Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Rumpleteaser schreef:Komt-ie weer:![]()
Probeer eens een beetje Freestyle en Sacking Out.
Daardoor kun je je paard beter op jou (als leider) leren focussen en haar schrikreactie verminderen.
Het werkt voor ons echt prima!
Het kost wel wat tijd en inspanning, maar het is echt de moeite MEER dan waard.

Maar zie er maar eens van af te komen... daarom zeg ik dus: streng zijn als je denk dat ie gaat schrikken, desnoods een slof erbij, dat jij weet dat je die controle hebt.. ik heb vaak met een slof gewoon het gevoel dat je veeeel meer te zeggen hebt, al hangt ie er los aan.. en dat gevoel breng je weer over op je paard en tada probleem opgelost.. Belangrijk hierbij is dat je doorzet, nooit eraf stappen!

JeroenK schreef:ietsje ronder laten lopen werk vaak wel.. en als ie zo loopt te kijken geef hem dan eens een por.. ze zijn vaak nieteens bang, doe hem eens los in de bak en wedden dat hij dan niet kijkt naar al die enge dingen.. het zijn erg slimme dieren hoor, die paarden.. hup gas en rijden zeg ik altijd maar
Miska schreef:Ik bedacht me net ook dat je 1st eens moet kijken waarom het paard het eigenlijk doet.
Kan je paard wel goed zien?
Is ze van karakter altijd al een heethoofdje en heel gevoelig?
Doet ze het alleen bij jou of ook bij anderen?
Als je zelf namelijk al bedenkt dat je paard misschien wel zou kunnen gaan schrikken, breng je die negatieve emotie al op hem over en reageert je paard daarop.
Ik heb zelf ook een echte merrie die soms ook spoken ziet, maar dat kwam meer door mezelf dan door het paard.
Ze is van karakter dat ze alles om haar heen ziet en dan weg springt om dingen waarvan ik niks begrijp, alleen bij mijn bijrijdster deed ze het niet omdat die er heel anders mee omging.
Ik ben een keer flink geschrokken doordat er een gevaarlijke situatie ontstond en vertrouwde haar daardoor minder goed en zat er dus onbewust gespannen op.
Gelukkig is dat nu wel minder, maar het blijft een dametje waar ik soms de zenuwen van krijg.
Veel grondwerk doen waardoor je beide weer vertrouwen in elkaar krijgt.
GJ9 schreef:Hoe oud is je paard?
De mijne was ook heel schrikkerig eerst. Had bij de vorige eigenaar bijna niets gezien, en is als 2,5 jarige naar ons toe gekomen. Verkeer, vogels, klapperend plastic, overal van raakte ze over de zeik. Enge dingen hebben we heel rustig geïntroduceerd, dus met een tractor langs het weiland rijden en dan steeds een stapje dichterbij.
Verder heb ik heel veel met haar aan het vertrouwen gewerkt. Ik probeer zoveel mogelijk rust uit te stralen als ik met haar bezig ben. Het klinkt cliché, je ontspannen, maar het helpt echt! Een paard is op zoek naar rust, en als de leider rust heeft, heeft het paard het ook. En zal dan ook zeker op jou gaan letten. Ik raad je aan om grondwerk te doen, en haar steeds te belonen met rust en ontspanning als ze ergens goed op reageert.
En als het nog een jonkie is: het komt vanzelf wel, meer rust en aandacht. De merrie waar ik het net over had, is nu 3,5 en een stuk rustiger en minder schrikkerig. Van de trailer afhalen ging niet helemaal goed zaterdag, denk nu is ze helemaal over de zeik. Maar nee hoor, het eerste wat mevrouw doet is de eerste beste grasspriet rustig staan opeten, met haar achterbenen nog op de trailer zo ongeveer.
Succes!