maken?

Louie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:06

Mijn paard heeft dat ook, op z'n hals. Links is hij meer bezweet dan recht. Dat komt, omdat hij door mijn oefeningen meer zijn linker nek spier(en) moet gebruiken. Dat verklaart waarom hij links meer zweet, hij gebruikt die spieren meer.

Het kan ook zo zijn dat je paard bij oefeningen of rijden zonder oefeningen, meer zweet op een bepaalde plek. Dat komt omdat bepaalde spieren meer worden gebruikt dan andere spieren. Simpelweg omdat die spieren minder in conditie zijn en dus meer moeten werken.

Dit kan je verhelpen door de spieren waar hij meer zweet te trainen.
(Dit betekent dus niet dat een optimaal getraind paard niet zweet :+ )

Onder het zadel is natuurlijk een andere plek dan bij mijn voorbeeld de hals, maar ik denk dat het komt omdat bepaalde spieren door een of andere reden meer moeten werken dan de andere spieren. Misschien een spier verrekt met rollen? Is dit al lang?

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 00:16

Louie schreef:
Dit kan je verhelpen door de spieren waar hij meer zweet te trainen.
(Dit betekent dus niet dat een optimaal getraind paard niet zweet :+ )

Onder het zadel is natuurlijk een andere plek dan bij mijn voorbeeld de hals, maar ik denk dat het komt omdat bepaalde spieren door een of andere reden meer moeten werken dan de andere spieren. Misschien een spier verrekt met rollen? Is dit al lang?

Het valt me pas sinds een week of drie op.. Daarvoor was ze wel gewoon bezweet onder het zadel, ik ben ook niet anders gaan rijden en mijn paard doet zelf ook niet anders..

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 00:18

alovej schreef:
Als het gewoon zo blijft kan je misschien de spieren aan de bezweten kant even los masseren?

Dit lijkt me een beetje eng en niet zo verstandig, ik heb er totaal geen verstand van..

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 01:01

Stacy S schreef:
Ik kan verder op internet ook niet veel vinden op websites van masseurs of therapeuten..

Misschien staat het niet op de website maar kan je eens bellen om te informeren? Wellicht kunnen zij toch een ondersteuning vormen als er sprake is van ongelijke spierbelasting of compensatie.

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 10:06

Creatas schreef:
Stacy S schreef:

Misschien staat het niet op de website maar kan je eens bellen om te informeren? Wellicht kunnen zij toch een ondersteuning vormen als er sprake is van ongelijke spierbelasting of compensatie.

Ik heb al contact gehad met een masseur, ik heb uitgebreid uitgelegt hoe de situatie nu is.
Ze kon niet aangeven of dit door de spieren wordt veroorzaakt, daarvoor moest ze natuurlijk eerst het paard zien..

Ik heb vanavond weer les en ik ga met een ander zadel rijden, eens kijken hoe dat gaat..
Zit midden in mijn tentamen week dus heb ik nog geen tijd gehad om mijn zadel weg te brengen.
Als m'n paard nu wel overal zweet lijkt het probleem me bijna opgelost.
Ik wil haar zoiezo laten nakijken door een masseur oid, helemaal als blijkt dat mijn zadel niet deugt...

craje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:46

ik denk dat de grootste veroorzaker je zadel is. Ook al gebruikt hij zijn spieren aan een zijde meer dan aan de andere zijde, er is altijd sprake van een minimale lichaamstemperatuur. Je gaat het zweet pas zien als de huid contact maakt met je zadel. Waarschijnlijk heeft de bezwete kant zoveel druk onder het zadel dat daar het zweet zichtbaar wordt, niet door de inspanning maar door het conact met de sjabrak. De andere kant ligt dan waarschijnljik zo slecht aan dat zich daar geen zichtbaar zweet vormt. Ik zou dus in eerste instantie je zadel goed laten nakijken. En inderdaad met een ander type zadel rijden kan al meer duidelijkheid geven. Zorg wel dat het een heel ander type zadel is. Niet een van hetzelfde merk....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:55

ik zou je zadel laten nakijken en een masseur/fysio/opsteopaat laten komen. De enige gevallen waarbij ik een paard "abnormaal" heb zien zweten is omwille van "pijn". Paarden laten niet snel pijn zien en zijn dus idd meesters in het compenseren en verdoezelen. Veelal zit er ergens een wervel "geblokkeerd" of houden ze bepaalde spiergroepen vast. Afhankelijk van de ernst gaan ze overmatig zweten met een "afwijkend" patroon (bv je verwacht eerst hals, onder zadeldoek en daarna flanken en buik, maar dan kan het bv eerst op de flanken en buik beginnen)

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:05

Ik zou zeker adviseren om een osteopaat langs te laten komen. En ik zou ook even stoppen met rijden, je paard geeft duidelijk aan dat er iets niet goed is... Een paard moet gewoon soepel zijn en goed recht zijn anders kan hij van achter ook niet ondertreden en heb je kans op blessures. En als het niet anders kan ga dan zonder zadel rijden.