Paard wordt heel sterk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Simone_Z

Paard wordt heel sterk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 11:56

Hallo,

Onze 4 jarige ruin is de laatste tijd met rijden vrij tegendraads.
In het begin is hij vrij loom, maar als je hem wakker hebt is hij ook echt wakker.
Er zit dan soms geen rem meer op, hij wordt echt ontzettend sterk en gaat heen waar hij heen wil.
Ook negeert hij soms totaal je been, waardoor ik er op zit en maar wat mee lift.
Ik denk dat het gewoon een periode is waar hij doorheen moet, want er zitten ook dagen tussen waar hij super loopt.
Hij heeft hier nu ongeveer 1 a 2 weken last van, hiervoor deed hij het nooit.
Hij was wel sterk, maar niet onhandelbaar.

Heeft iemand tips?

Groetjes Simone

Anoniem

Re: Paard wordt heel sterk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:00

Als je jezelf ook sterk gaat maken wordt hij ook alleen maar sterker. Je zal het dus nooit 'winnen' van hem. Het beste wat je kan doen is les nemen bij iemand die je dit probleem kan helpen oplossen :)

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 12:02

Ik ga zelf ook niet in op zijn gehang, dan laat ik hem juist los van voren. Maar als ik hem loslaat gaat hij ook harder en als ik vasthoudt ook.

Lexion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:14

Het is verstandig om met dit paard ontzettend veel (miss wel 200 in 30 minuten :D ) te gaan maken. Jij moet hem bewust gaan maken dat jij de dominante leiderschapsrol hebt van jullie twee zonder dat je dit gaat afdwingen met kracht (je bent toch niet sterk genoeg) of met angst voor je. Je kunt namelijk niet samenwerken en iets bereiken als er sprake is van angst.

Wel mag je hem "straffen" voor zijn ongehoorzame gedrag door bijvoorbeeld de gevraagde oefening nogmaals te herhalen, of door hem even stil te zetten, of door hem achterwaarts te laten lopen. Zolang jij maar bepaalt wat er moet gebeuren.
:P
Wens je veel succes en mocht je nog vragen hebben, hoor ik wel van je.

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:30

Misschien als je wat meer afwisselt. Bijvoorbeeld schakelen en voltes draaien. Dan hou je hem bezig en vergeet ie misschien het bit vast te pakken

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 17:34

Hij pakt het bit niet vast, dat is het probleem niet.
Afwisseling doe ik naar mijn mening ook genoeg, rij ook regelmatig figuren die oficieel niet bestaan, gewoon wat zig zag door de bak heen. Overgangen is met hem heel moeilijk doordat hij zo sterk is en niet op de zit reageerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:36

wat zegt je instructeur hiervan?

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:51

Simone_Z schreef:
Hij pakt het bit niet vast, dat is het probleem niet.
Afwisseling doe ik naar mijn mening ook genoeg, rij ook regelmatig figuren die oficieel niet bestaan, gewoon wat zig zag door de bak heen. Overgangen is met hem heel moeilijk doordat hij zo sterk is en niet op de zit reageerd.

ho sorry dat heb ik verkeerd gelezen :o

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:01

ik zal hem vooral, zodra hij er vandoor schiet, achterwaarts laten gaan. en dan weer voorwaarts, zodra hij het weer dit, dat gewoon herhalen, als het goed is stopt hij vanzelf omdat hij merkt dat hij het niet kan winnen :)

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 21:37

KiWiKo schreef:

Mijn instructeur vind het een lastige situatie, want loslaten heeft geen zin maar tegenhouden ook niet.
Het is niet dat hij ervandoor schiet ofzo, hij versneld gewoon steeds wat meer.
En hij reageerd nog niet goed genoeg op teugel en beenhulp dat je hem daarmee kan sturen.
Ik moet gewoon rustig blijven en toch elke keer proberen terug te rijden, komt hij terug belonen.
Hij vindt het allemaal nog erg moeilijk, zeker met meerdere paarden in de bak. Dan is hij het overzicht kwijt.
Ook is het niet gemeen bedoeld van hem, hij springt niet weg of andere gekke dingen, hij gaat alleen steeds een tikje sneller. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:40

en wat als je eens buiten jouw instructeur gaat kijken naar en oplossing?

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 22:02

KiWiKo schreef:
en wat als je eens buiten jouw instructeur gaat kijken naar en oplossing?

Dat wil ik ook gaan doen, maar dan moet ik wel de juiste persoon vinden. :)
Vandaar dat ik hier ook even vraag, misschien heeft iemand een tip of advies waar ik tot die tijd mee aan de slag kan.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:08

ik het ook eerder een topic gevolgd. Dat ging over iemand ie had een paard typebuldozer.
Volgens haar instructische moest ze dan in galop, en dan weer terug zien te komen naar draf en stap.
ze moest dan eerst vriendelijk hem proberen af te remmen, geen reactie, dan moest ze even kort flink aan het bit trekken en dan kijken wat er gebeurd even weer zacht en als ze dan geen reactie kreeg weer even kort flink trekken.
volgens haar hielp het.

maar ik weet niet, dat kort flink trekken zit me niet zo lekker..

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 22:11

IloveAlfriee schreef:
ik het ook eerder een topic gevolgd. Dat ging over iemand ie had een paard typebuldozer.
Volgens haar instructische moest ze dan in galop, en dan weer terug zien te komen naar draf en stap.
ze moest dan eerst vriendelijk hem proberen af te remmen, geen reactie, dan moest ze even kort flink aan het bit trekken en dan kijken wat er gebeurd even weer zacht en als ze dan geen reactie kreeg weer even kort flink trekken.
volgens haar hielp het.

maar ik weet niet, dat kort flink trekken zit me niet zo lekker..

Dat heb ik ook gehoord ja, maar dat is niet echt mijn manier van rijden.
Plus dat het bij dit paard niet werkt omdat hij vrij onzeker is.
Hij is best tegenstrijdig, als je hem strenger aanpakt raakt hij alleen maar onzekerder waardoor hij nog harder gaat lopen omdat hij het vertrouwen kwijt is en geen houding meer weet te geven.
Bij hem moet je heel veel belonen.
Een ruk in de mond zou hem denk ik geen goed doen...

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:15

nee, dat begrijp ik.
even voor de duidelijkheid, het is ook niet mijn ding.

ik wist niet dat je een vrij onzeker paard hebt ;)
als je nou gewoon een paard hebt dat aan het klieren gaat, dat is het anders.
met wat voor hoofdje rent hij weg, schrikt hij of is hij eigenlijk vrolijk ?

poeh, ik weet even geen goede oplossing.. Als ik er nog iets bij me opkomt zal ik het zeggen!

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 08:10

IloveAlfriee schreef:
nee, dat begrijp ik.
even voor de duidelijkheid, het is ook niet mijn ding.

ik wist niet dat je een vrij onzeker paard hebt ;)
als je nou gewoon een paard hebt dat aan het klieren gaat, dat is het anders.
met wat voor hoofdje rent hij weg, schrikt hij of is hij eigenlijk vrolijk ?

poeh, ik weet even geen goede oplossing.. Als ik er nog iets bij me opkomt zal ik het zeggen!

Hij is gewoon vrolijk, niet bang ofzo.
Denk dat hij gewoon onder het werk uit wil komen op deze manier.
Hij is soms vrij moeilijk te pijlen, hij lijkt helemaal niet onzeker maar toch verneem ik, nu ik hem langer en intensiever rij dat hij dat wel degelijk is. Hij uit het alleen niet zo.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:28

Herkenbaar. Beginnen lopen en nietmeer willen reageren op teugels of zit om (op een normale manier) terug te komen, als je echt afstraft (door echt te trekken) alleen maar sneller beginnen lopen. Mijn merrielief had dit trucje ook ontdekt, mooie manier om onder het werk uit te komen.

Mijn grote tip: vooruit rijden. Klinkt vreemd, weet ik, maar is wel erg effectief. Punt is dat je de controle kwijt bent en dat je die hij niet reageerd op je hulpen om hem terug te rijden. Oke, dan zorg je ervoor dat je de controle terug krijgt door hem zelf vooruit te rijden. Rij hem maar sterk over zijn tempo, been erbij en echt goed vooruit rijden, zodat hij vooruit gaat op jou hulpen. Als het mogelijk is rijd er dan gerust wat figuren tussen, in het begin grote grove figuren (van hand veranderen/halve grote voltes), daarna kan je gaan verkleinen (slangevoltes/s-en). In die kleinere figuren gaat hij naar je gevoel normaal zeker terug willen komen in tempo, in een kleine wending is dat veel makkelijker voor je paard. Maar ook daar: blijven vooruit rijden, de moment dat je hem voelt terugkomen, kan je gerust even sterk inkomen met je been. Jij zegt vooruit, dus hij moet vooruit.
Na een tijdje (kan makkelijke al na een minuut of 5, maar eveneens na 15/20min zijn) gaat hij zelf automatisch willen terugkomen in tempo, ook in de gewone rechte lijnen. Op dat punt er gewoon nog eventjes een minuut of twee doorrijden, dus blijven vooruit rijden. Daarna kan je beginnen terugrijden op je zit, en dan gaat het opvangen in tempo normaal gezien verdacht makkelijk gaan...

Het is een manier die tegenstrijdig is met de adviezen die normaal gegeven worden, en de eerste keren dat ik dit moest toepassen voelde het ook heel vreemd aan (wie gaat er nu zijn paard nog sneller laten lopen als ie al te snel is?). Maar het gaat hier vaak puur over controle, over leiderschap. Of het nu terugrijden is of vooruit rijden is, jij moet er baas in zijn.

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:47

Ik heb ook een paard wat telkens probeerde door sneller te gaan lopen onder het werk uit te komen. Ze maakte zich daarbij ook nog eens erg lang waardoor ik bijna uit het zadel werd getrokken. In mijn lessen zijn we heel erg bezig geweest met tempocontrole. Ik moest al meteen bij het aandraven een ophouding aan mijn buitenteugel maken, zodat ze bij me bleef. En telkens wanneer ze maar iets sneller ging die ophouding herhalen. Consequent zijn dus. :o Waar we eerder bijna de hele les nodig hadden om haar op mijn tempo te laten lopen, heb ik haar nu binnen 10 minuten zover dat ik fijn kan schakelen. Nu draaft ze ook heel rustig aan en blijft ze netjes bij me.

Een compleet andere aanpak dan die van tantjeuh, maar bij mijn paard heeft dit goed uitgepakt. Zo zie je maar weer dat er meer wegen naar Rome leiden... :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 09:00

Simone_Z schreef:
KiWiKo schreef:

Mijn instructeur vind het een lastige situatie, want loslaten heeft geen zin maar tegenhouden ook niet.
Het is niet dat hij ervandoor schiet ofzo, hij versneld gewoon steeds wat meer.
En hij reageerd nog niet goed genoeg op teugel en beenhulp dat je hem daarmee kan sturen.
Ik moet gewoon rustig blijven en toch elke keer proberen terug te rijden, komt hij terug belonen.
Hij vindt het allemaal nog erg moeilijk, zeker met meerdere paarden in de bak. Dan is hij het overzicht kwijt.
Ook is het niet gemeen bedoeld van hem, hij springt niet weg of andere gekke dingen, hij gaat alleen steeds een tikje sneller. :)

Wel aprt dat je instructeur geen oplossing weet. Je zegt dat hij gewoon versneld maar niet gaat lopen. Dus beginnen bij begin. Men stappen het paard in aan de lange teugel, en beloond het gewoon door er tegen te spreken. Bij het stappen ga je direct een overzicht creeren en structuur leggen. Rijd daarin al een overgang naar halt en terug eruit. Rij je oefeningen structureel (denk aan punten op een cirkel, die de hoeken inrijden etc) dus vanaf dat je opstapt begin je eigenlijk te werken zonder dit te laten uitschijnen.

In draf net hetzelfde, let ook op je lichaamshouding. Lichtrijden zie ik vaak dat mensen maar wat in en uit hun zadel gaan, maar hoe minder je uit je zadel komt hoe trager je paard moet gaan, normaal betekent normaal en iets hoger impliceert verruimen.
Heel stom mss maar weinig ruiters die dat echt toepassen en er maar gewoon op losdraven. Dan zou ik beginnen met je paard aan het werk te zetten. Dus mooi eerlijk contact en druk op beide handen, paard tussen je benen en zit en dan ga je laten aantrekken op de lange zijdes. Dus je komt na correct de hoek zijn uitgekomen recht op de lange zijde, je drukt je onderbeen aan, eventueel met stem en laat hem vooruit gaan, jij bepaalt het tempo en je moet trachten dat tempo te behouden tot enkele meters voor de hoek. Je zal zien dat die ofwel terugkomt ofwel overgaat in galop. Biuj het eerste geef je been bij en rij je in dat tempo ook gewoon de bocht door (wel niet diep erin dan maar gewoon zodat je dat hoger tempo aankan) bij het laatste, zet je terug naar draf, ga je terug naar een basiscontrole en begin je na de volgende hoek opnieuw. Dus jij bepaalt het tempo, jij hebt de controle.
Voordeel van deze oefeningen is tempocontrole, balans, evenwicht, en een paard dat leert op zich zelf te lopen.
Ik ben geen voorstander van trek en plukwerk, meestal zit de fout bij de ruiter die niet weet wat hij met zijn lichaam doet (vb toch vasthouden vanvoor, knellen met de benen, of gewoon geen correct contact of gevoel)

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 09:05

Ik heb eens gehoord dat je een 'voorwaartse drang' niet moet oplossen door hem achterwaarts te laten gaan. Eigenlijk willen we het paard ook alleen maar voorwaarts hebben dus waarom zetten we hem in zijn achteruit? Een paard achterwaarts laten gaan dat vooruit denkt kan alleen maar averechts werken en zelfs gevaarlijk worden. Met achterwaarts gaan behoud je geen controle want als hij het in zijn hoofd krijgt komt hij omhoog en dat is het laatste wat we willen zien.

Mijn advies (en ook wat de andere zeggen): houd hem aan het werk en inderdaad houd hem voorwaarts, rij overgangen (hoe moeilijk het ook is), voltes etc. en houd hem met zijn koppie bij jou!

Ik ken natuurlijk de sitatie niet maar 'soms' wil het nog wel eens helpen om juist toe tegeven. Ok, jij wil versnellen, dan ga je maar, maar houd hem ook snel dan. Het paard zal moe worden en vaart willen minderen en op dat punt (als je voorwaarts blijft houden) heb jij hem waar je hem hebben wil.
Let wel, het is een jong paard dus als hij het goed doet is het verstandig om te stoppen.

Hoe is hij als je hem longeert? Het kan energie zijn die hij eruit wil gooien, longeer hem anders voor het rijden, kijk of dat helpt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes!

:wave:

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 09:09

tantjeuh schreef:
Herkenbaar. Beginnen lopen en nietmeer willen reageren op teugels of zit om (op een normale manier) terug te komen, als je echt afstraft (door echt te trekken) alleen maar sneller beginnen lopen. Mijn merrielief had dit trucje ook ontdekt, mooie manier om onder het werk uit te komen.

Mijn grote tip: vooruit rijden. Klinkt vreemd, weet ik, maar is wel erg effectief. Punt is dat je de controle kwijt bent en dat je die hij niet reageerd op je hulpen om hem terug te rijden. Oke, dan zorg je ervoor dat je de controle terug krijgt door hem zelf vooruit te rijden. Rij hem maar sterk over zijn tempo, been erbij en echt goed vooruit rijden, zodat hij vooruit gaat op jou hulpen. Als het mogelijk is rijd er dan gerust wat figuren tussen, in het begin grote grove figuren (van hand veranderen/halve grote voltes), daarna kan je gaan verkleinen (slangevoltes/s-en). In die kleinere figuren gaat hij naar je gevoel normaal zeker terug willen komen in tempo, in een kleine wending is dat veel makkelijker voor je paard. Maar ook daar: blijven vooruit rijden, de moment dat je hem voelt terugkomen, kan je gerust even sterk inkomen met je been. Jij zegt vooruit, dus hij moet vooruit.
Na een tijdje (kan makkelijke al na een minuut of 5, maar eveneens na 15/20min zijn) gaat hij zelf automatisch willen terugkomen in tempo, ook in de gewone rechte lijnen. Op dat punt er gewoon nog eventjes een minuut of twee doorrijden, dus blijven vooruit rijden. Daarna kan je beginnen terugrijden op je zit, en dan gaat het opvangen in tempo normaal gezien verdacht makkelijk gaan...

Het is een manier die tegenstrijdig is met de adviezen die normaal gegeven worden, en de eerste keren dat ik dit moest toepassen voelde het ook heel vreemd aan (wie gaat er nu zijn paard nog sneller laten lopen als ie al te snel is?). Maar het gaat hier vaak puur over controle, over leiderschap. Of het nu terugrijden is of vooruit rijden is, jij moet er baas in zijn.

Totaal mee eens!

nikiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 09:10

je verhaal is herkenbaar. Mijn 4 jarige merrie heeft ook een truukje gevonden om onder het werk uit te komen. Ze heeft ook veel conditie waardoor ik na een half uur rijden kapot ben en zij nog vrolijk rond loopt. Heb het advies gekregen om voor het rijden ongeveer een klein half uur te longeren. Lekker laag en over de rug. daarna nog een half uur rijden. Dit gaat erg goed. Ze is beter stuurbaar tijdens het rijden. Misschien werkt het bij jou ook???

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 09:12

Kan het niet zijn dat je paardje het nog moeilijk vind.
De meeste reactie is dan versnellen / of staken.
Niet omdat ze dwars zijn, maar omdat het een natuurlijke
reactie is. Onze pony had daar nml last van. Idd voorruit rijden
en vooral geduld blijven houden. Trekken heeft dan ook geen zin.
Als het paardje lichamelijk weer in balans is komt dit vanzelf wel.
(bij ons heeft dit geholpen bij onze bulldozer, werd vroeger met passoa gereden om te kunnen sturen en schakelen en nu met een dubbel gebroken dynamic bitje, zelfs met springen gebruiken we deze nu)
suc6 met het oplossen. :D

Esther_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 09:14

tantjeuh schreef:

Hier sluit ik bij aan. Gewoon proberen .

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:50

Een paard kan gaan racen om heel wat verschillende redenen. Zo een paar die mij te binnen schieten:
- Teveel energie/werklust gekoppeld aan een leiderschapskwestie
- Teveel energie/werklust gekoppeld aan verveling
- Onder het werk uit proberen te komen door snel i.p.v. correct te gaan ('wegrennen' van het werk)
- Omgemak ('wegrennen' van de pijn van een te krap zadel, stuiterende ruiter etc.)
- Overdreven verlangen de ruiter te plezieren (en zich daarin vergissen :D )

Ik denk dat je zelf het beste kan beoordelen wat het meest waarschijnlijk is. Is het het eerste, dan kan het inderdaad helpen hem te 'overbieden' door nog meer snelheid te vragen en de tip hierboven te proberen. Veel overgangen rijden is dan ook een goed idee.

Ik kan met je meevoelen, want mijn Fries heeft er ook een handje van en knalt er op een slechte dag dan zowel zijn rug als zijn hals in, erg frustrerend, zeker als je juist op zoek bent naar zachtheid.

Als het reden twee of vier is, zou je ook kunnen proberen te 'knutselen': veeleisende oefeningen in een laag tempo, zoals zijgangen in een klein vierkant. Zo moet hij ten eerste opletten, goed 'nadenken' over hoe hij zijn lijf gebruikt (wat zijn gedachten dan al wat van die haast afhaalt) en wordt hij fysiek en mentaal uitgedaagd.

Voor de overige redenen weet je denk ik zelf wel een oplossing ;) :D