Ik zit scheef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Undefined

Ik zit scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 15:08

Ik heb sinds twee weken weer les (sinds een jaar ofzo, heb in die tijd geen mogelijkheid gehad tot les en dus wat rondgehobbelt..) en ben erachter
gekomen dat ik scheef zit, ook al had ik zelf al wel zo'n vermoeden :+ Ik heb de hele tijd het gevoel dat mijn beugels ongelijk zitten, heb ook extra gaatjes gemaakt maar krijg ze gewoon niet goed. Dat zal dan dus ook wel aan mij zitten. Ik zit scheef op beide kanten, ik zit op zowel de linkerhand
als de rechterhand eigenlijk gewoon tegen. In combinatie met een jong paard dat ook nog niet goed rechtgericht is loopt het paard scheef naar buiten
en zit ik er dus scheef op. Ik heb al als tip gekregen om mijn binnenbeen uit te drukken, naar buiten te kijken, maar het helpt gewoon niet. Komt misschien omdat ik zelf niet helemaal door heb hoe ik precies scheef zit, en dus ook niet weet hoe ik moet veranderen om recht te zitten.
Iemand een gouden tip?

xHanne

Re: Ik zit scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:12

Er zijn cursussen speciaal om je houding te verbeteren! Misschien is dat wat?

Je kunt ze wel vinden via marktplaats, geloof ik.

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:18

Klinkt misschien een beetje stom, maar ga eens op een stoel zitten waar je beide benen naar de zijkant kan hangen. Net zoals je op een paard zit.
Probeer een kwartiertje zo te zitten en leid jezelf af met een boekje of de tv.
Ga daarna niet verzitten maar voel hoe je zit en laat iemand kijken hoe je dan zit.
Bij mij heeft het duidelijkheid verschaft.
Succes.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 15:29

Ik ben niet van plan om een cursus te volgen, zou het wel graag willen maar om het zelf te betalen wordt me teveel. Heb nu les en mag blij
zijn dat ik dat al krijg! Dat van die stoel ga ik wel eens uitproberen.
Het zadel is trouwens al nagekeken: Niet dat hij scheef opgevuld is oid. Het ligt dus echt aan mij.
Heb het op een paard dat zelf nog niet goed rechtgericht is wel meer dan op een paard dat al wat verder is.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:47

Is er wat mis met je rug? Neem eens zitlessen op een makke pony, misschien helpt dat wel.
Succes!

Mvg, xDarkness

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 11:20

Mis met mijn rug? Zou maar zo kunnen..
Ik heb geen mogelijkheid tot zitles, kan het wel aan de longeerlijn proberen, dat ik niet op andere dingen hoef te letten en dus
alleen maar op mijn zit. Betwijfel of het helpt, ik heb het namelijk vooral tijdens bochten. (Als ik het gevoel heb dat mijn paard scheef
gaat lopen ga ik zelf scheef zitten.)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:21

Probeer eens zonder zadel te rijden, een paar keer.
Dat is zó'n eye-opener! Je voelt namelijk meteen als je scheef zit en het kost niets :D

Als je dat niet durft, kun je ook met een barebackpad rijden, dan glibber je niet zo. (voor 65 euro in onze webshop ;) )

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:28

Af en toe gaan staan in de beugels om de druk weer gelijk te verdelen op je voeten. En aan de longe (gewoon met zadel en tijdens de les ofzo) met je ogen dicht zitten, dan zie je de bocht niet aan komen en blijf je recht zitten, zo kun je het gevoel krijgen wat recht zitten is en dan weet je iniedergeval hoe het voelt niet scheef te zitten, Werkte bij mij erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:27

Kan zijn dat je rug of je wervels scheef zijn, dan moet je naar de ostheopaat. Dit was bij mij het geval, toen ik rechtgezet was, zat ik ook recht te paard.

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:30

Undefined schreef:
Ik heb al als tip gekregen om mijn binnenbeen uit te drukken, naar buiten te kijken, maar het helpt gewoon niet. Komt misschien omdat ik zelf niet helemaal door heb hoe ik precies scheef zit, en dus ook niet weet hoe ik moet veranderen om recht te zitten.
Iemand een gouden tip?

Geen tip, maar wel een afrader :o
Naar buiten kijken om zelf recht te gaan zitten, lijkt me allerminst een goed advies..
Omdat het hoofd relatief zwaar is, heeft het veel invloed op de rest van het lichaam en daarmee ook op het paard.
'Kijken waar je heen gaat' is niet voor niets een belangrijke hulp tijdens het paardrijden!
Als jij naar buiten blijft kijken en tegelijkertijd wilt afwenden, zal dat niet bevorderlijk zijn voor de communicatie tijdens het rijden ;)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 17:32

Tja dit zei ze! (De eigenaar, niet mijn instructrice.) Het is trouwens niet in een wending, maar gewoon met recht rijden.
Ik zit het paard gewoon enorm tegen, maar kan het niet zomaar veranderen.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:48

heb ik ook last van :o
inderdaad heel irritant, in bochten hang ik mee (en dan vooral naar rechts) zelf voel ik het ook gewoon niet.
ik hoor het alleen terug en probeer daarom voor mijn gevoel op mijn andere bil te gaan zitten en dit werkt goed :D
want dan zit ik recht, het is moeilijk om eraan te denken maar je moet er gewoon steeds aan denken.
bij mij komt het omdat ik scoliose heb, misschien heb jij ook zoiets?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:31

Ik had een bijrijdstertje die ook ontzettend scheef zat,
later bleek dat ze 1 lang en 1 kort been had!

(dit is een on-topic bericht)

Ik bedoel hiermee, zijn je benen wel even lang?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 18:35

Grote kans van niet, maar ik krijg mijn beugels niet zo dat ik ze goed vind zitten.. Ook niet als ik er extra gaatjes inmaak. Vandaar dat ik ervanuit ga dat het mijn eigen schuld is..

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:18

Het zou mooi zijn als je instructrice voor je kijkt hoe je scheef zit, knik je in in je heup ofmisschien zit je teveel op een van je zitbeenknobbels. Als je weet hoe je scheef zit kan je er wat aan doen. Je paard kan ook scheef zijn en lopen, maar ook je zadel kan scheef zijn.
Zoek dat eerst maar eens uit, dan pas kan je verder...

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:20

ik heb leren zitten zonder zadel, op die manier heb ik jaren vroeger gereden op mijn verzorgpony.... Misschien eens zonder zadel gaan rijden? Misschien voel je het dan ook beter

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:49

ga eens op een paard rijden wat ewel recht is
mischien voelt het enkel zo omdat je paard scheef is en die je onbewust in een scheve houding duwt

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:53

koop een balans oefen bal (zo'n grote) en ga daar stabiliteit op oefenen, eerst recht worden zonder paard dan pas weer op het paard oefenen om recht te zitten :j

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:19

Beugel aan 1 kant te lang maken

beer27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:35

een huisarts kan in een minuut zo zien of je recht en bene recht zijn, maak een afspraak

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:22

Wordt je niet scheef gegooid door je paard???
Ga eens rijden (met je beugels op dezelfde hoogte) en laat er eens iemand achteraan lopen, laat die kijken of je zadel ook recht op de rug ligt, wordt je naar bijv. rechts gegooid, breng dan je paard zijn hoofd eens naar rechts, zover totdat je zadel weer recht op zijn rug ligt......
Je zegt zelf al dat je paard nog niet recht is.....wat bedoel je daarmee??

Alle paarden zijn scheef en hebben een een "makkelijke" kant en een "moelijke" kant, dit komt omdat hij links of rechts gebogen is...

Afbeelding
Je ziet op deze foto dat ze ook scheef zitten, maar dit komt omdat het paard hun opzij brengt en niet hun recht op zijn rug draagt.....

Onderin mijn onderschift staat ook een link, alleen zie ik dat ze haar site veranderd heeft en niet heel veel foto's voor uitleg erbij...maar wel interessant om te lezen, en waarschijnlijk herken je nog veel meer.

Hier ook nog een link waar ik de foto van heb
http://www.basisrijkunst.nl/rechtrichten2.html

Gaat allemaal over het zelfde en er zijn ook veel topics over rechtrichten, vraag daar nog eens je vraag, die kunnen je vast veel meer vertellen dan mij..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:24

Je kan niet recht zitten op een scheef paard, dus je zal daar zelf iets aan moeten doen, door technisch te gaan trainen en je paard recht te gaan richten, dat kun je doen door stelling en buiging aan te leren en de zijgangen zoals schouder binnen en traver.
Hier nog een site waar je er meer over kan lezen, www.paardenbegrijpen.nl

Als je wilt gaan proberen op een scheef paard recht te gaan zitten ben je fout bezig, dus beugel een gaatje korter enz zijn geen handige tips.
Een ruiter die recht zit op een scheef paard is geen goeie ruiter.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:17

ik doe t ook. merk ook dat ik er enorm tegenaan loop nu ik M dressuur wil gaan starten. Met het uit de bodem trekken en met afdruk rijden is dus lastig als je scheef zit.
Mijn instructrice zegt dat ik mijn ellebogen iets voor de rest van mijn lichaam moet zetten en de schouderbladen naar achteren trekken. Dan moet je wel recht zitten. Ondertussen moet je ook nog je buikspieren aanspannen. De buikspieren trekken automatisch je rugspieren recht.
Als je daar continu op let (dus niet alleen als je op je paard zit), helpt het echt!
Wel oppassen dat je dan niet teveel verkrampt. Benen dus ontspannen houden, anders ga je klemmen.
Leuke sport, paardrijden...

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:36

Ik had gister hetzelfde. Ik dacht dat de beugels ongelijk zaten, dus de instructrice kijkt, leken idd niet gelijk te hangen. Maar toen ze de beugel wou verstellen bleek er geen extra gaatje meer te zitten, dus beugels hingen wel gelijk. Zadel recht gelegd, aangesingelt...toen was t weer beter.
Uiteindelijk viel het haar op dat ik met 1 been meer kracht in de beugel zet en met de tegenovergestelde schouder ook meer die kant op trek.
Naja was pas mijn 2e les dus mischien niet zo gek dat mijn houding nog niet super is. Maar wel goed dat ik weet waar t door komt, want dna kan ik er wat aan doen.

Mischien doe jij t zelfde?

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:42

even iets over dat je beugels wel op het gelijke gaatjes zitten.
je linker beugel word na verloop van tijd langer door het opstappen!
verwissel je je beugels wel is van kant?