Onrustige staart, hoe op te lossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Onrustige staart, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 09:36

Hoi,

een van mijn wedstrijdpaarden is heel onrustig met haar staart, dit doet ze door haar verleden en is dus ook echt aangewend. Ze doet het echt altijd, niet alleen met fanatiek rijden, maar zodra je er een zadel oplegt, begint het al. Medisch is ze helemaal in orde, daar ligt het dus niet aan.

Op concours word ik er helaas wel streng op afgerekend, en hoe hoger je komt, hoe strenger ze worden. Ondertussen rijd ik ZZL met dit paard en merk ik dat er door die staart gewoon bijna geen punten meer te verdienen zijn, wat natuurlijk erg zuur is gezien de rest gewoon wel fijn gaat! Gisteren heb ik het hier een hele tijd over gehad met de jury, en die zei ook echt dat als die staart minder werd er echt meer punten te halen waren. Maar hoe krijg je die staart rustiger?

Wie heeft er ideeën/ervaringen om de staart stiller te krijgen?
Afknippen zoals de jury voorstelde, is niet echt de beste oplossing, en willen we dus ook niet doen eigenlijk.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 09:38

haike schreef:
Afknippen zoals de jury voorstelde, is niet echt de beste oplossing, en willen we dus ook niet doen eigenlijk.

Heb geen tips voor je, vroeg me alleen af hoe je door het afknippen van de staart je doel kunt bereiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 09:47

Daantje1981 schreef:
haike schreef:

Heb geen tips voor je, vroeg me alleen af hoe je door het afknippen van de staart je doel kunt bereiken?

Door de staart af te knippen, valt het minder op dat ze daar onrustig mee is, en wordt het beeld dus minder verstoord. En een rustiger beeld geeft meer punten dan een onrustig beeld. Maar eigenlijk willen we dit dus niet, dus graag hebben we andere tips!

Jannepauli

Re: Onrustige staart, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 09:52

Spreek je nu over die donkerbruine waarvan foto's in je profiel staan? Nevada?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 09:53

Jannepauli schreef:
Spreek je nu over die donkerbruine waarvan foto's in je profiel staan? Nevada?

Ja, hoezo?
Is daar op de foto's ook al te zien, moet eigenlijk gewoon altijd regen hebben tijdens mijn proef :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 09:59

Nou, wat me verbaasde is dat je in je profiel schrijft dat dit paard twee jaar op rust heeft gestaan, je haar in mei 2006 bent gaan rijden en drie maanden later al in het Z liep..
de vraag is dus waarom heeft ze op rust gestaan, is er nu (bijna 3 jaar later) 100% zeker geen medische reden? Als je het paard onbelast laat lopen ( longe bv) is ze dan ook zo heftig met de staart?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:35

Jannepauli schreef:
Nou, wat me verbaasde is dat je in je profiel schrijft dat dit paard twee jaar op rust heeft gestaan, je haar in mei 2006 bent gaan rijden en drie maanden later al in het Z liep..
de vraag is dus waarom heeft ze op rust gestaan, is er nu (bijna 3 jaar later) 100% zeker geen medische reden? Als je het paard onbelast laat lopen ( longe bv) is ze dan ook zo heftig met de staart?

heb je een pb gestuurd.

Over dat we zeker weten dat het niks medisch is; ze heeft op rust gestaan om weer vertrouwen te krijgen in mensen en is gebruikt als fokmerrie, ook is ze compleet onderzocht door de dierenarts.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 08:43

Het met de staart zwiepen is een teken van verzet, op wat dit verzet slaat is natuurlijk niet heel duidelijk, maar das dan aan jou om dat uit te gaan zoeken.
En het is dus ook heel normaal dat de jury je daar dus voor afstraft, op dit niveau, is verzet tijdens een proef eigenlijk onaanvaardbaar.
Je paard moet dus willen meewerken, hij moet fierheid uitstralen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 08:50

Ik heb even jouw profiel bekeken en op de foto's zie je ook dat zij zwiept met haar staart. Door spanning en stress is zij al uit de sport gehaald, weet je ook waarom zij toen het vertrouwen in de mens is kwijt geraakt? Misschien is zij door haar karakter niet geschikt voor de sport en kan zij moeilijk met spanning omgaan. Is maar een idee van mij hoor, ik weet niet of je er wat aan hebt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:07

Staart zwiepen is idd verzet, wat doet het paard b.v met een ontspannen buitenrit??
Of als je eens zonder zadel rijd, of zonder bit b.v??
Zijn allemaal dingen die je kan onderzoeken om te kijken waardoor ze onrustig word met de staart en zich zo spant , want een paard wat zijn staart spant loopt niet ontspannen over de, dus als het paard dit altijd heeft gedaan, is ze altijd met spanning gereden en snap dus eigenlijk niet hoe zo`n paard in het ZZ terecht is gekomen, want je wilt tenslotte een totaal plaatje lijkt mij??

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:11

tsjah....ik weet dat het vaak gebeurd dat de zenuwen in de staart dood gespoten worden om een rustiger plaatje te creëren , ben het hier niet zo mee eens.
Maar ik kan begrijpen dat als je zzl rijd je je toch wel erg irriteerd aan zo'n onrustige staart ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:14

Hoi,
Mijn paard zwiept ook veel met zijn staart. Door wat zelfonderzoek kwam ik erachter dat hij dit deed op het moment dat hij zijn rug spande. Ik pak dit in mijn training dus heel bewust op en zorg ervoor dat hij zijn rug zoveel mogelijk ontspant. Het lukt nog steeds niet altijd en zeker in de proef is het nog altijd best lastig, maar ik weet nu tenminste waar de oorzaak ligt. En o ja, ik vind het heel logisch dat je inmiddels in het ZZ-licht bent terecht gekomen. ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:24

HorseChica schreef:
tsjah....ik weet dat het vaak gebeurd dat de zenuwen in de staart dood gespoten worden om een rustiger plaatje te creëren , ben het hier niet zo mee eens.

Ja dat is te triest voor woorden als mensen dit doen, die zijn in mijn ogen het niet waard om een paard te mogen bezitten, dat is geen dierenliefde, maar ja je ziet wel meer van dat soort dingen, jury`s zouden daar wat meer alerter op moeten zijn, ook bij het losrijden en wat er na een proef gebeurd, daar zouden ook punten voor gegeven moeten worden, maar ja dan moet er heel veel gaan veranderen in ook de mentaliteit van de ruiter denk ik.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:31

HorseChica schreef:
Maar ik kan begrijpen dat als je zzl rijd je je toch wel erg irriteerd aan zo'n onrustige staart ;)

Sommige paarden lenen zich qua bouw en beweging uitstekend voor wedstrijden, andere paarden niet... nu niet, nooit niet.
Het is als eigenaar je plicht het paard dat werk te laten doen wat het goed aan kan en wil doen.
Bij ons verplichten we de paarden niet om wedstrijden te doen wanneer ze daar duidelijk de 'mentaliteit' niet voor hebben.
Een paard met een goede bouw en veel beweging is voor een recreatief ruiter ook een lust om te rijden en dus is het nooit zonde om zo'n paard niet uit te brengen, en zijn altijd paarden met evenveel aanleg maar een karakter dat beter past bij het rijden van wedstrijden.
Aan jou om te beslissen of je het er perse doorheen wil drukken.

Los daarvan vraag ik me af of ze afwisselend werk krijgt, veel buiten komt en ieder jaar even vakantie krijgt.... ieder paard dat voorgenoemde zaken niet krijgt geef ik groot gelijk wanneer ze verzuren...

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:48

hmm.. ik zou in eerste instantie ook meteen denken aan verzet. maar ik weet dat je bij oa ton en aletta (moravita) hebt gereden, en daar zul je nooit, maar dan ook echt nóóit met spanning een paard gereden zien worden. dus kan me niet zo goed voorstellen dat dat bij je eigen paard wel zo is ;)

misschien is het zoals bovengenoemd gewoon wel zo dat je paard er 'geen zin' in heeft. ze vind het wel best en het hoeft van haar niet zo duidelijk... erg zonde voor jou dat je dan een super goed paard heeft wat er geen zin in heeft, dat wel...
ik weet niet of het een optie is, ben geen wedstrijdruiter, maar kun je het niet op de een of andere manier van te voren aan de jury duidelijk maken? IW wordt ook niet afgerekend op het voetje van Satchmo, aangezien dit bekend is...

wel jammer trouwens dat de jury niet het oog heeft om de staart los van de rest te bekijken. ik neem aan dat de rest van je paard wél ontspannen loopt, en wanneer de staart echt een probleem van verzet is, zou je dit wel in de rest van het paardenlichaam terug moeten zien..?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:03

duChambre schreef:
hmm.. ik zou in eerste instantie ook meteen denken aan verzet. maar ik weet dat je bij oa ton en aletta (moravita) hebt gereden, en daar zul je nooit, maar dan ook echt nóóit met spanning een paard gereden zien worden. dus kan me niet zo goed voorstellen dat dat bij je eigen paard wel zo is ;)

misschien is het zoals bovengenoemd gewoon wel zo dat je paard er 'geen zin' in heeft. ze vind het wel best en het hoeft van haar niet zo duidelijk... erg zonde voor jou dat je dan een super goed paard heeft wat er geen zin in heeft, dat wel...
ik weet niet of het een optie is, ben geen wedstrijdruiter, maar kun je het niet op de een of andere manier van te voren aan de jury duidelijk maken? IW wordt ook niet afgerekend op het voetje van Satchmo, aangezien dit bekend is...

wel jammer trouwens dat de jury niet het oog heeft om de staart los van de rest te bekijken. ik neem aan dat de rest van je paard wél ontspannen loopt, en wanneer de staart echt een probleem van verzet is, zou je dit wel in de rest van het paardenlichaam terug moeten zien..?

Wanneer een paard zoveel spanning in de staart heeft, is het anatomisch niet mogelijk dat het dier verder over de gehele linie wel ontspannen is.
De weerzin zit blijkbaar zo diep bij dit paard dat dat laatste stuk spanning zich niet laat oplossen. Ga gewoon andere dingen doen met dit paard en ga op zoek naar een ander dier om je eigen behoefte aan wedstrijdrijden mee te kunnen inlossen.
Het is wel jammer, maar geen wereldramp... je behaalde resultaten zijn immers prachtig, en als dank kun je haar misschien nu een leven geven dat iets beter bij haar karakter past?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:06

ps: wanneer het paard een goed karakter en goede beweging heeft kun je haar toch inzetten voor de fok? Zelf kun je dan 1 van de jongere paarden gaan oppakken?

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:53

Ik vindt het onzin om te stellen dat een onrustige staart per definitie duidt op verzet, ik heb meerdere merries gereden die onrustig waren met de staart en "merrieachtig" konden reageren op de hulpen en toch een super instelling hadden en heel goed meewerken in de ring (springen). Maar ook bij dressuurpaarden (blue hors Matiné) zie je dit en dat vindt ik nou echt een toonbeeld van een "happy athlete" en een eenheid met de ruiter ondanks de constant zwiepende staart.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:08

samwise schreef:
Ik vindt het onzin om te stellen dat een onrustige staart per definitie duidt op verzet, ik heb meerdere merries gereden die onrustig waren met de staart en "merrieachtig" konden reageren op de hulpen en toch een super instelling hadden en heel goed meewerken in de ring (springen). Maar ook bij dressuurpaarden (blue hors Matiné) zie je dit en dat vindt ik nou echt een toonbeeld van een "happy athlete" en een eenheid met de ruiter ondanks de constant zwiepende staart.

Dit paard heeft echter al een verleden van verzet en wantrouwen.... dat geeft een volstrekt ander beeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:12

Ninx schreef:
ps: wanneer het paard een goed karakter en goede beweging heeft kun je haar toch inzetten voor de fok? Zelf kun je dan 1 van de jongere paarden gaan oppakken?

Dit wordt ook al gedaan,ze geeft prachtige veulens en de oudste start ik ondertussen ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:13

Ninx schreef:
samwise schreef:

Dit paard heeft echter al een verleden van verzet en wantrouwen.... dat geeft een volstrekt ander beeld.

Het is wel echt een merrie, dus ook een gedeelte bij haar karakter/geslacht horend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:15

Ninx schreef:
duChambre schreef:

Wanneer een paard zoveel spanning in de staart heeft, is het anatomisch niet mogelijk dat het dier verder over de gehele linie wel ontspannen is.
De weerzin zit blijkbaar zo diep bij dit paard dat dat laatste stuk spanning zich niet laat oplossen. Ga gewoon andere dingen doen met dit paard en ga op zoek naar een ander dier om je eigen behoefte aan wedstrijdrijden mee te kunnen inlossen.
Het is wel jammer, maar geen wereldramp... je behaalde resultaten zijn immers prachtig, en als dank kun je haar misschien nu een leven geven dat iets beter bij haar karakter past?

Nevada vind het echt super op wedstrijd, is volgens mij iets wat ze echt het aller-aller-allerleukste vindt! Merk als een tijdje minder met haar heb gereden dat zo ook echt chagrijnig wordt, zelfde geldt voor wedstrijden, haalt dan wel echt alles ook uit de kast!

En een ander paard vinden om op dit niveau mee te starten, vakt niet echt mee. Als iemand er nog een over heeft ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:17

duChambre schreef:

Ligt 100% niet aan haar karakter, als er één paard is wat graag wil werken,is het deze wel! Qua bewegen is het namelijk maar een erg simpel paard, maar juist doordat ze zo graag wil zijn we hier gekomen. Nu wel echt aan haar top, maar ze blijft het leuk vinden!

Bij ton en Aletta rijdt er niemand met spanning,dat klopt ook helemaal!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:31

haike schreef:
Hoi,

een van mijn wedstrijdpaarden is heel onrustig met haar staart, dit doet ze door haar verleden en is dus ook echt aangewend. Ze doet het echt altijd, niet alleen met fanatiek rijden, maar zodra je er een zadel oplegt, begint het al. Medisch is ze helemaal in orde, daar ligt het dus niet aan.

Doorbreek het verwachtingspatroon. Voor haar is zadel = rijden = niet leuk = protest.
Je zal dit dus eerst bij het opzadelen moeten doorbreken ipv je op het rijden te concentreren.
Doe dingen met zadel op en doe net of dat hele zadel er niet is. Geen rijden en niet iets doen wat op bekent trainen lijkt. Ga aan de wandel, zadel tig keer op en af, geef haar wat brok (gewoon in box in de voerbak), verzin wat als het de aandacht maar van dat zadel af haalt en leuk is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:14

haike schreef:
Ligt 100% niet aan haar karakter, als er één paard is wat graag wil werken,is het deze wel! Qua bewegen is het namelijk maar een erg simpel paard, maar juist doordat ze zo graag wil zijn we hier gekomen. Nu wel echt aan haar top, maar ze blijft het leuk vinden!

Bij ton en Aletta rijdt er niemand met spanning,dat klopt ook helemaal!

Wat zeggen bovengenoemde personen er dan van? Zij zien jou en de merrie 'in real life', wat is hun gevoel hierover?
Als je echt heeeeeel zeker weet dat het geen spanning is, spanning van haar, spanning van jou die je onbewust doorgeeft, en ze die wedstrijden echt leuk vind, wat kan het dan zijn? Een tic?