rijden vanavond wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

delles4

rijden vanavond wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 17:14

heey,
Ik wil vanavond graag gaan rijden nu een probleempje.
mijn paardje is nogal een hittepetit en nu met dit weer nog erger.

Hij heeft de afgelopen anderhalve maand niet gereden en ook niet gelongeerd.
Hij heeft wel iedere dag even buiten gelopen.
In de wei is hij wel rustig, wil af en toe een rare sprong maken.

Nu is mijn vraag omdat ik hem nog maar 3 maanden heb of ik hem moet longeren voor ik er vanavond opga, ik heb hem nog nooit gelongeerd en ik weet dus ook niet hoe hij dat doet en aangezien ik zelf niet zo'n held ben met longeren.

Wat denken jullie?

supertinkie

Re: rijden vanavond wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:18

Gewoon eerst even los laten in de bak zodat ie zich even kan uitleven? Desnoods kort opjagen met een zweepje zodat de ergste drukte er uit is.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:20

Eerst even lekker losgooien daarna lekker een half uurtje longeren en dan opstappen.

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 17:22

ik kan hem niet losgooien ik moet op de club gaan rijden daar mag je de paarden niet losgooien.

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:22

Logeren (misschien met hulp) of eventjes losgooien in de bak. Als hij te druk is kun je altijd nog proberen de eerste 15min van je les aan de longe te doen ;)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:24

Vooraf thuis longeren en tijdens de les rustig aan doen indien mogelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:25

Is er op de club niet iemand die 'm even kan longeren voor je zodat de ergste gekkigheid eruit is?

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 17:26

nee ik denk van niet..

dat is juist het probleem haha.
Ik heb thuis hellemaal geen bak het enige wat ik kan is longeren op de club en daarna erop.
Maar ik ben bang dat als ik hem longeer hij mij longeerd inplaats van ik hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:27

Er zal toch wel een groter/sterker/ervarener iemand in de buurt zijn die even een handje kan helpen? Bv een medelesgenoot met wat meer ervaring?

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:28

Vraag of je instructeur je meehelpt met het longeren, of ga er zelf op zitten en laat je instructeur hem longeren? :P

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:28

Kan je vragen of iemand anders je wilt helpen met longeren?

En anders handschoenen aandoen en zorgen dat je goed in je schoenen staat, zodat je geen blaren krijgt mocht de lijn wel door je handen worden getrokken :).

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:29

Vragen aan de instructrice of je eventjes voor jezelf mag ''losrijden''. Rondje stappen, paar rondjes draf, en dan aanspringen in de galop, in verlichte zit gaan zitten en je paard even lekker laten lopen, hij mag vaart maken, hoeft niet maar het hoeft niet onbenullig te gaan, gewoon 2 min. op beide handen dan is de meeste frisheid er wel vanaf. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:31

zolang je niet het idee hebt dat hij stout is of overdreven "schrik"reacties vertoond, gewoon erop. Desnoods, doe je maar een hele korte opwarming en galoppeer je enkele minuten totdat hij z'n overtollig energie kwijt is. Als je paard longeren niet kent, kan je onnodig stress veroorzaken.
succes

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 17:32

ik heb vanavond geen les.
Misschien is er dus wel iemand met rijden en misschien ook niet.
Normaal helpt mijn zusje mee die is beter in longeren haha, maar die moet werken.
Ik ga er dus van uit dat ik alleen ben.

Mijn paard kent de longe wel maar de combinatie mijn paard en ik kennen de longe nog niet.
Ik heb dus geen flauw benul wat hij doet.
Ik denk dat ik dan beter voor mijn veiligheid en zijn veiligheid erop kan gaan zitten ofniet?
En longeren jullie je paard wel of niet vooraf?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:33

In ieder geval niet losgooien in een bak en hem even 'lekker opjagen'. Grote kans dat je paard daar alleen maar drukker van wordt, jij stopt er immers een hoop drukte in. Beter om even te longeren, mocht hij gaan, dan mag dat, maar moedig hem daar niet in aan. Beter dat hij gewoon even de spieren warm kan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:33

Als 'ie het niet kent dan zou ik er gewoon op gaan zitten en meteen wat draf- en galopwerk oppakken ja, da's veiliger voor iedereen dan.

Ik longeer nooit vooraf.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:35

Heb je privéles? Dan kun je inderdaad samen met je instructeur voorafgaand aan de les (flink) longeren. De rest van de les erop en niet àl teveel moeilijke dingen vragen (aangezien je het dier pas hebt en ze zo weining training heeft gehad de afgelopen weken).

Voorstel van HenkJan is ook prima: al snel naar een hoger tempo om -beheerst-wat energie af te laten vloeien. Daarna beginnen met "echt" losrijden voor het serieuzere werk.

Oh, ik zie net dat jullie als combinatie nog niet ervaren zijn in het longeren; dan zou ik het voorstel overnemen dat HenkJan je doet; erop en hop, tempo. Zeker als je geen -erge- boksessies verwacht ;)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:37

Ik zou proberen te longeren, je moet er toch een keer achter komen of dat kan.. En als er niemand is, mag je hem ook dan niet losgooien?

Ik zou er in iedergeval niet zomaar op gaan zitten als je zelf al aangeeft dat hij fris is, dan kun je beter niet gaan.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:41

ald je niet kan longeren evenn vragen of er iemand op wil stappen die stevig erop blijft zitten en hem even laat galoperen
de eerste paar minuten dan is de gekkigheid meestal
wel eruit erna

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 17:45

ik denk dat ik er maar gewoon op ga, ik heb best een stevige zit en bokken kandie altijd doen ook al rij je iedere dag.
Ik zal hem van de week dan wel longeren als hij iets rustiger is en vooralsnog weet ik ook niet of hij fris is maar dat lijkt me wel als hij anderhalve maand niet gereden heeft en hij is al best voorwaarts.
maar ik neem de longe mee voor als er iemand is of degene hem dan even wil longeren.
Mijn zusje die heeft een haf een best drukke en daar gaat ze naar de winter gewoon op en dan zelfs over straat.
Dit durf ik echt niet aan dus ga wel met de trailer maar ook zij zegt je kunt er gewoon op gaan zitten als je valt dan val je..

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:56

haha, als je valt dan val je :D
En als je je been breekt dan....
veel succes allesinds!!

xx_tassjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:03

zal hem ff losgooien en dan een beetje opjagen

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 20:14

ik ben terug.
veilig en wel zonder ook maar 1 valpartijtje.
(wel een paar omhooggaandebibsen en de voetjes van de vloer dans)

Maar het viel me mee.
Ik ben er gelijk opgestapt nou ik zat nog geen 2 seconden of daar ging meneer al, gellukig is hij erg gevoelig en komt gelijk terug.
een paar keer bokte die er egt doorheen echt overtolige energie.
Maar aan het eind was hij wel rustig en goed te rijden.

denken jullie dat als ik morgen weer wil gaan rijden hij rustiger is?

xAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:50

ik doe altijd eerst even warm rijden en dan ff loslaten en dan oppakken maar dat licht denk ik ook aan het paard;)

xAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:50

ik doe altijd eerst even warm rijden en dan ff loslaten en dan oppakken maar dat licht denk ik ook aan het paard;)