Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

nr_1 schreef:paard is al helemaal na gekeken. fysio is er 4 keer bij geweest, tandarts en het zadle is voledig op maat gemaakt door erkend zadelmaker. ik heb les en er zit al verbetering in, maar zou graag andere meningen van mensen willen horen die ik misschien kan proberen.
In maart kocht ik mijn paard, een ruin van toen 9 jaar. Hij is overbouwd, heeft een zware hals en had 4 jaar vooroverkiepend door het bos gehobbeld. Toen de veearts hem kwam enten van het voorjaar kon hij pas na wat gepiel een ader vinden, zo veel spieren zaten er onder aan de hals van mijn paard
dat ik van hem verwacht dat hij het zelf draagt. Hij had een balansprobleem en was flink scheef, de ene kant van zijn rug zat volledig vast en het zadel (dat ik er bij kocht) leek gevuld te zijn met een soort schokbeton.
Thuis heb ik een boekje met dressuurtips en met daarin ook een klein stukje voor paarden met een onderhals, zal eens kijken of ik het kan vinden 
nr_1 schreef:hij struikeld niet en is verder niet echt heel overhaast, alleen rechte lijnen slingert hij enorm, ik rij altijd op de tweede hoefslag maar dan nog slingeren wij hier op enorm in stap minder als in draf, omdat in stap ik mijn balans goed hou en als hij in draf gaat slingeren ik het soms kwijt ben.
welke oefeningen zijn goed om aan het balans van mijn paard te werken?

Sturen doe je natuurlijk met je zit, en dan kun je eventueel met de buitenteugel het paard begrenzen. Kijk gewoon hoe veel contact je nodig hebt om te sturen, als je in de bocht even de teugels wat korter moet nemen kun je ze daarna weer langer maken. Het gaat erom dat het paard ontspant en langzaamaan de juiste spieren weer leert gebruiken