Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Hobby schreef:Als een ruiter achter de beweging van het paard zit, kan de ruiter mijns inziens wel degelijk het tempo van het paard vertragen. In stap zie ik vaak een ruiter die het bekken blokkeert en het bovenlijf achter de loodlijn brengt, waardoor hij het tempo vertraagt. In draf zie ik vaak onbalans van de ruiter, waardoor de ruiter achter het tempo gaat lichtrijden. De ruiter gaat vaak te laat zitten en blijft te lang in het zadel zitten, waardoor het paard in tempo terugkomt. Bovendien zoeken veel ruiters balans op de teugels en trekken het paard zo op de 'rem'. In galop kunnen ze vaak de bewegingen van het paard niet volgen, waardoor het paard opnieuw geblokkeerd wordt in de beweging en terugvalt in draf.
Daarnaast denk ik, net als Cassidy, dat het belangrijk is om consequent te zijn in de hulpen. Actie is reactie.
Equimotion schreef:Weinig aan toe te voegen. In de praktijk zie ik veel ruiters in het lichtrijden ahw té rechtop willen blijven waardoor ze tegen de beweging zitten. Een kleine aanpassing in je manier van bewegen kan dan al heel veel verschil maken.
Wat is dan nu eigenlijk dé goede houding tijdens het lichtrijden (theoretisch gezien dan)?
al zijn mannen inderdaad vaak ook wat zwaarder, ik denk niet dat dat direct de oorzaak is 

Maris schreef:Ik geef het helemaal toe , ik ben te lief voor mijn paard ( aldus mijn instructeur ). Zou dat het echt zijn ?
Maar ook al pak ik mijn paard wat meer aan, echt indruk maakt het niet.
Maris schreef:Ik geef het helemaal toe , ik ben te lief voor mijn paard ( aldus mijn instructeur ). Zou dat het echt zijn ?
Maar ook al pak ik mijn paard wat meer aan, echt indruk maakt het niet.