Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

autumn08 schreef:Ik heb nu sinds ca. een jaar een paardje in mijn bezit. Mijn paard is afgericht tot M-niveau en trainde al Z oefeningen.
Bij zijn vorige eigenaar stond hij merendeels op stal, werd wel veel mee gedaan en goed getraind en was al zo'n 2 jaar in het bezit van deze eigenaar. Bij mij werd het anders: ik ben een beginner in de dressuur, bij mij staat hij veel op het land.
Toch is het een paardje met een gebruiksaanwijzing. Hij heeft een goede, consequente ruiter nodig die snel weet te reageren. Ik krijg sinds ee half jaartje les, maar heb echt een hoop moeten leren. Ik merk gewoon dat veel aan mij ligt, niet aan het paard uiteraard. Bij mij was het overigens alsof hij helemaal niet op M-niveau heeft gelopen; hij liep niet rechtgericht etc waardoor mensen gingen twijfelen of hij ook maar op dit niveau gelopen heeft. Toch is het zo, hij heeft veel ervaring in wedstrijden. Ik voel me zo'n erorme kluns hierdoor: waarom lukt het haar wel en mij niet?
Ik vind het nog erg moeilijk om hem *constant* aan de teugel te rijden. Als ik hem beneden heb, is me geleerd dat ik de druk van de teugels af moet halen en ontspannen armen moet houden maar wel contact met de teugels. Het lukt me maar niet om een balans te vinden hiertussen: moet je continu benen blijven geven om hem daar te houden, of echt je handen stil houden als je hem nageeflijk hebt?
Ik heb les, maar ik blijf toch met vragen zitten.. Het is heel frustrerend voor mij om zoveel energie ergens in te steken en het ook echt wíllen leren, maar tot noch toe weinig resultaat. Ook rij ik veel overgangen, maar hij is totaal nog niet voor het been. Ik vraag me echt af hoe die vorige eigenaar dat geflikt heeft. Voel me heel onkundig.
Wat kan ik er aan doen om mijn paard goed op de achterhand te krijgen? 

autumn08 schreef:Nee oke, maar als je hem beneden vraagt moet hij in principe hier wel kunnen blijven totdat je anders vraagt? Dat is een beetje wat ik bedoel... Kijk, ik weet ook niet what it takes om een paard fatsoenlijk te rijden ook al is het op B-niveau, maar het zou fijn zijn als je instructeur dit ondersteund en je duidelijke aanwijzingen geeft waar je precies aan werkt, toch..
Ik mag hier geen andere lesgever nemen, is een privéstal en je mag alleen bij hun lessen. Dat is een beetje het probleem, ik kan niet anders...
autumn08 schreef:M_VE, bedankt voor je reactie. Dat is wel verhelderend. Ik weet zelf nog niet goed hoe en wat, en omdat ik over het technische gedeelte niet heel veel uitleg krijg vind ik het nog erg moeilijk alles een beetje te plaatsen. Welke oefeningen zijn gericht op het rechtrichten precies?Wat kan ik er aan doen om mijn paard goed op de achterhand te krijgen?
autumn08 schreef:Oké, bedankt voor de uitleg en tips. Ik ga gewoon lekker ontspannen verder en voorlopig even niet zo op het naar beneden lopen richten. Ik moet even alles op een rijtje zetten en weten waar ik mee bezig ben.
Ik vraag me wel af, hoe kunnen mensen op een wedstrijd dan een paard meteen beneden hebben lopen? Is dit omdat het paard deze houding als "normaal" gaat accepteren en het prettiger gaat vinden zo te lopen?
Silence schreef:Je vangt op met een weerstandbiedenden hand, niet door te spelen. En al helemaal niet door flink door te vragen.
criollolover schreef:langzaam draven, wegrijden met been, geen reactie direct een tikje met de zweep, voorwaarts rijden en weer terugnemen. galopje 5 passen en weer draf, en waar galop, steeds afwisselen, het zou je verbazen op een gegeven ogenblik zou je merken dat ie al voor je wil gaan denken, en zou zo uitzich zelf willen gaan aandraven, direct terugnemen want dat mag ook niet. jij bepaalt de regels. zodra die beter aan het been gaat worden kun je je ook gaan richten op het aan de teugel rijden. je zou merken dat dit makkelijk gaat worden
criollolover schreef:ts, als ik je verhaal zo lees dan trek ik de conclusie dat je paard ook niet zo gemakkelijk is met aan de teugel rijden. het ene paard gaat nu eenmaal gemakkelijk aan de teugel dan het andere paard. ik rij een paard van een pensionklant van ons, nou die is ook zo taai en stug, heeft geen zin om die aan de teugel te dwingen. door goed los te rijden met een half lang teugeltje en dan heeeel geleidelijk wat naar beneden te vragen komt ie aan de teugel, maar het blijft heel hard werken en dit paard zou ook nooit een stap uitzich zelf zetten, het zit er gewoon niet in. als een paard eenmaal zo gereden is is het heel moeilijk om dat er weer uit te krijgen. net zo als die van jou, m of z dressuur zegt niet zoo veel. als ie vanzichzelf niet veel looplust heeft dan blijft ie moeilijk met aan de teugel rijden.
paard moet ook eerst goed aan het been zijn, en bij de meeste ruiters is dat niet het geval. en dat de vorige eigenaar je paard wel zo kon rijden komt omdat hij meer ervaring heeft.
je bent niet onkundig, blijf lessen en probeer je paard beter aan het been te krijgen door reactie te krijgen als je drijft, zo niet, klein zweepje en een tikje, totdat je reactie krijgt, belonen. langzaam draven, wegrijden met been, geen reactie direct een tikje met de zweep, voorwaarts rijden en weer terugnemen. galopje 5 passen en weer draf, en waar galop, steeds afwisselen, het zou je verbazen op een gegeven ogenblik zou je merken dat ie al voor je wil gaan denken, en zou zo uitzich zelf willen gaan aandraven, direct terugnemen want dat mag ook niet. jij bepaalt de regels. zodra die beter aan het been gaat worden kun je je ook gaan richten op het aan de teugel rijden. je zou merken dat dit makkelijk gaat worden
)