giga onderhals, weet iemand een oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nr_1

giga onderhals, weet iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 17:34

Hallo,
ik heb sinds 10 maanden een ruin van 12 jaar, helaas heeft dit paard echt een ongelovige onderhals waar ik niet doorheen kom. hij vind het erg lastig om zijn bovenhalsspieren te gebruiken.
ik rij al veel tempowisselingen en veel figuren helaas heeft dit niet altijd effect.

heeft iemand tips om zijn bovenhals spieren te trainen en zijn onderhals los te houden? door middel van rijden of longeren?

groetjes

Retlaw

Re: giga onderhals, weet iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:35

ik zou beginnen met longeren en mooi laag en rond (in ieder geval proberen naar toe te werken) wellicht iets makkelijker voor hem zonder jou op je rug of je nu licht of zwaar bent. als dit er goed in zit zou ik verder gaan onder het zadel.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:38

Dat is inderdaad een teken van verkeerd trainen, mijn paardje had precies het zelfde. Geen aanleuning voorwaats neerwaarts, moeilijk het bit aannemen...
Ik zit op les en na een half jaar begint het nu wat te veranderen. bij mij begon het te veranderen toen ze wel het bit ging aannemen en contact met mij zocht.
maar tips geven via bokt vind ik altijd zo gek, ieder paard heeft een andere benadering nodig.
Misschien is er iemand in je omgeving die er verstand van heeft? of neem les (als je dat nog niet hebt natuurlijk)
succes

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:44

mijn paard had toen ik hem kocht ook een flinke onderhals. Nu niet meer. Ik heb geprobeerd hem te laten ontspannen en die ontspanning laag te zoeken. Dit ging onder begeleiding van een instructrice, heb ook een keer of drie een slofteugel omgedaan zodat hij kon voelen waar het ontspanningspunt zat. Daarna had hij het snel door!

Succes met trainen

Toverheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:48

Ik zeg fysiotherapeut.

Mijn pony had het ook, bij de fysiotherapeut geweest. Bleek dat ik het helemaal zelf om mn geweten had; verkeerd trainen.
Haar ideeen opgevolgd, en nu is het weer een plaatje om te zien :)

Er zijn vast ook andere mogelijkheden, maar het is fijn om door een pro op weg te worden geholpen. Bovendien zal zij je ook helpen met het paard los krijgen, waardoor de pony ook weer kan opvolgend wat jij van hem vraagt.

Succes!

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 17:50

paard is al helemaal na gekeken. fysio is er 4 keer bij geweest, tandarts en het zadle is voledig op maat gemaakt door erkend zadelmaker. ik heb les en er zit al verbetering in, maar zou graag andere meningen van mensen willen horen die ik misschien kan proberen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:55

de simpelste manier is je paard van het voorjaar een of twee maanden alleen maar op het land zetten. Dan zijn alle spieren er af en kan je opnieuw op gaan bouwen. Met trainen gaat het je ook lukken maar het zal veel langer duren. Een onderhals train je er in een maandje op maar eraf duurt wel zo ongeveer een jaar

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:09

Veel longeren met een pessoa, dat werkt heel goed en dat hebben ze zo door.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:36

nr_1 schreef:
paard is al helemaal na gekeken. fysio is er 4 keer bij geweest, tandarts en het zadle is voledig op maat gemaakt door erkend zadelmaker. ik heb les en er zit al verbetering in, maar zou graag andere meningen van mensen willen horen die ik misschien kan proberen.

Geduld hebben. Het gaat de goede kant op schrijf je. Te snel willen werkt averechts.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 09:31

Welkom bij de club :D In maart kocht ik mijn paard, een ruin van toen 9 jaar. Hij is overbouwd, heeft een zware hals en had 4 jaar vooroverkiepend door het bos gehobbeld. Toen de veearts hem kwam enten van het voorjaar kon hij pas na wat gepiel een ader vinden, zo veel spieren zaten er onder aan de hals van mijn paard :o

Het aller, allerbelangrijkste is: blijf van zijn hoofd af. Hij moet helemaal niks hebben om op te kunnen gaan leunen. Uiteraard zorg je wel voor contact maar zodra hij wil gaan hangen zorg je ervoor dat hij dat niet kan. Mijn paard heeft jarenlang zijn ruiters zijn hoofd laten dragen en hij vindt het moeilijk en niet eerlijk ^) dat ik van hem verwacht dat hij het zelf draagt. Hij had een balansprobleem en was flink scheef, de ene kant van zijn rug zat volledig vast en het zadel (dat ik er bij kocht) leek gevuld te zijn met een soort schokbeton.
Inmiddels zijn we bijna een jaar verder, vulling van het zadel heb ik meteen in orde laten maken en sinds ik mijn nieuwe bit heb hangt hij ook een stuk minder. De bitten die ik eerder voor hem had waren te dik, te zwaar en vooral te onrustig, te veel gewiebel in zijn mond wat hij probeerde op te vangen door het bit vooral stevig vast te grijpen. Verder zit mijn paard al geruime tijd op ponygym. Oftewel: zelf zijn hoofd dragen, achterkant erbij, veel schakelen en wenden. Het is een lange weg, maar het gaat goed. Hou vol! En veel succes :)

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 10:41

hestejente bedankt voor je berichtje! in stap gaat verder alles vrij goed, maar zodra ik over ga naar draf of galop heeft hij idd een erg moeite met zijn balans te houden waardoor ik dat ook heb. toen ik mijn paard kocht was hij ook heel erg vast op 1 kant daarom heb ik de fysio tandarts en er bij mijn zadel laten laten aanpassen door kootstra in groningen. ik ben nu ongeveer een 7 maand bezich met het rechtrichten en zijn bovenhalsspieren te trainen. soms gaat het goed maar hij heeft ook echt periodes dat ik het niet meer weet en het me zo moeilijk maakt.

longeren wil ik graag doen maar helaas gaat het weer nu niet echt zo goed mee. in de binnenbak mag niet gelongeerd worden helaas. zodra de vorst weg trekt dan ga ik hem eerst een paar weken longeren en dan kijken hoe hij is onder het zadel.

groetjes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:31

En wanneer je draaft met een lange teugel? Als het paard zo weinig evenwicht heeft is het zaak om daar eerst aan te werken, laat dat hoofd maar even voor wat het is ;) Thuis heb ik een boekje met dressuurtips en met daarin ook een klein stukje voor paarden met een onderhals, zal eens kijken of ik het kan vinden :)

Edit: hoe stapt en draaft hij, is hij overhaast of struikelt hij? Want dat duidt ook op een balansprobleem. Zo'n paard moet je eerst recht maken voordat je aan de verzameling en hoofdhouding kunt gaan knutselen.

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 12:42

hij struikeld niet en is verder niet echt heel overhaast, alleen rechte lijnen slingert hij enorm, ik rij altijd op de tweede hoefslag maar dan nog slingeren wij hier op enorm in stap minder als in draf, omdat in stap ik mijn balans goed hou en als hij in draf gaat slingeren ik het soms kwijt ben.

welke oefeningen zijn goed om aan het balans van mijn paard te werken?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:45

Wat je zou kunnen doen, is eerst rijden met hele lange teugels, tenminste, als hij genoeg balans heeft om laag te lopen met zijn hals.
Dan hierin heel veel verschillende overgangen en schijnovergangen rijden, en proberen ook op 'z'n Westerns' (je snapt wat ik bedoel denk ik?) wat figuren te rijden.
In deze figuren weer een tempowisselingetje rijden, zodat hij in ieder geval actief wordt in zijn achterhand en op ten duur zijn rug gaat gebruiken, dan ben je al dichterbij de oplossing.

Na een maandje zo rijden, is die onderhals al heel wat geslonken (omdat hij niets meer heeft om tegen te vechten), is zijn balans verbeterd en kun je met wat kortere teugels gaan rijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:49

nr_1 schreef:
hij struikeld niet en is verder niet echt heel overhaast, alleen rechte lijnen slingert hij enorm, ik rij altijd op de tweede hoefslag maar dan nog slingeren wij hier op enorm in stap minder als in draf, omdat in stap ik mijn balans goed hou en als hij in draf gaat slingeren ik het soms kwijt ben.

welke oefeningen zijn goed om aan het balans van mijn paard te werken?

De eerste paar weken ben ik alleen gaan stappen, en later ook draven, met een lange teugel. Gewoon rechtuit, met af en toe een bocht of een overgang. Toen mijn paard dat eenmaal kon zonder te struikelen, te wiebelen of te slingeren ben ik hem wat meer op gaan pakken en toen begon het eigenlijk pas. Hij vond (en vindt) het heel moeilijk om zichzelf ook met teugelcontact te dragen. Wanneer je paard zover is dat hij ontspannen aan een losse teugel kan lopen kun je met oefeningen zoals die die Puchje noemt aan de slag :)
Het is handig als je op de een of andere manier zijn buikspieren kunt trainen. Daar maak je al een begin mee door aan een lange teugel te rijden. In galop kun je de volgende oefening doen: gewoon aangalopperen in de bak, en dan in verlichte zit en met een lange teugel. Balkjes draven maakt de onderlijn ook sterker. Hij zal dan ook makkelijker zijn hoofd omlaag brengen, aangezien hij moet kijken waar hij z'n voeten neerzet. En dat kun je ook gewoon in de binnenbak doen :D

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 13:00

ik stap altijd in met lange teugels maar heb ik verder geen contact echt met de mond, bedoel je dit? of moet ik hem echt laag en rond rijden? ook in stap gaat het lang en laag wel goed maar zodra we gaan draven gaat hij weer omhoog met zijn hoofd.
van mijn instructriese moet ik mijn teugels kort nemen en vanuit achter proberen hem rond te rijden maar gaat hij dus vrijwel in verzet en zijn onderhals er op zetten. hij heeft waarchijnlijk moeite om zijn achterhand actief te gebruiken zijn bovenlijn los te laten. (toen ik hem kocht was hij ook altijd recreatief op de voorhand gereden, ik snap dat hij moeite er mee heeft om na tien jaar leuk gehobbelt te hebben echt aan het werk te moeten gaan) en wil hem ook echt de tijd er voor geven. ik heb ook vanaf januari les van een andere instructriese omdat mijn huidige gaat stoppen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:06

misschien een foto?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:07

Nee, probeer bewust weinig contact met de mond te houden, want als je hem in zijn ogen daar weer met de teugels naar beneden "dwingt", denk ik (als ik m zo in verhalen goed lees) dat hij zich daar weer tegen gaat verzetten (en dus de onderhals erop).
Eerst lekker laten stofzuigen en aan je eigen houding en balans werken, kleine stukjes draven, niet teveel voltes, maar vooral veel rechtuit (maar dan niet in de valkuil stappen om op de hoefslag te blijven, want dan heeft hij daar steun aan en hij moet juist zélf leren lopen). Dus afwenden, rechtuit en weer hoefslag volgen, afwenden, rechtuit, enz.

Laat hem in draf juist met lange teugels lopen, misschien wat schakelen in tempo, maar zo min mogelijk aan de teugels zitten.
Eerst bovenlijn versterken door de achterhand te trainen (overgangen!) en dan pas weer de voorkant erbij pakken.

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 13:15

hier even een fototje van hoe zijn onderhals is, heb alleen een foto waarbij hij los loopt dit was wel voor al zijn fysio behandelingen en het rechtrichten enz. het is al een stukje verbeterd. paard zit op deze foto nog niet goed in de bespiering verder toen ik hem kocht was hij broodmager
Afbeelding

dit is hij nu
Afbeelding
alleen zie je hier niet goed zijn hals spieren

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 13:23

ik ga vrijdag middag weer rijden dan zal ik het zeker proberren om met een los teugeltje te rijden en wat balkjes te draven. ik moet de teugels wel zo hebben dat ik nog wat kan sturen of niet?
eigelijk kom ik nu tot conclusie dat het probleem de balans is? en ik hier van uit moet werken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:24

Ik ga met Puchje mee. Het paard moet eerst weer op eigen benen leren lopen, dat heeft hij heel lang niet gedaan en het zal even duren voordat hij het weer zal kunnen. Old habits die hard ;)

Zoals ik het doe:
stap 1: beetje sturen en wat schakelen aan de lange teugel, dit veel doen tot het paard de bovenlijn (rug, bovenkant van de hals) ontspant. Let er wel op dat je controle hebt over het tempo, hij mag niet gaan rennen. Wanneer hij dat toch doet neem je hem terug, probeer hem niet te laten hangen (kijk dus hoe veel teugelhulp hij nodig heeft en laat hem na een ophouding ook meteen weer los)
stap 2: van achter naar voren rijden, de achterhand sterker maken. Over de hoofdhouding ga je je nog helemaal niet druk maken, dat komt vanzelf in orde wanneer het paard zijn bovenlijn ontspant, zijn onderlijn en achterhand beter gaat gebruiken. Naarmate hij sterker wordt kun je met kortere teugels gaan rijden, geef hem alleen in het begin de gelegenheid om zelf de meest ontspannen houding te zoeken. Af en toe probeer je dan of je al de teugels wat kunt inkorten, je merkt vanzelf of je paard daar aan toe is of niet. Zorg er in ieder geval voor dat hij NIET gaat hangen, hoe lang of kort je teugels ook zijn. Ook met korte teugels kan hij lopen zonder te hangen, alleen nu nog niet. Daar is hij denk ik nog niet sterk genoeg voor.

Edit: ik lees net je post :) Sturen doe je natuurlijk met je zit, en dan kun je eventueel met de buitenteugel het paard begrenzen. Kijk gewoon hoe veel contact je nodig hebt om te sturen, als je in de bocht even de teugels wat korter moet nemen kun je ze daarna weer langer maken. Het gaat erom dat het paard ontspant en langzaamaan de juiste spieren weer leert gebruiken :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 16-12-09 13:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:29

Jep, dat is ook mijn methode.

TS, probeer met één hand te rijden, altijd de teugels in de buitenhand en als je wilt sturen deze over de manenkam bewegen in de richting waar jij heen wilt. Pas als hij hier 3 seconden niet op reageert, kun je de binnenteugel erbij pakken. Pas op dat je hem hiermee niet uit balans haalt.
Probeer te rijden vanuit je centrum en echt met je hele bovenlichaam te kijken waar je heen wilt. Niet gaan hangen naar links als hij naar links moet, want dan haal je m nog meer uit zn balans, maar alleen maar je rechterarm (buitenhand) over zijn hals bewegen, zodat de teugels hun werk doen (neckreining)

Succes ermee en houd ons op de hoogte!

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 13:45

bedankt voor jullie tips ik zal er vrijdag zeker wat mee doen! ik rij nu over het algemeen heeel veel figuren 8 voltes enz om zijn hals los te krijgen dit is dus verkeerd? of iniedergeval niet goed voor de balans? dinsdag 22 dec komt de fysio nog een keer, haar zal ik ook een aantal vragen stellen aangezien zij het paard nu wel een beetje kent. mijn fysio is trouwens marleen noordhof misschien dat meerdere haar kennen

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:47

Het is niet verkeerd, maar een paard met een balansprobleem moet eerst met name rechtuit leren rijden. Je moet het hem niet nóg moeilijker maken :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:55

In een bocht moet het paard het binnenachterbeen verder onder brengen, en zijn rug buigen in de richting van de wending. Zeker als het paard scheef is vergt dat het nodige als de balans niet goed is. Ook al is het "maar" een simpel voltetje. Maak de wending zo ruim mogelijk en kies in het begin niet te ingewikkelde figuren. Gewoon wat voltes, gebroken lijnen, en zorg voor genoeg afwisseling. Het hoeven ook geen perfecte figuren te zijn, zo lang het paard maar ontspant en je de goede kant op gaat. En als het niet lukt probeer je het even later gewoon nog een keer :)