Paard knikt veel, zelfs zonder druk op de teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simo0ne

Paard knikt veel, zelfs zonder druk op de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 11:54

Nou, ik ben toch wel benieuwd naar jullie meningen!
Laatst heb ik bij mijn vader op het werk gereden (hij zit in het leger)
Hier hebben ze een afdeling waar alles te maken heeft met paarden
Hier kun je als familie ook op rijden

Deze paarden worden geselecteerd op ras en kleur.
Voordat deze paarden hier terecht komen worden ze van top tot teen onderzocht
Als ze niks mankeren krijgen ze een schriktraining, aangezien ze in aanraking komen met muziek en veel lawaai om hun heen

Nu hedden ze daar een paard staan, Wachtmeester, die staat er nog niet zo lang (een paar weken geloof ik)
Heel aanhankelijk paard, beetje zenuwachtig maar verder heel lief
Opzadelen ging ook allemaal prima, maakte zich alleen groot toen ik het hoofdstel in wou doen
Ik ben zelf 1.78, Wachtmeester was iets kleiner

Eenmaal erop, begon hij te knikken met zijn hoofd
Jaknikjes
Hij knikte veel met zijn hoofd als ik de teugels lang had of als hij zijn hals mocht strekken
Als ik er meer druk op ging zetten werd het minder
Hij deed het voornamelijk veel in stap en met aanspringen naar galop gooide hij ook zijn hoofd omhoog

Nou was ik zelf vergeten om het gelpad eronder te doen
Dit wist ik niet aangezien dit mijn eerste keer rijden daar was

Nu ben ik wel benieuwd wat het eventueel kan zijn!
Ik ben bezig met een filmpje te uploaden dus die plaats ik eventueel ook nog als het allemaal lukt!

Karenx

Re: Paard knikt veel, zelfs zonder druk op de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:04

het kunnen dan geen rugklachten zijn als hij helemaal gecontroleerd is? want daar dacht ik als eerste aan,
misschien vindt hij het lekker om even te schudden, zo één heb ik er ook wel eens gereden ;)

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:12

Lijkt me zinvol om dit paard zijn gebit eens goed na te laten kijken. Hij opent af en toe zijn mond en lijkt naar rechts te willen kantelen met zijn hoofd (maar met een iets schuine bles erg moeilijk om goed te beoordelen)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:14

Een paard wat ja knikt volgt je hand niet goed, hij ontwijkt de druk in zijn mond door telkens te knikken.
Als er verder niks mis is met het paard kun je het beste de teugels op maat nemen [dus niet lang maar ook niet te kort]. Hoeft helemaal niet omlaag te komen of iets maar wel altijd contact houden!

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:06

mamabird schreef:
Lijkt me zinvol om dit paard zijn gebit eens goed na te laten kijken. Hij opent af en toe zijn mond en lijkt naar rechts te willen kantelen met zijn hoofd (maar met een iets schuine bles erg moeilijk om goed te beoordelen)

kan idd door een probleem in het gebit of de kaken komen, belangrijk om een goede tandarts dit te laten onderzoeken,
kan ook een uitingsvorm zijn van pijn of stijfheid in de hals, erg belangrijk is om met zachte handen en de juiste houding
te rijden. Ik zag dat je de neiging hebt om je handen plat te dragen en ze wat vast te zetten. Het beste is je handen rechtop te houden en probeer zonder spanning in je handen te rijden. Ook is het belangrijk je armen niet te strekken, maar je bovenarmen langs je lichaam naar beneden te laten hangen en vanaf je elleboog je arm in een horizontale lijn te houden waardoor je handen en armen 1 lijn met de mond zijn en daardoor de bewegingen van je paard goed kan volgen. Succes!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:08

Er hoeft geen medische reden achter te zitten. Het kan ook zijn dat je paard zich verveelt onder het rijden. Op de video zie ik je alleen maar rondjes rijden, je vraagt geen figuren of iets dergelijks. Misschien als ze ergens over moet nadenken, dat het dan minder wordt.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:10

Ik ben benieuwd hoe oud het paard is?
Mijn (jonge) pony deed dit namelijk ongeveer een maand geleden ook nog heel erg, hij was dan wel los in de hals maar nog niet in het lichaam zelf. Hij voelde een beetje terughoudend in het rijden, ook zonder druk. Ik heb voornamelijk veel naar voren gereden, zodat die mijn hand ging leren volgen, en daardoor ook losser liet in zijn rug.. Het duurde even voordat het kwartje viel, maar nu is het ook (bijna) helemaal over!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:18

Als dat nog niet gecontroleert is eerst eens goed naar 't bit kijken en anders, is het wellicht het headshaking syndroom?

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 17:10

Lydia_ schreef:
Ik ben benieuwd hoe oud het paard is?
Mijn (jonge) pony deed dit namelijk ongeveer een maand geleden ook nog heel erg, hij was dan wel los in de hals maar nog niet in het lichaam zelf. Hij voelde een beetje terughoudend in het rijden, ook zonder druk. Ik heb voornamelijk veel naar voren gereden, zodat die mijn hand ging leren volgen, en daardoor ook losser liet in zijn rug.. Het duurde even voordat het kwartje viel, maar nu is het ook (bijna) helemaal over!

Het paard is 7 jaar
Hij is ook heel los in zijn hals, vooral rechstom
Hij is juist heel voorwaarts, hoef maar weinig te doen of zit al in draf of galop
Hij doet het ook vooral in stap heel erg

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 17:12

Maartje1990 schreef:
Als dat nog niet gecontroleert is eerst eens goed naar 't bit kijken en anders, is het wellicht het headshaking syndroom?

Ja dat is inderdaad een optie
Waar hij nu staat word ook vanalles geprobeerd maar ze hebben nog niks kunnen vinden wat het mindert
Hij is volledig gecontroleerd dus het is nog een raadsel en helaas komt hij weinig onder het zadel

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 17:13

Marijuhhhhh schreef:
Er hoeft geen medische reden achter te zitten. Het kan ook zijn dat je paard zich verveelt onder het rijden. Op de video zie ik je alleen maar rondjes rijden, je vraagt geen figuren of iets dergelijks. Misschien als ze ergens over moet nadenken, dat het dan minder wordt.

Vervelen is het zeker niet
Hij doet het bij elk persoon, zelfs als hij flink in het zweet word gewerkt

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:22

Mijn paard doet het ook, en vooral in stap inderdaad, maar ook met het aanspringen in draf of galop, het lijkt wel een soort gewenning, alsof het erbij hoort ofzo, en doet deze het ook met een martingaal of thiedemann? ik ga dat ook eens proberen namelijk, misschien scheelt dat, maarja dat neemt de oorzaak niet weg nartuurlijk, ik vind het ook heel vervelend. Alleen is die van mij niet van top tot teen gecontroleerd, ik zal ook eens de tandarts erbij halen en ik ga er ook door een fysiotherapeute naar laten kijken en die van mij krijgt een op maat gemaakt zadel, maarja op een gegeven moment weet je het ook niet meer he? wat is het head shaking syndroom? nog nooit van gehoord.

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 17:30

Llover schreef:
Mijn paard doet het ook, en vooral in stap inderdaad, maar ook met het aanspringen in draf of galop, het lijkt wel een soort gewenning, alsof het erbij hoort ofzo, en doet deze het ook met een martingaal of thiedemann? ik ga dat ook eens proberen namelijk, misschien scheelt dat, maarja dat neemt de oorzaak niet weg nartuurlijk, ik vind het ook heel vervelend. Alleen is die van mij niet van top tot teen gecontroleerd, ik zal ook eens de tandarts erbij halen en ik ga er ook door een fysiotherapeute naar laten kijken en die van mij krijgt een op maat gemaakt zadel, maarja op een gegeven moment weet je het ook niet meer he? wat is het head shaking syndroom? nog nooit van gehoord.

De exacte oorzaak van het headshaken bij paarden is niet bekend. Er wordt over het algemeen aangenomen dat een allergische reactie een sleutelpositie inneemt bij het syndroom, deze reactie komt zeer waarschijnlijk op gang door een prikkeling of irritatie van de trigeminale zenuw. Deze zenuw zit in het hoofd van het paard en is verantwoordelijk voor de gevoeligheid van het aangezicht, de neus en de lippen.

Soms zijn pollen en bloeiende planten de boosdoener van een allergische reactie, vergelijk het maar met mensen met hooikoorts. Daarnaast kunnen beschimmeld voer, stof, steekvliegen of andere insecten en zelfs het metaal van het bit een allergische reactie oproepen. Meestal gaat het om een combinatie van dit soort factoren, wat het probleem moeilijk en verwarrend maakt.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:49

Ik had dit ook eens met mijn paard, ze wou zelfs haar bit/halster niet om/in hebben :n Het was gewoon onmogelijk! Er bleek toen een tand dwars te zitten. Deze tand is er toen uitgehaald, en toen ging het gelukkig al stukken beter :)

Een paar maanden later deed ze het toen weer, en toen merkte ik dat het aan mij lag, en vooral tijdens het rijden. Ik zette toen onwijs veel druk op de teugels. En dat deed ik onbewust ook eens mijn gewicht er op. Ik ben er toen op gaan letten, en als ik het niet deed, bleef ze rustig met d'r hoofd op de plaats.
Ik heb me dit erg snel afgeleerd :j

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:51

mijn paard doet net hetzelfde wanneer hij nerveus is. Bijvoorbeeld in de groepslessen wanneer het tempo nogal aan de lage kant ligt.
Heel vervelend voor de ruiter...

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:40

Is het wel accoord met de eigenaren dat je dit met paardnaam en filmpje op internet gooit?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:45

ik wil niet vervelend overkomen maar ik vind geen een van de paarden in het filmpje eruit zien of ze het naar de zin hebben,alles loopt met weggedrukte rug en houterig door de baan. het paard waar jij op zit heeft of last van het al hierboven genoemde of hij mist ondersteuning van de ruiter,dus door iets meer contact te nemen en aktiever voorwaarts te rijden kan je het er misschien uitrijden,wil er wel bijzeggen dat dat een oplossing kan zijn,ik kan weinig zeggen van zo een kort stukje film

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:10

Die van mij heeft het ook gedaan en was inderdaad een gebitsprobleem.

Loopt het paard wel op het juiste tempo?

Ik ga met knollentuin mee dat ik de rest van de paarden ook niet super vindt lopen. Weet niet wat er niet 'goed' aan is maar ziet er op een of andere manier niet fijn uit.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 06:52

iedere ruiter met zijn paard zal wel eens een tijdje niet zo lekker rijden, dat het er niet uit ziet, je kan nooit meteen top beginnen, je bent toch allemaal ooit ergens mee begonnen en dat zal er waarschijnlijk net zo uit zien, tenminste dat is mijn ervaring wel, juist eerlijk en oprecht dat ze het filmpje erop heeft gezet, zo zullen heel veel gemiddelde ruiters wel rijden, tuurlijk geen top ruiters, ruiters die Z rijden enz, maar die zijn toch altijd ooit ook nog ergens mee begonnen en dat zal er vast niet zo netjes en fijn uit hebben gezien. Hoe denken jullie dat paarden ingereden worden? door alleen maar lief en leuk en netjes te rijden, denk t niet....maargoed die filmpjes worden hier uiteraard ook niet op gezet natuurlijk ;)

Harry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:01

teugels wat langer en heel erg voorwaarts rijden.
zo voorwaarts dat hij geen tijd heeft om te knikken :)

Suus_Rees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 00:25

hallo,

Dit had mijn paard ook en het is het headshaking-syndroom en hebben ze dus erg veel jeuk of pijn..!!
dit helpt niet door de teugels los of juist vast tepakken ik heb er 4 wkn lang 2 x de masseur bij laten komen en niet niet kwakzalver maar iemand die zijn vak goed verstaat kijk anders eens op deze link

http://www.horses.nl/gezondheid/artikel ... g-syndroom

ik hoop dat je er wat aan hebt en het door kan geven op je pa zijn werk

groetjes suzanne

p.s
het is bij mij nu zo goed als over

zanmeesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:41

meer been en losser in de hand... tzou kunnen dat ik verkeerd ben.. maar het lijkt wel dat je u been niet gebruikt (niet hard) maar weet niet of dat de oorzaak is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:54

Ik ga alvast mee wat "knollentuin" en "zusjacobs" al hebben aangehaald
Op jouw filmpje is het wel duidelijk dat je al wel een beetje kan rijden hoor, maar je houding is toch een beetje van ; ik ben het nog een beetje aan het uitzoeken, ik vertrouw het nog niet helemaal, je zit toch nog een beetje te veel naar voren, dus drukkend op de voorhand.
Je handen spelen net iets te veel piano, dus duimen iets meer naar boven plaatsen, dit is belangrijk voor het soepel meegaan vanuit de arm.
En je tippen staan echt teveel naar buiten, op deze manier knel je je onderbenen een beetje teveel constant, dus meer meegaan en iets meer drijven bij dit paard want het was echt een beetje aan het zoeken .
Zeker een mooie piste daar.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 00:02

Dit paard lijkt spierproblemen te hebben aan de gehele linkerkant
Dit is herkenbaar aan de stap (telgang) en de voorbenen gaan verder naar achteren dan naar voren
Wil geen gewicht nemen op de linkerschouder dus valt telkens op rechts
Geen losheid in de rug ook
Het zou mij verbazen als dit paard linksom kan/wil galoperen in een 3 takt

edit:
Kan zijn dat het gebit ook niet in orde is (niet uitgebalanceerd)
De meeste tandartsen doen dit nl niet
Dit kan samen gaan met een scheve atlas
Dan kan het paard zijn onderkaak niet naar voren krijgen en kan dan met het hoofd gaan schudden

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 00:10

KarminaP schreef:
mijn paard doet net hetzelfde wanneer hij nerveus is. Bijvoorbeeld in de groepslessen wanneer het tempo nogal aan de lage kant ligt.
Heel vervelend voor de ruiter...

Mijne ook. Idd alleen als hij nerveus is.