Hoofd omhoog gooien (ja knikken) bij aannemen teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

Hoofd omhoog gooien (ja knikken) bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 21:59

Ik ben vandaag bij een pony wezen kijken omdat ik opzoek ben naar een eigen paardje. Erg leuk en lief beestje om te zien. Deze pony wordt altijd met losse teugel gereden omdat hij anders zijn hoofd omhoog gooit (constant). Omdat ik meer gericht ben op dressuur heb ik toch even mijn teugels aangenomen. Hij gaf gelijk na en de 'druk' op zijn mond was weg. Ideaal dacht ik zelf, alleen hij niet. Hij gooide steeds zijn hoofd omhoog. Ondanks dat hij dit ook deed met losse teugel. Elke x keer als hij zijn hoofd omhoog gooide vroeg ik hem weer zachtjes en hij gaf weer na. Zo ging het eigenlijk constant door. Als hij nagefelijk liep, liep hij zo lekker. Alleen daarna kwam dat hoofdje weer omhoog. Toen ik klaar was met deze oefening bleef hij zijn hoofd maar omhoog gooien. De eigenaaresse vertelde mij dat hij 2,5 jaar geleden western is gereden en dat zij er alleen recreatief mee hebben gereden. Ik heb zelf wel het idee dat ik het hoofdgooien eruit krijg als ik steeds ontspan op het moment dat hij nageefelijk loopt, zodat hij leert dat dat de prettigste manier van lopen is. Nu zou ik graag jullie mening horen en of iemand hier toevallig ervaring mee heeft?

Ps,

Ik weet niet in hoeverre hij western is gereden.
Laatst bijgewerkt door _aussi op 07-12-09 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Re: Hoofd omhoog gooien (ja knikken) bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:04

als ik het zo lees zou ik zoiezo even het gebit na laten kijken....

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 22:04

ikdoemaarwat schreef:
als ik het zo lees zou ik zoiezo even het gebit na laten kijken....

Dat is inderdaad een goeie, ga ik ff na checken. thnx

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:10

dacht ik ook aan een tand probleem. al is het ook dat somigge paarden hier een gewoonte van maken om ergens aan onderuit te komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:14

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-23 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:17

Mijn VZpaard deed dit eerst ook! Nu niet meer, sinds ik een zachter bit heb.. Dus dat zou je ook nog kunnen proberen!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 22:24

Judith_M schreef:
Heeft hij een enkelgebroken bit in gehad? Dan kan het ook zijn dat elke keer als jij de teugels aannam, hij de punt waar het bit gebroken is steeds in zijn gehemelte voelde prikken.

De eigenaaresse vertelde dat ze hem wel eens een ander bit in had gedaan en dat dat toen niet hielp. Ook een dubbelgebroken bit dacht ze. Daar kan je dus niks van afleiden. Ik heb zelf wel een dubbelgebroken bitje, misschien dat ik die eens mee kan nemen.

Hij is verder een jaar geleden ook klinisch gekeurd en daar is hij goed uitgekomen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:29

Zou toch eens een dubbelgebroken bitje proberen, en zijn rug/zadel eens na laten kijken. Daar kan het ook nog aan liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:41

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-23 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 22:43

Het is niet mijn paard dus kan daar niet zo maar alles mee doen. Toch denk ik dat een plaatje in het gehemelte prettiger aanvoelt als een 'punt'

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:55

maar je hebt intensie tot kopen toch?

ik zou eerst willen weten wat het (medische) probleem is voordat ik hem zou kopen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:57

Hoe oud is hij? Hoe langer die het al doet hoe moeilijker het eruit te rijden is..

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:26

gebit laten bekijken, rug ook even naar laten kijken, kijken of het zadel goed ligt.. ander bitje proberen.. en anders hulpteugel erom om te begrezen en ze te leren het hoofd stil te houden.. maar altijd eerst medisch uitsluiten, zekerr als je hem misschien wilt kopen.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 20:38

Bedankt voor jullie tips! Als ik echt interesse in hem heb laat ik m eerst medisch keuren en ik neem sowieso mijn instructrice mee omdat zij overal veel meer verstand van heeft en mijn preciese manier/niveau van rijden weet. Hij is trouwens 9 jaar.

balonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:46

tandjes nalaten kijken en meer van achteren aan rijden!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 20:49

balonneke schreef:
tandjes nalaten kijken en meer van achteren aan rijden!

Hoe kan ik dat het beste doen als hij al zo voorwaarts is en ik aan de voorkant de teugels niet volledig aan kan nemen?

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:31

Zo'n paardje heb ik ook gereden,

elke keer gaf hij na en dan weer met zijn hoofd gooien waardoor ik weer helemaal opnieuwe kon beginnen en ik de controle ook kwijt raakte.
Ik moest toen boos worden been geven, elke keer als hij met zijn hoofd gooide gaf ik hem bij wijze van een schop. Na een paar keer had het paard door dat ik niet met me liet sollen en deed hij het niet meer. Het heeft zeker wel een paar weken geduurd voordat ik het er helemaal uithad, maar het was eruit en ik kon gewoon normaal dressuren met hem.

Ik denk dat niemand hem er ooit voor heeft gestraft dat hij zulk gedrag vertoont, en straffen hoeft helemaal niet wreed, maar het moet voor een paard duidelijk zijn dat hij niet alles kan doen wat hij wil.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:37

Misschien niet wat je wilt horen, maar is dit werkelijk wat je wilt? Je eerste eigen paardje en je begint al met een (mogelijk) rijtechnisch probleem. Daarnaast kan het probleem op vele vlakken zijn oorzaak hebben. Het kan een rijtechnisch probleem zijn; ben jij handig genoeg om dit op te lossen en daarnaast, als dit paard dit al 5 jaar lang zo doet, KUN je het nog wel oplossen. Het kan een lichamelijk probleem zijn; ben je bereidt om voor dit paard direct al rekeningen bij de DA te gaan opbouwen.

Er zijn vele leuke paarden in de wereld, ook zonder directe problemen.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 11:50

maaikemuis schreef:
Misschien niet wat je wilt horen, maar is dit werkelijk wat je wilt? Je eerste eigen paardje en je begint al met een (mogelijk) rijtechnisch probleem. Daarnaast kan het probleem op vele vlakken zijn oorzaak hebben. Het kan een rijtechnisch probleem zijn; ben jij handig genoeg om dit op te lossen en daarnaast, als dit paard dit al 5 jaar lang zo doet, KUN je het nog wel oplossen. Het kan een lichamelijk probleem zijn; ben je bereidt om voor dit paard direct al rekeningen bij de DA te gaan opbouwen.

Er zijn vele leuke paarden in de wereld, ook zonder directe problemen.

Ja hier heb je inderdaad helemaal gelijk in! Dat was ook wat ik me afvroeg, maar als je valt voor een pony, kijk je daar makkelijker doorheen. Maar je hebt helemaal gelijk! Het voordeel bij hem vind ik dat hij zo verkeersmak is, dat je gewoon echt relaxt over straat kan. Maar uiteindelijk wil ik toch meer gaan dressuren. Bedankt voor je reactie,, soms heb ik het nodig dat andere mensen mij even wakker maken. Ik zal vanavond even vertellen hoe het rijden vanmiddag is gegaan. :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:51

Succes!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:16

Citaat:
Hij gaf gelijk na en de 'druk' op zijn mond was weg. Ideaal dacht ik zelf, alleen hij niet. Hij gooide steeds zijn hoofd omhoog. Ondanks dat hij dit ook deed met losse teugel. Elke x keer als hij zijn hoofd omhoog gooide vroeg ik hem weer zachtjes en hij gaf weer na. Zo ging het eigenlijk constant door. Als hij nagefelijk liep, liep hij zo lekker. Alleen daarna kwam dat hoofdje weer omhoog.

Ben ik nou de enige die hier vraagtekens bij zet? Nageeflijkheid heb je niet voor elkaar door de teugels aan te nemen, dan trek je hem namelijk gewoon naar beneden. Als ie zo loopt te schudden is ie dus niet eens in de buurt van nageeflijkheid, hij loopt alleen met zijn hoofd laag omdat jij de teugels aannneemt. Dus dit moet je oplossen door hem niet zo aan zijn hoofd te zitten, maar door hem lekker ontspannen te rijden.

Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dit een geschikte pony voor jou is, als je met enkel proefrijden hier al mee komt te zitten, dan zou ik echt naar een andere leuke pony gaan zoeken.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 12:50

hyppolyte schreef:
Citaat:
Hij gaf gelijk na en de 'druk' op zijn mond was weg. Ideaal dacht ik zelf, alleen hij niet. Hij gooide steeds zijn hoofd omhoog. Ondanks dat hij dit ook deed met losse teugel. Elke x keer als hij zijn hoofd omhoog gooide vroeg ik hem weer zachtjes en hij gaf weer na. Zo ging het eigenlijk constant door. Als hij nagefelijk liep, liep hij zo lekker. Alleen daarna kwam dat hoofdje weer omhoog.

Ben ik nou de enige die hier vraagtekens bij zet? Nageeflijkheid heb je niet voor elkaar door de teugels aan te nemen, dan trek je hem namelijk gewoon naar beneden. Als ie zo loopt te schudden is ie dus niet eens in de buurt van nageeflijkheid, hij loopt alleen met zijn hoofd laag omdat jij de teugels aannneemt. Dus dit moet je oplossen door hem niet zo aan zijn hoofd te zitten, maar door hem lekker ontspannen te rijden.

Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dit een geschikte pony voor jou is, als je met enkel proefrijden hier al mee komt te zitten, dan zou ik echt naar een andere leuke pony gaan zoeken.

Hoe kan jij nou oordelen dat ik hem naar beneden getrokken heb? Ik heb gewoon mn teugels aangenomen zodat ik contact met zijn mond had. Alleen dit vond hij al te veel. Contact is toch niks mis mee? Doordat hij nagefelijk ging lopen was het contact met zijn mond ook weg. Had dus boogjes in mijn teugels! Hierna gooide hij zijn hoofd weer omhoog. Zo misschien duidelijker? Verder gooit hij ook met zn hoofd als je gewoon lange teugels hebt.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 15:33

Voordat er een discussie wordt opgeroepen in dit topic waar ik overigens echt een *** hekel aan heb, wil ik even mededelen dat de koop waarschijnlijk niet door gaat om deze reden. Ik ben vanmorgen bij een andere pony wezen kijken die mij veel meer aansprak. Nu ga ik vrijdag nog wel bij de pony kijken van dit topic om het even zeker te weten dat ik het niet doe. Bedankt voor jullie reacties.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:00

Telkens een schopje geven zodra ze het hoofd schud, dit had mijn verzorg pony namelijk ook.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:39

Ik concludeer dat omdat jij het had over nageeflijkheid als je de teugels aanneemt. Nageeflijkheid komt vanuit ontspanning en daar hoort met het hoofd schudden niet bij, dus moet je eerst het probleem oplossen en daarna pas over nageeflijkheid gaan denken. Hoofd schudden heeft trouwens ook vaak met gebrek aan balans te maken.

Wel verstandig dat je niet doorgaat met de koop :j.