paard wil niet in galop (tips)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Voltige96

paard wil niet in galop (tips)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 20:03

Ik rij nu al even een fries die het altijd al moeilijk vond om in galop aan
te springen.
Maar langzaam ging het steeds wat beter en ze werd steeds rustiger in
galop en sprong gewoon aan. Maar sinds vorige week wil ze niet meer ik
dacht misschien omdat het wat regende en we buiten reden dus heb het toen
maar gelaten maar nu wou ze weer niet.
ik geef zo duidelijk mogelijk de hulpen denk ik zelf: stem,doorzitten en binnen been op de singel
buiten been erachter.
Ze gaat eerst hard rennen en dan als we aan de overzijde van bak zijn gaat ze
weer gewoon draven.

Heeft iemand tips?
Laatst bijgewerkt door Voltige96 op 05-12-09 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:07

Voltige96 schreef:
te springen.
galop en sprong gewoon aan. Maar sinds vorige week wil ze Piet meer ik
maar gelaten maar nu wou ze weer Piet.

ik geef zo duidelijk mogelijk de hulpen denk ik zelf: stem,doorzitten en binnen been op de singel
buiten been erachter.
weer gewoon draven.

Heeft iemand tips?

En daar ging je de fout in.

Echt duidelijk zijn, hulp=luisteren.
Desnoods een tik met de zweep. Ze kán het dus wel, als ik het goed begrijp. Dan moet ze het ook doen ;)

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 20:09

Bizzybijtje schreef:
Voltige96 schreef:
te springen.
galop en sprong gewoon aan. Maar sinds vorige week wil ze Piet meer ik
maar gelaten maar nu wou ze weer Piet.

buiten been erachter.
weer gewoon draven.

Heeft iemand tips?

Desnoods een tik met de zweep. Ze kán het dus wel, als ik het goed begrijp. Dan moet ze het ook doen ;)

ik heb haar dus vandaag ook met zweep gereden maar als ze die ziet is ze in draf nog maar amper te houden en toen wou ze niet in gallop gaf ik haar tik ging ze een paar meter galloperen en toen stopte ze weer en wou weer niet.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:10

ga mee met bizzybijtje.
hier zijn overigens erg veel topics over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:26

Voltige96 schreef:
Bizzybijtje schreef:

ik heb haar dus vandaag ook met zweep gereden maar als ze die ziet is ze in draf nog maar amper te houden en toen wou ze niet in gallop gaf ik haar tik ging ze een paar meter galloperen en toen stopte ze weer en wou weer niet.

Beter dan niets he :D Gewoon doorzetten!
Dan beter dat korte stukje dan helemaal niet. Dan proberen steeds langer te galoperen...

YLoveSpooky

Re: paard wil niet in galop (tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:46

Iederreen zegt dat ze daar en daar de fout in ging,
maar dat is al gebeurt en waarschijnlijk weet ze dat zelf ook.
Geef liever tips, daar heeft ze tenminste wat aan.
( ik kijk trouwens ook mee met deze tips, mijn pony wil ook niet...
Soms een klein stukje )

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:56

Als ze moeite hebben met de galop kan je het beste het jezelf zo makkelijk mogelijk maken. Het gaat een beetje om de timing dat je je galophulp geeft. Je blijft lichtrijden (= het makkelijkst, anders ga je stuiteren als ie harder gaat en ben jij en je paard uit balans) en als je dan net van de korte zijde de lange zijde opgaat geeft je 1x keer been (binnenbeen): Je maakte de bocht naar de lange zijde, en op het moment dat ie recht wordt (niet als ie al recht is, maar precies als ie uit de bocht komt) geef je je hulp. Niet te veel gaan doen en proberen, gewoon 1x keer been, geen rectie is tikkie (handig is om je zweep in je buitenhand te nemen en ff een kriebel op z n schouder te geven). Op deze manier doe je het goed en probeer je net zolang tot ie het goede antwoord geeft. Dus spurt ie er vandoor: terugnemen, korte zijde oprijden, en in de bocht voor de lange zijde weer precies hetzelfde doen.
Succes.
Mocht er iets niet duidelijk zijn hoor k het wel.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:00

zoals ik het lees ga ik helemaal mee met Bizzybijtje.
jou paard heeft je gewoon voor het zoooitje.
aanpakken, ze kan het wel. Maar ze zit je gewoon een tikkeltje te treiteren.
zodra je paard erachter komt dat als ze niet luisterd ze een tik krijgt, als als ze wel luisterd het allemaal lekker gaat houd ze vast vanzelf op. ;)
succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:02

Yess schreef:
Als ze moeite hebben met de galop kan je het beste het jezelf zo makkelijk mogelijk maken. Het gaat een beetje om de timing dat je je galophulp geeft. Je blijft lichtrijden (= het makkelijkst, anders ga je stuiteren als ie harder gaat en ben jij en je paard uit balans) en als je dan net van de korte zijde de lange zijde opgaat geeft je 1x keer been (binnenbeen): Je maakte de bocht naar de lange zijde, en op het moment dat ie recht wordt (niet als ie al recht is, maar precies als ie uit de bocht komt) geef je je hulp. Niet te veel gaan doen en proberen, gewoon 1x keer been, geen rectie is tikkie (handig is om je zweep in je buitenhand te nemen en ff een kriebel op z n schouder te geven). Op deze manier doe je het goed en probeer je net zolang tot ie het goede antwoord geeft. Dus spurt ie er vandoor: terugnemen, korte zijde oprijden, en in de bocht voor de lange zijde weer precies hetzelfde doen.
Succes.

Niet zo slim, want als je paard dan aangalopeert raak je juist uit balans, klap je op het zadel en krijgt het paard een gigantische klap op zijn rug, wat het galoperen nóg minder leuk maakt.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:04

Bizzybijtje schreef:
Yess schreef:
Succes.

Niet zo slim, want als je paard dan aangalopeert raak je juist uit balans, klap je op het zadel en krijgt het paard een gigantische klap op zijn rug, wat het galoperen nóg minder leuk maakt.

Is dat zo? Ik leer het zo de jonkies aan, en klap eigenlijk nooit op een ruggetje :(:) Maar ik merk wel dat als k been geef op t moment dat k zit (in het lichtrijden) ze allemaal (op een enkeling na dan) aanspringen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:08

Tsja, dan kan het zijn dat jij een bijzonder goede timing hebt :D
Maar dat is imo wel de reden dat het beter is door te zitten. Als je lichtrijd, en je staat net, en je paard galopeert net aan, dan verwacht je het niet en dan klots je dus nog even na in het zadel :')

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:10

maar dat paard KAN het wel, ze wil het gewoon niet. Ze luisterd niet, te koppig.
waarom zou de ruiter haar manier dan moeten aanpassen. Dat paard moet zich dan toch juist aanpassen?

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:14

Bizzybijtje schreef:
Maar dat is imo wel de reden dat het beter is door te zitten. Als je lichtrijd, en je staat net, en je paard galopeert net aan, dan verwacht je het niet en dan klots je dus nog even na in het zadel :')

Nee hoor, want als je zit geef je been voor de galop, dus dan verwacht ik dat ie aanspringt ;) Zit wel een gedachte achter, als je lichtrijd is het natuurlijk zwaar-licht-zwaar-licht etc, op het moment dat je zwaar bent en dan je hulp geeft is het voor je paard makkelijk om dan die link "galop" te leggen (je zit 'klopt' dan als het ware, beter dan wanneer het doorzitten niet zo lekker gaat omdat je paard z'n rug vasthoudt o.i.d)
Wanneer je paard verder is en het doorzitten goed bevestigd trek je je kruis aan en galoppeer je aan, tijdens je zit moment in het lichtrijden doe je dat ook en is het eigenlijk hetzelfde idee, maar makkelijker voor je paard.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:16

IloveAlfriee schreef:
maar dat paard KAN het wel, ze wil het gewoon niet. Ze luisterd niet, te koppig.
waarom zou de ruiter haar manier dan moeten aanpassen. Dat paard moet zich dan toch juist aanpassen?

tuurlijk, ieder paard kan galopperen als je lang genoeg been geeft en een klap, maar daar leren ze toch niets van?
Je kan imo beter het aanspringen goed voor elkaar hebben dan dat je alleen maar bezig bent met 'hij moet in galop'.
Galopperen kunnen ze allemaal, nu nog op het moment dat jij het wil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:18

Yess schreef:
Bizzybijtje schreef:

Nee hoor, want als je zit geef je been voor de galop, dus dan verwacht ik dat ie aanspringt ;) Zit wel een gedachte achter, als je lichtrijd is het natuurlijk zwaar-licht-zwaar-licht etc, op het moment dat je zwaar bent en dan je hulp geeft is het voor je paard makkelijk om dan die link "galop" te leggen (je zit 'klopt' dan als het ware, beter dan wanneer het doorzitten niet zo lekker gaat omdat je paard z'n rug vasthoudt o.i.d)
Wanneer je paard verder is en het doorzitten goed bevestigd trek je je kruis aan en galoppeer je aan, tijdens je zit moment in het lichtrijden doe je dat ook en is het eigenlijk hetzelfde idee, maar makkelijker voor je paard.

Ja, maar het paard in kwestie galopeert dus niet aan als je de beenhulp geeft.
Lijkt dit wel te kunnen, maar niet te willen.
Dus dan is streng zijn toch niet zo'n hele beroerde optie :)

In feite moet je been geven = geen reactie = tik.
Op den duur koppelen ze dat aan elkaar en krijg je gewoon directe reactie op je been. En dawillewe :D

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:23

Tuurlijk, geen reactie is tikkie. Maar paard reageert wel: hij gaat rennen. Is helaas alleen het verkeerde antwoord. Moet je dan nog harder slaan? Als je paard een verkeerde reactie geeft, vraag je het nog een keer. Je moet alleen wel bij jezelf te raden gaan of je zelf wel goede en geen tegenstrijdige hulpen geeft. Als ik een paard dat moeite heeft met galop plomverloren been geef en verwacht dat ie gaat galopperen kan ik van een koude kermis thuiskomen. Je voorwaardes moeten kloppen, als dat allemaal goed is mag je ook van je paard verwachten dat ie de goede reactie geeft. Maar als je voorwaardes niet kloppen moet je een stappie terugdoen en zorgen dat dat wel klopt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:28

Yess schreef:
Je blijft lichtrijden (= het makkelijkst, anders ga je stuiteren als ie harder gaat en ben jij en je paard uit balans)

Volgens mijn instructeur kun je dan het beste op het verkeerde been lichtrijden om aanspringen in de goede galop te vergemakkelijken.

(Btw, Bizzybijtje: ik heb zelf niks gemerkt van het klappen op de rug bij die manier. Het grootste nadeel van deze manier is dat je paard in de galopt valt, en niet in de galop springt. En dus, uiteindelijk, niet wenselijk. Maar goed, stapje voor stapje.)

Aan de TS: les :) Je hebt een kans gemist om consequent te zijn, en elke keer dat jij het niet voor elkaar krijgt, wordt het moeilijker voor jou. Hoe eerder je dat oplost, hoe beter, dus desnoods een paar lessen om dit probleem nu meteen aan te pakken kunnen je een boel frustratie besparen. En het kan ook heel handig zijn dat iemand je ziet rijden en kan aangeven wanneer je niet consequent bent en hoe je dat wel kunt zijn.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:28

Dat begrijp ik, steeds overnieuw proberen. Maar als dat niet lukt, en je geeft hem een tikje. Stel dat hij dr een beetje van schrikt en in galop gaat. Dan zou ik hem flink belonen. Zo kan het ook gaan.
Ik doe het niet zo dat als een paard harder gaat draven hij hij dan nog harder moet zodat hij uiteindelijk wel in galop MOET. Dat bedoel ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:29

Shadow0 schreef:
Yess schreef:
Je blijft lichtrijden (= het makkelijkst, anders ga je stuiteren als ie harder gaat en ben jij en je paard uit balans)

Volgens mijn instructeur kun je dan het beste op het verkeerde been lichtrijden om aanspringen in de goede galop te vergemakkelijken.

(Btw, Bizzybijtje: ik heb zelf niks gemerkt van het klappen op de rug bij die manier. Het grootste nadeel van deze manier is dat je paard in de galopt valt, en niet in de galop springt. En dus, uiteindelijk, niet wenselijk. Maar goed, stapje voor stapje.)

Aan de TS: les :) Je hebt een kans gemist om consequent te zijn, en elke keer dat jij het niet voor elkaar krijgt, wordt het moeilijker voor jou. Hoe eerder je dat oplost, hoe beter, dus desnoods een paar lessen om dit probleem nu meteen aan te pakken kunnen je een boel frustratie besparen. En het kan ook heel handig zijn dat iemand je ziet rijden en kan aangeven wanneer je niet consequent bent en hoe je dat wel kunt zijn.

Zo kun je het ook zien :)

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:31

Shadow0 schreef:
Yess schreef:

quote]
Dat klopt, das het nadeel, maar hij snapt dan iig het beginnetje van: been = galop
verkeerde been lichtrijden maakt het idd nog makkelijker, maar doe ik eigenlijk zelf nooit.

Anoniem

Citaat:
jep,
dat paard zal er heus wel achter komen dat hij gewoon moet luisteren omdat hij anders een tik krijgt. Natuurlijk krijgt hij niet met iedere vergissing gelijk een ram. Dat doe ik zelf ook niet.

Zeker, als ik ze lang genoeg sla krijg ik uiteindelijk er ook wel een piaffe uit. Probleem is alleen voor dat ik dat voor elkaar krijg A, tegen de bakrand aan lig met een gebroken rug, B, het paard vernield heb.
Ze kunnen het allemaal, alleen het hele africhten en rijden van paarden draait erom dat ze het ook doen als jij het vraagt.

SadyLady

Toen ik mijn paard ging leren galoperen (op de hulp), deed ze het de eerste keren wel af en toe goed.
Vervolgens heeft ze het een heel tijdje niet goed meer gedaan (steeds op verkeerde hand aanspringen of niet willen aanspringen). Ik heb het toen maar tijdje gelaten, ook omdat we het met de les nog lieten zitten.
Ik heb toen heel veel getraind op correct stap, draf, losheid en reactie. En nu ben ik sinds 2 maanden ofzo weer de rechter galop aan het oppakken, en het gaat nu echt met sprongen vooruit!

Daarmee wil ik dus zeggen, dat het mij helemaal nog niet duidelijk is of dat paard het wel echt kan en begrijpt, aan de berichten van TS te lezen.
Maar ik sluit ook niet uit hoor dat TS gewoon nog te onkundig is, om het voor elkaar te krijgen.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:36

@Asyaa
ik doelde niet op een beginnend paard. Ik bedoel niet dat je een paard moet slaan als hij het niet begrijpt. Ik doelde meer op eigen ervaring. Ik rij op oudere ervaren paarden. Die weten best wat ze moeten doen als ik galop hulpen geef. Als die dat niet doen, dan krijgen ze wel een tikje. Niet eens gelijk de eerste keer! pas na een paar keer proberen ga ik me afvragen of hij wel oplet.
Je moet niet denken dat ik paarden ga tikken met een zweep omdat ze het niet begrijpen.

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:28

dankjee voor de reactie's, maar het is al een volwassen paard dus ze zit me gewoon gek te maken denk ik ik zal zekere de dingen proberen die hier staan. SadyLady: als ze aanspringt springt ze wel altijd goed aan.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:58

Voltige96 schreef:
dankjee voor de reactie's, maar het is al een volwassen paard dus ze zit me gewoon gek te maken denk ik ik zal zekere de dingen proberen die hier staan. SadyLady: als ze aanspringt springt ze wel altijd goed aan.

Mijn paard is ook volwassen hoor, 15 jaar.
Maar goed, dan denk ik toch dat het probleem bij jou ligt ;)