4 jarige merrie niet te rijden op concour!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irene01

4 jarige merrie niet te rijden op concour!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 09:27

heb een 4 jarige merrie. kan er thuis en in de springles alles mee doen. ook buitenritjes maak ik dr mee. gaat echt goed. heeft 2 maand geleden 1e bb parcour gesprongen. ging top. wou 2 week daarna weer met dr op concour. toen ze in de losrijhal kwam, was het net of ze door een mes gestoken werd. bleef maar bokken en slaan. tot in t gevaarlijke af. laten onderzoeken, lag aan hengstigheid. regumate kuurtje gehad. weer lessen en trainen thuis. weer super. toen maar weer eens op concour. losrijden ging kwartiertje goed. uit het niets begon ze ineens weer te slaan en te bokken...grrrrrrrrrrrr weer veearts erbij, eitje probleem, die weggehaald en aan de brons cure. weer thuis trainen en op les in de manege. niets aan de hand. tot afgelopen donderdag. weer op concour. toen ik opstapte bij de trailer begon ze al wat met staart te zwiepen. ze was nog maar 10meter in de losrijhal en t trappen en bokken begon weer. paar tikken met stok gegeven. ging rondje goed toen begon t gebok weer. toen gewacht met dr in aparte ruimte om dr tot rust te laten komen. toen toch snel de springring in om een parcourtje te springen. was dr net en begon weer te slaan en te bokken. kon met pijn en moeite 2 hindernissen springen. toen werd ze echt staatsgevaarlijk

huilen

aerdenhout1

Re: 4 jarige merrie niet te rijden op concour!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:32

Denk dat het paard niet graag op concour gaat.
Waarschijnlijk is dan de spanning heel anders dan thuis, waar het toch minder "moet" allemaal.
4 jaar is ook nog wel erg jong om al wedstrijden te gaan springen! Met 4 ga je net beginnen en met 5 ga je op wedstrijd.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:33

Als ik het goed begrijp doet ze het dus ook in de inrijhal? Het is dus niet zo dat ze het eng vind om alleen in de bak over te blijven?
Tja als jij er gewoon laat nakijken door de d.a en er is verder niks aan de hand ook niet doordeweeks thuis.
Zou je toch gewoon zeggen dat ze je vreselijk aan het uittesten bent.
Ik kom ook wel eens paard tegen op concour, die begint dus te staken zodra hij het parcour binnenkomt.
Ongeacht of er een paard bij loopt of niet, maar dat meisje probeert wel weer iedere x en komt soms een paar hindernissen verder..

Blijft lastig, kan je er ook niet mee helpen!!
Misschien je paardje volledig op foto laten zetten, maar dat is ook een dure grap.
Gebruik je ander tuig tijdens een wedstrijd?

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:42

Wat jammer dat bij jou de hoofdletters het niet doen.
Het klinkt mij alsof je paard erg veel spanning krijgt, en daarme de klachten flink verergert.
heb je springles aan huis? En alleen of met anderen?
Ga je ook wel eens oefenspringen? Dat is vaak wat rustiger, en daarmee kun je je paard misschien leren om te gaan met de spanning.

irene01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 09:45

een 4 jarige kan toch wel een bb parcourtje springen?? word in april al 5.zet met 4 man in de les bij de manege. en heb precies zelfde optoming als thuis. tis een wonder dat er geen ongelukken gebeuren.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:56

Op concours lopen heel veel 4 jarigen dus kan rustig mee op concours. Vraag eens een prof of hij hem een keer BB wil starten. Ik denk ook dat het spanning is. Hoe doet hij het als je op vreemd terrein gaat rijden waar geen concours is.
Ik heb er ook 1 gehad die last van wedstrijdspanning had. Zodra je in het parcours kwam niet meer te sturen. Als je dit vaak genoeg heb dan krijg je zelf last van spanning waardoor paard ook gespannen gaat reageren. Ik heb er een prof een paar keer oplaten rijden en nu gaat het een stuk beter. Zij zijn ook vaak niet bang om haar even aan te pakken. Daarnaast zou ik ook een rood lintje in de staart gaan doen zodat mensen wat meer afstand houden. Jongen paarden vinden het vaak niet fijn als het zo druk is en andere dichtbij langs rijden. Bij ons is het altijd heel druk en hectisch in de BB.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:58

irene01 schreef:
een 4 jarige kan toch wel een bb parcourtje springen?? word in april al 5.zet met 4 man in de les bij de manege. en heb precies zelfde optoming als thuis. tis een wonder dat er geen ongelukken gebeuren.

Ik ben met je eens dat een 4 jarige een parcourtje kan springen :j
Alle paarden worden in januari een jaar ouder ( in de handelaarsmond) dus die van jou is gewoon al bijna 5!
Maar ik zou gewoon de komende tijd eerst gaan oefenen met oefenparcouren...
Zo houd je wel het wedstrijd ritme, maar daar gaat alles gewoon ff wat relaxder.
Heeft het ook niet misschien met jou te maken? wordt je niet nerveus? ga je niet anders rijden omdat je bang bent dat ze gek gaat doen?
waardoor het juist gebeurd?

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:00

irene01 schreef:

Blijkbaar kan jou paardje dat nog even niet hebben omdat het misschien toch te veel stress is.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:06

Hoe reageer jij zelf op wedstrijd? Je hebt dit gedrag nu meegemaakt, focus je je er misschien op dat het weer gaat gebeuren? Daar kan ook een heel groot deel van het probleem liggen. Jij bent op concours ook anders dan thuis, ook gespannen (ookal denk je van niet, iedereen is dat) en je paard kan daar heel gevoelig voor zijn.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:25

ik03: wat is dit voor een rare opmerking?!

Het is lastig, maar de optie om een prof haar een keer mee te laten nemen is misschien wel een goed idee. Dan kun je zien of ze het bij een ander ook doet en misschien tips krijgen om het gedrag onder controle te krijgen.

Een andere optie is misschien om het springen nog een tijdje uit te stellen en thuis verder te trainen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:26

ik03 schreef:
dus als je paard begint met bokken ga je haar slaan met een stok , een lekkere ben jij !:@

Die reactie vind ik ook weer een beetje overdreven hoor. ;)

Ik kan mij voorstellen dat je op zo'n moment alles probeert en dat je het zelf ook niet meer weet.

Het idee om er een ander op te laten om te kijken of ze het daar ook bij doet vind ik een goeie.
Dan weet je iig of het aan jou ligt of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:27

Wat doet je paard met een dressuur wedstrijd?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:49

Ik zou er idd ook een andere goede ruiter op rijden die totaal geen last heeft van wedstrijdspanning.. ben benieuwd hoe ze dan reageert! ;)

irene01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 10:50

nog nooit n dressuurproef gereden. goed idee van die prof. vind t raar. heb ook nog een m en een z paard, dus ben niet zenuwachtig. dit nog nooit meegemaakt. vast stress probleem,maar is nooit iets verkeerd gegaan

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:52

hmm das wel gek dan.. Ik zou zeker nu niet stoppen met proberen want anders onthoud hij dit en krijg je het nooit meer goed, een 4 jarige kan prima mee op concour.. :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:52

Je rijdt nooit dressuur met dat paard? Je zou toch een puntje in de B moeten hebben om met springen officieel te kunnen starten.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:56

Zal wel een onderling BB parcours zijn.. ;)

mayOOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:57

Ik zou proberen om naar verschillende bakken bij jou in de buurt te gaan zowel binnenbakken als buitenbakken en dat regelmatig doen.
veel succes nog!

horsegirl21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:24

Ik heb ook een keer een paard gehad waar niets mee te beginnen viel, uiteindelijk maar overgedaan aan iemand die haar beter onder controle had

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:29

Tja, ik ben geen wedstrijd ruiter dus misschien heb ik wel lekker makkelijk kletsen, maar ik zou gewoon het hele wedstrijd gebeuren een jaartje uit mijn hoofd zetten. Ga eerst eens lekker een team vormen samen. 4 jaar is nog heel erg jong en dat je paardje er lichamelijk klaar voor is wil nog niet zeggen dat hij het in zijn hoofd aankan. Nogmaals, mijn advies laat die wedstrijden een poosje los, als je het nu voorzichtig aanpakt kan je paardje nog heel veel jaren mee op wedstrijd, als je het nu verknalt kan het nooit meer, maar aan jou de keuze.

irene01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 11:33

nou had de moed al opgegeven. dacht al aan de slager. wil gewoon niet dat er ongelukken gebeuren. zal het mezelf nooit vergeven als ie iemand sloeg...... kan het niet over mn hart verkrijgen om m weg te doen aangezien ie thuis erg goed is... denk gewoon dat ie niet met de spanning om kan gaan. maar een 4jarige kan toch wel kleine parcourtjes lopen???

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:47

Misschien doe je teveel....train/rij je elke dag van de week?
Wissel je af met dressuur en buitenritten en een dagje rust?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:49

irene01 schreef:
nou had de moed al opgegeven. dacht al aan de slager. wil gewoon niet dat er ongelukken gebeuren. zal het mezelf nooit vergeven als ie iemand sloeg...... kan het niet over mn hart verkrijgen om m weg te doen aangezien ie thuis erg goed is... denk gewoon dat ie niet met de spanning om kan gaan. maar een 4jarige kan toch wel kleine parcourtjes lopen???

Slager dat is het uiterste, als het paard het verder prima doet had het e.v.t ook een recreatie paard kunnen worden uiteraard.
Maar je heb een gezond dier daarom moet je er ook het uiterste uithalen.

* zet een prof erop.
* breng haar naar een africhting stal
* laat haar volledig op foto zetten ( als je denkt dat ze pijn heeft)
* Ga veel naar andere locaties met de trailer en oefenparcourtjes rijden.

irene01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 11:52

een week teld 7dagen. 1 dag springles,2 buitenritten,2x gewoon thuis beetje dressuuren, 2dagen vrij of 1 ervan longereren zonder iets eraan. valt mee toch...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:03

Om eens heel simpel uit te proberen, start eens een dressuur proef. Alleen voor het kijken hoe ze dan reageert, gaat ze dan ook bokken/slaan?

Een 4-jarige moet gemakkelijk een BB parcours springen, over het algemeen.
Maar is jouw merrie daar ook klaar voor, zowel lichaamlijk als geestelijk? Voornamelijk geestelijk, het is voor een paard op een concours toch heel anders dan thuis.

Even tussen door, weet even niet wie het zei. Je hoeft ooit maar 1 x een winstpunt te hebben en je mag springen, dit hoeft niet met hetzelfde paard te zijn.

Aangezien ze een M en Z paard heeft, zal ze die ene dressuur punt wel hebben. ;)

Edit: Wat doet ze als je haar mee op concours neemt en dan alleen rond rijd tussen de hindernissen door in de losrijhal, dus niet springt?