Haflingerstreek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Haflingerstreek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:17

Hé bokkers...

Ik weet even helemaal niet meer wat ik aan moet met mijn haflinger van 7 jaar oud.
Als ik in een binnenbak rij (wat niet altijd mogelijk is!) is ze super braaf!
Maar rij ik in een buitenbak, weiland of buiten...
Dan pakt ze het bit vast & gaat dan keihard onder me vandaan rennen.
En dan kan ik trekken aan het bit of terug gaan zitten met mijn zit...
Het heeft allemaal geen nut!
Ik heb er nu een kneveltrens in zitten dubbel gebroken.
Eerst ging het hier geweldig mee!

Maar tot dat ik vandaag buiten ree...
Op een lang pad pakte ze van uit stap gewoon het bit vast & stoof er vandoor in galop..
En niet een langszaam galopje ook!
Aan het einde van het pad zat een auto weg..
ik terug zitten & trekken aan het bit...
Het hielp allemaal niet!
Gelukkig stond mijn vriendin aan het eind van het pad (ze maakte foto's)
Door haar is mijn halfinger niet de weg op gerent gelukkig!
Maar we zaten wel bijna in het prikkeldraad... (was een stukje afgezet met prikkeldraad)

Ik twijvel nu heel erg of haar moet verkopen of niet....
Ik weet het gewoon echt niet meer!

Ik hoop dat jully het een beetje snappen!
Ik ben hier namelijk heel slecht in maar doe erg mijn best..

Al vast bedankt.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:23

Ik kan je niet helpen, er zijn anderen hier die wel goed advies kunnen geven.
Wat ik wel wil zeggen dat het weer waarschijnlijk een grote rol meespeelt.
Ik ga met je meelezen hier verder, en wens je succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:29

stellaard schreef:
Ik kan je niet helpen, er zijn anderen hier die wel goed advies kunnen geven.
Wat ik wel wil zeggen dat het weer waarschijnlijk een grote rol meespeelt.
Ik ga met je meelezen hier verder, en wens je succes!

Dankje wel...
Maar ze heb het nog nooit eerder gedaan...
Dus vond het super raawr

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:32

Verkopen zou ik zeker niet doen!
En ook niet zon bit als A. eerst had erin, daar maak je haar alleen maar harder in de mond mee!
Het enige wat ik kan zeggen is de aanhouding zo ligt mogelijk houden zodat ze op den duur bij het oppakken van de teugels al gelijk terug gaat. Dit is een kwestie van oefenen voor jullie allebei! Heeel veel oefenen, en consequent zijn. Eerst vanauit stap, schiet ze ervandoor terug zitten, niet gaan rukken, maar loslaten in de mond, en ophoudingen geven. Hierbij ook durven loslaten, dat is tien keer zo belangrijk als het aannemen van de teugels!
En als het kan zou ik les nemen. Verkopen zeker niet doen, jullie zijn een superteam verder, bij iemand anders zou ze het niet snel beter doen hoor!

mickymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:37

ik zou het niet echt weten sorry,
maar 1 ding is zeker ik zal hem/haar niet verkopen...
ik gok iets:
misschien is het dat als ze de kans krijgt(lang pad/weiland)
dat ze de kans neemt omer van door tegaan.
Mij hebben ze altijd geleert om een volte te maken en anders een tik te geven.
(Als ik ze dan een tik gaf gingen ze meestal alleen maar harder)
ik zou hem/haar op de volte sturen die steeds kleiner word, binnebeen tegen dr buik en aan de binnenteugel trekken.
en natuurlijk goed de teugels in houden je zwaar maken en praten helpt ook soms.
ps:
als ik jou was had ik even niet meer de weg opgegaan:P
succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:40

mickymuis schreef:
ik zou het niet echt weten sorry,
maar 1 ding is zeker ik zal hem/haar niet verkopen...
ik gok iets:
misschien is het dat als ze de kans krijgt(lang pad/weiland)
dat ze de kans neemt omer van door tegaan.
Mij hebben ze altijd geleert om een volte te maken en anders een tik te geven.
Als ik ze dan een tik gaf gingen ze meestal alleen maar harder,
en als ik dit verhaal zo lees zou ik egt proberen om haar op de volte te sturen binnebeen tegen dr buik en aan die teugel trekken want jij bent de baas.
en natuurlijk goed de teugels in houden je zwaar maken en praten helpt ook soms.
ps:
als ik jou was had ik even niet meer de weg opgegaan:P
succes ermee!

Het pad was helaas niet groot genoeg om een volte te maken...
Ik kan tevens ook niet met weep rijden...
Ze is bang voor zweepjes....

Neej ik ga ook voorlopig niet de weg meer op!

Cintjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:26

misschien helpt het als je er een ander bitje inhangt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:30

Cintjuhh schreef:
misschien helpt het als je er een ander bitje inhangt

Ik ben al van een watertrns naar een rolletjes bit gegaan
En daar van uit naar een kneveltrengs,...

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:31

zeker niet verkopen!
misschien het bit een gaatje hoger doen zodat ze het niet meer kan vastpakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:33

Amyyy schreef:
zeker niet verkopen!

Ja durf ik niet bang dat die dus te straks gaat staan...
Ik wil haar nu laten trainen door andere die meer ervaring hebben dan ik...
Slimme opzie?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:37

macholoverr schreef:
Amyyy schreef:
zeker niet verkopen!

Ja durf ik niet bang dat die dus te straks gaat staan...
Ik wil haar nu laten trainen door andere die meer ervaring hebben dan ik...
Slimme opzie?

te strak denk ik?
ik heb ergens gehoord dat als in de mondhoeken 2 van die rimpels zit dat het goed is. maar ik weet ook niet of dit klopt.

sven7ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:40

misschien eens een pessoa bit gebruiken,
of een slofteugel.. heb je meer te vertellen.
Ook kun je eens proberen te longeren op open terrein,
en dan balkjes neerleggen, dan heeft ze iets om haar
aandacht op te richten ;)

NiKip

Re: Haflingerstreek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:14

Rijd je in de bak met andere paarden? Want misschien ligt het er aan dat je buiten alleen rijd, dat ze gewoon terug naar stal wilt. Als ik jou was zou ik gewoon samen met een ander paard naar buiten gaan, dan heeft ze misschien minder de neiging.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:20

Is het alleen als het alleen buiten rijd? Of ook met meerdere? En wat ik las ook in de buitenbak he?

Mijn haflinger heeft dit ook gedaan (en heeft soms nog steeds haar kuren). Vanuit het niets pakte ze het bit vast en ging keihard rennen. Wat ik eraan gedaan heb? Ik was radeloos haha. Maar na veel oefenen, oefenen oefenen gaat het nu een stuk beter. Ik probeer haar nu voor te zijn, gaat ze toch, zet ik haar op een hele kleine volte (mits ik contact met haar mond kan krijgen), hoe sneller je erbij bent, hoe groter de kans dat je haar nog om kunt 'trekken'.

Is het ook altijd hetzelfde punt waar hij ervandoor gaat in de bak? Ook dat was bij mij het geval... en ik merkte, steeds als ik daarlangs moest, werd ik gespannen en begon al met haar in te houden, dat werkte averechts, waardoor ze dus weer begon!

Ook heb ik een kleine tijd (ca. 1,5 week) met een slof gereden zodat ze net haar hoofd niet ZO hoog kon doen dat ze kon vastpakken en kon gaan rennen. Zodra het weer beter ging, heb ik deze er weer afgehaald.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:57

Paulusjuh schreef:
Is het alleen als het alleen buiten rijd? Of ook met meerdere? En wat ik las ook in de buitenbak he?

Mijn haflinger heeft dit ook gedaan (en heeft soms nog steeds haar kuren). Vanuit het niets pakte ze het bit vast en ging keihard rennen. Wat ik eraan gedaan heb? Ik was radeloos haha. Maar na veel oefenen, oefenen oefenen gaat het nu een stuk beter. Ik probeer haar nu voor te zijn, gaat ze toch, zet ik haar op een hele kleine volte (mits ik contact met haar mond kan krijgen), hoe sneller je erbij bent, hoe groter de kans dat je haar nog om kunt 'trekken'.

Is het ook altijd hetzelfde punt waar hij ervandoor gaat in de bak? Ook dat was bij mij het geval... en ik merkte, steeds als ik daarlangs moest, werd ik gespannen en begon al met haar in te houden, dat werkte averechts, waardoor ze dus weer begon!

Ook heb ik een kleine tijd (ca. 1,5 week) met een slof gereden zodat ze net haar hoofd niet ZO hoog kon doen dat ze kon vastpakken en kon gaan rennen. Zodra het weer beter ging, heb ik deze er weer afgehaald.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Neej ei doet het niet op 1 plek...
Zei denkt echt van go ik heb er nu zin in dus ik doe het nu.
Ik ga nu een pessobitje even gebruiken & kijken of ik een geode trainings stal kn vinden.
Ik heb haar eerder met helastiek gereden en dat hielp ook geod!
Alleen die heb ik nu helas niet meer ben al op zoek naar een nieuwe!
En wat is een slof dan?
Hoe werkt dat?
Als dat ook zou helpen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 01:04

Zou liever geen slof gaan gebruiken, tegen het omhoog doen van het hoofd en vast pakken kan je eventueel ook een martingaal gebruiken. (Die is wat makkelijker in gebruik en iets vriendelijker dan een slof). Ik denk alleen niet dat het echt een structurele oplossing is om er nog wat kerstversiering aan te hangen. Het kan helpen natuurlijk maar het is dan wel belangrijk dat het een tussenstap is waarbij je tegelijkertijd leert om er rijtechnisch ook mee om te gaan.

Volgens mij is hulp van buiten af helemaal niet zo'n slecht idee. Ik weet alleen niet of je dan direct naar een trainingsstal moet gaan. Het probleem ligt waarschijnlijk bij jullie allebei, zij is ontdeugend omdat jij haar daarmee weg laat komen. Heb je ook les misschien kan je instructrice je helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 01:17

liedje89 schreef:
Zou liever geen slof gaan gebruiken, tegen het omhoog doen van het hoofd en vast pakken kan je eventueel ook een martingaal gebruiken. (Die is wat makkelijker in gebruik en iets vriendelijker dan een slof). Ik denk alleen niet dat het echt een structurele oplossing is om er nog wat kerstversiering aan te hangen. Het kan helpen natuurlijk maar het is dan wel belangrijk dat het een tussenstap is waarbij je tegelijkertijd leert om er rijtechnisch ook mee om te gaan.

Volgens mij is hulp van buiten af helemaal niet zo'n slecht idee. Ik weet alleen niet of je dan direct naar een trainingsstal moet gaan. Het probleem ligt waarschijnlijk bij jullie allebei, zij is ontdeugend omdat jij haar daarmee weg laat komen. Heb je ook les misschien kan je instructrice je helpen?

Ja ik had les met haar nu even niet meer ben bezig om lid te worden vn een rijvereniging!
Nou als mijn haf er van door gaat krijg ik haar niet meer om... maar ik word dan heel sterkt in mijn handen..
Ik weet dat ik dat niet moet doen maar ik wil niet in een hek belanden ofso...
Ik hoop dat ze begin februwarie daar heen kan,....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 01:49

macholoverr schreef:
liedje89 schreef:

Ja ik had les met haar nu even niet meer ben bezig om lid te worden vn een rijvereniging!
Nou als mijn haf er van door gaat krijg ik haar niet meer om... maar ik word dan heel sterkt in mijn handen..
Ik weet dat ik dat niet moet doen maar ik wil niet in een hek belanden ofso...
Ik hoop dat ze begin februwarie daar heen kan,....

Ik snap het maar van verkrampen word het echt erger. En dat merk je meestal pas als er iemand naast staat die roept loslaten, loslaten!!! dan merk je ineens dat een paar ophoudingen echt meer effect hebben dan hangen.
Heb hier zelf geen ervaring mee hoor. Maar als je bag bent dat het fout gaat waar ben je dan bang voor. Om te vallen, om je pijn te doen of dat je paard iets overkomt? Als je voor jezelf vreest kan het misschien eens helpen met een body protector te rijden. Misschien dat je je veiliger voelt?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 07:36

Vanachter de computer is niet te zien wat er fout gaat. Ik zou je aanraden een paar prive lessen te nemen thuis, zodat een instructeur kan zien waar jullie aan moeten werken.

Heb je de tanden van je paard na laten kijken? Geen scherpe randen aan het bit? Past je zadel goed?
Wat krijgt de pony te eten? Krachtvoer is voor een haflinger vragen om problemen.
Hoeveel beweging krijgt je haf? Staat ze de hele dag op stal?
Eerst uitsluiten dat er geen medische problemen zijn en dan bekijken dat je een goed bewegingsschema en voerschema hebt wat past bij je paard en dan met een instructeur op zoek naar het probleem.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 07:44

Om haar te kunnen stoppen, zou je ook kunnen proberen haar de 'one rein stop' aan te leren. (google even)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 07:53

janouk schreef:
Vanachter de computer is niet te zien wat er fout gaat. Ik zou je aanraden een paar prive lessen te nemen thuis, zodat een instructeur kan zien waar jullie aan moeten werken.

Heb je de tanden van je paard na laten kijken? Geen scherpe randen aan het bit? Past je zadel goed?
Wat krijgt de pony te eten? Krachtvoer is voor een haflinger vragen om problemen.
Hoeveel beweging krijgt je haf? Staat ze de hele dag op stal?
Eerst uitsluiten dat er geen medische problemen zijn en dan bekijken dat je een goed bewegingsschema en voerschema hebt wat past bij je paard en dan met een instructeur op zoek naar het probleem.

Er is niks mis met haar tanden... & ik heb een op maat gemaakt zadel.
Ze krijgt indd krachtvoer maar een halfje per dag..
Ze staat van af 10 uur sochtends tot 5 uur savonds buiten.
En wij hebben geen bak... dan moet ik naar de rijvereniging..
Ik ben bezig om daar lid te worden!
Tevens ree ik haar 3 a 4 x in de week een klein uurtje!
Ik druf nu namelijk niet meer op te stappen.....

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 08:59

Je kan haar inderdaad naar een trainingstal brengen maar vaak ligt het probleem toch bij de ruiter zelf. Tuurlijk, ik heb er ook over nagedacht toen ik een vergelijkbaar probleem had, maar uiteindelijk moet het beestje respect voor JOU krijgen en het dus eigenlijk ook samen met jou oplossen.

Een ander bitje zou ik niet doen. Daar wordt de mond alleen maar harder van.

Martingaal zou je eventueel ook kunnen proberen, maar de mijne loopt daar dwars doorheen. Ik heb les gehad met de slof toen. Mocht je er een hulpteugel aanhangen, vraagn dan goed advies

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:15

Jeetje wat een levensgevaarlijke "tips" worden er hier weer gegeven.

TS, denk nu eens goed na wat het probleem is. Je paard luistert niet naar je. Dus probeer de kern van dat probleem aan te pakken. Ga gewoon op buitenrit, neem hulp mee (een pro die hier ervaring mee heeft, niet de meid met de grootste mond van stal).

Kijk samen wat er mis gaat. Wanneer gaat je paardje rennen? Hoe reageer jij, en hoe reageert zij daar weer op?
Want juist als je met je volle gewicht aan de teugels gaat hangen, zal je paard alleen maar sneller gaan.
Probeer dus zo uit te vogelen waar het probleem ligt. Via een schermpje is dat helaas moeilijk te zeggen.

Ikzelf denk dat je paardje gewoon door heeft dat ze lekker kan gaan rennen als zij dat wil. Dus ga eerst in de gewone bak aan de slag. Zorg dat ze goed aan de hulpen is. Dit kun je dan uitbreiden naar de buitenbak. Je paard moet het zo druk hebben met opletten wat jij zegt, dat ze helemaal geen tijd heeft voor gekke dingen! Als dit goed gaat kun je ook eens naar buiten gaan. Ook daar blijf je dan gewoon dressuurmatig rijden. En: Wees consuquent. Als ze het een keer doet op een plek waar het eigenlijk wel kan, niet denken och laat maar. Want je paardje snapt niet het verschil tussen die plek en een drukke weg. Grote kans dat ze het dan bij die drukke weg ook weer gaat proberen.

En vooral niet verkopen. In 99,99 % van de gevallen ligt de schuld bij de ruiter die iets over het hoofd ziet, en niet bij het paard. Dus laat die niet de dupe er van worden. Sucses! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:31

Miss_Malfoy schreef:
Jeetje wat een levensgevaarlijke "tips" worden er hier weer gegeven.

TS, denk nu eens goed na wat het probleem is. Je paard luistert niet naar je. Dus probeer de kern van dat probleem aan te pakken. Ga gewoon op buitenrit, neem hulp mee (een pro die hier ervaring mee heeft, niet de meid met de grootste mond van stal).

Kijk samen wat er mis gaat. Wanneer gaat je paardje rennen? Hoe reageer jij, en hoe reageert zij daar weer op?
Want juist als je met je volle gewicht aan de teugels gaat hangen, zal je paard alleen maar sneller gaan.
Probeer dus zo uit te vogelen waar het probleem ligt. Via een schermpje is dat helaas moeilijk te zeggen.

Ikzelf denk dat je paardje gewoon door heeft dat ze lekker kan gaan rennen als zij dat wil. Dus ga eerst in de gewone bak aan de slag. Zorg dat ze goed aan de hulpen is. Dit kun je dan uitbreiden naar de buitenbak. Je paard moet het zo druk hebben met opletten wat jij zegt, dat ze helemaal geen tijd heeft voor gekke dingen! Als dit goed gaat kun je ook eens naar buiten gaan. Ook daar blijf je dan gewoon dressuurmatig rijden. En: Wees consuquent. Als ze het een keer doet op een plek waar het eigenlijk wel kan, niet denken och laat maar. Want je paardje snapt niet het verschil tussen die plek en een drukke weg. Grote kans dat ze het dan bij die drukke weg ook weer gaat proberen.

En vooral niet verkopen. In 99,99 % van de gevallen ligt de schuld bij de ruiter die iets over het hoofd ziet, en niet bij het paard. Dus laat die niet de dupe er van worden. Sucses! ;)

Ja maar dat is hem nou juist...
In een binnenbak is ze sooo lief...
Maarja je kan niet altijd in een binnenbak rijden toch?
In een buitenbak let ze ook totaal niet om mij & dan is het ow leuk mensen, paarden enso..
Ik spoor haar dan bij & neem haar terug met mijn zit en het begint weer op nieuw...
Ook buiten was e super braaf mar dat is nu ook dus heel erg veranderd...

Ik denk ook wel dat het probleem aan mij licht hoor..
Maar ik heb [***] van een vrouwtje gekocht die niet consuquent was tegen over haar.
Het vrouwtje had een spierziekte (helaas..) en had het idee van ...
Als het niet rechtstreeks gaat... Dan maar met een omweg al ze het maar wel gaat doen!
Ik heb dus mijn handen volgehad aan heropvoegen...
Stil staan opstppen (heb er toen ik haar net had 5 x naast gelegen....)
Stil staan onder het zadel & op de poetsplaats...
En nog veel meer van die kleine dingetjes....

Ik wil ook super graag dat ze respect voor mij gaat krijgen....
Daarom ben ik begonnen met vrijheidsdressuur!
DIt heeft wel geholpen maar ik doe is nu vrijweinig omdat zei het ook niet meer leuk vind....

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:48

ik heb ook een haflinger met zulke streken. Al heeft hij het nog niet echt buiten gedaan. Maar in de bak is hij er een ster in.

Een ander bit er in gooien ben ik niet zo fan van. Want dan moet je steeds scherper en scherper nemen. Wat je wel kan doen. Ik lees dat ze namelijk in de bak het goed doet. Dat je in de bak op een gewoon bitje gaat rijden. En buiten dan Wel eventeel een scherper bit. Zo kan ze niet aan het scherper bit rijden.

Verder probeer het dier op de volte te krijgen. Of ergens stil te laten staan en dan weer gewoon voorwaarts. Ze/hij mag dit niet doen. Probeer ook met gewoon rijden in de bak conseqent te zijn. En rij veel overgangen

Als mijn hafje zo bui heb durf ik hem niet op de volte te rijden aangezien ik bang ben dat ik onderuit ga (is paar jaar geleden gebeurd) Wat ik dan doe zet hem tegen de schot en laat hem daarna weer normaal draven. En dan in 1x stappen en moet hij in 1x weer draven. En hij moet gelijk reageren.

Probeer ook met buitenritten oefeningentjes te doen. Zodat hij/zij zijn aandacht bij jouw hebt.

Met vrijheidsdressuur kom je weinig kwa respect. Probeer andere dingen met grondwerk. Ga veel wandelen enz. Oook in de buitenbak zet haar aan het werk. veel voltes. en overgangen. Wat bij mij hafje heel erg hielp (die vind ook alles intresanter dan ik) is bijv. ik ik ga van handveranderen. En dan in een keer bij de x maak ik een kleine volte. Het dier weet ow ik ga naar de overkant. en dan in 1x moet het dier een volte maken. dus moet het op jouw letten.

Of probeer een keer wat moeilijks te vragen. Zodat ze wel op jouw moet letten.