Jong paard inrijden, met dwang of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eppie38

Jong paard inrijden, met dwang of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 18:05

Vandaag ben ik begonnen met het inrijden van 2 jonge paarden, ik doe dit altijd op mijn eigen manier, beetje met dwang, hup zadel erop en we zien wel.
Beetje net als vroeger denk ik.
Nu ben ik niet gewend dat ik op een manege sta en tja dan krijg je onbedoeld goed advies.
Het rijden ging overigs harstikke goed, bij nummer 2 was het best een strijd, even bokken door de bak , paar keer omhoog maar later ging het goed.
Ik rijdt ongedwongen, geen sporen, geen zweep, gewoon een bustrensje, geen andere hulpstukken maar heb zoiets van laat ze maar even uitrazen.

Is dat fout, moet je het met meer beleid doen wat dat dan ook mag zijn, dus eerst longeren enz.
Dat ben ik dus echt niet gewend en eigenlijk is het altijd goed gegaan maar door het commentaar vandaag ga je toch twijvelen.

Benieuwd wat jullie er van vinden, onderbouwende kritiek is welkom.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:17

Zijn er wel andere dingen met de paarden hiervoor gedaan ? grondwerk of al vaker gelongeerd voor vandaag etc?
Of komt hij echt groen uit de wei/stal ?

Want dan zou ik er zeker niet zomaar op springen,voor jou niet fijn (kans dat je zoals vandaag bokkend door de bak gaat en dat kan ook verkeerd aflopen als je er verkeerd afvalt) en niet fijn voor het paard.
Geef hem ook de kans even aan het idee wennen dat er een zadel op hem ligt,beugels die wapperen etc.
dat is als het de eerste keer is al spannend genoeg.

En wanneer je hem van te voren longeert kan hij al even zijn ei kwijt,mocht hij willen bokken etc dan kan hij dat in het longeren doen en kun je hem al bekent maken met stemhulpen,stap,draf,hoooo etc wat weer van pas kan komen als je erop gaat ;)

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:19

Ik doe het zelf anders. Ik longeer altijd van ter voren met zadel op, en beugels los om te kijken wat de reactie van het paard is. Wanneer hij/zij dit braaf doet ( meestal de dag erna) dan stap ik erop. Ik longeer de eerste maand nog wel twee drie rondjes van ter voren.
Het ligt er ook wel aan wat voor een paard je hebt. Een gevoelige kwpner moet je met meer overtuiging rijden. Deze zijn vaak rilleriger dan een koudbloed bijv.
Ik denk dat ieder zijn of haar eigen manier heeft.
Tevens rijd ik ook zonder zweep of sporen maar met een dubbelgebroken watertrensje. Ook heb ik een bokkenriempje zodat ik voor mezelf kan checken dat ik niet aan de teugels ga hangen, maar wel grip heb.
Ik denk dat als dit werkt voor jou dat het okee is. Wel zou ik er goed bij nadenken en kijken wat voor een paard het is. Zodat je het paard niet plots overvalt waardoor hij/zij schuw zou worden en het ''werken'' niet meer leuk zou vinden.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 18:24

Grondwerk wel, maar het inrijden echt gewoon zadel erop en we zien wel.
Klinkt alsof ik haast heb maar zo is het niet hoor, belangrijk is dat paarden gewend aan mensen zijn, een goede leeftijd hebben, dus 4 jaar is beter dan 3 jaar en vast kunnen staan, hoefjes geven enz, kortom bijna alles kunnen behalve onder het zadel.

Het is iets wat we altijd zo gedaan hebben maar vraag me af of dat de beste manier is.

Vjestagirl

Re: Jong paard inrijden, met dwang of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:26

Ik denk dat het voor het paard het prettigste is om eerst een tijd te longeren, zodat ze spieren op kunnen bouwen en zich er bewust van kunnen raken dat ze 4 voeten hebben...

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 18:28

waikiki_6 schreef:
Ik doe het zelf anders. Ik longeer altijd van ter voren met zadel op, en beugels los om te kijken wat de reactie van het paard is. Wanneer hij/zij dit braaf doet ( meestal de dag erna) dan stap ik erop. Ik longeer de eerste maand nog wel twee drie rondjes van ter voren.
Het ligt er ook wel aan wat voor een paard je hebt. Een gevoelige kwpner moet je met meer overtuiging rijden. Deze zijn vaak rilleriger dan een koudbloed bijv.
Ik denk dat ieder zijn of haar eigen manier heeft.
Tevens rijd ik ook zonder zweep of sporen maar met een dubbelgebroken watertrensje. Ook heb ik een bokkenriempje zodat ik voor mezelf kan checken dat ik niet aan de teugels ga hangen, maar wel grip heb.
Ik denk dat als dit werkt voor jou dat het okee is. Wel zou ik er goed bij nadenken en kijken wat voor een paard het is. Zodat je het paard niet plots overvalt waardoor hij/zij schuw zou worden en het ''werken'' niet meer leuk zou vinden.

Ja klopt wat je zegt, soms werkt het inderdaad ook wel eens tegen en merk je dat het paard angstig wordt, dan stap ik af en gaan we inderdaad terug naar het grondwerk, ik ben er wel op gericht dat het paard het best eng mag vinden maar er geen angst aan over houdt.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:28

Longeren is zeker nuttig naar mijn idee, eerst gewoon rustig aan het 'werken' wennen en het zadel, wat druk op zijn rug.

Grondwerk vind ik zo'n rage term van tegenwoordig. Zal wel half bokt op mn hals halen hierdoor, maar toch mijn mening

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:32

ik longeer altijd eerst,zodat ze de commando's kennen...
dat is veel makkelijker voor het paard,commando met hulpen...zo legt hij snel de link.
Bokkend door de bak?
Ik heb weleens 1 bokje meegemaakt maar verder niet hoor.
Maar ik ben langer bezig met 'voorbereiden'.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 18:33

Hahaha ligt er aan wat je er onder verstaat, is vind grondwerk het wennen van het paard aan mij, reageren op mijn stem, meelopen aan het halster, vaststaan, dat zie ik onder grondwerk en tegenwoordig is dat al heel wat natuurlijk, zie heel vaak paarden voorbij komen van ruim 3 jaar komen bij de opfok vandaan en kunnen niet eens normaal het halster om zonder te flippen.

Het longeren komt steeds terug, vinden jullie longeren dan echt iets nuttigs of is het om het paard stoom af te laten blazen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:39

ik vind longeren erg nuttig,helemaal met bijzet...voor een goed ruggebruik,en goede positie van het hoofd....nooit de bijzet te strak zetten,het moet een hulp zijn geen dwang.

Verder is het voor hoog in het bloed staande paarden ook stoom afblazen...hoewel ik er niet blij mee ben als ze als een gestoorde tekeer gaan aan de longe...i.v.m risico op blessures.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:43

Kijk, als je dat onder grondwerk verstaat, doet iedereen dat, dat is gewoon een paard laten wennen aan de omgang met een mens.
Wat ik als grondwerk zie en steeds vaker hoor, is het dominantie krijgen over een paard, als dat een goede zin is.
Het join up gedoe en anders monty roberts gezweef.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:57

Ik help regelmatig met het inrijden en doorrijden van jonge pony's (natuurlijk onder begeleiding) en wij longeren de pony's voornamelijk voor mijn veiligheid. :)
Ik ben niet angstig aangelegt maar stap er toch met een beter gevoel op als ik weet dat hij even een paar rondjes gek heeft kunnen doen (al hou ik altijd in mijn achterhoofd dat hij of zij ineens de kolder in de kop kan krijgen..) en rij de pony's dan ook met meer overtuiging wat de meeste jonge dieren toch nodig hebben.

Voor de rest doen wij hier ook niet aan grondwerk. Een beetje aan elkaar kunnen wennen en de eerste week van het zadelmak maken eventjes rustig het zadel erop en longeren zodat hij of zij kan wennen aan de druk, maar dat was het ook.
Wij denken hier wel echt van " Waar je aan begonnen bent moet je ook afmaken. ", dus 'dwang' kan soms wel voorkomen, hoewel het niet 'dwang' moet worden als het paard er nog niet klaar voor is. Dus voornamelijk een zetje in de goede richting :j

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:07

Ik zie longeren als een stap tussen rijden en grondwerk. Het is wennen aan stemcommando's, waar je onder het zadel veel aan hebt. Omdat je onder het zadel natuurlijk niet gelijk aan de teugels kan zitten, is het handig als een paard met op je stem reageert. Ook is het om een beetje stoom af te blazen. Als is het maar 3 rondjes, hij zal dan over de spanning van het zadel heen zijn. Longeren doe ik met singel en touwtje, voor ik het paard inrijd. Dit doe ik omdat het paard zo kan wennen om druk op het bit te voelen. Waardoor je als het een keer ( per ongeluk of wanneer je klant of iets dergelijks er op gaat) fout gaat en toch in de mond gezeten wordt uit schrikreactie, dan heeft het paard in ieder geval genoeg druk gevoelt om niet als een dolle te keer gaat. Sommige paarden doen het nog, en het komt zelden voor dat dit gebeurd, maar het is wel een voorzorgsmaatregel op ongelukken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:09

Mijn grondwerk bestond anders ook uit ho, achter, stap, draf, meelopen en halthouden. Hét is een onderdeel van grondwerk. Klinkt spannender dan het is, maar het werkt wel. En je hebt er veel voordeel van. Aan de longe en onder het zadel.

Persoonlijk denk ik dat je geen standaard heb voor inrijden van paarden. Bij de één doe je het zo, de ander moet je het zo aanpakken. Als je er ervaring mee hebt krijg je vanzelf wel de feeling lijkt mij.

Mij lijkt het niks om er zonder eerst gelongeerd te hebben zo op te stappen. Longeren, zadeltje (losse beugels), hangen, zitten, wegstappen.. (niet gelijk op dezelfde dag natuurlijk :D ) Maar beetje die volgorde zal het meest gebruikt worden.

Veelvuldig van de voren longeren (al dan niet met zadel) ben ik geen voorstander van. Ze moeten basiscommando's kennen aan de longe, maar je hoeft echt niet weken/maanden te longeren voor je er opklimt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:11

Ik houd persoonlijk niet van het 'overvallen' van een dier. Ik bouw alles dus met hele kleine stapjes op. Bovendien vind ik dat het dier lichamelijk wel in staat moet zijn veilig met een ruiter er op rond te stappen. Het moet dus eerst wat sterker worden.
Eerst leert het dier de normale omgang. Dus; halster om, mee lopen (begin van stemcomando's!), borstelen, hoeven krabben. Daarna leert het mee lopen met een ander paard (als het onder de twee jaar is tenminste) als dat paard gelongeerd wordt. Als het dier ouder dan twee jaar is dan mag het alleen los in de bak gelongeerd worden. Daarna aan de longe (halster). Als dat goed gaat dan gaat (of in sommige gevallen juist niet en het paard meer steun nodig heeft) het aan de dubbele longe. Eerst wennen aan een singel of zadel om de lijnen omhoog te houden natuurlijk. daarna gaan we aan de dubbele lijnen door de bak heen sturen. Als dit goed gaat stap ik op en rijden we zo weg. Dan zit er namelijk al een stuur en rem op en kunnen we gang en tempo wisselen. Hierna gaan we pas beginnen met het bit.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:14

Puur voor de eigen veiligheid stap ik er niet gelijk op. Wij beginnen altijd met een beetje longeren, dat ze stap, draf, galop en ho kennen. Daarna singeltje, zadeltje, hangen, zitten, wegstappen. Mocht een paard met het hangen totaal niet braaf zijn gaat er eerst een pop op.
Wij hanteren dus altijd wel een aantal tussenstappen voordat er op een jong paard ''gereden'' gaat worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:16

Van die pop ben ik dus niet zo'n voorstander. Sommige gebruiken dan ook nog één van stro. Het voelt totaal anders dan een mens en als dat ding valt of kantelt of raar gaat doen. Ik denk dat je dan nog veel verder van huis bent dan je eerst was.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:17

Kijk, Malenka, jij rijdt dus bitloos, in het begin, dat is sowieso al een heel ander span mensen. Niet banketstaaf bedoeld :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:25

Ik zou eigenlijk niet weten waarom dat een ander span mensen zou moeten zijn. Ik ben overigens ook wel een aantal keer begonnen met bit. (door de instelling van degene waarvoor ik dit deed) Maar dat maakt de stap voor het paard vaak alleen maar enger. Er komen dan zoveel nieuwe dingen in 1 keer. Persoonlijk doe ik het liever wat rustiger aan. Bovendien hebben veel paarden op de leeftijd dat ze beleerd worden nogal gevoelige mondjes door wisselen. Voor ik met het bit begin laat ik dus altijd eerst de mond even nakijken door een tandarts.
Laatst bijgewerkt door Malenka op 10-01-10 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:25

Sammie schreef:
Van die pop ben ik dus niet zo'n voorstander. Sommige gebruiken dan ook nog één van stro. Het voelt totaal anders dan een mens en als dat ding valt of kantelt of raar gaat doen. Ik denk dat je dan nog veel verder van huis bent dan je eerst was.

Ben het met je eens dat een pop anders aanvoelt dan een mens. Bij ons werkt het erg goed. De pop is hoe gek het paard ook door de bak aan het springen was geen millimeter is verschoven. Bij dit paard ging het er om dat hij alles wat boven hem kwam eng vond. Tegen de tijd dat je er een paar seconden overheen lag explodeerde hij. Die pop bleef mooi hangen, beest kon zijn gang gaan en na een paar keer longeren met pop was die al een stuk makkelijker.

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:27

Ik heb zelf nog nooit echt een paard zadelmak gemaakt maar heb wel een beetje een idee hoe ik het zou doen..( door verschillende manieren van zadelmak maken gezien te hebben )

Eerst longeren met dubbele longe om de ho en het sturen er een beetje in te krijgen! dan heeft hij/zij al kennis gemaakt met iets geks onder zijn buik en op zijn rug.. en het hoofdstel natuurlijk..
Daarna zou ik een x met zadeltje longeren! ( losse beugels om te wennen aan dat er ook iets naast wappert! )
Even hangen aan beide kanten zodat ze gewent zijn aan dat er aan beide kanten iets zit! dan er voorzichtig opstappen en weg stappen eerst aan de longe en wanneer dit goed gaat gewoon los en de basis dingen er in brengen

dit natuurlijk wel in meerdere dagen/weken!
Ik vind dat je niet te overhaast moet beginnen met inrijden want als het fout loopt heb je de kans dat je het volledig hebt verprutst!
Ik heb TS haar manier ook al eens meegemaakt en de meesten zijn inderdaad heel erg braaf!! maar vind het toch wel een risico..

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:27

Je kan dan toch ook je paard aan het bit laten wennen aan de longeerlijn?
Ik zie het probleem van inrijden met bit niet. Als je je paard al longeert met bit en misschien inderdaad met touwtjes of met bijzet, is hij al gewent aan wat druk op het bit.
Ik zie het nut van bitloos dan niet

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:28

er zijn denk ik wel 1000 manieren om een paard in te rijden
sommige zeggen hup er op je overvalt ze dan wennen ze er het snelst aan
sommige zeggen eerst helemaal op commando;s lopen beetje NH techniek achtig.
sommigen zeggen eerst wennen aan alles dus dekens, hoofdstel, singel, zadel, zadel met klapper beugels.

zelf vind ik het voor het paard eerlijker om hem rustig te laten wennen, wel consequent maar wel op een eerlijke manier. Ook merk ik dat als ik een paard eerst train met longeren, evt met elastiek of bijzet de spieren beter zijn en dat je daar met het inrijden vaak veel plezier en voordeel van beleefd.
Ik rij ze gewoon in met bit, bitloos kan natuurlijk ook maar dat is dus weer zo;n persoonlijke keuze,
net als het in de bak inrijden of gelijk naar buiten zodat ze gelijk leren rechtlopen enz.

Kortom, goed bedoelde adviezen hartstikke mooi, maar er zijn zoveel manieren, doe waar jij je goed bij voelt zolang het maar eerlijk is voor het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:30

Antoontje schreef:
Je kan dan toch ook je paard aan het bit laten wennen aan de longeerlijn?
Ik zie het probleem van inrijden met bit niet. Als je je paard al longeert met bit en misschien inderdaad met touwtjes of met bijzet, is hij al gewent aan wat druk op het bit.
Ik zie het nut van bitloos dan niet

Wat denk je hiervan:

Een paard wisselt tussen zijn derde en zesde jaar zijn melkgebit in voor het blijvende gebit; dit wisselen gaat van voren naar achteren. Langzaam maar zeker lossen de wortels van de melktanden en -kiezen op bij het doorkomen van de nieuwe. Soms blijven die melkkiezen als "doppen" op de nieuwe zitten. Dat geeft een paard overlast.
Rond 2-jarige leeftijd beginnen de wortels van de permanente derde en vierde premolaren zich te ontwikkelen en begint het bot van de onderkaak zich aan 't hervormen en bereidt zich voor op de tandverlenging. Het bot over deze wortels is vrij dun en de wortels kunnen gemakkelijk worden beschadigd. Tijdens het ontwikkelen van de wortels kunnen tevens bulten ontstaan, voelbaar als bobbels onder de kaak, ook wel eruption bumps genoemd. Dit maakt het hele gebied in de onderkaak enorm gevoelig.
Permanente, volwassen tanden beginnen de tijdelijke melktanden te vervangen wanneer het paard ongeveer 2,5 jaar is. De twee binnenste snijtanden (nrs. 1) zijn volledig doorgekomen op de leeftijd van 3 jaar. De tweede set binnenste snijtanden (nrs. 2) verschijnt bij circa 3,5 jaar en is volledig doorgekomen op 4-jarige leeftijd.
De hoeksnijtanden (nrs. 3) komen door op de leeftijd van 4,5 jaar en zijn volledig doorgekomen bij 5 jaar.
Hengsten, ruinen en soms ook merries ontwikkelen rond hun vierde en vijfde jaar in iedere kaakhelft (zowel boven als onder) de vier haaktanden (nrs. 4), ook wel de hengsten- of ruinentanden genoemd. Het doorkomen van die hengstentanden kan net zo pijnlijk zijn als het doorkomen van de eerste tandjes bij baby's. Soms blijven ze steken onder het tandvlees, wat zelfs voor ontstekingen kan zorgen en zal het gespannen vlees door een dierenarts moeten worden opengesneden.
Wanneer het paard goed en wel 5 jaar is, heeft het een volledig gebit met 36 tot 40 permanente elementen (de 40 zijn inclusief de 4 hengstentanden).

Deze hele wisselperiode maakt een jong paard behoorlijk overgevoelig in zijn mond. Naast het wisselen op zich, gebeurt er namelijk nog meer in de jonge paardenmond. Bij veel jonge paarden zie je dat het rooster gaat hangen, waardoor het in hebben en vooral ook het inwerken van een bit erg pijnlijk is. Daarnaast hebben jonge paarden tijdens het wisselen vrijwel altijd scherpe haken op de kiezen; dit ontstaat omdat de boven- en onderkiezen die op elkaar staan en elkaar in evenwicht houden, niet tegelijkertijd gewisseld worden. In feite is de mond constant in beweging, waarbij de kiezenrijen tijdens het wisselen nooit mooi op elkaar aangesloten staan. Hierdoor vindt een slechte tot geen afslijting plaats, met als gevolg scherpe randen (haken) op de kiezen, wat erg pijnlijk is wanneer deze in de wangen en/of tong gedrukt worden tijdens het eten en rijden (straks meer over haken).
Wordt een paard juist in deze kwetsbare periode t/m rond het 5e jaar beleerd, dan is er dus altijd sprake van ongemak en pijn bij het paard. Er wordt een kies gewisseld, een dop komt niet goed los, een wolfskiesje komt door of is los gaan zitten, hengstentanden komen door, het rooster is gaan hangen, de wortels van de kiezen zijn aan 't ontwikkelen, het onderkaakbeen is zich aan 't hervormen èn er zitten haken op de kiezen. Dat is nogal wat, vooral wanneer er tijdens deze periode rijtechnische zaken gevraagd worden van het jonge paard waar hij simpelweg nog niet klaar voor is. Het kan dus heel goed zijn dat het paard bitproblemen gaat krijgen die op latere leeftijd soms niet meer te verhelpen zijn (beschadigingen, trauma's, overgevoeligheid, aversie, angst etc).

Bron: http://www.bitloospaardrijden.info/gebit.htm

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:32

Ach met jonge paarden, moet je een beetje de gulden midden weg nemen.
En elk paard is anders, dus stapje voor stapje van een halster, borstelen en voeten geven voor de hoefsmit naar het longeren en uiteindelijk het rijden. Hoeft niet altijd met dwang, maar kan niet bij alle paarden zonder. Maar ja wat is dwang, ik zie het meer dat het niet altijd op de voorwaarden van het paard gaat.

Een hengst moet toch af en toe behoorlijk op zijn plaats gezet worden, maar noem het eigenlijk geen dwang.
Maar als hij tijdens het longeren denk dat hij de baas en op zijn achterbenen gaat, dan krijgt hij wel een tik met de zweep op zijn ballen. ( klinkt misschien cru maar daarna heb ik het nooit meer hoeven doen)