Bokkend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MirjamTobias

Bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:13

Hallo,
Ik heb een probleempje met mijn paard.
Hij bokt nogal vaak tijdens het rijden en dat vind ik heel erg onprettig, zoals jullie wel begrijpen.
Hij wordt nu bijna 5, dus ik vind dat het wel eens over mag gaan.
Hij heeft 4 bokmomenten:
-In de bak, dan trekt hij ineens een sprintje en hopla bok, daarna is hij wel gewoon weer te houden.
-In de bak, in (midden)galop.
-In de bak, als de mensen die stonden te kijken (aan de zijkant van de bak) en die weglopen (lijkt net of hij dan gefrustreerd raakt, of iets dergelijks).
-Tijdens het buitenrijden, in een snelle galop.

Eerst waren het kleine bokjes, maar nu worden het steeds grotere bokken.
Tik met de zweep of je stem verheffen werkt allemaal niet.
Sommige zeggen laat hem door galopperen, maar dan gaat hij alleen maar verder met bokken en sprintjes trekken.

Ik rijd nu met een gogue.
Ik heb gereden met thiedeman en elastiek, geen van beide hielp.

Heeft iemand advies hoe je dit op kan lossen?
Of is er een goed boek over of een goede site?
Alle hulp is welkom!
Alvast Bedankt.
Laatst bijgewerkt door MirjamTobias op 21-01-10 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:14

Is er geen oorzaak te vinden? Heeft 'ie last van z'n rug, zit jij niet makkelijk in galop, dergelijke dingen?
Doet hij het ook met een andere (betere) ruiter erop?

MirjamTobias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:16

Ik ben de enige die op hem rijdt.
Zover ik weet heeft hij geen rugklachten, een tijdje geleden reedt mijn instructrice op hem en toen bokte hij ook.
Het ligt nou niet echt aan de ruiter, en de ene dag doet hij het helemaal niet, soms een week niet.
Het ligt er zeg maar aan hoe zijn bui is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:18

Als voorwaarts oplossen geen optie is, is terugrijden dan wél te doen? Voel je het aankomen als 'ie er vantussen gaat knijpen?

MirjamTobias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:21

Meestal zie ik het aan zijn 'hoofd' en dan bedoel ik hoe zijn oren staan. Ik noem het altijd maar zijn 'bokhoofd' want dan staan te oren een beetje apart en dan houdt hij zijn hoofd anders.
Ik kan hem wel terug rijden, maar als hij een sprintje trekt is hij niet terug te rijden pas ná dat hij zijn bok heeft gegeven kan ik hem terug rijden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:22

Probeer eens even los te gooien of te longeren van tevoren, zodat ie de overtollige energie kwijt is.
En ik zet mijn paard altijd direct op een kleine volte als hij bokt, en even met de stem laten weten dat het niet mag.. Werkt goed, hij bokt eigenlijk nooit meer nu.

Tanald

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:23

Het feit dat je hem eerst met Thiedeman en elastiek rijd, en met een gogue, roept bij mij wel vraagtekens op, temeer hij bijna 5 is.
Wat is de reden dat je met deze hulpmiddelen rijd?

MirjamTobias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:23

Longeren werkt niet, wordt hij alleen maar drukker door en we hebben geen goede losgooigelegenheden.
Alleen een mini paddock waarbij hij met 4 galoppassen aande overkant is, dus kan hij niet lekker uitrennen.

MirjamTobias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:25

thiedeman moest van mijn oude instructrice, maar de nieuwe vond dat hij kort in de hals werd.
Ik heb 3× met elastiek (dat zei mijn nieuwe instructrice) gereden maar dat vond ík niet fijn rijden, en het verandere niets.
Met de gogue gaat het wel een stuk beter.
Daarom heb ik met zoveel verschillende hulpmiddelen gebruikt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:26

MirjamTobias schreef:
Longeren werkt niet, wordt hij alleen maar drukker door en we hebben geen goede losgooigelegenheden.
Alleen een mini paddock waarbij hij met 4 galoppassen aande overkant is, dus kan hij niet lekker uitrennen.

Hopla, daar heb je de oorzaak van je probleem!
Zeker zo'n jong dier moet overdag lekker met soortgenoten buiten staan. ;)

MirjamTobias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:27

's Zomers staat hij dag en nacht buiten, en dan gaat het nog steeds hetzelfde.
Nu komt hij idd minder buiten, maar het probleem is niet erger geworden, het is gelijk gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:32

Zéker als je 'm een tijdje te kort gereden hebt, zou ik z'n rug even laten checken. De meeste paarden zijn niet zo hufterig, en al helemaal niet van dit ras.
Mocht de rug in orde zijn dan lijkt het me een gewoonteprobleempje geworden te zijn, en moet die gewoonte doorbroken worden. Vaak is de ruiter waarbij het probleem ontstaan is daar echter niet capabel genoeg voor.
Heeft je instructeur evt. tijd (en ervaring genoeg??) om te corrigeren, mocht dat nodig zijn?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:34

MirjamTobias schreef:
's Zomers staat hij dag en nacht buiten, en dan gaat het nog steeds hetzelfde.
Nu komt hij idd minder buiten, maar het probleem is niet erger geworden, het is gelijk gebleven.

Oké dat is wel apart dan. Sorry dat ik zo snel conclusies trok, maar je komt zo vaak mensen tegen die maar niet snappen dat een paard wel eens raar kan doen van op stal staan.

Maar het is dus echt gewoon vrolijkheid?
Ik snap wel dat hij spelen fijn met z'n vriendjes mag doen, maar aan de andere kant moet werken ook leuk zijn. Doe je wel eens aan bv. springen, vrijspringen, of gewoon lol met je knol?
Zag dat je wel naar buiten ging, hoe vaak is dit?

MirjamTobias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:40

Nou afgelopen zomer heeft hij erg last gehad van hoest.
Dus heb ik ook 4 maanden geen les meer. (daarvoor deed hij het ook al)
Ik was zijn conditie weer aan het opbouwen en dat ging super (op dat bokken na, maar hij was van zijn hoest af).
Toen kwam die periode dat alles bevroren was, kon die wel lekker héél lang op de wei rennen.
Als het weer wat beter weer wordt ga ik meestal 3× per week naar buiten, waarvan 2× wel meer dan 3 uur.
Af en toe spring ik, maar na 3× springen is hij het zat, dus loopt hij door de hindernis. Ik rijd niet dressuurmatig, gewoon lekker rijden met veel figuren. Ik rijd ook best wel vaak zonder zadel, maar dat wordt dus nu minder. Zonder zadel is hij wel veel braver, misschien ligt het dan aan het zadel?? Ik heb wel zo'n bontje. Vrijspringen gaat niet, paarden mogen niet los in de bak, en paddock is dus te klein. Ik zorg dat hij heel veel afwisseling heeft. Zijn voer is ook al geminimaliseerd, alleen hij krijgt wel kuilgras ipv. hooi. Het hooi is te droog voor hem, dan gaat ie weer hoesten. Hele uitleg, ik hoop dat jullie er wat aan hebben =)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:41

Dan zou ik snel eens een zadelpasser laten komen :) bontje maakt het zadel alleen maar krapper. Hoe lang heb je het zadel al?

MirjamTobias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:42

ik denk zo'n anderhalf/ 2 jaar

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:43

Oké dat is wel goed om te weten.

Is het bontje om je zadel passend te maken?
Als je het bontje namelijk gebruikt, enkel en alleen omdat het je zachter lijkt, meteen weer wegdoen. Het zorgt er namelijk voor dat je zadel te krap word.

MirjamTobias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:44

Het was of heel vaak het zadel laten opvullen of een bontje (zei mijn instructrice).
Nou moet ik zeggen dat hij ook bokt tijdens longeren (zonder zadel) en in de wei bokt hij ook heel vaak.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:45

En in die anderhalf jaar nog niet het zadel laten controleren/aanpassen?
Je paard is bijna 5, en volop in de groei. Grote kans dat ie uit het zadel is gegroeid :)

Bontjes maken een zadel absoluut niet passend. Heel slecht van je instructrise om je dat te adviseren.

Tanald

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:47

Uit je antwoord begrijp ik dat omdat je instructrices hebben gezegd dat je met een hulpmiddel moest rijden. Maar wat was dan de reden voor hun dat je er mee moet gaan rijden?

MirjamTobias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:48

Okee dan ga ik daar ook naar kijken, maar hij bokt ook heel vaak in galop aan de longeerlijn en in de paddock ( als hij daar ruimte voor heeft haha ).
Dus het lijkt me niet dé oplossing???

MirjamTobias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:49

Thiedeman: Dat hij naar beneden zou gaan lopen.
Elastiek: Eigenlijk ook, alleen dan dat hij niet kort in de hals zou raken.
Gogue: heeft een stalgenoot van mij me aanbevolen, reageert hij wel het beste op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:51

Enkel bokken in voorwaardse gangen zit 'm geheid in de (blije) aard van het beestje. Grote kans dat hij dit de komende 20 jaar ook blijft doen.
Oplossing: goed leren zitten en negeren.
Andere oplossing: knetterhard afstraffen (en dat is geen klein tikje), maar dat betekent wel dat je hem zijn vreugde bokken ontneemt en hij wel de kans moet hebben om dat zonder ruiter wel te kunnen uiten anders creeer je een angstig bommetje.
laatste oplossing: paard verkopen en een ander komep die wat minder elestiek in zijn lijf heeft.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:52

Wel vreemd, want je weet zeker dat het vreugdebokken zijn?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:54

als hij op de weide ook veel bokt, moet je misschien toch z'n rug laten nakijken. zeker in combinatie met een slecht passend zadel kan je veel rugproblemen "creëren"
Mijn paard bokt ook vaak op de weide, en bij zitten de lenden vaak vast waardoor ze aan de longe ook vaak in kruisgalop springt of verspringt met de achterbenen. Als je erop zit voelt het aan als kleine bokkesprongetjes.