Schrikkerig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowcab

Schrikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 19:51

Mijn paard is zo'n ontzettende schijterd! Ik heb het idee dat ze zo druk bezig is dat ze iets pas heel laat opmerkt. Ze is altijd druk met om zich heen kijken en ziet echt alles! Nu vind ik dat een beetje vervelend worden, hoe zorg ik ervoor dat de aandacht volledig bij mij ligt? Ik probeer haar echt goed aan het werk te houden maar het lukt me niet die aandacht die ze voor de omgeving heeft om te zetten naar aandacht voor mij. Ik ben niet de enige die het opviel, anderen die er op rijden zeggen ook altijd dat ze vreselijk snel is afgeleid.

We hebben al eens een behendigheid parcours gedaan haha wat een draaaama! Heb ook wel idee dat het soms een beetje een spelletje is heb namelijk niet het idee dat ze compleet in paniek raakt ofzo. Ze schrikt en daarna is ze gewoon weer rustig.

Iemand tips?

Seven

Re: Schrikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:01

is ze zo afgeleid met rijden of echt met alles?

Mijn ruin is ook snel afgeleid en daarom doe ik veel dingen achter elkaar, hij is nog niet beleerd maar bij het longeren laat ik hem dus steeds een stukje stappen dan weer draven zodra hij niet meer op let laat ik hem stoppen naar me toe komen belonen en weer door. Alles met lichaams taal dan moet hij wel op me letten anders ziet hij mn taal niet. Ik merk nu naar 5x longeren al heel veel verschil hij let op komt goed en doet de overgangen ook zonder al te veel afgeleid te worden.

Wat ik dus bedoel is houd je paard bezig dus niet alleen maar recht door of voltes maar alles door elkaar wissel het af zorg dat je paard niet weet wat er komt tot dat je het hem/haar vraagt. Wissel eens tijdens het rijden van hals houding tijdens de oefeningen etc.

Bezigheidstherapie dus het paard leerd dan dat hij op moet letten anders mist hij/zij iets wat jij aangeeft

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 20:58

Dat is wel een goede tip en dat probeer ik op zich ook wel! Maar dat van de hals houding is wel iets goeds om te proberen!

Ze heeft het altijd ook als je gewoon staat te poetsen. Laatst stond ze in stal omhoog een andere stal in te kijken naar iets op het plafond wat ik niet zag haha volgens mij ziet ze spoken ;)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:04

er staat ook zo'n pony op mijn manege
maar ik ben zowat de enige die op haar rijdt (wegens fel bokken en steigeren :D )
wat ik doe als ze zo doet is doorrijden,stelling (naar binnen he) vragen
en haar nageeflijk krijgen.
constant veel figuren rijden.
helpt echt goed bij mij ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:30

Komt-ie weer: :D

Probeer eens een beetje Freestyle en Sacking Out.
Daardoor kun je je paard beter op jou (als leider) leren focussen en haar schrikreactie verminderen.
Het werkt voor ons echt prima!

Het kost wel wat tijd en inspanning, maar het is echt de moeite MEER dan waard.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:33

ietsje ronder laten lopen werk vaak wel.. en als ie zo loopt te kijken geef hem dan eens een por.. ze zijn vaak nieteens bang, doe hem eens los in de bak en wedden dat hij dan niet kijkt naar al die enge dingen.. het zijn erg slimme dieren hoor, die paarden.. hup gas en rijden zeg ik altijd maar :D

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:35

Rumpleteaser schreef:
Komt-ie weer: :D

Probeer eens een beetje Freestyle en Sacking Out.
Daardoor kun je je paard beter op jou (als leider) leren focussen en haar schrikreactie verminderen.
Het werkt voor ons echt prima!

Het kost wel wat tijd en inspanning, maar het is echt de moeite MEER dan waard.

Sluit me hier bij aan.
Grondwerk doen. :j

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:38

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:47

Ik bedacht me net ook dat je 1st eens moet kijken waarom het paard het eigenlijk doet.
Kan je paard wel goed zien?
Is ze van karakter altijd al een heethoofdje en heel gevoelig?
Doet ze het alleen bij jou of ook bij anderen?
Als je zelf namelijk al bedenkt dat je paard misschien wel zou kunnen gaan schrikken, breng je die negatieve emotie al op hem over en reageert je paard daarop.
Ik heb zelf ook een echte merrie die soms ook spoken ziet, maar dat kwam meer door mezelf dan door het paard.
Ze is van karakter dat ze alles om haar heen ziet en dan weg springt om dingen waarvan ik niks begrijp, alleen bij mijn bijrijdster deed ze het niet omdat die er heel anders mee omging.
Ik ben een keer flink geschrokken doordat er een gevaarlijke situatie ontstond en vertrouwde haar daardoor minder goed en zat er dus onbewust gespannen op.
Gelukkig is dat nu wel minder, maar het blijft een dametje waar ik soms de zenuwen van krijg. :=
Veel grondwerk doen waardoor je beide weer vertrouwen in elkaar krijgt.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:52

ja, wat miska zegt is zeker waar.. dat zie ik zo vaak! Paard doet raar zeggen ze we maar zelf zitten ze erop alsof het paard raar gaat doen.. tja dan doet ie dat ook.. :P Maar zie er maar eens van af te komen... daarom zeg ik dus: streng zijn als je denk dat ie gaat schrikken, desnoods een slof erbij, dat jij weet dat je die controle hebt.. ik heb vaak met een slof gewoon het gevoel dat je veeeel meer te zeggen hebt, al hangt ie er los aan.. en dat gevoel breng je weer over op je paard en tada probleem opgelost.. Belangrijk hierbij is dat je doorzet, nooit eraf stappen!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:57

Ik ben het dus niet eens met JeroenK zijn aanpak, want dan dwing je het paard in een angstige situatie iets te doen wat op basis van vertrouwen moet gebeuren.
Het is erg afhankelijk per situatie wat je moet doen anders gebeuren er nog ongelukken.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:08

Nou bij mij is het altijd goed gegaan, je "dwingt" (ja tussen aanhalingstekens want als paardlief echt niet wil heeft ie nog genoeg in huis om dat duidelijk te maken) ze jou te vertrouwen.. en dat doen ze dan ook. Leider zegt niet zeiken doorlopen, paard volgt en leert zo dat echt niet alles eng is... Mijn paarden schrikken vrijwel nergens meer van, weten dat ze niet hoeven te miepen als er een plant anders staat in de bak, kom op zeg, daar heb ik zon hekel aan.. :P

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:26

Tja, er zijn twee verschillende manieren.
- paard volgt leider in vertrouwen
- paard volgt leider op basis van angst

Dit zeg ik zonder oordeel overigens. Het resultaat lijkt vaak hetzelfde, maar is het niet. Maar da's een andere discussie en een beetje off-topic.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:30

hmm okee nouja oik heb hier ook een aantal oude paarden staan die allen nog graag een rondje door het bos rijden af en toe en ze zijn nog steeds net als toen ik nog actief wedstrijden mee reed.. Die paarden hebben voor zover ik weet nog nooit een hekel aan me gehad haha... ze doen in elk geval nooit moeilijk :P

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:42

Als ik op een schrikkerig paard zit is mijn remedie ook aan het werk zetten en zorgen dat ze de aandacht bij mij houden. Als je ze goed genoeg bezig houdt, hebben ze vaak geen "tijd" om naar alle "enge" dingen te kijken. En vooral: zelf relaxt blijven en er geen punt van maken. Schiet 'ie een keer weg, terugnemen en gewoon verder rijden. Het rijden lekker afwisselend houden. Veel overgangen, veel figuren, tempowisselingen, zijgangen als jullie dat al onder de knie hebben etc.

Dit helpt als ze schrikken om het schrikken zelf, maar ook als ze bang zijn. Als een paard bang is en je laat als ruiter merken dat er echt niks aan de hand is, worden ze vaak mettertijd vanzelf relaxter. Wat ook kan helpen is met een ander paard erbij rijden. Dan moet dat natuurlijk wel een relaxt paard zijn, anders kunnen ze elkaar weer opfokken.

Daarnaast zou je voor de verbetering van de verstandhouding inderdaad grondwerk kunnen doen, maar zorg dan wel dat je dit goed doet. Anders kun je er ook weer van alles mee verpesten. Over het algemeen ben ik toch van mening dat problemen onder het zadel, ook onder het zadel opgelost moeten worden. En als je normaal met je paard omgaat gaat 'ie je vanzelf wel als leider zien en vertrouwen.

Vaak is het gewoon een kwestie van tijd en als je zelf je er niet druk over maakt en gewoon doorgaat waarmee je bezig was gaat het vanzelf over.

elverdingkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:53

Mijn paard was ook altijd erg bang. Vooral voor stilstaande dingen die er de vorige keer nog niet stonden(ik reed alleen maar buiten).
Ik heb dit opgelost door haar aan verschillende dingen te wennen.
Met haar (los en later aan een longeerlijn) in de bak zoveel mogelijk situaties nabootsen. Een paraplu, oud papier, plastic noem maar op. Hoe gek zij ook werd, ik bleef bij dat voorwerp staan zodat zij zag dat het niet eng was. Uiteindelijk overwon haar nieuwsgierigheid het van haar angst.
Stap twee was met haar langs de weg lopen aan een longeerlijn. Ze kan dan op veilige afstand blijven.
Hiervoor is wel belangrijk dat je paard jou goed kent en vertrouwd. Het kost ook best veel tijd. Ik denk dat ik een half jaar bezig was voordat ik fatsoenlijk met haar over straat kon, maar ik kon op die manier wel steeds verder. Als ik een nieuwe route uit ging proberen nam ik een lang halstertouw mee zodat als ze iets eng vond ik af kon stappen en haar er aan kon laten wennen.
Op het laatste kon ik met haar onder een viaduct door, over een ophaalbrug en over een spoorovergang.

Ik ken ook iemand die rijd nu met een thiedeman. Ik ben niet zo voor hulpteugels, maar bij haar paard werkt het wel. Zo kan het paard minder om zich heen kijken en blijft beter bij het werk. Ondanks dat ik niet zo voor hulpteugels ben, zie ik wel dat het werkt. Ze kan een buitenrit maken en gewoon in de buitenbak rijden.

Succes er mee!

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 16:21

JeroenK schreef:
ietsje ronder laten lopen werk vaak wel.. en als ie zo loopt te kijken geef hem dan eens een por.. ze zijn vaak nieteens bang, doe hem eens los in de bak en wedden dat hij dan niet kijkt naar al die enge dingen.. het zijn erg slimme dieren hoor, die paarden.. hup gas en rijden zeg ik altijd maar :D

Nou als ze buiten staan heeft ie het ook! Dan is ook alles eng, vooral de balen hooi met plastic die er al langer staan dan paard zelf haha

Maar iig alvast bedankt voor al jullie tips ik ga het zeker uitproberen!

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 16:24

Miska schreef:
Ik bedacht me net ook dat je 1st eens moet kijken waarom het paard het eigenlijk doet.
Kan je paard wel goed zien?
Is ze van karakter altijd al een heethoofdje en heel gevoelig?
Doet ze het alleen bij jou of ook bij anderen?
Als je zelf namelijk al bedenkt dat je paard misschien wel zou kunnen gaan schrikken, breng je die negatieve emotie al op hem over en reageert je paard daarop.
Ik heb zelf ook een echte merrie die soms ook spoken ziet, maar dat kwam meer door mezelf dan door het paard.
Ze is van karakter dat ze alles om haar heen ziet en dan weg springt om dingen waarvan ik niks begrijp, alleen bij mijn bijrijdster deed ze het niet omdat die er heel anders mee omging.
Ik ben een keer flink geschrokken doordat er een gevaarlijke situatie ontstond en vertrouwde haar daardoor minder goed en zat er dus onbewust gespannen op.
Gelukkig is dat nu wel minder, maar het blijft een dametje waar ik soms de zenuwen van krijg. :=
Veel grondwerk doen waardoor je beide weer vertrouwen in elkaar krijgt.

Ik heb het idee dat ze in het donker niet altijd goed ziet. Ze heeft namelijk ook problemen met het uit stal of binnenbak komen als het binnen licht is en buiten donker. In het donker is alles ook altijd nog veel enger!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:40

Als je paard inderdaad niet goed kan zien dan is het niet zo raar dat ze dit gedrag vertoont.
Dat kun je eventueel uit laten sluiten door een DA, maar zelfs als het zo is dan zou ik vanuit rust en vertrouwen een band opbouwen, waardoor ze jou tot op het bot vertrouwt.
Dan werkt 'dwingen' juist averechts.
Een paard doet namelijk niet zomaar iets om jou dwars te bomen oid.
Soms moet je iets meer druk geven in bepaalde situaties alleen je merkt vanzelf wanneer je teveel druk geeft.
Je kunt wel in gevecht gaan met je paard, maar daar verlies je meer mee dan dat je het werkelijke doel bereikt.
Laat er een keer iemand bij komen die jou kan vertellen of je paard inderdaad niet goed ziet.
En van daaruit verder gaan werken tot die tijd zou ik zeggen; reinheid, rust en regelmaat! ;)

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 16:50

Nee ik reageer er sowieso niet op als ze schrikt want dan gaat ze er een spelletje van maken denk ik. Als ze aan halster naast me loopt negeer ik het ook tenzij ze mij omver loopt.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:58

Hoe oud is je paard?

De mijne was ook heel schrikkerig eerst. Had bij de vorige eigenaar bijna niets gezien, en is als 2,5 jarige naar ons toe gekomen. Verkeer, vogels, klapperend plastic, overal van raakte ze over de zeik. Enge dingen hebben we heel rustig geïntroduceerd, dus met een tractor langs het weiland rijden en dan steeds een stapje dichterbij.

Verder heb ik heel veel met haar aan het vertrouwen gewerkt. Ik probeer zoveel mogelijk rust uit te stralen als ik met haar bezig ben. Het klinkt cliché, je ontspannen, maar het helpt echt! Een paard is op zoek naar rust, en als de leider rust heeft, heeft het paard het ook. En zal dan ook zeker op jou gaan letten. Ik raad je aan om grondwerk te doen, en haar steeds te belonen met rust en ontspanning als ze ergens goed op reageert.

En als het nog een jonkie is: het komt vanzelf wel, meer rust en aandacht. De merrie waar ik het net over had, is nu 3,5 en een stuk rustiger en minder schrikkerig. Van de trailer afhalen ging niet helemaal goed zaterdag, denk nu is ze helemaal over de zeik. Maar nee hoor, het eerste wat mevrouw doet is de eerste beste grasspriet rustig staan opeten, met haar achterbenen nog op de trailer zo ongeveer.

Succes!

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 17:12

GJ9 schreef:
Hoe oud is je paard?

De mijne was ook heel schrikkerig eerst. Had bij de vorige eigenaar bijna niets gezien, en is als 2,5 jarige naar ons toe gekomen. Verkeer, vogels, klapperend plastic, overal van raakte ze over de zeik. Enge dingen hebben we heel rustig geïntroduceerd, dus met een tractor langs het weiland rijden en dan steeds een stapje dichterbij.

Verder heb ik heel veel met haar aan het vertrouwen gewerkt. Ik probeer zoveel mogelijk rust uit te stralen als ik met haar bezig ben. Het klinkt cliché, je ontspannen, maar het helpt echt! Een paard is op zoek naar rust, en als de leider rust heeft, heeft het paard het ook. En zal dan ook zeker op jou gaan letten. Ik raad je aan om grondwerk te doen, en haar steeds te belonen met rust en ontspanning als ze ergens goed op reageert.

En als het nog een jonkie is: het komt vanzelf wel, meer rust en aandacht. De merrie waar ik het net over had, is nu 3,5 en een stuk rustiger en minder schrikkerig. Van de trailer afhalen ging niet helemaal goed zaterdag, denk nu is ze helemaal over de zeik. Maar nee hoor, het eerste wat mevrouw doet is de eerste beste grasspriet rustig staan opeten, met haar achterbenen nog op de trailer zo ongeveer.

Succes!

Ze is 6 jaar en staat nu 2 jaar op deze stal. Echt een heethoofd is het ook niet!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:18

De mijne is ook geen heethoofd hoor, zit geen procentje volbloed in (Gelders), maar was gewoon niets gewend.

Hmm al 2 jaar op die stal en al 6 jaar oud, dan zou je toch denken dat de rust er wel een beetje in moet komen. Komt ze veel buiten? Ik kan me voorstellen als ze veel binnen staan, dat het dan buiten weer extra spannend is. En staat ze veel met andere paarden? Daar worden ze ook veel rustiger van.

En verder: gewoon gaan grondwerken dus, het helpt echt. Zoek eens wat filmpjes van Jean Francois Pignon die op HE was, die doet ook alles op basis van belonen met rust.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 17:22

Ja ze staat met een heleboel andere paarden en we komen veel buiten (polder, duinen en strand) dat gaat allemaal prima eigenlijk is lopen op het eigen terrein en in de bak rijden het grootste probleem! Het is ook helemaal geen plakker ik kan makkelijk bij een andere groep wegrijden en alleen is ze vaak braver dan met meerdere. Maar ze staat hier op stal zelfs al bekend als 'apart geval' haha

Ik ga die filmpjes eens bekijken dank je!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:28

Je zorgt in ieder geval goed voor haar, daar kan het niet aan liggen :)

Dan is de oplossing veel afwisseling bieden denk ik, onverwachte dingen doen.

Op eigen terrein en eigen bak kent ze de weg natuurlijk, dan heeft ze jou 'niet nodig' om haar de weg te wijzen. Merk ik bij mijn paard ook, in lichte mate. Op vreemd terrein is ze veel meer op mij gericht, als jij durft durf ik ook denkt ze dan lijkt wel, dus moet ze wel in de gaten houden waar ik heen ga.

Doe je wel eens oefeningetjes dat je haar los achter je aan laat lopen? Dat lukt thuis veel lastiger dan op vreemd terrein bij mij, omdat ze thuis zelf de weg wel kent.

Met mijn hondje is het precies hetzelfde. Als ik haar uitlaat, en dezelfde weg als altijd loop, dan rent ze voor me uit en let ze helemaal niet op mij. Als ik me af en toe ineens omdraai, een andere route neem, paar keer oversteek over de weg, en rondjes loop, dan moet ze wel op mij gaan letten omdat ik niet meer voorspelbaar ben. Wordt bij honden vaak gebruikt om aandacht te trainen.