Hoevaak drijven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa__

Hoevaak drijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 21:49

Hey allemaal :D

Ik heb vroeger bij een manege gereden (gewoon paardrijles) en ben daarmee gestopt na ong. 5 jaar. Ik had toen (en nog steeds) een verzorgpony dus ben niet gestopt met de paarden, alleen met manegeles. Nu een jaar later ben ik weer op les gegaan, wel bij een andere manege (vind het leuk om nieuwe paarden te leren kennen). Alleen zegt deze instructeur dat je in stap steeds links-rechts-links-rechts etc. been moet geven (wanneer de linkerschouder van je paard naar voren gaat drijf je met je linkerbeen en andersom). Ook in draf zegt ie dat je continu als je gaat zitten moet drijven. Dit heb ik op mijn vorige manege nooit gehoord en ik vind het eerlijk gezegd ook niet echt logisch en prettig voor het paard klinken. Ik heb eerder zoiets van als het paard langzamer gaat lopen zonder dat je erom vraagt geef je even een keer been zodat je paard voelt dat hij wat harder moet lopen. Als je continu drijft dan reageert een paard op een gegeven moment toch niet meer zo goed op je been? Zowel in stap als in draf geef ik alleen been als het paard sneller moet lopen, maar anders hou ik mijn benen gewoon stil.

Mijn vraag is dus...wat is juist? Moet je in stap en draf (en in galop) continu been geven of alleen als het paard sneller moet lopen?

Alvast bedankt +:)+

MilesNF

Re: Hoevaak drijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:51

Ik heb dit fabeltje ook wel eens gehoord, maar ik en de meeste instructeurs vinden dat dit niet nodig is. Alleen been geven dat je wilt dat je paard iets veranderd. 1x been dus.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:52

Alleen als je wilt dat je paard sneller moet lopen, verder je benen stil houden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:53

Waren het erg luie paarden ?

Zo moet je niet op alle paarden rijden.

Air

Jou denkwijze is juist, die van je instructeur niet, zo maak je een paard inderdaad lui aan je been...

capopjekop

Volgens mij verstomt het paard juist enorm als je aan het drijven blijft. Ik drijf alleen als ik wil versnellen of verruimen of een zijgang wil rijden. Zo leer ik het ook. Ik rijd dan wel western, maar de basis is hetzelfde en vroeger toen we nog engels reden heb ik dit ook nooit gehoord.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:55

Ik heb altijd het 1,2,3-tje geleerd.
1x een lichte beenhulp, dan een betere beenhulp en bij de 3e keer moet je paard als het ware schrikken. Niet echt schrikken, maar wel zo dat ie denkt ''die 3e hulp wil ikniet meer'' met als resultaat dat de 3e hulp niet meer nodig is daarna.
Na deze 3 hulpen hou je je benen stil en je geeft pas weer been wanneer je paard terugkomt in tempo.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:56

Ik heb dit ook wel eens gehoord. Vraag me niet wie dit fabeltje de lucht in heeft geholpen, maar volgesn mij klopt er niks van. Paarden worden er volgens mij gevoelloos van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:57

Als je iedere stap been geeft, creeer je ruis. Hoe moet het paard leren dat hij de ene keer wel, en de andere keer niet hoeft te reageren op een been? Dat kan een paard niet leren, het resultaat is dat hij je beenhulp op den duur helemaal gaat ignoreren.
Je moet je beenhulp, als hij er niet op reageert versterken. En een paard weet donders goed wat er gaat gebeuren voordat er gebeurt wat er gaat gebeuren. Dus been, geen reactie, hulp versterken, geen reactie, tik met de zweep. Hoeft maar een keer. En de volgende keer zal hij bij de tweede hulp al reageren omdat hij die tik met de zweep niet wil. En de keer daarom reageert hij bij de eerste keer al. Zo creer je lichte paarden voor het been. Maar dan moet je je been ook heel erg stilhouden verder. Alleen een aanwijzing geven als die echt nodig is.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:59

Drijven alleen wanneer nodig is, en in de galop ritme aangeven per sprong.

Lisa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 21:59

Bedankt allemaal voor jullie reacties :D

Ik durf het eigenlijk niet te zeggen tegen de instructeur dat ik het er niet mee eens ben, omdat ik me dan zo betweterig voel...maar ik negeer hem gewoon als ie weer zegt dat ik continu been moet geven :o .

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:02

Vooral niet constant drijven, dan krijg je zo'n paard wat nergens meer op reageert.
1 keer kuitdruk en dan moeten ze naar voren. Ik vind persoonlijk een paard goed gereden als ze op minimale druk naar voren gaan.
Laatst zag ik iemand rijden dat was constant:links been, rechts been,links been, rechts been.
Zag er niet uit en ik had echt zoiets van goh dat paard loopt straks helemaal niet meer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:03

Mijn pony gaat dan lopen als een dronkeman denk ik :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:03

Lisa__ schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties :D

Ik durf het eigenlijk niet te zeggen tegen de instructeur dat ik het er niet mee eens ben, omdat ik me dan zo betweterig voel...maar ik negeer hem gewoon als ie weer zegt dat ik continu been moet geven :o .

Vraagje: rij je er met een eigen paard of met een paard van de manege?

Lisa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 22:10

Ik rij op manegepaarden daar. Heb verder alleen een verzorgpaard helaas, niet genoeg tijd voor een eigen paard, maar dat komt hopelijk nog wel ;).
Maar wat ik bij de vorige manege ook al merkte is dat de meeste manegepaarden erg slecht op het been reageren en ook wel sloom zijn. Dan ben je snel geneigd continu been te geven en dat maakt dat ze nog slechter reageren op het been...lijkt mij. Wel vervelend, maar ik probeer toch zo min mogelijk been te geven en echt alleen indien nodig.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:27

Dat zal ongetwijfeld de reden zijn.
Jammer voor je, maar ooit stap je wel een keer op een paad waarbij je denkt heej ? Da's anders.

miawallace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:32

Niet meer drijven dan nodig... Ik vind dat zo lelijk als je steeds van die schoppende beentjes ziet...

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:34

Nou als je bij iedere pas moet drijven heb je een paard dat zo ongevoelig is als wat.. 2x drijven geen reactie tikje. Snap niet dat een instructeur dit kan zeggen eigenlijk.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:36

Froexiie schreef:
Nou als je bij iedere pas moet drijven heb je een paard dat zo ongevoelig is als wat.. 2x drijven geen reactie tikje. Snap niet dat een instructeur dit kan zeggen eigenlijk.

Mijn methode is, drijven wanneer nodig, en ritme houden met binnenbeen, en mijn paard is juist fantastisch aan de hulpen ;) Dus je redenatie gaat niet helemaal op ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:37

Waarom moet je ritme houden met je binnenbeen? Je paard hoort zelf ritme te houden wanneer hij goed loopt.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:37

Rivaldo schreef:
Froexiie schreef:

Mijn methode is, drijven wanneer nodig, en ritme houden met binnenbeen, en mijn paard is juist fantastisch aan de hulpen ;) Dus je redenatie gaat niet helemaal op ;)

En hoe bedoel je dan, ritme houden met binnenbeen?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:38

Door die ritme krijg je schwung en heeft je paard meer voorwaartse drang.
Stel; Jij geeft je paard de hulp om aan te galloperen hoe moet hij/zij dan weten hoe hard hij moet lopen? Dat is dan gissen voor het paard.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:39

Froexiie schreef:

Steeds heel zacht bij elke pas 'aantikken', dat niets eens, aanraken, dat is het beste woord.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:40

Alleen drijven wanneer nodig is .. en in galop elke sprong (?) :+

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:41

Rivaldo schreef:
Froexiie schreef:

Steeds heel zacht bij elke pas 'aantikken', dat niets eens, aanraken, dat is het beste woord.

Misschien helpt het wel bij jouw paard. :) Kan best, maar het is wel anders dan dit, iedere keer been geven:

Lisa__ schreef:
Alleen zegt deze instructeur dat je in stap steeds links-rechts-links-rechts etc. been moet geven (wanneer de linkerschouder van je paard naar voren gaat drijf je met je linkerbeen en andersom). Ook in draf zegt ie dat je continu als je gaat zitten moet drijven.