Langzame rem.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SarahLynn

Langzame rem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 22:00

Hallo!

Ik reed een tijd geleden 4 keer per week op een verzorgpony, helaas ben ik te groot geworden en is het te duur.
Nu rij ik 1x per week op de manege, vaak op een groot (1.82), jong paard.
Zelf ben ik 14.

Nu mijn probleem:
In de overgangen naar een hogere gang gaat alles goed.
Maar in de overgangen terug dan lijkt hij af en toe geen rem meer te hebben.
De rem die ik gebruik is:
- Zwaar maken (wat niet altijd goed lukt, vanwege het hoge opgooien)
- Kleine ophouding aan de buitenteugel

Hij luistert wel, maar pas na een heel rondje op de volte, wat ik toch echt te langzaam vind.

Iemand tips?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:05

dit is altijd moeilijk te bevatten voor de manege ruiters maar..
we kunnen echter geen tips geven waar je wat aan hebt.
Waarom niet?
*omdat de meeste paarden op de manege elke dag door iemand anders word
gereden meestal meerdere keren per dag en dan worden de paarden vanzelf
slomer op het been, niet meer willen luisteren..omdat ze alles gewent zijn op een keer.
Ik neem aan dat er ook beginners op rijden? nou die schoppen en hangen, dus dan
kun je na gaan dat er in zo'n manege paard op een duur geen hulp meer aan vast te
knopen zit.
Teminste, als het zo gaat als dat ik hier beschreven heb ;)

heeft je inctructrice/inctructeur geen tips? ik bedoel die kent het paard goed en zal je
best wel wat willen uitleggen toch?
vraag haar om tips, want we kunnen vanaf een beeldscherm niet bijoordelen hoe je een
manege paard sneller terug krijgt, simpel weg omdat we geen geschiedenis dr van hebben :)

diesel84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:06

_Bitje_ schreef:
Waarom niet?
slomer op het been, niet meer willen luisteren..omdat ze alles gewent zijn op een keer.
kun je na gaan dat er in zo'n manege paard op een duur geen hulp meer aan vast te
knopen zit.

heeft je inctructrice/inctructeur geen tips? ik bedoel die kent het paard goed en zal je
vraag haar om tips, want we kunnen vanaf een beeldscherm niet bijoordelen hoe je een
manege paard sneller terug krijgt, simpel weg omdat we geen geschiedenis dr van hebben :)

Ben het eigenlijk wel met je eens !!

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:10

_Bitje_ schreef:
Waarom niet?
knopen zit.

Dus jij gaat ervanuit dat op een jong paard, beginnende ruiters worden gezet? Ook vindik je een beetje neerbuigend praten over "manegepaarden".

Maargoed, OT:

Ik denk dat je inderdaad het beste tips bij je instructrice kunt vragen. Op het moment dat het je niet lukt, meteen melden en vragen WAT je op dat moment moet doen.

Succes iig, het is ook niet makkelijk die overstap van een pony naar een (jong) paard!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:26

sashafierce schreef:
_Bitje_ schreef:
Waarom niet?
knopen zit.

Dus jij gaat ervanuit dat op een jong paard, beginnende ruiters worden gezet? Ook vindik je een beetje neerbuigend praten over "manegepaarden".

Maargoed, OT:

Ik denk dat je inderdaad het beste tips bij je instructrice kunt vragen. Op het moment dat het je niet lukt, meteen melden en vragen WAT je op dat moment moet doen.

Succes iig, het is ook niet makkelijk die overstap van een pony naar een (jong) paard!

er zijn maneges die dit doen ja, en dat kun je niet ontkennen ;)

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:31

_Bitje_ schreef:

Nou, om heel eerlijk te zijn.. kan ik dat moeilijk geloven. En stel het komt ergens voor ( wat ik persoonlijk gekke werk vind), wil dat niet per definitie betekenen dat het op álle manege's gebeurt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:33

zeg ik dat dan? beter lezen graag ;)
_Bitje_ schreef:
Waarom niet?
knopen zit.

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:39

_Bitje_ schreef:
zeg ik dat dan? beter lezen graag ;)

haha ja;

_Bitje_ schreef:

Ik ga hier verder ook niet op in, het stoorde me gewoon hoe neerbuigend je sprak.
en nee, ik ben zelf geen manegeruiter.

Niniee

Re: Langzame rem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:25

Geef na een halve volte een wat strengere ophouding. Als je altijd kleine ophoudingen geeft, zal hij hier door heen blijven lopen. Misschien is hij ook wel niet zo gevoelig in zijn mond en merkte hij het niet helemaal.

Succes ermee in ieder geval. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:08

Ja is idd erg moeilijk met een manege paard, daar zitten zoveel verschillende ruiters op dat het voor het paard gewoon te verwarrend is , die geeft die hulp en jij weer een ander.
Ik weet niet hoe jij rijd, maar misschien is een jong paard voor jou op dit moment ook wel te hoog gegrepen, of misschien eens een paar prove lessen nemen in plaats van in een groep , waar je meestal vrij weinig in leert op de meeste maneges, dat ligt niet aan de paarden en de ruiters natuurlijk, maar aan de gene die daar les geven.

Jonge paarden horen niet in een manege, eigenlijk ook oudere paarden niet, maar ja maneges bestaan nu eenmaal en ook manege ruiters.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:12

Even winterbanden onder doen, het is hartstikke glad ja, van geen wonder dat 'ie niet in een keer stilstaat! :Y)

Nee geintje, even serieus.
Als je het hier op bokt moet vragen heb ik het idee dat je instructie behoorlijk te kort schiet. Waarom zoek je niet een nieuwe vzpony, niet iedereen wil er geld voor hebben.
Of natuurlijk een goede privé instructeur die op z'n eigen paarden lesgeeft?

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 17:59

even voor de duidelijkheid:
Op dit paard rijden geen echte beginners, die niet fatsoenlijk kunnen zitten/rijden

Zo.
Nu even antwoorden op jullie

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 18:00

_Bitje_ schreef:

Natuurlijk geeft ze wel tips, daar is ze instructrice voor. Alleen ik vind het interessant om ook van jullie te horen hoe het moet, zodat ik kan kijken wat het beste gaat :)

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 18:01

Niniee schreef:
Geef na een halve volte een wat strengere ophouding. Als je altijd kleine ophoudingen geeft, zal hij hier door heen blijven lopen. Misschien is hij ook wel niet zo gevoelig in zijn mond en merkte hij het niet helemaal.

Succes ermee in ieder geval. :)

Bedankt voor je tip!
Ik zal het proberen :)

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 18:03

midgie schreef:
Ja is idd erg moeilijk met een manege paard, daar zitten zoveel verschillende ruiters op dat het voor het paard gewoon te verwarrend is , die geeft die hulp en jij weer een ander.
Ik weet niet hoe jij rijd, maar misschien is een jong paard voor jou op dit moment ook wel te hoog gegrepen, of misschien eens een paar prove lessen nemen in plaats van in een groep , waar je meestal vrij weinig in leert op de meeste maneges, dat ligt niet aan de paarden en de ruiters natuurlijk, maar aan de gene die daar les geven.

Jonge paarden horen niet in een manege, eigenlijk ook oudere paarden niet, maar ja maneges bestaan nu eenmaal en ook manege ruiters.

Privé lessen zijn denk ik iets te duur.
En over of hij niet te hoog gegrepen is: Ik denk dat ik hem opzich goed kan rijden, wat betreft de basisgangen. omdat hij nog groot en jong is gaan de overgangen niet altijd goed, maar hier kan ik zeker aan werken.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 18:05

Miss_Malfoy schreef:
Even winterbanden onder doen, het is hartstikke glad ja, van geen wonder dat 'ie niet in een keer stilstaat! :Y)

Nee geintje, even serieus.
Als je het hier op bokt moet vragen heb ik het idee dat je instructie behoorlijk te kort schiet. Waarom zoek je niet een nieuwe vzpony, niet iedereen wil er geld voor hebben.
Of natuurlijk een goede privé instructeur die op z'n eigen paarden lesgeeft?

Ik denk dat je van mijn woorden begrijpt dat ik zelf vind dat ik te kort schiet. Dat is niet zo. Ik kom maar 1 keer in de week op de manege, en ik zit er nu over na te denken hoe ik het beter op kan lossen. Op dit moment kan ik het dus niet aan haar vragen.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:36

Even mijn eigen mening plaatsen :) .

Ik moet even zeggen dat op jonge paarden ook wel eens beginners worden gezet. :j Maar wees gerust, de eigenaars weten welk karakter dat paard heeft en er zijn inderdaad jonge paarden die een zeer rustig karakter hebben. Ook pony's worden jong bereden door beginers als dit MOGELIJK IS!

Maar dit even ter zijde. ;)

Ik kan je enkel de tip geven om duidelijke ophoudingen te geven en je zit te "blokeren". Achteruit zitten en naar je toe halen. Ik rijd zelf een jong paard en dit lukt. Natuurlijk kunnen je mede bokkers moeilijk tips geven als ze je niet hebben zien rijden. Wel kunnen we je de algemene tips doorgeven.

Veel succes en hopelijk lukt het!

shop_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:40

Er zijn al handige tips gegeven, maar ook ik denk dat het niet zomaar ineens goed kan gaan, manegepaarden hebben zichzelf gewoon bepaalde dingen aangeleerd en dat krijg je er niet in 1 lesje uit ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 08:20

Manege paarden kunnen zich zelf niets aan leren, maar juist de ruiters leren ze dat gedrag aan, vaak word er te veel en te harde ophoudingen gegeven , vaak gaat een paard en zeker een jong paard daar tegen in.

Denk dat je gewoon geduld moet hebben , bedenk ook dat je van 1 x in de week een manege les niet veel kan leren en ook zeker niet aan een jong paard, want tussen door gaan er beginners en gevorderde op die ook maar 1 x per week les krijgen en nooit de theoretische kant van het rijden leren.

Misschien voor je eigen ontwikkeling wat meer lezen tussen je lessen door, in boeken zoals dressuur onder vuur, metaal in de mond, het boek van stienbrecht enz, daar leer je heel veel van wat je dan ook weer door kan helpen met het praktijk verhaal.
Leer wat er in de spieren gebeurd, dat maakt jou bewuster van je hulpen, bewuster waar je werkelijk op zit en dat het ook leeft, wat vaak bij manege paarden vergeten word omdat het plezier van de ruiter voor op komt en naar het plezier van het paard nooit gekeken word.

Je zou aan de gang kunnen gaan met dit jonge paard met het rechtrichten , de juiste stelling en buiging,zijgangen zoals schouderbinnen vragen en dan gelijk op een volte rijden en travers , dat zijn ook gangen waardoor het paard langzaam moet gaan, maar dan zul je zelf moeten weten waarom en hoe je deze oefeningen goed doet, misschien ook handig om heel veel op de basis volte te blijven, als je een goeie basis hebt kun je daar altijd naar terug om het paard gerust te stellen of terug in tempo te krijgen en allemaal in combi met je zit, dan hoef je ook niet te veel in de mond te hangen, want de meeste manege paarden word erg veel geremd op het bit, maar jij als betere rijder zou dit toch moeten kunnen , als je gevorderd ben dan moet je weten wat rechtrichten is toch?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:26

Hoihoi,

Ik ben de trotse verzorger van 'zo'n manegepaard' :D

En ik kan melden dat hij heel goed weet wie er op z'n rug zit. Zet er een beginnende ruiter op en meneer is vreselijk lui.
Zodra ik erop stap is het een heel ander verhaal. Dat bedoel ik zonder kapsones hoor! Maar ik wil even aangeven dat niet elk manegepaard is afgestompt als er beginners oprijden.

Dan nu even ontopic: wat bij mij erg goed werkt is het volgende:
mijn paard moet terugkomen op:
1. m'n stem ('ho!')
2. m'n gewicht (verzwaren)
3. m'n handen.

Je handen zijn in dat geval de noodrem, dus eigenlijk moet-ie al terugkomen op m'n stem en het verzwaren!

Als hij niet reageert en dus: zodra ik m'n teugels moet oppakken is het: direct stoppen en achteruit.
Dus zodra je maar even je handen moet gebruiken, blok je 'm en zet je 'm een aantal passen achteruit.
Voldoende passen om hem duidelijk te maken: 'hey; ik had eigelijk iets moeten doen'.

Als je dit een paar (of meer) keer hebt gedaan, gaat hij al veeeeeeeeeel beter reageren!

Dit bovenstaande geldt ook voor een 'verlaging' van de gang.
Dus eerst een stemcommando geven (bijvoorbeeld 'stap' of 'draf' of 'easy'), dan gewicht verzwaren.
En eigenlijk zijn je handen de noodrem. Dus zodra je je handen moet gebruiken om te vertragen: direct stoppen en achteruit.

En gewoon dit systeem volhouden, ze gaan het echt begrijpen!

Dus niet steeds je handen oppakken (want anders gebruik je alleen maar de noodrem)
En 'm ook niet door laten lopen.
Het is: of zwart, of wit. En geen grijs. Duidelijk zijn dus. :D

En ik ben het helemaal eens met het bovenstaande: deze oefening moet je uiteraard onder begeleiding doen.
Want het stoppen en achteruit zetten zijn ook zaken die correct uitgevoerd moeten worden door de ruiter.
We kennen allemaal wel die zagende handen, brrrrrrrr...

Succes ermee, ik ben benieuwd hoe het gaat!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:56

Rumpleteaser schreef:
Hoihoi,

En ik kan melden dat hij heel goed weet wie er op z'n rug zit. Zet er een beginnende ruiter op en meneer is vreselijk lui.
Zodra ik erop stap is het een heel ander verhaal. Dat bedoel ik zonder kapsones hoor! Maar ik wil even aangeven dat niet elk manegepaard is afgestompt als er beginners oprijden.
!

Als jij de vaste verzorger ben dan is het een ander verhaal , dan heb je en band met het dier, de meeste manege ruiters hebben geen band met een paard of eigenlijk het paard met hun, die komen alleen om een uurtje in de week op een paard te zitten en gaan dan weer naar huis, als je een paard elke dag verzorgt dan krijg je daar een andere band mee en zal hij je gaan vertrouwen en uiteraard ook meer voor je doen, zet er dan een beginner op of een ver gevorderde ruiter dan zal hij daar zeer zeker zich anders bij gedragen of rennen of staken of verzin het maar.

Jampuppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:35

midgie schreef:
Rumpleteaser schreef:
Hoihoi,

!

Als jij de vaste verzorger ben dan is het een ander verhaal , dan heb je en band met het dier, de meeste manege ruiters hebben geen band met een paard of eigenlijk het paard met hun, die komen alleen om een uurtje in de week op een paard te zitten en gaan dan weer naar huis, als je een paard elke dag verzorgt dan krijg je daar een andere band mee en zal hij je gaan vertrouwen en uiteraard ook meer voor je doen, zet er dan een beginner op of een ver gevorderde ruiter dan zal hij daar zeer zeker zich anders bij gedragen of rennen of staken of verzin het maar.

Ik vind het ook jammer dat er zo over manege-gangers gedacht en geschreven word.
Ik ben nu sinds 1 jaar op een kleine en intiemee manege gereden, en ik kan daar werkelijk eerlijk zijn en zeggen dat de meeste paarden alles andere dan verreden zijn. Ik heb zelf op een kleine maar pittige merrie gereden. Eigenlijk ook wel vast, ook al was het niet mijn verzorgpaard. Maar ondanks dat er ook veel kinderen op gereden zijn, was ze wel bij mij pittiger en uitdagender. Eigenlijk had iedereen wel zijn 'vast' paard of pony in de les. Maar ik dwaal af. Idd met een manege waar meer dan 10 man per les komen, 4 lessen per dag of meer word het al een heel een ander verhaal. Maar dan vraag ik me af of iedereen zo slechte manege ervaringen heeft opgelopen of waarvan dit komt?

OT:
Ik denk zeker dat het waard is om andere meningen op te vangen. Doe ik ook. Ik vraag mijn lesgever en dan nog de andere, zo vind je misschien wat je juist nodig hebt en nog niet wist. Na ja is mijn mening even.

Groetjes Julia

bontjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:13

Dat probleem heeft een paard op onze manege ook mare ik ehb geen idee hoe je het moet oplossen op de eerste plaats dacht ik aan dat paard op onze manege die is heel oud maar jou paardje is dus jong.
mischien als je een paard ervoor laat lopen en die laat stoppen zonder dat jou paard er langs kan en dat paard voor je niet gaat trappen!

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 10:29

Bedankt iedereen voor de tips.
Op het ontopicgedeelte ( :') ), lees ik vooral dat ik een kleine ophouding moet maken.
Bedankt!

@bontjelover: Dat gaat het niet worden, ik wil het graag zelf oplossen, maar bedankt voor je tip :)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:55

Ik ga wel mee in wat hierboven is gezegd omtrend te kwestie 'manegepaard'. Een manegepaard zal nooit zo precies aan de hulpen staan als een paard waar één vaste ruiter (die telkens dezelfde hulpen gebruikt) mee traint. Simpelweg omdat er meerdere ruiters mee rijden, die elk andere (hoewel misschien maar kleine verschillen) hulpen geven. Geen enkel manegepaard dat meteen vanuit draf stilstaat als zijn ruiter even zijn achterste opspant :+, daar ben ik bijna zeker van.

On topic. Ik vind eerst en vooral 'zwaar maken' een vage uitdrukking. Je kan niet zwaarder worden dan je al bent, en als je normaal zit, moet je ontspannen zitten waardoor je al niet zwaarder kan gaan zitten. "Blokkeren" vind ik een veel betere uitleg hiervoor. Je moet zo gaan zitten dat je zijn bewegingen kan blokkeren, dus nietmeer mooi vloeiend meebeweging, maar net dat ietsje meer spierspanning in je lijf. Je wat 'langer' maken in je lijf, groter gaan zitten.. (god dit is moeilijk uit te leggen als je niet naast iemand staat!)

Verder, blijf er zoveel mogelijk met je handen af. Je handen zijn een noodrem, geen standaardrem. Hoe meer je met je handen gaat werken, hoe minder makkelijk (of snel) hij ook op je zit gaat reageren.

Om dit te trainen: veel overgangen en tempowisselingen rijden. En met veel bedoel ik écht veel. Minstens 5/6 op één lange lengte. Stap/draf/stap/draf/... Telkens twee passen en daarna weer die hulp. Heel correct zijn in je zithulpen (trouwens: ook in een overgang naar een lagere gang moet de activiteit erin blijven, altijd blijven ondersteunen met je been dus). In het begin zullen die overgangen zijn tijd nemen, maar hij zal snel genoeg doorhebben wat er van hem verwacht wordt als reactie op jou zithulp.
Ook tempowisselingen in draf: verzamelen/verruimen/verzamelen/verruimen. Ook telkens maar héél korte stukjes, maar zorgen dat hij telkens naar het tempo gaat waarop jij wilt dat hij loopt (ook al duurt dat in het begin een halve toer voordat ie het doorheeft).

Maar nogmaals: zoveel mogelijk afblijven met je handen.