durven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura_100

durven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 21:15

hey

ik ben een jonge amazone,en kan intussen al goed draven en figuren rijden.
maar nu moet ik galoperen...
en daar ben ik wel wat bang van.
heeft iemand tips om mijn angst te overwinnen?
als je denkt van : wat een seut, reageer dan niet!

groetjes

XxNimezxX

Re: durven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:16

gewoon doen..
ja klinkt stom maar het is wel zo!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:17

Probeer in je hoofd te houden dat galop lekkerder zit dan draf, is ook echt zo. Je wordt echt gewiegd in galop.

Verder is het toch een kwestie van gewoon doen en je angst overwinnen, succes !

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:17

Gewoon doen
niet over na denken
het zit een stuk beter dan draf!!

heb het zelf ook gehad maar dan zonder zadel
en ik wou echt niet en ik had niet eens door dat de pony al in galop zat!

echt gewoon doen
als je het eenmaal hebt gedaan is het echt leuk!!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:19

vraag anders of ze je eerst een keer aan de longe nemen, galop is qua zitten idd fijner als in draf

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:20

gewoon doen
is het zelfde als zonder zadel in galop,
eerst wil je het (mischien) niet en later denk je da's fijn/beter dan de draf.
of idd eerst aan de longeerlijn
dus gewoon doen :D

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:21

Gewoon doen en er niet te veel bij nadenken. Eerste keer gewoon vragen om een braaf paard en of ze je evt. aan de longe willen nemen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:22

Inderdaad eerst een keertje aan de longe proberen en met je handen de manen of het zadel vasthouden.

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:23

Sientje schreef:
Inderdaad eerst een keertje aan de longe proberen en met je handen de manen of het zadel vasthouden.

heb ik ook gedaan
ik heb 2 jaar lang het zadel vast gehouden omdat ik niet meer los durfde te laten
zelfs in de stap nog niet

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:25

ik ben het helemaal eens met mijn voorgangers.
de galop zit een stuk makkelijker dan de draf.
en als ze je de eerste keer aan de longe doen kan jij je nog vast houden aan de voorkant van het zadel.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:00

je weet niet wat je mist
galop is de fijnste gang van paard :D
je zweeft zo lekker
tenzij je wat lomper type hebt natuurijk ;P

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:44

Ga op een pony waar je je veilig op voelt en inderdaad, gewoon doen. Als je nog steeds bang bent dat ie wegschiet of zo, probeer het dan eerst even aan de longe.

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:59

Inderdaad gewoon doen op een paard waarop jij je veilig voelt! Misschien kan iemand je tips geven tijdens het rijden, je zult zien dat het best wel meevalt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:14

Vraag je instructeur om hulp. Die begrijpt vast dat je het een beetje eng vindt. Er is waar jij rijdt vast ook wel een hele lieve, brave pony die makkelijk zit in galop, en wanneer je gaat galopperen is het inderdaad handig om dat aan de longe te doen, en om je dan aan het zadel vast te houden. Een klein stukje is al spannend genoeg, en bedenk ook dat het niet MOET. Als je je in draf nog niet helemaal op je gemak voelt, waarom zou je dan al willen galopperen? :)

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:53

Ik heb soms les, als ik wat eng vind om te doen, vraag ik of ze mij erbij wil helpen. Ik ben 18 jaar, ik rij nu bijna 8 jaar en als ik iets eng vind moet ik kinderliedjes zingen van haar.

Ik zet altijd mijn adem op slot en dan verkramp ik en daardoor mijn paard. Daar gaat het niet beter van.
Maar als ik van die vrolijke liedjes ga je ontspannen en doorademen en als je ontspant is iets minder eng.

Verder sluit ik me aan bij hestejente, niets MOET, het mag, als jij er klaar voor bent, en je moet het niet doen omdat andere meisjes in jouw les het wel doen, want paardrijden moet wel leuk blijven natuurlijk ;)

laura_100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 13:56

hestejente schreef:
Vraag je instructeur om hulp. Die begrijpt vast dat je het een beetje eng vindt. Er is waar jij rijdt vast ook wel een hele lieve, brave pony die makkelijk zit in galop, en wanneer je gaat galopperen is het inderdaad handig om dat aan de longe te doen, en om je dan aan het zadel vast te houden. Een klein stukje is al spannend genoeg, en bedenk ook dat het niet MOET. Als je je in draf nog niet helemaal op je gemak voelt, waarom zou je dan al willen galopperen? :)

Ik MOET het wel anders mag ik niet meer paardrijden van mijn ouders ! |(

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:59

Dat vind ik toch wel een beetje gemeen :x Weten je ouders dat je het eng vindt?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:27

laura_100 schreef:
hestejente schreef:
Ik MOET het wel anders mag ik niet meer paardrijden van mijn ouders ! |(
Rijden ze zelf ook paard? Pff ouders die willen dat hun zoon/dochter in galop gaat _-:(

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:31

Ik begrijp je angst maar ben het eens met wat de anderen zeggen; galop is gemakkelijker dan draven. Bijt op je tanden, doe desnoods je ogen dicht en galoppeer aan, je zult zien dat het reuze meevalt! Succes!

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:34

Als je in een groepsles rijdt krijg je van de instructeur vast wel een braaf paardje voor die eerste keer galopperen, dus daar moet je gewoon maar op vertrouwen. Als je dan achter een ander paard aan rijdt die braaf galoppeert dan hoef je al niet zo veel op het sturen te letten en kun je je concentreren op je zit en houding. Gewoon handen laag houden en evt. met 1 hand voor aan het zadel vasthouden of een pluk manen vastpakken. En vooral goed rechtop blijven zitten en dus niet voorover gaan hangen zoals je vaak zie bij de eerste keer.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:41

Hoi,

Ow wat herkenbaar....vroeger als klein meisje had ik ook last van enorme angst voor de galop....
Ik heb het ook zo lang mogelijk uitgesteld, tot dat ik op een paardje zat waarbij ik me op mijn gemakt voelde..
Eens moest het toch een keer gebeuren...
En geloof me, achteraf denk je, waar ben ik zo bang voor geweest?
Want de galop zit veel prettiger dan de draf, en is dus helemaal niet eng, je zit veel stabieler vind ik zelf.

Eens moet het er van komen, en echt als je het gedaan hebt weet ik zeker dat je bij je zelf denkt, waar was ik nou zo bang voor...

Succes ermee..

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:42

Als het je eigen paard is, kan je aan een meer gevorderde ruiter vragen om eerst even op jouw paard te galopperen. Je ziet wat hij doet, waarschijnlijk niks. Je neemt hem over, even(1 x grote volte) draven en je paard valt zo in galop, lekker zitten en in de wereld kijken en niet aan de binnenteugel trekken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:44

Meis, je moet helemaal niets. Paardrijden is plezier! Dat weet je lesgeefmens waarschijnlijk ook wel. En die zal je ook niets laten doen waar jij nog niet aan toe bent. Dus als die zegt dat je er klaar voor bent om te gaan galopperen dan zal dat ook wel zo zijn. Vertrouw daar maar op.

Dus als je gaat galopperen (en dat is veel leuker dan de draf hoor, zoals hier al vaker gezegd): goed met je kont in het zadel zitten, eventueel de voorkant van het zadel of een pluk manen vasthouden voor extra stevigheid en gaan met die banaan! Ik neem aan dat je voor de eerste keer galop op een braaf paardje zult zitten dus je zult zien, dat wordt een eitje en daarna wil je niets anders meer ;) .

laura_100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 20:44

bedankt allemaal voor de tips! :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 08:23

Wanneer heb je weer les TS?