Het gebruik van een slofteugel.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Het gebruik van een slofteugel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 01:23

Natuurlijk heb ik alles al opgezocht en nagelezen. ;)

Ik heb geen idee of ik hier goed zit, maar dit is het enige topic waar ik het zelf zou plaatsen.

Ik verzorg al bijna een jaar een lieve tinker, een tinker die nooit echt dressuurgericht is gereden, puur recreatief. Ik ben al een poos bezig om d'r van voren lekker los te maken zodat ze d'r hoofd kan laten zakken. In stap wil dit al aardig lukken, maar in draf nog niet. Ikzelf vind dit geen heel groot probleem, we zijn hard bezig d'r zo ontspannen mogelijk te laten lopen. In mijn ogen is dit een kwestie van geduld.

Máár sinds kort hebben we een nieuwe bijrijdster erbij die graag eens een slofteugel zou willen proberen om onze tink wat lager en ronder te laten lopen. Ze heeft er al eerder mee gereden op andere paarden en volgens haar werkte dit heel goed.
Ik ben geen groot voorstander voor het gebruik van hulpteugels, maar vooruit. Als ze weet hoe ze hem moet gebruiken, vind ik best dat ze het mag proberen (al is het niet mijn keuze om ja of nee te zeggen). Ik heb alleen absoluut geen idee hoe onze tink erop gaat reageren.

Als zij met een slofteugel gaat rijden, moet ik dit dan ook doen of kan ik op mijn manier door blijven rijden?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 01:28

lager en ronder rijden daar gebruik je een slof teugel dus niet voor... die is er echt alleen om er voor te zorgen (net als bij bijvoorbeeld een martingaal) dat het hoofd niet zo hoog kan dat jij de controle verliest, je moet hem dus niet gebruiken om je paard mee in de krul te trekken... wat wel helpt is gewoon veel gaan lessen eventueel een martingaal als t een erge sterren kijker is maar voor een nagevelijk en rond gereden paard moet je er geen slof aandoen

Anne.

Re: Het gebruik van een slofteugel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 01:31

Dat had ik inderdaad gelezen. Het is dus absoluut niet zo dat onze tink d;r hoofd omhoog gooit en nietmeer controlleerbaar is. Ze draaft gewoon niet rond met d'r hoofd wat opgericht.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 01:34

Ik zou zeggen: laat haar maar geduld hebben zodat het paard vanzelf nageeflijk komt.
Van een extra touwtje krijg je alleen valse nageeflijkheid, geen ontspanning.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 01:39

hmm..
Ik kan me voorstellen dat als de bijrijderster echt genoeg ervaring heeft met het rijden met slof, dat je de slof heel even gebruikt om door het laatste stukje heen te rijden. Even aannemen en zodra de tinker loopt waar je hem wilt hebben, niet meer inwerken. Voorwaarde is wel dat het paard actief loopt en van achteren naar voren naar de hand wordt toegereden. Ik zou de slof alleen gebruiken bij hoge noodzaak en een enkele keer om heel even te verduidelijk wat je bedoeld, mits je van jezelf weet dat de rest in orde is.
Als jij het er niet mee eens bent dat de nieuwe bijrijder met slof wilt gaat rijden maar de eigenaar wel, zou ik ervoor kiezen om zelf zonder slof te rijden, zeker als je hier geen goede begeleiding bij hebt. Blijf zelf oefenen en misschien heb je er toch enigsinds baat bij dat iemand anders de tinker wat verder doorrijd (Aannemende dat deze persoon weet wat ie aan het doen is!) . Ik raad alleen veelvuldig gebruik van een slof af. 1 of 2 keer vind ik prima (en hier haar ik heel bokt mee op mn hals, ik weet het) maar daarna het weer zelf proberen te doen. (en ook lessen!, een slof is een HULPMIDDEL, en niet HET middel).
Er is hier op bokt ooit een topic geweest van iemand die een vos merrie met slof reed, en dit deed ze meer dan keurig (en hij hing dan ook altijd losjes, met wel goed teugelcontact, heerlijk lang laag en over de rug gaand paard op de foto's, wat een ontzettend fijne plaatjes waren dat : Meisje en paard hadden eigenlijk geen slof nodig, zo zag het eruit, en zo hoort het ook! * zoek nu verwoed naar dit topic, maar kan het niet vinden!) ) . Orienteer je op de inwerking van de slof, en vorm zelf je mening hierover.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 02:04

Ontzettend bedankt voor jullie reacties!

Ik durf het zelf inderdaad ook niet aan om met slof te gaan rijden. Ik heb hier absoluut geen ervaring mee en ben bang het onjuist te gebruiken.
Het is net als ieder hulpmiddel. Het kan juist gebruikt worden maar ook misbruikt. Het laatste wat ik wil is dat mijn bijrijdpaardje in allerlei houdingen wordt geforceerd waardoor ze haar rug en nek onjuist gaat gebruiken. Ik vertrouw de andere bijrijdster, en geloof ook dat ze weet hoe ze er mee om moet gaan.

Maar hetgeen wat ik me dus afvroeg was of ik dan op mijn gebruikelijke manier verder kan rijden. Heeft iemand anders daar verder nog ervaringen of tips mee?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 02:20

Mjay schreef:
lager en ronder rijden daar gebruik je een slof teugel dus niet voor... die is er echt alleen om er voor te zorgen (net als bij bijvoorbeeld een martingaal) dat het hoofd niet zo hoog kan dat jij de controle verliest, je moet hem dus niet gebruiken om je paard mee in de krul te trekken... wat wel helpt is gewoon veel gaan lessen eventueel een martingaal als t een erge sterren kijker is maar voor een nagevelijk en rond gereden paard moet je er geen slof aandoen

Niet mee eens. De slof is een begrenzende teugel, maar het verschil tussen een slof en een martingaal (de normale of de thiedeman martingaal) is dat hij het hoofd begrenst tot waar jij wil. Je hebt meer persoonlijke inspraak met een slof dan met een martingaal. En nee, een slof is niet om een paard mee in de krul te trekken, dan schiet hij zijn eigelijke functie namelijk ver voorbij. Je kunt een slof prima gebruiken om een paard lang en laag te laten lopen. Heb niet echt idee dat je weet waar je over praat als ik je post zo lees, mischien net als de ts de zoekfunctie gebruiken en je informeren. Jij hebt namelijk alleen de vooroordelen/horrorverhalen voor ogen namelijk het totaal foute gebruik, niet het correcte.

TS, als je zelf al aangeeft dat je je (nog) niet kundig genoeg vind om correct met een slof om te gaan, idd doe het dan ook maar niet. Het kan soms een fijne teugel zijn maar kunde is een noodzaak. Hopelijk weet de bijrijdster echt wat ze doet. Laat vooraleer wel even de rug en het zadel checken, zo weet je zeker dat er verder niets aan de hand is.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 02:41

Een slofteugel is natuurlijk niet gemaakt om paarden in een valse knik te laten lopen, daar ben ik van overtuigd. Maar ik denk dat als je geen begeleiding hebt (gehad) dat je het dan al snel fout doet.

De tinker laat wel los hoor, alleen nog niet los genoeg. Met d'r rug en het zadel is naar mijn weten alles in orde.

Ik heb voor de schets even een foto'tje van midden augustus uit mijn album geplukt. Dit is hoe ze nu ook ongeveer loopt. Op de foto houd ik d'r veel te veel tegen van voren (te strak). Ook is mijn beenhouding niet optimaal, maar dat is inmiddels stukken beter. Ik rij d'r nu losser zodat ze wat ontspannener is en vanzelf d'r hoofd laat zakken.

Afbeelding

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 07:51

op www.horses.nl staat een artikel over gebruik van hulpmiddelen. net onder alle nieuwsregels

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 08:01

Als ik de foto kijk zou ik zeker niet met slof gaan rijden. Ik weet niet hoe de bijrijder rijdt, maar de ruiter op de foto zit erg in stoelzit.
Je kunt als test eens een keer gaan rijden en beginnen in verlichte zit te draven, gewoon blijven staan, paard onder je laten bewegen en veren in je enkels, knieen en heupen. Hou licht contact en laat haar een beetje doorlopen (niet boven haar tempo. Als ze ontspant ga je weer lichtrijden zoals je altijd doet, en waarschijnlijk geeft dit een groot verschil. Ik heb hier een pony die als de kinderen in de verlichte zit gaan staan zelfs wil nageven en lekker doorloopt in draf maar zodra ze weer gaan lichtrijden (benen weer naar voren en dus ploffen op de rug) stopt het hele paard ermee.

Nu is zitles natuurlijk het beste maar als dat niet mogelijk is zou je je zit iig kunnen verbeteren door vanuit de verlichte zit te gaan lichtrijden en dan beetje bij beetje meer rechtop en zorgen dat je je evenwicht niet verliest dus af en toe even controleren met een keer bijna zitten en weer staat of een keer langer blijven staan (zonder dan weer erg naar voren te gaan leunen). Dit hoeft natuurlijk niet in een dag. Weet wel dat als jij naar voren leunt je eigenlijk op de voorhand valt en je paard dus ook. Probeer zelf ook niet je rug weg te drukken.
succes

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 10:21

@Lailapri. Dat gaf ik ook al aan, toch. Dan mijn beenhouding en zit niet juist is maar dat dat op het moment een stuk beter is en dat er alsnog aan gewerkt wordt. :) In iedergeval toch bedankt voor je tips!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:43

Ja dat las ik idd maar wilde even benadrukken dat je noet van een paardje kunt verlangen dat die door een slof in de juiste houding gaat lopen als jij niet netjes en onafhankelijk zit, dan krijg je eerder een valse knik en in de krul.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 11:49

Dan moet jij mijn toppost maar nog eens heel goed lezen. Ik heb nooit gezegd dat ik met slof wil gaan rijden. Integendeel zelfs. Lees volgende keer eerst goed voordat je dat soort dingen gat zeggen

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:53

ik heb vaker met slof gereden. En ik heb daar wel goede ervaringen mee. Inderdaad niet om in de krul te trekken zoals al gezegd is. Maar paarden die heel erg met hun neus in de lucht lopen, kunnen soms (tijdelijk) geholpen worden met slof.
Ik heb zelf een paard een behoorlijke tijd met slof gereden en toen ik hem eraf liet was het sterrekijken helemaal over. Maar met de slof hadden we daar ook heel erg naar toe gewerkt. Inderdaad veel voorwaards rijden naar de hand toe. Zodat de druk van de slof af gaat en het paard zelf in houding te lopen.

Wat je vroeg of het een probleem is dat jij zonder en zij met slof rijd... dat is geen probleem.
Hier worden de paarden door hun eigenaar ook regelmatig met slof gereden, terwijl ik liever zonder doe. Voor een paard maakt dat niet zoveel uit is mijn ervaring.

Succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:56

Maar de andere bijrijdster wel maar ook als zij zegt dat ze het beter vind als jij het ook doet raad ik het jou af.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:03

Wat een mooie stoere tinker zeg!
Ik zie een mooi actief paardje wat misschien iets boven haar tempo loopt en naar mijn smaak net iets te veel tegen de teugel is; je zou hiermee een onderhals kunnen kweken. Gelukkig wil ze met een losser contact wel zakken, lees ik.

Soms kan een hulpteugel in dit geval even helpen om het kwartje te doen vallen. Als de bijrijdster weet wat ze doet en een keer of 2, 3 met slof rijdt (niet vaker), zie ik geen probleem.
Je kijkt er verstandig tegenaan in mijn ogen. Je kunt zelf gewoon net als anders rijden of misschien even een keertje overslaan.

Zelf heb ik hele goede ervaringen met een gogue (alleen aan de longe maar je kunt er ook mee rijden) omdat een paard daar juist mee uitgenodigd wordt om lang en laag te komen. In mijn geval was ook 2 x genoeg.

Uiteraard moet je hulpteugels niet langdurig gebruiken maar daar is TS zich voldoende van bewust.
Ik ben wel benieuwd naar de voortgang.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 12:11

Bedankt voor de reacties. Ik zal binnenkort weer eens foto's laten maken van hoe het nu is. Zowel in stap als in draf. Dat is namelijk best een verschil. Deze foto is namelijk van eind juli. Er is een hoop gebeurd in de tussentijd en het rijden hebben we niet altijd kunnen doen.

Het is iig duidelijk dat ik niet met slofteugel ga rijden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:30

Wil je mijn mening ? Alleen mensen die niet kunnen rijden gebruiken een slofteugel om een paard naar beneden te rijden.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:34

http://www.akasha-rijkunst.nl/art_amazo ... eugels.pdf

Slofteugels om een paard 'er door heen te rijden'??
Pardon?
Hebben jullie les?

Dit paard loopt uit balans en loopt daarom op d'r onderlijn.
Het is zaak om door veel tempowisselingen, figuren en aandacht voor het been, deze balans te verkrijgen.

Zie ook het artikel van Anne Muller.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:45

ikkeweer schreef:
Wil je mijn mening ? Alleen mensen die niet kunnen rijden gebruiken een slofteugel om een paard naar beneden te rijden.

gedeeltelijk mee eens, denk wel dat vele mensen ermee rijden en er niet mee overweg kunnen. Of idd in de krul te trekken.
Toch heeft mijn moeder (lest bij dezelfde instructeur als ik) door haar instructeur toch het advies gekregen eens met een stootteugel te werken (lees wel veiliger dan slof). Hij vond het nodig omdat de merrie te sterk ( kan ontzettend sterk zijn), in de mond is. En wilde voorkomen dat mijn moeder (B ruiter) er een trekwedstrijd van maakte. Het paard is van achter niet heel actief gereden, maar daar is ze hard mee aan het werk. Hij wil haar leren dat ze niet contant terug moet trekken, want van deze merrie win je dat echt niet!

Misschien is dit een beetje raar uitgelegd, maar onze instructeur is echt een kenner met ervaring. Die ook een bekende ruiter (Grandprix) opgeleid heeft.

een slof? vind het persoonlijk een gevaarlijk ding. Heb er ook een, maar die gebruik ik bij het longeren. Omdat mijn paard hangt bij elastieken bijzet. Maar gebruik bij het rijden geen hulpteugels, ben bang dat ik er schade mee aanricht (gezien mijn niveau).

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:47

ff vergeten bij te vertellen.

Mijn moeder reageert heel averechts op het niet nagevelijk lopen van haar merrie.Dus op de slechte stukken, meer spanning, handen te hoog en niet stil, totaal geen onafhankelijke zit..etc

Is ze hard mee aan het werk (begonnen op haar 54e), doet ze niet bewust.. ze zijn al actief aan het lessen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 18:36

Nog even voor de duidelijkheid. Ik heb dit topic niet geopend om nogmaals te lezen wat jullie vinden van de slofteugels, dab heb ik namelijk al 8 keer gelezen in alle andere topics.
Ik vroeg me af of nu de andere bijrijdster een slof gaat gebruiken, ik hem ook moest gebruiken. Ik wíl het niet en ik doe het niet. Maar is dit een nadeel voor het paardd, voor mij of voor de andere bijrijdster.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:02

Met een slofteugel kun je 100% perfect een valse knik
in je pony's halshouding rijden. Je rijd er ook de rug
sneller mee vast dan soepel omdat de pony (standaard)
in een houding gedwongen wordt. (of je nu wel of geen
gebruik maakt van de "handleiding" op internet)

Ik vind een slofteugel alleen toepasselijk op een pony
die continu het bit vastpakt en aan de ren gaat met
een ruiter. En dan ook pas alleen als niets anders wil
werken! Het is een redmiddel, geen rijmethode. Als een
slofteugel zo goed zou zijn zou je er op wedstrijden wel
mee mogen starten.

Mijn antwoord is dus, dit is een nadeel voor je paard.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 20:56

Anne. schreef:
Nog even voor de duidelijkheid. Ik heb dit topic niet geopend om nogmaals te lezen wat jullie vinden van de slofteugels, dab heb ik namelijk al 8 keer gelezen in alle andere topics.

Ik vroeg me af of nu de andere bijrijdster een slof gaat gebruiken, ik hem ook moest gebruiken. Ik wíl het niet en ik doe het niet. Maar is dit een nadeel voor het paardd, voor mij of voor de andere bijrijdster.

Nógmaals.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:59

svdijk86 schreef:
Met een slofteugel kun je 100% perfect een valse knik
in je pony's halshouding rijden. Je rijd er ook de rug
sneller mee vast dan soepel omdat de pony (standaard)
in een houding gedwongen wordt. (of je nu wel of geen
gebruik maakt van de "handleiding" op internet)

Ik vind een slofteugel alleen toepasselijk op een pony
die continu het bit vastpakt en aan de ren gaat met
een ruiter. En dan ook pas alleen als niets anders wil
werken! Het is een redmiddel, geen rijmethode. Als een
slofteugel zo goed zou zijn zou je er op wedstrijden wel
mee mogen starten.

Mijn antwoord is dus, dit is een nadeel voor je paard.

Hoewel het goed is dat je de risico's van een slof ziet, is dit toch wat te zwaar aangezet.
Sommige paarden snappen gewoonweg niet wat ze met die druk in de mond moeten. Dan kan heel kortdurend gebruik van een slofteugel ze helpen begrijpen, dat ze moeten nageven ipv tegen het bit gaan.
Ik moet zeggen dat het maar een kleine minderheid van de paarden is voor wie dit geldt. en dat het kwartje echt binnen 2 a 3 x gevallen moet zijn. Anders zit de oorzaak niet in het 'niet snappen' maar ergens anders in en dat los je niet op met een slof. Weken- of zelfs maandenlang slofteugelgebruik is dan ook uit den boze.
Essentieel in het gebruik is, dat de gebruiker direct nageeft met de slofteugel wanneer het paard nageeft, anders snapt het paard het helemaal niet meer. Het vraagt dus een goede rijvaardigheid van de ruiter.

Maar ik denk dat TS daar voldoende van doordrongen is.