Ik voel geen klik meer..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Ik voel geen klik meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 22:14

Na veel wikken en wegen toch maar besloten dit topic te openen..

ik heb sinds eind februari dit jaar een nieuwe pony, hiervoor had ik een ontzettend ondeugende haf.
die ik overigens nog zoek en mis!
het rijden met de nieuwe pony gaat steeds heel wisselend, het ene moment loopt ie lekker fijn met de hand mee, maar vaak ook issie heel tegenwerkend en aanstellerig tijdens het rijden. maar allertijden voel ik eigenlijk wel een soort van muur tussen ons in. Ik heb ook een tijd een rijdipje gehad, hier zijn we toch aardig uitgekomen. Ook heb ik het gevoel dat ik weer helemaal opnieuw moet beginnen wanneer die een dagje rust hebt gehad, maar ik kan hem moeilijk iedere dag gaan rijden, vind ik ook niet altijd even best, en dat gaat hem ook irriteren op den duur!
ik merk gewoon een beetje dat ie continu een loopje met me neemt door overal van schrikken, te doen alsof ie dingen niet snapt, en bij alles rennerig worden en hoofd omhoog. ik vind dat ik absoluut niet te snel ga..
ik doe lekker rustig aan met hem, maar ik voel gewoon geen lekkere verbinding tussen ons, zowel met springen, als in het bos, als met dressuur niet. ik vind dit heel vervelend, want ik weet niet wat ik er mee moet..
ik heb wel veel liefde voor dit beestje, en hij laat mij toch ook wel merken dat hij dit ook wel voor mij zo voelt, maar soms.. (hij heeft erg last van voedernijd, en heeft vaak zijn oren in zijn nek, zowel als een signaal/gewoonte dat er iets gaat gebeuren, als na andere paarden toe.)
ik ben altijd gek van hem geweest en kon hem soms wel doodknuffelen :o maar vooral nú heb ik zoiets van. 'laat maar'.

ben bang dat het weer een dipje gaat worden :o wat denken jullie?
p.s. ik heb wel les, alleen door de springles verslechterd de situatie alleen maar, dressuur privé les heb ik ook, dit vind ik zelf een erg fijne les maar het verbeterd de situatie er niet bepaald op.. :n
Laatst bijgewerkt door NicoleHorses op 01-12-09 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

brennie75

Re: Ik voel geen klik meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:21

jeetje meid, wat een vervelend gevoel lijkt mij dat, waarom ga je niet lekker grondwerk doen met hem, dat versterkt je band met hem ook namelijk , je leert hem weer totaal anders kennen!
kijk goed naar zijn houding en gedrag!
er is veel over grondwerk op bokt te vinden!
ga lekker vrij springen met hem of leuke ander spelletjes en even niet erop!
veel geluk hopelijk werkt dit!
groetjes van bren!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 22:26

brennie! dankjewel :), ja daar zat ik ook al aan te denken :). helaas ben ik niet voorzien van een bak waar je in mag vrijspringen e.d. enkel activiteiten op het paard. :( in de paddock is vooral nu in de wintertijden een lastige periode. maar zo nu en dan wandelen in het bos, een beetje longeren e.d. zal vast veel goeds doen hoop ik! :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:43

Tjaaaa wat moeten wij daar nu van zeggen hé, we kennen jou niet en we kennen je paardje niet.
Maar één ding is wel iets wat zeker is, een paard stelt zich echt niet aan, een paard gaat echt niet tegenwerken om jou te pesten, en dan zeg jij er nog bij da je hem toch niet elke dag kan gaan rijden want dat zou hem irriteren.
Daar raakt een paard echt niet geirriteerd van hoor, echt niet, wat wel kan is dat je er gewoon de tijd niet voor kan vrijmaken , is te begrijpen natuurlijk, niet iedereen heeft de ganse dag de tijd om te gaan rijden maar voor het paard zou dat alleen suppergoed zijn.
Jij zegt ook ik knuffel mijn paard, ik zie hem graag, ik toon hem mijn liefde voor hem, en hij laat dat soms wel ook eens merken maar toch hoor ik in jouw uitleg van ....tjaaaa het mocht wel wat meer zijn , hij toont zijn dankbaarheid niet genoeg.
Wel als je zo naar paarden toe denkt en er dan ook zo'n reaktie op verlangt dan kom je echt bedrogen uit, zo zijn paarden nu eenmaal niet, zo denkt een paard niet, dat is mensentaal , jij moet je dus meer gaan verdiepen in de paardentaal, en er zijn voor je paard, maar niet als vriend, maar als leider.
Die leidersrol dien je altijd en overal te tonen en te behouden, dat geeft net die rust die je paard nodig heeft en niet vind bij een vriend.
Als je er zou in slagen die houding van jou te veranderen, dan is je proleem nog niet opgelost natuurlijk , maar dan ben je zover dat je paard jouw ook zal apprecieren en waarderen en zal willen werken voor jou, en van daaruit zou je dan samen met een goede lesgever , vooruitgang kunnen maken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 23:26

Je schrijft als titel: "ik voel geen klik meer". Kennelijk is die er dus eerder wel geweest? En waarom voelde je toen wel die klik, en nu niet meer?
Wat ik je dus probeer mee te geven is dat je gaat nadenken over het waarom. Misschien irriteer je je nu aan iets, wat je toen juist leuk vond? Denk goed na over je verwachtingen, en of het realistisch is dat van een dier te verlangen. Zie reactie Aeolus.
Ook heel belangrijk, benoem ook de dingen die wel goed gaan, en die wel leuk zijn. Ik krijg het idee dat je nu met een vergrootglas kijkt naar de dingen die even minder gaan.
Je moet er verder op rekenen dat het tijd kost om een combinatie te worden. Je hebt je pony nog maar kort, daar moet je nog wel een paar maanden voor uittrekken!
Succes ermee.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:57

hoi
rot voor je dat je je zo voeld
maar is er geen plek in de beurt waar je wel grondwerk
freestyle met hem kan gaan doen *het kan ook in een wei *
weet niet of je dit leuk vind maar je bouwt er wel een band met je paardje mee op
hoop dat je klik terug komt

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:10

Hallo,
Erg vervelend voor je dat het niet zo goed gaat. Ik sluit me bij eerdere reacties aan. Misschien is het een idee om een keer van iemand anders les te krijgen. Iemand anders heeft soms 'nieuwe' ideeën waardoor je verder komt. Nu het met rijden wat minder gaat kun je misschien meer gaan longeren (is al gezegd).
Probeer het eens op de manier van Lammert Haanstra.
Ik ken jullie natuurlijk niet en weet niet of het dit is maar is je pony niet gewoon fris?
Staat hij 24/7 binnen staat en welk/hoeveel voer krijgt hij?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:17

Lekker een weekendje weg gaan met hem en met vrienden. De beste band met je paard krijg je als je zelf lekker ontspannen en opgetogen bent en jullie samen leuke dingen gaan doen.
Verder veel naar hem kijken, in de wei, paddock, los etc zo zie je zijn ware karakter. Dit kun je gerust doen als je hem al 10 jaar hebt, dat maakt niet uit. Als je heel bewust naar hem gaat kijken, leer je hem kennen en zie je steeds meer grappige trekjes of leuke eigenschappen.
Succes nog!

Het is al gezegd maar ik wil het even benadrukken "doen alsof hij het niet snapt" bestaat niet.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:07

hoi meid, je kan grondwerk overal doen, op een veldje in je weiland, leer hem een kunstje en beloon hem daar voor!
er zijn zoveel leuke dingen die je kan doen met je paardje , je moet alleen een beetje fantasie hebben, en je zal zien dat het voor jou en je paardje best gezellig is!
hij zal gelijk vrolijker worden!
het nit snappen van dingen , doet een paardje niet expres hoor, al kan ik mij best voorstellen dat het bij jou zo voelt!
daarom is dus grondwerk zo belangrijk, je moet de paardentaal leren kennen, om je paardje te begrijpen!
ik heb veel boeken gelezen daarover, en jeetje wat wist ik weinig!
Parelli en montyboeken zijn erg duidelijk !
nu snap ik de paarden wel en weet ik hoe ik moet reageren!
het gaat je best lukken meid!!
groetjs van bren! ;)
NicoleHorses schreef:
brennie! dankjewel :), ja daar zat ik ook al aan te denken :). helaas ben ik niet voorzien van een bak waar je in mag vrijspringen e.d. enkel activiteiten op het paard. :( in de paddock is vooral nu in de wintertijden een lastige periode. maar zo nu en dan wandelen in het bos, een beetje longeren e.d. zal vast veel goeds doen hoop ik! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:24

Het voordeel van een dip is dat je er ontzettend veel van kan leren en dat het alleen maar beter kan worden. ;)

Hierbij een paar aandachtspunten voor jou om eens goed bij stil te staan:

Heb je jezelf weleens afgevraagd waaròm je pony "tegenwerkt" en "aanstellerig" doet?
Wees je ervan bewust dat een pony/paard dit niet voor de lol doet, maar dat hij daarmee uiting geeft aan zijn gevoel en wellicht fysiek ongemak.
Rennerig worden en hoofd omhoog gooien is zo'n uiting van ongemak of pijn. Oorzaak kan een niet-passend zadel zijn, een bit dat pijn doet in de mond, een ruiter die niet lekker ontspannen en niet zo vriendelijk zit/rijdt, lichamelijke pijn (rug, hoeven, bekken e.d.), noem het maar op.
Ook is het zo dat een pony/paard geen loopjes neemt met mensen, niet net doen alsof ze schrikken, en ook niet net doen alsof ze iets niet snappen.

De muur die je voelt, is wat je pony jou laat zien. Jij hebt dat muurtje namelijk zelf gecreëerd, door je niet in je pony te verdiepen en hem niet te begrijpen. Zijn gedrag doe je af met "tegenwerken, aanstellen, net doen alsof" en dergelijke en je ergert je aan hem.
Wat kan je pony nog meer doen dan zich uiten en jou laten voelen dat er een muur tussen jullie is komen te staan? Wees hem dankbaar dàt hij zich uit.

Adviezen om een tijdje niet te rijden, zijn al gegeven. Verder kun je lekker bij hem in de wei vertoeven, wandelen aan de hand en grondwerken. En je vooral openstellen voor je pony. Èn ik zou een zadelpasser-/maker en tandarts laten komen om de mond en het zadel te checken.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:28

Als jij een dagje niet gaat rijden komt je paard dan wel in de wei. Van te veel op stal staan kan een paard ook vervelend worden. Een paard is een bewegingsdier.

Dus misschien toch vaker gaan rijden dan kan het paard zijn energie tenminste kwijt.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:05

een paard is de spiegel van je ziel!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:33

Las een dagje lol met je knol in, deze is vrij in te vullen en mag ook best redelijk serieus zijn, maar even wat anders als dressuur of springen. denk aan bijvoorbeeld oefeningen aan de hand (goed voor consentratie), stappen, halthouden, pasje achter, voorhand om, achterhand om, etc.
Ook lichaamswerk als massage, ttouch, etc kan een leuke afwisseling zijn.
Een keer vrij spelen/springen.

Voor het verdere werk probeer iets te vinden wat je paard fijn vind. Voor de een zijn dit balkjes, voor een ander pionnen, weer een ander leert graag eerst in stap of loopt liever in een lager (actief) tempo makkelijk waardoor alles makkelijker afgaat, etc. heel persoonlijk dus, maar vanuit daar kun je er wel wat meer uitdaging in maken. Proberen stukjes serieus af te wisselen met lange teugel en in die tijd kun je bijvoorbeeld oefenen met sturen op je zit, etc.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 20:54

Dankje voor je reactie.
maar ik snap heus wel dat mijn pony geen mensentaal kent..
maar het voelt gewoon heel anders als eerst. in het begin zag ik een stijgende lijn,
nu alleen een daalende, alle simpele dingetjes waar we rustig aan wilde trainen is nu ineens heel erg moeilijk voor hem.
ook mijn instructrise zegt dat ie erg aanstelt.
aeolusnr1 schreef:
Tjaaaa wat moeten wij daar nu van zeggen hé, we kennen jou niet en we kennen je paardje niet.
Maar één ding is wel iets wat zeker is, een paard stelt zich echt niet aan, een paard gaat echt niet tegenwerken om jou te pesten, en dan zeg jij er nog bij da je hem toch niet elke dag kan gaan rijden want dat zou hem irriteren.
Daar raakt een paard echt niet geirriteerd van hoor, echt niet, wat wel kan is dat je er gewoon de tijd niet voor kan vrijmaken , is te begrijpen natuurlijk, niet iedereen heeft de ganse dag de tijd om te gaan rijden maar voor het paard zou dat alleen suppergoed zijn.
Jij zegt ook ik knuffel mijn paard, ik zie hem graag, ik toon hem mijn liefde voor hem, en hij laat dat soms wel ook eens merken maar toch hoor ik in jouw uitleg van ....tjaaaa het mocht wel wat meer zijn , hij toont zijn dankbaarheid niet genoeg.
Wel als je zo naar paarden toe denkt en er dan ook zo'n reaktie op verlangt dan kom je echt bedrogen uit, zo zijn paarden nu eenmaal niet, zo denkt een paard niet, dat is mensentaal , jij moet je dus meer gaan verdiepen in de paardentaal, en er zijn voor je paard, maar niet als vriend, maar als leider.
Die leidersrol dien je altijd en overal te tonen en te behouden, dat geeft net die rust die je paard nodig heeft en niet vind bij een vriend.
Als je er zou in slagen die houding van jou te veranderen, dan is je proleem nog niet opgelost natuurlijk , maar dan ben je zover dat je paard jouw ook zal apprecieren en waarderen en zal willen werken voor jou, en van daaruit zou je dan samen met een goede lesgever , vooruitgang kunnen maken.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 20:57

bedankt allemaal.
hij is ook wel wat fris ja. :j en hij komt nu met de koude periodes minder buiten. Hij krijgt ongeveer 2 kilo voer per dag. :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:59

En als je het aanstellen niet als oorzaak mag geven, is er dan nog iets anders wat je kan bedenken waarom hij dat doet?
Hoe zit je zelf in je vel bijvoorbeeld of hoe zit je paardje in zijn vel?

Edit 2 kilo vind ik persoonlijk best veel hoor begin mijn pony's haast zielig te vinden, die krijgen 3x per week geweekte grasbrokken van equifyt met bietenpulp, zemelen en lijnzaad. Eventueel nog groene leem of zeewier, maar brokjes heb ik niet eens in huis :o

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 22:20

Ik zit zelf (altijd wel) goed in mijn vel. medisch alles in orde met paardlief.

paarden mogen max 3 kg. per dag.
mijn pony krijgt s'ochtends een halfje powermix, s'middags een halfje basisbrok, en s'avonds een driekwartje kruidenmix (licht). wellicht wat veel? ik heb ook nog slobber staan van de pavo. die doe ik dan tussen de middag 1/3e ervan in zijn bak, en dan ipv een halfje basis brok ongeveer 1/4 tot 1/3 :). voorderest heb ik ingelast na het rijden alleen een appeltje en geen brokjes e.d meer. door zijn voer krijgt ie ook nog wat brood, soms kleine peertjes en veel wortel :). (mijn pony is erg gezond, glanst van zichzelf al als een tierelier!) wat denken jullie? voer aanpassen? :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:24

Als het een pony is zou ik het zeer zeker aanpassen, die kan ook wel af met 1kilo per dag (of niets zelfs, in mijn ogen).
En hoeveel komt ie de stal uit?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 22:31

nou, de laatste tijd beroerd weinig :')
paddock was laatst overstroomd, ze stonden meer binnen als buiten. soms op t gras. nu staat ie wle gewoon buiten van ong. half 10 tot 5 ofzo. maar in een paddock van ongeveer 4 stallen groot :'). ik rijd 6 keer in de week. :)

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:14

beetje vreemd van je instructrice hij stelt zich aan?
nou sorry, luister daar aub niet naar! :o

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:45

Het is hier al meerdere keren gezegd, maar ik zeg het ook nog maar een keer: een paard stelt zich niet aan! Ik hoop van harte dat je dat aan wilt nemen. Je paard is duidelijk zeer ontevreden op dit moment. En er kan zeer zeker ook lichamelijk iets met hem aan de hand zijn. Jouw paard is niet gelukkig, en jij bent de enige die er voor kan zorgen dat hij dat wél weer wordt! Geen aanval tegen jou, maar hij staat duidelijk véél te veel binnen. Dat ten eerste. Ten tweede vind ik het echt belachelijk dat instructrices het in hun hoofd halen te zeggen dat een paard zich aanstelt :x .

Stel je eens open voor je pony en ga op zoek naar de oorzaak van zijn gedrag!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:53

ik zou zeggen voor terugbrengen naar max 1 kilo brok per dag.
Voldoende hooi (waardoor hij wat te doen heeft) en probeer al is de bak/paddock nat, toch buiten te wandelen of te laten grazen in bermpjes ofzo. Zodat ie weet dat wanneer je komt ook eens andere dingen gebeuren dan hard werken.
Dingen als freestyle vind ik een beetje overdone. Houdt het simpel, maar luister goed naar het beestje. Als je dit doet zie je ook wat hij mist. Als je hem dat niet kan bieden, verkoop hem dan. Misschien is een ander er wel heel gelukkig mee. Je moet dan ook gewoon accepteren dat neit alles kan klikken.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:36

Half 10 tot 5 buiten vind ik NIET veel te weinig. Het kan beter absoluut, maar die reactie vind ik overdreven.
Zeker terug zetten in voer, mijn paard (1.67) die om de 2 weken vrije zware wedstrijd loopt en die echt sporttraining krijgt, krijgt s'ochtends een half sportbrok en een handje muesli (en een snufje Hypoplus mineralen) en s'avonds hetzelfde. Alleen de hele dag onbeperkt hooi. Zo nu en dan een paar handen wortel erbij of een paar appeltjes, witlof, biet. Als je je paard niet zwaar traint heeft ie in principe genoeg aan alleen hooi/gras met zo nu en dan een mineralenkoek oid.
Dat je paardje nu opeens de simpele dingen niet meer doet kan in principe 4 redenen hebben:
1. Hij heeft ergens pijn of een blokkade
2. Hij is in zijn hoofd zo boos of suf of druk of verward dat hij het niet meer kan
3. Hij snapt je niet
4. Hij wil het niet meer voor jou doen.

Die laatste klinkt heel onaardig maar dat zie ik nog wel eens voorbij komen als ik paarden corrigeer voor hun eigenaar. Dan willen ze het voor mij wel doen als ik een paar dagen met ze bezig ben en dan klimt baaslief erop en dan gaat de error aan.
Terwijl sommige van die baasjes echt niets verkeerds lijken te doen en zielsveel van hun paard houden. Maar hun paard net de verkeerde dingen boden bijv: teveel krachtvoer en te weinig ruw. Geen stro in de box maar zaagsel. Alleen rijden in de binnenbak ipv buiten. Etc....

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 20:33

Sorry, maar ze heeft ook wel gelijk, ineens springt ie uit de hoeken, loopt ie over zijn schouder weg om maar onderhet werk uit te kunnen komen ;)
brennie75 schreef:
beetje vreemd van je instructrice hij stelt zich aan?
nou sorry, luister daar aub niet naar! :o

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 20:35

Sorry maar hier ben ik het absoluut niet mee eens.
mijn pony is zeker wel gelukkig, hij is gewoon eigenwijs en doet er maar alles voor om niet te hoeven werken.
en lees even mijn berichtje hierboven ;). door zich in die zin 'aantestellen' probeert ie onder het werk uit te komen.
want bij mijn instructrise doet ie dit niet zo (veel meer ervaring uiteraard)

Dani62 schreef:
Het is hier al meerdere keren gezegd, maar ik zeg het ook nog maar een keer: een paard stelt zich niet aan! Ik hoop van harte dat je dat aan wilt nemen. Je paard is duidelijk zeer ontevreden op dit moment. En er kan zeer zeker ook lichamelijk iets met hem aan de hand zijn. Jouw paard is niet gelukkig, en jij bent de enige die er voor kan zorgen dat hij dat wél weer wordt! Geen aanval tegen jou, maar hij staat duidelijk véél te veel binnen. Dat ten eerste. Ten tweede vind ik het echt belachelijk dat instructrices het in hun hoofd halen te zeggen dat een paard zich aanstelt :x .

Stel je eens open voor je pony en ga op zoek naar de oorzaak van zijn gedrag!