Kan ik mijn eigen gewicht niet houden met opstappen????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxXLauwieXxX

Kan ik mijn eigen gewicht niet houden met opstappen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 23:15

hee,

ik heb altijd wel moeite moet opstappen gehad, ik krijg mijn voet wel in de beugel enzo maar dan nog erop komen...
betekent dat dan?dat ik mijn eigen gewicht niet kan houden ofzo?
welke spieren gebruik je daar dan eigenlijk voor? en hoe kan ik dat verbeteren?

Heeft iemand van julie tips??

groetjes Laura

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:16

Ik denk dat dat meer met lenigheid te maken heeft.
En als je je beugel wat langer maakt? Lukt het dan ook niet?

Dan gewoon met een krukje/opstapje opstijgen. Is nog beter ook voor de rug van je paard, je zadel en je eigen knieen.

XxXLauwieXxX

Re: Kan ik mijn eigen gewicht niet houden met opstappen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 23:29

Maar ik krijg mijn voet wel in de beugel enzo dus dan ben ik toch lenig genoeg of niet?

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:31

Hoeveel weeg je en hoe lang ben je dan :o

XxXLauwieXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 23:33

ik ben 1,83 en weeg 85 kilo

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:36

Probeer een ''droog'' te oefenen op een hek. Ga met je linker-zij tegen het hek aanstaan, doe je linker been op het hek(stijgbeugel), zet af met rechts en ''zwaai'' dan zo in het ''zadel''.

Snap je wat ik probeer uit te leggen?

XxXLauwieXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 23:38

jah dat snap ik wel
maar ligt het nou aan mijn lenigheid of mijn gewicht of wat nou?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:39

Beetje moeilijk te zeggen wat het echte probleem is. Dan zou je een filmpje moeten hebben zodat we kunnen zien hoe je het doet.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:40

Conditie. Ga daar eens aan werken, denk dat het dan een stuk beter gaat. Heeft namelijk te maken dat jij je vaak moet optrekken en veel kracht moet zetten in je benen.

Dit probleem heb ik aan het begin ook gehad, maar je word er na goed sporten steeds beter in.

XxXLauwieXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 23:43

dus ik moet eigenlijk ook gewoon mijn beenspieren heel goed trainen

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:44

Het zou door vele factoren bepaald kunnen worden. je bent ietsjes aande zwrdere kant, niet verkeerd opvatten hoor, ik probeer alleen maar mee te denken ;) Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je sommige spieren weinig tot niet aanspreekt....

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:44

Misschien eens oefenen met een krukje? Dan hoef je jezelf niet zover omhoog te heisen? :)

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:53

Simmie schreef:
Ik denk dat dat meer met lenigheid te maken heeft.
En als je je beugel wat langer maakt? Lukt het dan ook niet?

Dan gewoon met een krukje/opstapje opstijgen. Is nog beter ook voor de rug van je paard, je zadel en je eigen knieen.

klopt, het is heel goed om met een krukje op te stappen, zelfs de meest lenige en lichte ruiter zou dit moeten doen ;) dit omdat het veel prettiger is voor je eigen rug en voor de rug van je paard..

maar als je zonder krukje wilt opstappen en je benen wilt trainen, kun je bijv. oefeningen doen met traplopen.
sla bijv. eerst 1 trede over met naar boven lopen en probeer dit uit te bouwen naar meer treden, zodat je kracht traint in je benen voor het afzetten. Succes!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:55

XxXLauwieXxX schreef:
dus ik moet eigenlijk ook gewoon mijn beenspieren heel goed trainen

Nee je conditie. (Optrekken met armen, ondersteunen met buik/rugspieren en echt opstaan met beenspieren)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:06

TS hoe hoog is je paard?

Opstappen is lastig. Het heeft heel vaak te maken met hoe je lichaam met elkaar samenwerkt.
Veel mensen trekken zich op en zetten daarna pas af. Dit zijn mensen die dan hun zadel scheef trekken.

Het heeft ook veel met spieren te maken, de spieren om af te zetten en te buigen (been, buik en arm spieren)
Het is ongeveer zo:
- Eerst schuif je je voet in de beugel (dit is balans, heel on-gebalanceerde of stijve mensen kunnen dit niet)
- Daarna zet je je af, dit zijn je been spieren.
- Je beugel been neemt het over om je lichaam nog wat hoger te werken (dat hoeft en moet niet lang duren)
- Vervolgens nemen je arm spieren het over, die duwen (dus niet trekken of hijsen, bij het opstappen mag daarom je zadel ook nooit uit evenwicht glijden) je lichaam om hoog.
- Vervolgens nemen je buikspieren het 100% over, ze geven je de ruimte om over het zadel te zwaaien en je benen op de plaats te buigen.

Paar dingen die belangrijk zijn om te bekijken:
- Staat je voet stevig genoeg in de beugel om jou de lift te geven die je na de afzet nodig hebt. Dat betekend dat als je alleen maar afzet vanaf de grond je voet helemaal recht in de beugel komt te staan. Veel ruiters geven geen hoge lift van hun eerste voet naar hun tweede en starten dan dus ook verkeerd. Vaak zijn die mensen er bij gebaad om ondanks dat ze er bij kunnen, hun beugel toch 1 of 2 gaatjes langer te maken (of 4 of 6, wie maakt je wat zou ik zeggen). In zo'n geval kun je dan gebruik maken van je natuurlijke mogelijkheid om je knie recht te maken (let wel, van een gebogen ruiterbeen naar een een recht mensenbeen kan wel 10 a 15 cm verschil in hoogte maken.)

(Testje, vraag eens of iemand je een goed beentje geeft, kom je dan hoog genoeg om jezelf makkelijk in het zadel te krijgen? Dan zit het probleem vaak in de hoogte van je sprong of de lengte van je beugel)

- Sta je niet te veel op afstand van je paard? Als je eerst nog een halve meter breedte moet overbruggen is dat vragen om ellende.

- Hijs je jezelf in het zadel of duw je jezelf in het zadel. Vaak samengevoegd met niet hoog genoeg komen. Dan gooi je je jezelf tegen het zadel, je trekt je het laatste stukje dan maar op. Niet handig omdat je geen solide ondergrond naar je toe trekt (het geeft dus mee). (Kijk maar eens naar voltigeurs, kleine voltigeurs pakken een lager stuk bij de singel, je omhoog trekken is ook met handgrepen 100x zwaarder dan je het laatste stuk omhoog duwen).

- Is je draai en buig vermogen groot genoeg. Mensen die niet handig genoeg zijn creëren voor zichzelf een hele kleine beweegruimte. Dat is dus het muis in lucifersdoosje idee.

En dan nog even een paar opmerkingen van persoonlijke voet (dit hier boven is slechts de uitgebreide uitleg zoals mensen in me les die krijgen):

Ik ben 1.62, weeg rond de 75 kilo en kom op paarden van rond de 1.75 zonder moeite. Je gewicht hoeft niet altijd een probleem te zijn (er is trouwens gewicht en gewicht, spieren wegen meer dan vet). Het gaat er wel om hoe je er mee omgaat. Het gaat ook niet om lenigheid, ik heb een lesklant van 70 die zonder moeit op een paard van 1.70 stapt en ze is maar ene paar cm groter dan ik. Zelf ben ik ook niet lenig. Maar toch 1.75 moet lukken. Gewoon simpel creatief zijn en genoeg spieren op de juiste plek. Wanneer ik dat grote paard tref, schuif ik de beugels op 75/80 cm (hogere hoogte haal ik niet met me voet, is ook totale lengte van me onderbeen tot me kruis trouwens), ik maak me been recht en ga nog eens op me tenen staan ook. Zo druk ik mezelf in het zadel. Vervolgens beugel op maat maken en wegrijden. Ik doe het niet elke dag. Maar ik heb meer problemen met het poetsen van zo'n paard dan om er op weg te rijden.

Ik ben weer lekker langdradig, mare hoop dat je wat aan de uitleg hebt

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:03

veulen84 dit is precies de juiste uitleg! Zelf stap ik ook altijd zo op, ik kom ook op bijna iedere hoogte paard. (met mijn 1,60 ligt de grens zonder beugels verlengen bij een paard van ong. 1,80)
Met voltige gebruik ik idd ook de lagere hengsels om op te slingeren. Ik kan wel via de handgrepen maar dat kost idd meer kracht en het ziet er niet zo heel mooi uit.

TS ik denk dat je heel veel aan de tips van veulen84 hebt. En anders is er niets mis met het opstappen met behulp van een krukje.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:11

Persoonlijk zou ik, ondanks je lengte, maar wel om je gewicht een krukje pakken of een andere opstap. Je legt voor zo'n paard de evenwicht ook enorm uit het lood als je aan een kant gaat hangen. Door een opstapje is die periode kleiner. Je paard zal het fijner vinden en beter in balans blijven staat, wat voor jou ook zal helpen.
Verder is sport in het algemeen goed voor ruiters ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:10

XxXLauwieXxX schreef:
ik ben 1,83 en weeg 85 kilo

Dat is ook aardig aan de zware kant.

Stap op met een krukje. Beter voor je paard, beter voor je zadel.
Makkelijker voor jou. En een beetje afvallen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:16

Johanna59 schreef:

Dat valt behoorlijk mee eigenlijk. Ze is 1 meter 83 hoor. Van die paar kilo heeft dat paard geen last.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:31

Veulen84 schreef:
Johanna59 schreef:

Dat valt behoorlijk mee eigenlijk. Ze is 1 meter 83 hoor. Van die paar kilo heeft dat paard geen last.

Nee het paard (nog) niet, maar zij zelf wel. Lees haar vraag!

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:33

het kan ook zijn dat ze gewoon niet lenig is. Hoeft niks met gewicht te maken te hebben.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:42

Johanna59 schreef:
Nee het paard (nog) niet, maar zij zelf wel. Lees haar vraag!

TS vroeg wat daar de oorzaken van kon zijn en welke spieren ze daarbij nodig zou hebben.
Er zijn veel redenen waarom Ts er niet kan opkomen. Lenigheid, spierontbreking, slechte timing of gewicht

En zo heb ik hier boven ook al uitgelegd dat mensen met veel gewicht maar wel spieren prima soepel op een paard kunnen komen. En ik heb ook even de moeite genomen om te kijken hoe ts er eigenlijk uit ziet (en dat is helemaal niet zo moeilijk te vinden). En ik ben er van overtuigt dat ts eerder last heeft van de middelste 2 dan van de laatste.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 03-01-10 17:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:44

Gezien haar leeftijd en lengte is het heel goed mogelijk dat ze onvoldoende spierkracht heeft om haar knie te strekken vanuit een sterk gebogen hoek. Bij een sterk gebogen kniehoek worden de spieren maximaal op lengte gebracht en in deze positie zijn de spieren niet het meest krachtig. Daarnaast heeft ze een behoorlijke lengte voor iemand van haar leeftijd en de kans is groot dat haar spieren nog niet voldoende zijn aangepast wat betreft kracht en coördinatie.

TS, geef jouw spieren de tijd om sterker te worden en stap nu gewoon even zolang met een opstapje op het paard.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:13

InekeH87 schreef:
veulen84 dit is precies de juiste uitleg! Zelf stap ik ook altijd zo op, ik kom ook op bijna iedere hoogte paard. (met mijn 1,60 ligt de grens zonder beugels verlengen bij een paard van ong. 1,80)
Met voltige gebruik ik idd ook de lagere hengsels om op te slingeren. Ik kan wel via de handgrepen maar dat kost idd meer kracht en het ziet er niet zo heel mooi uit.

TS ik denk dat je heel veel aan de tips van veulen84 hebt. En anders is er niets mis met het opstappen met behulp van een krukje.

Let je er wel op als je dit doet, dat je niet aan je paard gaat hangen? Juist door bovenop de beugels vast te pakken bij het voltige ontlast je je paard meer, omdat je minder gaat hangen. Bij ons mogen alleen de allerkleinsten dit, die echt niet bij de beugel kunnen ;) En dat zijn er maar een paar.

TS, je kunt ook iemand vragen die je een beetje 'doorduwt'? Verder zijn de tips van Veulen84 idd erg nuttig.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:00

Ik denk inderdaad dat je aan de spieren in je benen moet werken. En oefenen op een hek etc. is nooit verkeerd.

Ik ben zelf 1.84 en klim op een paard van 1.74 en dit gaat prima. Vroeger had ik ook problemen met opstijgen en oefende dit altijd op mijn fiets, hek enz.

Succes