zwanger paard laten galoperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mckatja

zwanger paard laten galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 20:58

Hallo mijn (verzorg)paard is nu al 9maanden zwanger en moet nu nog 3maanden.
Ik galopeer niet meer op haar, maar een ander meisje doet dat wel. maar is dat schadelijk voor het veulen? is het slecht voor de merrie?

upendo

Re: zwanger paard laten galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:59

Als de merrie aangeeft dat ze het niet meer wil wel.
Anders kan een rustig galopje soms nog wel.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:01

ik ken (indirect) genoeg pony's/paarden waarvan men niet eens wist dat ze drachtig waren die nog tot het eind normaal hebben doorgewerkt. (zelfs ruiters :+ )
Gewoon rustig doorrijden en let een beetje op je paard. En galopje kan echt geen kwaad, springen zou ik liever wel achterwege laten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:40

Zolang het paard niet aangeeft dat hij het niet prettig vind het kan prima.
Ik heb een merrie gereden waar ik 1 dag van te voren tijdens een ommetje nog mee gegalopeerd heb. Had tijdens het draven teugels los gegooid en geen been eraan, dier kon dus zelf bepalen, en ging galoperen. Prima. :)

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:42

mckatja schreef:
Ik galopeer niet meer op haar, maar een ander meisje doet dat wel. maar is dat schadelijk voor het veulen? is het slecht voor de merrie?

Goh apart paard, mijn paarden dragen altijd 11 maanden en geen 12 :+

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:43

mijn merrie heb ik toen ze drachtig was ook tot een paar dagen ervoor nog zonder zadel gereden, lekker in het bos aan een lang teugeltje en als ze wou lopen, dan liep ze :)
hebben op een van de laatste dagen zelfs nog gezwommen, het was superwarm en ze had er echt plezier in. :)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:45

Vraag eens advies aan de eigenaar, die kan je meer vertellen dan dat wij kunnen. Het is tenslotte zijn paard.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:56

Er zijn mensen die soms helemaal niet weten dat hun paard drachtig is (bv als ze haar juist gekocht hebben) en die onbedoeld tot de dag voor de bevalling doorrijden. Die veulens mankeren vaak niets.

Als je verzorgpaard moeite heeft zal ze het zelf ook aangeven. Wanneer ze even gemakkelijk in galop springt als voorheen dan zal ze het ook niet moeilijk hebben. Moest ze niet vooruit te branden zijn, dan is het een ander verhaal.
Maar een paard is van nature een vluchtdier, en is erop gemaakt dat hij in zoveel mogelijk omstandigheden zo snel mogelijk kan vluchten bij gevaar (bv: staand slapen, snelle geboorte, veulen dat niet lang na de geboorte al even snel kan rennen als een volwassen paard...). En ook een drachige merrie mag niet te veel hinder van haar buik ondervinden, of ze loopt te veel risico. De meeste paarden zullen dus nog gerust een tijdje zwangerschapsturnen kunnen doen ;) .

Doe alleen niet té gek. Een parcours van 1.40 springen is ook weer teveel van het goede :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 10:01

Mijn pony heeft tot 1 maand voor de uitgerekende datum Z1 proeven gelopen, de weken erop afgebouwd, maar nog steeds gewoon gereden en op de uitgerekende dag wou mevrouw nog crossen over de hei (gepland was een rustig stapritje :+ )

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 10:05

dynamite1 schreef:
mckatja schreef:

het zou ook kunnen dat ze net 9 maanden drachtig is,dus dan moet ze de 9e maand nog+de 10e+de 11e en dat is samen ook 3 maanden :+ ;)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 10:10

Paarden zijn drachtig, en mensen zijn zwanger ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 10:15

Ookal zijn er een hoop paarden die het allemaal makkelijk aan kunnen, zijn er ook bij die na maanden al "niet meer te rijden zijn". Bij enkele mag je al heel snel niet meer aan de buik komen...
Paard geeft het echt zelf wel aan :j

mckatja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 14:25

ik bedoel ze is nu 8 maanden drachtig reken foutje;)

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:07

Merrie geeft zelf aan wat ze aan kan tijdens de dracht. Zolang je hier goed naar luisterd is er niets aan de hand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:11

Een drachtige merrie in de natuur moet ook een sprintje kunnen trekken als er een roofdier achter haar aanzit. Een drachtig paard kan gerust een galopje aan, en dat is niet schadelijk voor het veulen.
Alleen zou ik wel luisteren naar wat het paard aangeeft, en hem niet onnodig plagen door te intensief met hem te gaan werken, als de merrie aangeeft dat niet leuk meer te vinden.

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:28

Je moet kijken wat het paard zelf aangeeft
Een rustig galopje kan denk ik zeker nog wel!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:29

mijn paardje is 10 maanden drachtig en galopeer ook gewoon hoor, maar dat is misschien omdat de galop voor haar makkelijker is dan de draf :o ( telgang is haar 2e gang )

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:01

Beste TS, niemand kan je vertellen of het schadelijk of niet is. Feit is dat je het beste het zekere voor het onzekere moet nemen in belang van je merrie. Als het schadelijk is, zal dit vooral voor je merrie zijn. Het veulen zit goed beschermd.
De risico's die er zijn met te zwaar belasten tijdens de dracht zul je vooral moeten zoeken in achterhand, het bekken en rugproblemen en die zal je pas gaan opmerken na de geboorte van het veulentje. Let wel, de aangerichte schade kan je vaak niet meer goedmaken. Nu zijn er waarschijnlijk talloze voorbeelden van paarden waar het allemaal probleemloos mee kon. Aan de eigenaar van het paard de keus lijkt me.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:00

'k ga mee met wat het merendeel zegt, goed in de gaten houden wat je merrie aangeeft.
Zelf heb ik mijn merrie doorgereden tot ongeveer 9 maand+-, daarna heb ik het zekere voor het onzekere genomen en ben ik gestopt met intensief te rijden :j

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:04

dynamite1 schreef:
mckatja schreef:

Tja idd normaal 11 maand, hoewel we ook een merrie hebben die altij ruim de 12 maanden haalt. Dus mss bij deze merrie ook

Donanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:14

Luister naar het paard, als je paard wel wil galoperen kan het. Wij rijden onze pony's tot een paar weken voor de dracht. Ze geven zelf wel aan wat ze wel en niet kunnen. En de drachtige merrie's galoperen ook nog gewoon in de wei.

rimini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:02

Het paard geeft zelf aan wat ie kan of niet. Het paard op conditie houden voor de bevalling is juist erg goed! ikzelf zou het alleen niet via rijden doen, maar door beweging en werk aan de hand. Belast haar rug niet, want ze heeft het al zwaar.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:10

Ik heb nu 2 drachtige merries lopen, eind april uitgerekend. Ze zijn 4 dagen na elkaar uitgerekend (dus verwaarloosbaar ;) ).

De een die tot dit najaar ZZ dressuur gelopen heeft begon een maand geleden de boeven, te etteren en te staken onder het zadel. Dus die heeft nu vakantie op een enkel stapritje na.
Die ander zonder noemenswaardig nivo (1x in het B uitgebracht) en een chronische blessure loopt nog zoals ze altijd doet. Die gaat zelfs beter lopen als ze zwaarder word (heel apart, ook gezien haar blessure).

Mijn merries worden door gereden tot ze zelf aangeven er geen lol meer in te hebben.
De merrie die nu nog vrolijk loopt is afgelopen voorjaar ook 2 dagen voor de bevalling nog gereden. Zodra de buik zichtbaar word word er niet meer gesprongen. En ongeveer de laatste maand nemen we zelf wat gas terug als de merrie het zelf niet aangeeft.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:19

Bij mij vond iedereen het belachelijk dat ik met 6 maanden stopte met rijden,je kon wel door rijden tot 10 maanden.
Achteraf ben ik blij dat ik naar mijn paard heb geluisterd,ze zetten twee gezonde veulens op de wereld ipv eentje +:)+

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:56

Er vanuit gaan dat je paard zelf wel aangeeft wat hij kan is hetzelfde als 's avonds afwachten tot je kind vanzelf ergens op de grond in slaap valt. Zowel van een paard als van een klein kind kun je niet verwachten dat deze zelf de verantwoording nemen voor wat goed voor ze is.

Zodra je een veulentje fokt komt het rijden op de tweede plaats. Een paard in de wei dat uit zichzelf rondgallopeert is heel anders dan een paard dat in een bak met een ruiter op zijn rug moet galloperen.

De eerste paar maanden is er nog weinig verschil maar juist die laatste maanden heeft je paard het best zwaar, moet je ook echt rekening houden met voldoende voeding. Ze vermageren snel zonder dat je het in de gaten hebt en moet je ze echt niet meer zwaar belasten.