wat is nou precies ' zagen' ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rosja1

wat is nou precies ' zagen' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 12:53

Ik rijd mijn paard goed naar voren, daardoor gaat hij vaak vanzelf naar beneden, soms als ik een slange volte ofzo moet maken ofzo geef ik kneepje links kneepje rechts zodat het hoofd mooi omlaag blijft, wordt dit dan al zagen genoemd?

Iris82

Re: wat is nou precies ' zagen' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:55

Nou zagen is de verergde vorm van wat jij doet. ;)

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:22

Precies. Zagen is gewoon hard gezegt een paardenhoofd van links naar rechts trekken..

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:31

dus niet wat jij doet ;).

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:11

Zolang je maar vriendelijk 'vraagt' is het geen zagen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:23

Waarom moet het hoofd mooi omlaag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:15

Wat jij doet is naar mijn idee wel zagen.. kneepjes afwisselend op beide teugels, dan zit je dus van 2 kanten omstebeurt aan het bit te hannesen.. en dat is voor mij 'zagen' ja.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:16

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 21-02-22 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Irma1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:17

Ik vind het alleen zagen als je echt het bit van links naar rechts door de mond trekt, een kneepje vind ik absoluut geen zagen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:19

Keertje links en rechts loslaten is geen zagen als je daarbij netjes je had op zijn plaats houd. Het zagen is meer zo sterk links en rechts inwerken dat het hele hoofd van je paard gaat meebewegen of dat het heel zichtbaar is in de hand.

In de wendingen is het de bedoeling dat je je binenhand instuurt en op je buitenteugel en je binnen been door rijd. Dus helemaal de juiste hulp om hem rond te houden is het niet wat jij doet maar zagen lijkt me overdreven.

En is die vraag waarom het hoofd benden moet blijven in een wending serieus?

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:20

beantsje schreef:

Dat is een betere houding.
(Als het goed is) loopt het paard dan aan de teugel.
Maar dan moet het wel diervriendelijk gebeuren vind ik, niet in de krul trekken oid.

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:21

zagen is in mijn ogen; bit naar links, rechts vliegen. (omstebeurten "kneepjes?''/knepen geven.) hoofd links, rechts, handen op en neer, links rechts. alles wat maar beweegt in je handen & in het mond van 't paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:23

Janski schreef:
En is die vraag waarom het hoofd benden moet blijven in een wending serieus?

Euh, volgens mij was het meer een vraag om te kijken of de TS wel snapt waarom ze iets doet zoals ze dat doet, en of ze wel snapt dat het niet alleen om het hoofd gaat.. en geen serieuze vraag van degene die hem stelde.

jennifer1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:08

het paard zijn hoofd van links naar rechts trekken dus het bit door zijn mond raggen!

__katiee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:23

Hallo,,

Zagen: bij mij hebben ze gezegd als zagen betekent dat je je paard vraagt aan de teugel te lopen en dan trek je eerst wat aan de linkerteugel dan weer aan de rechterteugel en zo doe je dat een minuutje ofzo.. en als je paard aan de teugel loopt dan moet je niet meer "zagen". En ook in de slangevolte kan dit.
Hopelijk heb je wat aan mijn uitleg.

Groetjjes

ps: ik heb ook een vraagje. Deze zaterdag ga ik mijn veulentje spenen en dan komt er een friese veulentje bij haar te staan en dan gaat de moeder bij de moeder van het friese veulentje staan, maar dat friese veulentje is een hengstje en mijn veulentje is een merrie, normaal kan dit geen kwaad hebben ze mij gezegd maar een merrie zet je toch ook niet zomaar in de wei met een hengst?

(:)

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:32

Ja, inderdaad. Zagen is niet voorzichtig een beetje knijpen, maar echt hard van links naar rechts in de mond rukken. Sommige ruiters gebruiken het wanneer ze de 'rem' even kwijt zijn, andere proberen zo hun paard in de krul te krijgen ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:33

xROMY schreef:
beantsje schreef:

Maar dan moet het wel diervriendelijk gebeuren vind ik, niet in de krul trekken oid.

Oorzaak en gevolg.... :Z

Nee, als het hoofd omlaag is, loopt het paard lang niet altijd aan de teugel.
Als een paard aan de teugel loopt, loopt hij vaak wel redelijk omlaag. Maar kan nog steeds vrij ruim voor de loodlijn zijn.

Als je gaat voor het mooie 'plaatje' is er vrijwel altijd sprake van in de krul trekken/zagen. NIET DOEN!

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:39

beantsje schreef:
Oorzaak en gevolg.... :Z

Nee, als het hoofd omlaag is, loopt het paard lang niet altijd aan de teugel.
Als een paard aan de teugel loopt, loopt hij vaak wel redelijk omlaag. Maar kan nog steeds vrij ruim voor de loodlijn zijn.

Als je gaat voor het mooie 'plaatje' is er vrijwel altijd sprake van in de krul trekken/zagen. NIET DOEN!

Dit alles doe je toch om te laten nageven, zodat je paard ontspant. gevolg, als dat gebeurd gaat het hoofd naar beneden. Of mis ik nou iets???? Het gaat toch niet om het plaatje maar toch om de juiste bespiering van je paard gebruiken??? dus wanneer je paard heel erg met zn of haar hoofd omhoog loopt tja dan moet je soms wat "zagen" al noem ik het kneden zoals TS beschrijft. Zodat uiteindelijk de hals/nek omlaag gaat. De rug trekt zich dan wat boller. Als ik de essentie van het hele verhaal nou mis, hoor ik het graag want dan train ik wellicht met de verkeerde reden???
groetjes

Bloemmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:00

Ontspanning is toch veel belangrijker dan in de krul lopen?!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:30

Pieternelm schreef:
Dit alles doe je toch om te laten nageven, zodat je paard ontspant. gevolg, als dat gebeurd gaat het hoofd naar beneden. Of mis ik nou iets???? Het gaat toch niet om het plaatje maar toch om de juiste bespiering van je paard gebruiken??? dus wanneer je paard heel erg met zn of haar hoofd omhoog loopt tja dan moet je soms wat "zagen" al noem ik het kneden zoals TS beschrijft. Zodat uiteindelijk de hals/nek omlaag gaat. De rug trekt zich dan wat boller. Als ik de essentie van het hele verhaal nou mis, hoor ik het graag want dan train ik wellicht met de verkeerde reden???
groetjes

Ik denk het wel. Als je gaatkneden/zagen of hoe je het maar noemt, om het hoofd naar beneden te krijgen, ben je echt verkeerd bezig.

Een paard loopt zelden spontaan met zijn hoofd echt omhoog als je de teugel lang laat, tenzij hij echt verreden is of last van zijn rug heeft. Zorg dus dat je eerst gewoon aanleuning krijgt. Zorg je voor de randvoorwaarden zoals stille hand en actieve achterhand, dan geeft je paard vanzelf na.
Dwing je het af, dan krijg je een valse knik in de hals, loopt je paard meestal achter de loodlijn en achter de teugel en erger nog , een weggedrukte rug.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:48

Pieternelm, ik denk inderdaad dat jij op de verkeerde manier traint. Het nageeflijk lopen komt voort uit ontspanning, ontspanning niet uit nageeflijk rijden.
Het heeft dus absoluut geen zin om je paard naar beneden te kneden/zagen/vastzetten, omdat hij dan op een verkeerde manier naar beneden gaat. Spieren zul je dan ook nooit goed trainen op die manier, omdat op deze manier de rugspieren niet ontspannen en de buikspieren niet aanspannen..

Kneden en/of zagen heeft dus geen zin, omdat je paard dan op de verkeerde manier zijn lijf leert gebruiken.

Afwisselend links/rechts kneepjes geven in de teugel, vind ik dan ook absoluut zagen. Voor het paard heeft het geen toegevoegde waarde, hij kan er niks mee, behalve wegduiken voor die druk door zijn hals maar in te klappen.

phebeskoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:06

je moet 'kneden' aan de kant waar jij jou paard in los wilt maken!

_L0ura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:17

beantsje schreef:

dan heb je je paard beter in de hand ;)

_L0ura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:18

als je lang kneepjes langs hier en langs daar geeft, dan kan dat inderdaad zagen zijn maar als je met 2 kneepjes je paard al omlaag krijgt, bravo hoor!

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:23

_L0ura_ schreef:
als je lang kneepjes langs hier en langs daar geeft, dan kan dat inderdaad zagen zijn maar als je met 2 kneepjes je paard al omlaag krijgt, bravo hoor!

Dankje :) mijn paard komt omlaag zonder kneepjes en gedoe, maar uit ontspanning en impuls. Onder zagen versta ik het sterk inwerken met je hand links en rechts beurtelings. Een 'kneepje' kan geen kwaad, zolang dit maar niet gebruikt wordt om je paard naar beneden te werken, maar meer in een bedoeling van een halve ophouding. Daarbij is been/zithulp uiteraard van groot belang. Kneepjes moeten geen gewoonte worden.
Laatst bijgewerkt door KimE op 19-12-09 19:25, in het totaal 2 keer bewerkt