Alvast bedankt!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Moorke schreef:Ik zou veel tempowisselingen maken, hierdoor gaat hij zn achterhand meer gebruiken. Volgens mn instructrice gaat het paard dan voor een beetje hangen/trekken omdat hij het moeilijk vind maar als je zo door gaat gaat dat wel weer over. Verder de teugels niet te lang laten worden en bergopwaarts denken. Soms is dat heel moeilijk, maar als ik een goede dag hebt heb je echt het gevoel dat het helpt.
midgie schreef:Moorke schreef:Ik zou veel tempowisselingen maken, hierdoor gaat hij zn achterhand meer gebruiken. Volgens mn instructrice gaat het paard dan voor een beetje hangen/trekken omdat hij het moeilijk vind maar als je zo door gaat gaat dat wel weer over. Verder de teugels niet te lang laten worden en bergopwaarts denken. Soms is dat heel moeilijk, maar als ik een goede dag hebt heb je echt het gevoel dat het helpt.
Dan zou ik toch een andere instructrice nemen, als ik jou was, als je paard trekt van voren moet je eerst daar aan werken en dat doe je door middel van stelling en buiging en zo kun je door naar achteren werken.
Tempo wisselingen kun je ook heel goed doen met een paard wat op de voorhand valt of steeds te veel op een schouder valt .
Dan ben je nog niet op de juiste manier met de achterhand bezig,
Werk aan zijgangen zodat het paard zijn achterhand sterker gaat worden.

x_Quinta_x schreef:Bokt gooit weer allerhande figuren, allerhande rijstijlen (waar al veel discussies over zijn) door elkaar, waardoor straks onze TS door de bomen het bos niet meer zal zien. TS als ik jou was zou ik een instructeur/-trice zoeken die genoeg ervaring heeft met paarden (dus niet gewoon iemand die zegt hoe het moet, maar misschien ook iemand die zelf ook paardrijdt en goed paardrijdt.)
Persoonlijk vind ik Bokt ondertussen geen goed middel meer om informatie te halen, omdat er heel veel verschillende meningen zijn. Maar als je het echt in Bokt-stijl wil doen dan moet je zeker een dekkie met een dekensingel rond je paard doen, lekker een bitloos hoofdstel en lekker met de neus in de wind, want oo jee een teugelhulp is serieus verboden hierzo op deze site.
Om misschien een discussie op poten te zetten: waarom rijden we met een bit, als we de mond met geen halve cm zouden mogen verplaatsen?
aeolusnr1 schreef:Zoals al door anderen werd gezegt, een paard dat niet loslaat kan je gewoon achteraan niet gaan laten ondertreden.
Dus eerst werken aan die nageeflijkheid, paard mag nooit gaan tegentrekken, moet je hand ook trachten te volgen, dus als je je binnenhad opent, van de hals af dus dan moet hij dus gelijk binnenstelling aannemen zonder te trekken, idem met de buitenteugel , in dit geval dus buitenstelling.
.
Citaat:Dan zou ik toch een andere instructrice nemen, als ik jou was, als je paard trekt van voren moet je eerst daar aan werken en dat doe je door middel van stelling en buiging en zo kun je door naar achteren werken.
tantjeuh schreef:aeolusnr1 schreef:Zoals al door anderen werd gezegt, een paard dat niet loslaat kan je gewoon achteraan niet gaan laten ondertreden.
Dus eerst werken aan die nageeflijkheid, paard mag nooit gaan tegentrekken, moet je hand ook trachten te volgen, dus als je je binnenhad opent, van de hals af dus dan moet hij dus gelijk binnenstelling aannemen zonder te trekken, idem met de buitenteugel , in dit geval dus buitenstelling.
.Citaat:Dan zou ik toch een andere instructrice nemen, als ik jou was, als je paard trekt van voren moet je eerst daar aan werken en dat doe je door middel van stelling en buiging en zo kun je door naar achteren werken.
Ben ik nu de enige die deze logica nogal een 'omgedraaide wereld' vind? Jullie zeggen hier dus alletwee dat je EERST je paard nageeflijk moet rijden, en dat je DAN pas aan de achterhand kan gaan werken? Hoe krijgen jullie je paard dan nageeflijk? Want mij is altijd geleerd dat nageeflijkheid net VANUIT de achterhand moet komen. Door activering van de achterhand krijg je automatisch een paard dat vooraan ook loslaat.

x_Quinta_x schreef:Bokt gooit weer allerhande figuren, allerhande rijstijlen (waar al veel discussies over zijn) door elkaar, waardoor straks onze TS door de bomen het bos niet meer zal zien. TS als ik jou was zou ik een instructeur/-trice zoeken die genoeg ervaring heeft met paarden (dus niet gewoon iemand die zegt hoe het moet, maar misschien ook iemand die zelf ook paardrijdt en goed paardrijdt.)
Persoonlijk vind ik Bokt ondertussen geen goed middel meer om informatie te halen, omdat er heel veel verschillende meningen zijn. Maar als je het echt in Bokt-stijl wil doen dan moet je zeker een dekkie met een dekensingel rond je paard doen, lekker een bitloos hoofdstel en lekker met de neus in de wind, want oo jee een teugelhulp is serieus verboden hierzo op deze site.
Om misschien een discussie op poten te zetten: waarom rijden we met een bit, als we de mond met geen halve cm zouden mogen verplaatsen?
Alleen de 'bitloos-is-veel-beter-doordrammers'