Ik heb vroeger bij een manege gereden (gewoon paardrijles) en ben daarmee gestopt na ong. 5 jaar. Ik had toen (en nog steeds) een verzorgpony dus ben niet gestopt met de paarden, alleen met manegeles. Nu een jaar later ben ik weer op les gegaan, wel bij een andere manege (vind het leuk om nieuwe paarden te leren kennen). Alleen zegt deze instructeur dat je in stap steeds links-rechts-links-rechts etc. been moet geven (wanneer de linkerschouder van je paard naar voren gaat drijf je met je linkerbeen en andersom). Ook in draf zegt ie dat je continu als je gaat zitten moet drijven. Dit heb ik op mijn vorige manege nooit gehoord en ik vind het eerlijk gezegd ook niet echt logisch en prettig voor het paard klinken. Ik heb eerder zoiets van als het paard langzamer gaat lopen zonder dat je erom vraagt geef je even een keer been zodat je paard voelt dat hij wat harder moet lopen. Als je continu drijft dan reageert een paard op een gegeven moment toch niet meer zo goed op je been? Zowel in stap als in draf geef ik alleen been als het paard sneller moet lopen, maar anders hou ik mijn benen gewoon stil.
Mijn vraag is dus...wat is juist? Moet je in stap en draf (en in galop) continu been geven of alleen als het paard sneller moet lopen?
Alvast bedankt

.
.
Kan best, maar het is wel anders dan dit, iedere keer been geven: