paard gaat er vandoor, wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

paard gaat er vandoor, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 23:33

hallo !

mijn paard gaat er erg vaak vandoor ,
dit gaat zo; ze ziet iets wat eng is , doet haar over naar voren,snuift, gaat in een keer stilstaan, blijft even stilstaan ,en gaat er dan als een haas vandoor ,en het is onmogelijk om haar dan terug te krijgen .
mijn vraag is ; is dit angst ?
en hoe zouden jullie reageren , duidelijk zijn met je stem ? of juist lief en rustig praten ? ik denk dat dat er vanaf hangt of een paard écht bang is of niet.

tips van harte welkom !

Cassidy

Re: paard gaat er vandoor, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:35

Waar is ze bang voor? Die situaties kun je trainen. Desensibiliseren noem je dat.

Verder zou ik de One Rein Stop aanleren. Een soort reflex dat, als je het hoofd naar een kant vraagt, het paard ook meteen rustig wordt. Maar daar gaat een heel programma aan vooraf, de One Rein Stop op zich, zonder dat programma, gaat niet werken...

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:37

klinkt als angst. Draait ze om of rent ze langs het 'gevaar'? Als ze omdraait, denk ik dat het echt angst is. Het is aftasten of ze je in de 'zeik' neemt of serieus iets engs vind. In eerste instantie zou ik mijn stem gebruiken en hem/haar gerust proberen te stellen. Als het 'gevaar' volgens jou wel meevalt en ze na meerdere malen proberen er nog niet langs wil, zou ik vriendelijk doch dringend aangeven dat ik er langs wil. Ff aftasten of het echt angst is dus... Succes

Jaimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:41

Hallo,
Waar is het paard percies bang voor? want anders zal ik er zelf een paar x naast gaan lopen en er dan langs lopen.. en dan gewoon belonen als ze braaf is
dat zal ik doen, en mocht het zo zijn dat ze er wel nog een x van door gaat zal ik der om trekken anders, krijg je vlieg les :=

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 23:41

cassidy ;

de ene dag is het dit , de andere dag dat .
soms gaat het ook een tijdje goed.
en als er weer zo'n situatie is (al wil ik die voorkomen) hoe kan ik dan het beste reageren?

bedankt voor je reactie

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:42

Klinkt alsof ze gewoon een loopje met je neemt als ze steeds schrikt van alles. Ze houdt je gewoon voor de gek. Consequent zijn dus!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:44

Leer de One Rein Stop aan.

En als je een ding tegen komt waar ze echt van schrikt, probeer er 100 keer langs te gaan. Niet denken: o, nu heeft ze een sprintje getrokken en heb ik dat enge ding achter me gelaten, nee, omkeren en er nog een keer langs. Tot ze er niet meer van staat te kijken. Keer om met het hoofd naar dat wat ze eng vindt.

Is het echt dingen waar ze van schrikt of enge geluiden?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 23:46

hallo!

bedankt voor jullie snelle reacties.
ik zal er iig voor moeten zorgen dat ze niet om keert denk ik,
maar als we bijv op de terug weg zijn ,naar huis gaan dus , dan kunnen we exact dezelfde hond tegenkomen en dan valt het allemaal weer mee , dan maakt het haar niet uit ,zolang ze maar thuis komt . geeft dit aan dat het misschien toch aanstellerij is? en als ze er vol spanning toch langs gaat , moet ik haar dan toch belonen?
Laatst bijgewerkt door YelaBrenda11 op 29-12-09 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:48

ik zeg eigenlijk altijd Nee!
bij iets wat ze niet mogen zeg ik altijd Nee!
gewoon simpel en op een gegeven moment hebben ze het wel door van dat Nee! dus dat ze het niet mogen ;)

en dus ook consuquent blijven. Iets wat vandaag niet mag, mag morgen dus ook niet enzo.
Tja met nieuwe (enge) dingen mogen ze van mij wel schrikken maar niet er vandoor rennen. Ik ken me paarden onderhand wel goed dus ik houd ze dan gewoon extra goed vast. Dan loop ik er gewoon naar toe en laat ik het gewoon even ruiken.
maar dit doe ik alleen met echt nieuwe dingen. Ze maken en mogen ook geen 'misbruik' maken van elke keer schrikken ofzo.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:48

Je hebt voordat ze begint te rennen al tijd om er op te reageren. Op het moment dat ze begint te snuiven, probeer haar dan eens af te leiden. Zet haar op een volte en probeer er dan opnieuw op aan te rijden. Geef haar niet de kans omweg te komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:49

Als je langs die hond moet en ze neemt de benen, draai haar om en dwing haar weer om langs die hond te gaan. Tot ze er niet meer van schrikt of overdreven reageert. Pas daarna gewoon doorrijden...

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:51

1133 schreef:
hallo!

bedankt voor jullie snelle reacties.
ik zal er iig voor moeten zorgen dat ze niet om keert denk ik,
maar als we bijv op de terug weg zijn ,naar huis gaan dus , dan kunnen we exact dezelfde hond tegenkomen en dan valt het allemaal weer mee , dan maakt het haar niet uit ,zolang ze maar thuis komt . geeft dit aan dat het misschien toch aanstellerij is?

Ja/nee
ze is er al langs geweest dus dan kan ze het de toevallig de terugweg niet eng vinden. Als ze straks weer eng vind als je er langs moet is het dus aanstellerij. Ik geef dan Als het aanstellerij is altijd gewoon eerst been en aanmoedigen en als ze dan niet luisteren zweep erbij.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 23:52

oke, dankjewel.
net zolang totdat ze er ''rustig'' langs gaat , of is het al goed als ze er sowieso langs gaat ?
of moet ze écht helemaal ontspannen er langs gaan ?
sorry dat ik zoveel vragen stel hoor:$ ,maar als er een probleem is wil ik graag dat ik het goed oplos;)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:53

kan je neit een keer een schriktraining volgen? mischien dat dat wat helpt.

ik zou wel doorgaan todat ze ontspannend erlangs gaat er langs gaan

of bedoel je dat je telkens om gaat draaien en weer er langs gaat?

dat zou ik persoonlijk niet doen maar dat is wat ik doe. Weet niet wat de andere bokkers vinden. ;)
Laatst bijgewerkt door R0oszs op 29-12-09 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:55

_Skess_ schreef:
Klinkt alsof ze gewoon een loopje met je neemt als ze steeds schrikt van alles. Ze houdt je gewoon voor de gek. Consequent zijn dus!

Ja, zo klinkt het inderdaad. Het klinkt ook alsof je haar net hebt, en haar nog niet zo goed kent.

Kijk, stel dat ze steeds voor hetzelfde bang is (schaduw van bewegende bomen, of iets dat een bepaalde kleur heeft) dan zou je kunnen zeggen: okee, paard vindt het eng. Maar als het echt om de haverklap is zou ik denken dat ze aan het testen is wat jij doet wanneer zij het op een mutsen zet. Je schrijft dat ze eerst stilstaat. Zorg dat ze dat niet kan doen, daarmee doorbreek je haar patroon. Als ze écht bang is merk je dat gauw genoeg. Naarmate je je paard beter leert kennen leer je ook hoe je haar dan het beste kunt kalmeren, en wat ze van tevoren voor signalen geeft. Als je haar net hebt: bedenk dat ieder paard bij een nieuwe ruiter zal onderzoeken of die ruiter er in trapt als het paard zogenaamd schrikt.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 23:58

hestejente schreef:
_Skess_ schreef:

Ja, zo klinkt het inderdaad. Het klinkt ook alsof je haar net hebt, en haar nog niet zo goed kent.

Kijk, stel dat ze steeds voor hetzelfde bang is (schaduw van bewegende bomen, of iets dat een bepaalde kleur heeft) dan zou je kunnen zeggen: okee, paard vindt het eng. Maar als het echt om de haverklap is zou ik denken dat ze aan het testen is wat jij doet wanneer zij het op een mutsen zet. Je schrijft dat ze eerst stilstaat. Zorg dat ze dat niet kan doen, daarmee doorbreek je haar patroon. Als ze écht bang is merk je dat gauw genoeg. Naarmate je je paard beter leert kennen leer je ook hoe je haar dan het beste kunt kalmeren, en wat ze van tevoren voor signalen geeft. Als je haar net hebt: bedenk dat ieder paard bij een nieuwe ruiter zal onderzoeken of die ruiter er in trapt als het paard zogenaamd schrikt.

ik heb haar inderdaad nog niet zo lang ,nu bijna een jaar .
ik weet niet of ik het om de haverklap kan noemen , maar reken op een keer 1 de 1/2 weken .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:04

Als je paard op de terugweg er niet van schrikt, is het aanstelleritus. Alleen moet je al eerder ingrijpen, namelijk op de heenweg.
Een paard is een vluchtdier. Instinct dat er in 1 Miljoen jaar aan evolutie voor heeft gezorgd dat een paard het kon overleven. Bij het minste en geringste gevaar: eerst hollen, dan denken.
Maar dat is iets wat wij niet willen. Wij willen dat een paard na gaat denken voordat hij gaat hollen.

Hoe bereik je dat?

Een paard heeft een gedeelte van zijn hersens dat instinct is. Een ander gedeelte is: aangeleerd gedrag. Nadenken dus.
En de rechter hersenhelft is niet verbonden met de linker hersenhelft. Wat een paard dus met het linkeroog ziet, zal hij niet meteen als "bekend" ervaren als hij dat met het rechteroog ziet. Dus dingen moet je van twee kanten meenemen. Dingen moet je van twee kanten benaderen. Is een paard bang voor een brievenbus, of een vuilniszak aan de rechterkant van de weg, en ziet hij dat met zijn rechteroog, en is hij daar bang van, moet je hem dat ook met zijn linkeroog laten zien. Zodat beide hersenhelften de informatie opslaan en als "niet gevaarlijk" inschalen.

Vandaar ook mijn pleit om weer om te keren en er nog een keer langs te gaan. Meerdere keren langs te gaan, tot hij geen krimp meer geeft.

Verder is er maar een beperkt aantal ruimte tussen die oren. Dus de plek voor instinct en ongecontroleerd weghollen gaat plaats maken voor het gedrag dat je hem leert door 100x langs die blaffende hond te lopen. Het paard leert zo dat dingen niet eng zijn. Herhalen, herhalen, en nog een keer herhalen.

Schriktraining is al eerder opgenoemd, maar 1x schriktraining gaat het probleem niet oplossen. Politiepaarden moeten ook iedere keer weer met dingen te maken krijgen. Niet voor niets moeten alle paarden even voor Prinsjesdag weer naar het strand om weer met rotjes en vuurwerk geconfronteerd te worden.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:07

maar de schriktraining kan wel de band versterken en het vertrouwen denk ik ;)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:08

hestejente schreef:
_Skess_ schreef:

Als je haar net hebt: bedenk dat ieder paard bij een nieuwe ruiter zal onderzoeken of die ruiter er in trapt als het paard zogenaamd schrikt.

(effe offtopic, gezellig jij ook hier? :D)

En inderdaad...een paard die je net hebt probeert je altijd uit. Ik moet zeggen dat de meeste paarden buien hebben waarin ze de ruiter nogal uitproberen. En dan kun je er bij wijze van spreke al 10 jaar op rijden.

Consequent zijn, drijven en erlangs sturen zonder gezeur. Goed op je kont blijven zitten, maak je lang en zorg dat je haar voor bent. Zodra zij gaat snurken, drijven en huppakee niet zeuren en erlangs!

Als jij maar denkt "beest stel je niet aan" dan leert je paard ook dat het niet eng is en dat hij gewoon moet doorlopen.

Zodra jij denkt "oeh wat zal er aan de hand zijn?" ben je eigenlijk al te laat en heb je je paard al de kans gegeven om ervan door te stormen.

Dus altijd bedacht zijn en zeker op je paard zitten. Is best moeilijk, maar succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:10

1133 schreef:
ik weet niet of ik het om de haverklap kan noemen , maar reken op een keer 1 de 1/2 weken .

Bij om de haverklap denk ik meer aan om de zoveel meter, of toch in ieder geval meerdere keren per rit.

Valt er een patroon te ontdekken in waar en waarvan ze schrikt? Een geluid, richting, windrichting, kleur, geur...? En wat doet ze van tevoren, behalve stilstaan? Het is handig als je de voorsignalen herkent. Het heeft even geduurd maar toen ik door had dat mijn paard steeds een paar meter voor hij zich ging aanstellen mestte scheelde dat een boel :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:10

R0oszs schreef:
maar de schriktraining kan wel de band versterken en het vertrouwen denk ik ;)

En die band en vertrouwen is heel snel weer weg als je vervolgens dezelfde fouten blijft maken, of het paard een tijdlang niet met enge dingen confronteerd....

Dus nee, een enkele keer schriktraining gaat de band en het vertrouwen niet versterken. Het sleutelwoord is: herhaling!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:25

ja maar dat kan je dan weer voorkomen door dingen te herhalen ;) En dat maakt niet uit of je zelf 'enge' dingen in de bak doet of een 'echte' schriktraining volgt als je begrijpt wat ik bedoel.
En ik denk dat je vaak over de weg rijd en daar kom je ook dingen tegen.

Ik denk dat dat uitproberen heel veel minder is als er al gewoon een goed vertrouwen is. En een band en als ie respect voor jouw hebt.

Maargoed dit is mijn mening hierover en laat het hierbij ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:28

Mee eens, gewoon doen. Maar het moet wel veilig blijven. En een paard dat ongecontrolleerd de benen neemt, daar zou ik het niet op wagen om een buitenrit op te maken. Dan zou ik eerst in een veilig omgeving even proberen om een basis te krijgen dat ik mijn leven eraan zou wagen om met een dergelijk dier de straat op te gaan.

Het probleem met dingen op je af te laten komen, is dat je het paard er niet op voor kunt bereiden. Als je in een veilige omgeving - wat een schriktraining is - iig de meest voorkomende situaties kunt naspelen, is dat veiliger dan kijken of je bij een buitenrit situaties tegenkomt die lijken op dingen die je al eerder bent tegengekomen....

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:23

hestejente schreef:
1133 schreef:

Bij om de haverklap denk ik meer aan om de zoveel meter, of toch in ieder geval meerdere keren per rit.

Valt er een patroon te ontdekken in waar en waarvan ze schrikt? Een geluid, richting, windrichting, kleur, geur...? En wat doet ze van tevoren, behalve stilstaan? Het is handig als je de voorsignalen herkent. Het heeft even geduurd maar toen ik door had dat mijn paard steeds een paar meter voor hij zich ging aanstellen mestte scheelde dat een boel :D

ik ken het ritueel nou wel zo'n beetje ;

vanuit draf op stap stilstaan , oren naar voren , beetje trillen , snuifen , enkele seconden stilstaan , omdraaien , en naar huis .
gelukkig gebeurd het niet elke rit . maar af entoe , maar het blijft vervelend natuurlijk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:26

En draai je haar om als je haar weer onder controle hebt, of is ze niet te controleren tot ze thuis is?

Als er een ouder en ervaren paard meegaat, hoe reageert ze dan?
Heb je al eens geprobeerd om af te stappen en langs de enge dingen te gaan lopen? Doe je dat dan ook 100 x heen en 100 x terug?
Als je dat nog niet hebt geprobeerd, zou ik daar eens mee beginnen. Aansluitend opstappen en er weer 100 x langs. Heen en weer terug. Tot ze niet meer reageert.