bitprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sentigo

bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 18:51

Hallo,

Ik weet niet of dit hier hoort maar het is toch een soort van probleem.
Ik heb een jonge pony 4 (maart 5 ,
deze is ijzersterk van voren.
Toen ik haar net had gekocht had ik een dubbelgebroken, nu is ze onzettend sterk en loopt hier als het ware gewoon doorheen,
ik heb heel weining met dit bit over haar te zeggen. OOk begint ze onzettend te schuimen met dit bit, waarschijnlijk omdat ze met dit bit niet geod kan slikken. Toen de enkelgebroken, deze was echt het ergst, ze heeft een gevoelige gehemelte en word helemaal gek van dit bit,

Toen is mij aangeraden met een stang te rijden, gewoon een simpele stang. Hierdoor heeft ze meer ruimte in haar mond voor haar tong en het schuimen was meteen over.Wel is ze hier makkelijker op te rijden maar wat is merk is omdat mij pony soms gewoon keihard ervandoor gaat en je haar dan toch afentoe van voren te trekje meot geven gaat meteen die hele mond open....
De stang is mijn aanbevolen door me instructriece maar ben er niet erg tevreden over. Ik heb gevoel alsof deze te hard is voor mijn pony. Ik heb er wel meer controle mee waar ze pakt het bit ook erg vast en gaat er dan vandoor, ze reageert dan amper meer op mij zowel niet op me zit als op het bit omdat ze die vast heeft.

Nu weet ik het even niet meer,
ik zet dit op bokt omdat jullie allemaal een andere kijk hierop hebben enmisschien dat er dan een uitkomst komt :D

Groetjes

robin_hood

Re: bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:56

Pelham tijdelijk proberen? Als je zelf een beetje gevoelige hand hebt en het bit alleen laat werken op het moment dat het echt nodig is, dan helpt het vaak heel erg goed. Maar beslist niet vast blijven houden want dan gaat hij er alleen maar op hangen of vastpakken. Mogelijk is je paardje aan het wisselen en heeft hj daarom een poosje extra last van het bit.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:39

Ik ga hier iets vertellen dat de meeste toch niet graag horen, maar volgens mij is het wel de waarheid.
Je hebt dus blijkbaar al een paar verschillende soorten bit uitgeprobeerd, en dit was met wisselend succes, die stang leek eerst de oplossing maar nu na een tijdje merk je dat je paardje dit bit ook gaat vastnemen en gewoon verder gaat lopen en zich er eigenlijk niet heel veel van aantrekt.
De fout is hier niet te zoeken bij het paard, ook niet bij het bit, maar dus wel bij de ruiter, waarschijnlijk een combinatie tussen het comuniceren, de rust van de ruiter en zijn handen, verkeerde manier van afstraffen en belonen via het bit.
Dit moet zeker terug in orde kunnen komen maar dat is niet zo makkelijk om dat weer om te keren, of deze ruiter daar zal in slagen betwijfel ik tenstelligste.
De basis opleiding van je paard dient eigenlijk helemaal opnieuw aangeleerd en ingetraint te worden (eigenlijk denk ik dat alleen een paardentrainer tot een goed resultaat zal kunnen komen).

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:41

Je kunt eeeeeeeeuwig blijven proberen met een bit, maar zo blijft het een probleem.
Het ligt dus (zoals meestal) gewoon rijtechnisch.
En nu de normaalste vraag!
Heb je Les ?

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 20:55

zoals al staat is de stang door mijn instructreice aanbevolen,
daarin kan je opmaken dat ik les heb.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:03

Ik ga volkomen met aeolus1 mee, als een pony in 1e instantie goed reageert op het bit maar daarna toch weer hetzelfde probleem terugkeert, en dat met meerdere bitten, zit het probleem dus bij de ruiterhand. Een pelham vind ik dan helemaal een beroerde oplossing, daar wordt het alleen maar nog erger van.

Idd opnieuw opleiden door iemand met veel gevoel en een fijne hand.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:21

En als je stom gezegt bij wijze van een keer een halve les met redelijk lange teugel loopt?? Kijk eens of ze dan wil ontspannen in het bit omdat jij geen tot weinig druk opbouwt op het bit. Ontspant ze, dan ligt het aan hoe jij de druk op het bit hebt.
Kan me trouwens wel goed voorstellen dat het een lastig probleem voor jullie allebei is!

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:52

Sentigo schreef:
zoals al staat is de stang door mijn instructreice aanbevolen,
daarin kan je opmaken dat ik les heb.

Dan alleen maar rijden onder begeleiding, dus 3x in de week rijden met les
of elke dag les :+

Ik zou je paardje gewoon voor een maand of 2 naar een trainingsstal brengen, en inderdaad opnieuw opleiden.
Zo blijf je bezig en schiet je niks mee op

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:08

Bitloos?!

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:10

@marjans: :n, niet de problemen ontwijken die er zijn, het paard moet gewoon fatsoenlijk op een bitje kunnen lopen.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 22:16

Dat opnieuw beleren kan ik me wel voorstellen dat dit misschien handig is voor mijn pony,
Ik heb namelijk wel het gevoel dat er nu problemen die een oorzaak van het begin af aan zijn

ook is er bij de aankoop van de pony iets achter gehouden.
Mijn pony heeft het in haar eerste levensjaren zwaar te verduren gehad bij een handelaar en is daar met angst voor mensen en trailer naar haar oude eigenaar gekomen, bij het bekijken en berijden voor de aankoop lijk als prima maar ik denk dat door de verhuizing bij haar ook wil veel is veranderd en het totaal plaatje een beetje uit elkaar is gevallen, wat onzettend jammer is,

Alleen het is wel dat dit mij geld ga kosten een hoop waarschijnlijk, aangezien ik voor de stalling daar moet betalen en dan nog het geld voor het beleren+ de kosten van de stalling waar ik zelf sta lopen dan ook door anders word de stal te huur aangeboden...

het is makkelijker gezegt dan gedaan

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:18

Dat is het zeker, maarja, dat is paarden houden he!
Als je een paard hebt, kunnen er ALTIJD van zulke problemen optreden, en dat heb je een paard, dus zul je voor je paard moeten kiezen.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 22:25

zo makkelijk is dat allemaal niet hoor!!
het is een hoop geld en dat is niet zomaar 1 2 3 van een geldboom te plukken,

al zou ik bakken voor met geld hebben zou ik het zo doen, maar geld is ook met mate

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:28

Ja, maar voor paarden moet je geld hebben.
Ik weet het, paarden houden is niet makkelijk. Een besluit heb je snel genomen, maar daarna!

Dit had je dus ook niet verwacht, maar heb moet er wel zijn!

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 22:30

Nee zoiets verwacht je ook niet,

en zoeizo ik ben minderjarig dus de besluit ligt alsnog volledig in de handen van mijn ouders wat ze hiermee doen..

Het liefst zou ik het doen voor een kleine tijd omdat ik hoop dat mijn pony hier ook beter van word wat ik heb nog niet de ervaring dit voor haar optelossen...

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:32

Ga ook eens naar je instructriece, buiten lestijd. Vragen wat zij hiermee zou doen, wat ze je aanraad.
misschien kan zij hem wel trainen, lig goedkoper dan een trainingsstal.
Of laat je instructiece hem opnieuw beleren, samen met jou. Dat hij toch went aan jou, en dat jij de baas bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:35

(Hoopt niet meteen aangevallen te worden)
Met het in training zetten van het paardje los je het probleem ook niet op toch?
Als het dan inderdaad aan de ruiter ligt, begint het gezeur daarna gewoon weer opnieuw (misschien na een week, misschien een maand, maar het probleem zal dan blijven bestaan).
Of zie ik dit helemaal verkeerd?
Eens naar haar tanden laten kijken vind ik in ieder geval een heel goed idee! Zoals Robin_Hood al zei, misschien is je paardje aan het wisselen.
Verder zou ik gewoon een instructeur zoeken die veel ervaring heeft met het opleiden van jonge paarden en het stap voor stap samen doen (niet zelf aanklooien dus).

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:40

@Snoompje: Ligt eraan, of het aan de ruiters ligt. Daarom is het ook het beste onder training staan, en Sentigo met begeleiding.
Zo leren ze het bijde!

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:45

Ik zou je pony ook niet naar een trainingsstal wegbrengen, zoals eerder gezegd zal je dan heel snel weer in je oude gewoontes vallen en dan ben je misschien uiteindelijk veel verder van huis. Ik zou teruggaan naar het dubbelgebroken bit,of in ieder geval een bit zonder poeha die fijn in de mond van je pony ligt.
Daarna goed les nemen, evt ook zitles. Wees je bewust van wat je met je houding/handen doet, laat je filmen, laat foto's maken en bekijk dit met je instructrice of vergelijk dit met het commentaar van je instructrice. Zet de filmpjes/foto's eens op bokt, commentaar uit andere hoeken kan heel verhelderend werken.

Ik zou zo geen oplossing voor je hebben behalve bovenstaande. Ik weet niet hoe je rijdt, hoe je pony is etc, dus dan is het moeilijk om zonder beeld een oplossing te bedenken..

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:48

mijn jong (4) beestje deed dit ook opeens...heb er geen stang in gehangen maar de tandarts gebeld .
wolfstanden en 2 doppen bleek het probleem...

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 22:54

ze gaat in het nieuwe jaar naar de tandarts, dit doe ik elk jaar in januari

Het is op dit moment dat ik alleen een buitenbak ter beschikking heb, ik krijg altijd op zaterdag les en mijn insructiece heeft een eigen africhtings/handelstal.

Ik zal kijken wanneer de bak is gereapeerd haar weer bellen voor een afspraak en vragen of ze we misschien wat verder kan helpen dan alleen maar afentoe wat les.

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:56

komt vast allemaal goed :D succes

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:58

Ik zou ook eerst eens de tanden door een goede paarden tandarts na laten kijken.
Als de tanden in orde zijn en het probleem is niet over kan het ook heel goed zijn dat niet het bit maar het zadel de boosdoener is, probeer eens een zadel van iemand anders en kijk hoe je pony daar op reageert.

Mijn paard was ook altijd erg vervelend met het bit een Myler Comfort Snaffel Level 1 was voor hem een uitkomst, maar wat voor hem goed is hoeft niet persé voor jou pony goed te werken.

Mijn advies: eerst tanden na laten kijken door iemand met veel verstand ervan.

Lost dit niets op, dan wat bitten en zadels van iemand uit de buurt proberen om te kijken of je verschil kunt merken zonder dat je gelijk voor hoge kosten komt te staan.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:59

Durf je te rijden op de neusriem (lage) of op halster?
Misschien een idee om dat eens of vaker te doen. Kijk of je pony wel wil buigen en netjes figuren maken wil.
Mocht dit wel goed gaan, en je heb even de tanden laten nakijken in januari hang er eens een zacht bit in.
Op neusriem of halster teugels en op het bit. Teugels van het bit een stukje losser dan de sturing op de neus.

Je kan op deze manier samen kijken hoeveel druk je nodig heb op het bit zonder dat je pony zich vastzet. Niet aanvallend bedoelt hoor maar mijn ervaring vastzetten is vaak een hardere of stugge hand. Meestal heeft de ruiter het niet eens door. Elk paard/pony wil een andere druk op het bit.

Vindt je het een eng idee kan je altijd in het begin even iemand vragen om een longeerlijn aan te haken voor je veiligheid gevoel.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 23:04

BlueStar schreef:
Durf je te rijden op de neusriem (lage) of op halster?
Misschien een idee om dat eens of vaker te doen. Kijk of je pony wel wil buigen en netjes figuren maken wil.
Mocht dit wel goed gaan, en je heb even de tanden laten nakijken in januari hang er eens een zacht bit in.
Op neusriem of halster teugels en op het bit. Teugels van het bit een stukje losser dan de sturing op de neus.

Je kan op deze manier samen kijken hoeveel druk je nodig heb op het bit zonder dat je pony zich vastzet. Niet aanvallend bedoelt hoor maar mijn ervaring vastzetten is vaak een hardere of stugge hand. Meestal heeft de ruiter het niet eens door. Elk paard/pony wil een andere druk op het bit.

Vindt je het een eng idee kan je altijd in het begin even iemand vragen om een longeerlijn aan te haken voor je veiligheid gevoel.

Ik heb wel eens zonder halster gereden , nu je zegt en erover na denk ging dit eigenlijk gewoon prima,
ik zal binnekort zoals ik al als de bak netjes te rijden is met halster te gaan rijden. als het goed is heb ik een nog een dubbelgebroken bit thuis liggen.
+ ze heeft net een nieuw zadel helemaal aangemeten en goedgemaakt door een zadelmaker,
ik ben ook vanplan een osthopaat (als ik het zo goed schrijf) te laten komen om mijn pony even te behandelen in hoop dat ze los komt.

Verder vind ik mijn tandarts voor mijn paard zeker iemand met ervaring. Bij hem zit ik dan ook wel op het goede adres.