niet actief aan mijn been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musiess

niet actief aan mijn been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 20:34

hay,

mijn paard reageert te traag aanem hulp, als ik wil stappen , en iets meer anar midden stap wil, duurt dan egt een poosje, als ik van stap naar draf wil al helemaal , en zn draf naar midden draf ook,
alleen van draf naar galop niet,
maar om actief te galoperen wel weer, en ok actief te draven..

iemand ideén en tips.

p.s zadel is goed en paard is ook gewoon gezond zonder problemen / pijntjes

Kyliam

Re: niet actief aan mijn been

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:00

ik heb geen oplossing maar wel hetzelfde probleem...
Dus ben wel benieuwd.

C_Capture

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:03

Veel overgangen rijden en als hij niet op het been reageerd dan een tikje met de zweep, maak je paard actief.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:02

Wees súper consequent. Geef een lichte hulp, bij geen reactie = sterker hulp + zweep achter je been. Niet slaan, gewoon klein tikje erbij als aanwijzing. Wees hier wel heel consequent mee, elke dag en altijd anders heeft het geen nut..

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:13

veel overgangen gaan rijden.Ook schijnovergangen zijn erg goed. Gewoon schakelen in de gangen. Ook was Deniece zegt, duidelijk zijn met je hulpen en consequent zijn. Als jij een hulp geeft om te gaan draven moet je niet nog 10 seconden moeten wachten totdat je eindelijk in draf zit. Het mag best wat strenger, ze moet gewoon naar jou hulpen luisteren.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 19:41

oke. dankje wel,

alleen ben ik vergeten te melden dat het niet veilig is om met een zweep op mijn paard te stappen, meneer is dan opeens extreem extreem wakker .. en dan maakt het hm niet uit wat er in de weg staat.. hij gaat er door, of over heen,

sporen is het zelfde verhaal

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:43

Kun je hem niet doormiddel van grondwerk e.d. gewend maken met zweep. Want zeker met jou probleem is dit toch wel een belangrijk middel om aanwijzingen te geven.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:01

@ Musiess; ik rijd mijn (jonge) paard ook (nog) niet met zweep, ik krijg hem vrij snel makkelijk vlot aan het been door echt veel overgangen te rijden van draf naar stap en vooral van stap naar draf. Ik rijd dan max 2 voltes of een half rondje (bak is vrijgroot) in draf en dan ga maak ik alweer een overgang. Hij word dan als het goed is steeds allerter op je been en zal bij een steeds kleinere hulp vlotter reageren..

I_Cee_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:57

wellicht ben je idd niet consistent met je hulpen waardoor het paard niet meer goed reageerd op je hulpen. Veel overgangen rijden en indien nodig tikje met je zweep achter je been maar wees daar voorzichtig mee anders heb je zo geen andere hulpmiddelen meer!

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:50

mijne was eerst ook nooit vooruit te branden maar consequent zijn helpt echt het beste. Ik dacht altijd zal wel maar deed het maar wel en het helpt echt, hij is nu eindelijk wakker. :D

wat ik heb gedaan is veel schijnovergangen rijden eerst een half rondje door de bak heel sloom en dan echt verruimen (en ook goed belonen), dit een paar keer achter elkaar dan weet hij dit. Dan neem je hem i.p.v. naar slome draf terug naar stap en dan ga je weer door en dan i.p.v. middenstap weer naar draf en ook galop wil helpen. verschillende keren aanspringen terugnemen.
dus in de hoek voor c terugnemen, blijven doorzitten in de hoek na c aanspringen, bij a ook etc. dan moet die wel wakker worden.
reageert hij niet op duwen dan geef je een klein schopje, als het maar duidelijk is ;)

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:58

Ik lees hier enkel opmerkingen ivm de zweep.
Nu mijn paard was ook niet erg actief voor mijn been, en nu soms nog niet,. Ik ben nog niet heel lang overgeschakeld naar een andere instructrice en zij is eigenlijk niet voor het gebruik van een zweep om je paard 'actiever' te maken. Je paard wordt hierdoor namelijk niet voor je been ,maar voor het zweepje...
Hij gaat sneller draven / reageren maar enkel omdat hij weet dat hij dan een tik gaat krijgen met de zweep, en dat heeft in feite niets met je benen te maken. En dit heb ik ook nog van andere instructrices gehoord. Dus persoonlijk ben ik niet zo voor zweepgebruik.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:05

De zweep is een tijdelijk hulpmiddel. Natuurlijk weet hij dan dat als hij niet naar je been luistert, hij dan een tik krijgt en dat is ook juist de bedoeling en de manier waarop je de zweep gebruikt. Beenhulp - geen reactie - been + tik - reactie - herhaling tot hij bij alleen de beenhulp al reageert. De zweep helpt hem respect te krijgen voor een beenhulp.
Maar Vuyatela, hoe los jij dit probleem op dan?

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:10

hmm eerst een normale beenhulp luisterd hij niet dan harder
luisterd hij nog niet een schopje of anders een tikje

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:20

letsrhc36 schreef:
hmm eerst een normale beenhulp luisterd hij niet dan harder
luisterd hij nog niet een schopje of anders een tikje

Hmmm dat vindt ik iets te makkelijk, 2x hulp geven en pas bij de 3e keer ingrijpen! Ik geef 1x mijn hulp en als hij dan niet luister grijp ik in, hij krijgt dan een extra beenhulp + tikje.....

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:40

Vuyatela schreef:
Ik lees hier enkel opmerkingen ivm de zweep.
Nu mijn paard was ook niet erg actief voor mijn been, en nu soms nog niet,. Ik ben nog niet heel lang overgeschakeld naar een andere instructrice en zij is eigenlijk niet voor het gebruik van een zweep om je paard 'actiever' te maken. Je paard wordt hierdoor namelijk niet voor je been ,maar voor het zweepje...
Hij gaat sneller draven / reageren maar enkel omdat hij weet dat hij dan een tik gaat krijgen met de zweep, en dat heeft in feite niets met je benen te maken. En dit heb ik ook nog van andere instructrices gehoord. Dus persoonlijk ben ik niet zo voor zweepgebruik.

Hier ben ik het niet mee eens, je paard moet leren dat als hij niet reageert op het been, er een hulp d.m.v. de zweep komt, zodra hij dat snapt, zal hij eerder op het been gaan reageren,omdat hij het gevolg kent als hij niet reageert op het been. Ook is de zweep een verlengstuk van je been. Het is maar net hoe je het gebruikt, en dàt is nou net juist waar het veel instructrices aan ontbreekt, die leggen alleen uit waarom je een hulpmiddel moet gebruiken, maar niet hoe!
Even voor TS;

ik denk dat je bij het begin moet beginnen; aan de longe of met een 2de persoon op de grond, die jou kan ondersteunen met bijv.een longeerzweep, waarmee hij/zij op het moment dat je paard niet reageert op je voorwaarste hulp, naar zijn achterhand wijst
Zorg wel dat deze persoon achter het oog van je paard blijft, anders zal hij eerder stoppen dan voorwaarts gaan!.

Als je dit veel oefent zal je paard leren dat hij beter meteen kan reageren op je been, want anders ziet hij die enge zweep in zijn ooghoek.

Het doel is uitendelijk de hulpen te verfijnen, dus je gaat steeds kleinere hulpen geven, waarop je paard wel hetzelfde blijft reageren.

Het vereist heel veel geduld, let ook op de manier waarop je been geeft, is dit met je hak, of doe je dit door je knie van je paard af te doen en je kuit aan te sluiten, en je zit te openen?

Succes, en volhouden he!

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:43

Ik zou hem eerst leren om alerter te worden, dus actie reactie. Niet luisteren is tikje erbij, en daar leert hij snel van hoor! Zorg er ook voor dat je harder dan je tempo rijd dan normaal, als hij weer terug valt meteen weer aansporen geen reactie tikje erbij, en dat een aantal dagen blijven doen, zal hem zwaar bevallen maar wel volhouden, bij die van mij zag je binnen een paar dagen echt verschil. Zorg er wel voor als hij doorloopt je echt je been stilhoud! En heel consequent zijn!

En als hij te hard gaat altijd naar voren laten gaan en nooit in 1 keer terug nemen, als hij is galop overspringt is dat ook niet erg gewoon even doorgaan in de galop en dan langzaam weer terug gaan naar draf.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:20

Maar met wat jij zegt whupidu is je paard toch niet voor het been maar voor de zweep? hij weet dat als jij de zweep erbij gaat pakken, en jij geeft dus de beenhulp, geen reactie, er dus een tik met de zweep gaat volgen...
Ik heb van 2 verschillende instructrices hierover een afdoende uitleg gekregen en ik ga het zonder zweep proberen en dat lukt me echt aardig!

Je kan dan ook zeggen zweep is tijdelijk hulpmiddel maar hoe leg dat aan je paard uit : ook ik heb een tijd met de zweep moeten rijden bij vorige instructrice, op de manier zoals hier beschreven. legde ik zweep neer of nam ik ze niet mee, had ik echt een heel ander paard. De reacties waren veel minder...en ik gebruikte de zweep ook als verlengde van mijn been.

maar ieder zn eigen manier natuurlijk ;)
Hoe ik dit probleem opgelost heb: deze dingen zijn hier eigenlijk al wel gezegd...maar dan zonder het tikje :D
Is eigenlijk wel moeilijk uit te leggen zo.
bedoeling is dat hij meteen fris reageert als ik een hulp geef. Doet hij dit niet laat ik hem even 'schrikken' door wat feller door te komen met kuit. en dan schiet hij vooruit en laat ik hem even doorlopen. nadien belonen voor deze reactie. Terugnemen en opnieuw proberen of er een reactie en meestal gebeurd dat dan wel correct , opnieuw belonen dan. (Mijn paard reageert enorm op de stem.). Ook in draf heb ik de eerste keren iets boven het tempo gereden. Was voor hem wel heel hard werken en fel aanpassen. Viel hij iets terug, meteen weer zoals hierboven.
Veel overgangen gereden in alle 3 de gangen, die heel snel op elkaar volgden zodat hij wel 'fris' moest reageren. en ook schijnovergangen.
Beetje vaag , maar is echt moeilijk uit te leggen...
Gewoon heel consequent zijn eigenlijk! hulp geven = reactie.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:43

Vuyatela schreef:
Maar met wat jij zegt whupidu is je paard toch niet voor het been maar voor de zweep? hij weet dat als jij de zweep erbij gaat pakken, en jij geeft dus de beenhulp, geen reactie, er dus een tik met de zweep gaat volgen...
Ik heb van 2 verschillende instructrices hierover een afdoende uitleg gekregen en ik ga het zonder zweep proberen en dat lukt me echt aardig!

Je kan dan ook zeggen zweep is tijdelijk hulpmiddel maar hoe leg dat aan je paard uit : ook ik heb een tijd met de zweep moeten rijden bij vorige instructrice, op de manier zoals hier beschreven. legde ik zweep neer of nam ik ze niet mee, had ik echt een heel ander paard. De reacties waren veel minder...en ik gebruikte de zweep ook als verlengde van mijn been.

maar ieder zn eigen manier natuurlijk ;)
Hoe ik dit probleem opgelost heb: deze dingen zijn hier eigenlijk al wel gezegd...maar dan zonder het tikje :D
Is eigenlijk wel moeilijk uit te leggen zo.
bedoeling is dat hij meteen fris reageert als ik een hulp geef. Doet hij dit niet laat ik hem even 'schrikken' door wat feller door te komen met kuit. en dan schiet hij vooruit en laat ik hem even doorlopen. nadien belonen voor deze reactie. Terugnemen en opnieuw proberen of er een reactie en meestal gebeurd dat dan wel correct , opnieuw belonen dan. (Mijn paard reageert enorm op de stem.). Ook in draf heb ik de eerste keren iets boven het tempo gereden. Was voor hem wel heel hard werken en fel aanpassen. Viel hij iets terug, meteen weer zoals hierboven.
Veel overgangen gereden in alle 3 de gangen, die heel snel op elkaar volgden zodat hij wel 'fris' moest reageren. en ook schijnovergangen.
Beetje vaag , maar is echt moeilijk uit te leggen...
Gewoon heel consequent zijn eigenlijk! hulp geven = reactie.

Ik wou hierop ook nog even wat zeggen, als je paard eenmaal weet wat aan het been is kan je je zweepje later wel weg laten, het is alleen voor het begin, zodat hij weet dat hij op je been moet reageren, als hij dat eenmaal doet zal je niet eens meer een tikje met de zweep hoeven geven, waardoor je het zweepje gewoon weg kan laten.

kimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:50

Ik denk dat je hetzelfde met je been kan bereiken als met het zweepje. Het allerbelangrijkste is denk ik dat je echt conseqeunt bent zoals andere ook al zeiden, dus als jij been geeft moet hij gelijk de eerste keer moet reageren doet hij dit niet dan moet je hem duidelijk maken dat dit wel de bedoeling is dus iets harder, als hij het dan doet dan is zeker net zo belangrijk denk ik dat je dan stopt met de hulp hij heeft het begrepen en je houd je been weer stil als jij namelelijk constant drijft maak je hem zelf lui. Als je dit telkens herhaalt en veel overgangen rijd en alleen drijft als het nodig is dus als hij terugkomt of harder moet 1 keer effectief drijven dan moet hij voorwaartser worden

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:52

kimma schreef:
Ik denk dat je hetzelfde met je been kan bereiken als met het zweepje. Het allerbelangrijkste is denk ik dat je echt conseqeunt bent zoals andere ook al zeiden, dus als jij been geeft moet hij gelijk de eerste keer moet reageren doet hij dit niet dan moet je hem duidelijk maken dat dit wel de bedoeling is dus iets harder, als hij het dan doet dan is zeker net zo belangrijk denk ik dat je dan stopt met de hulp hij heeft het begrepen en je houd je been weer stil als jij namelelijk constant drijft maak je hem zelf lui. Als je dit telkens herhaalt en veel overgangen rijd en alleen drijft als het nodig is dus als hij terugkomt of harder moet 1 keer effectief drijven dan moet hij voorwaartser worden

Ja maar ik denk als jij harder met je been gaat doen, dat dat zieliger is dan dat je een klein tikje geef met de zweep. En denk dat je het eerder bereikt met een tikje van de zweep. En dan heb ik het wel echt over een tikJE.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:52

Musiess schreef:
oke. dankje wel,

alleen ben ik vergeten te melden dat het niet veilig is om met een zweep op mijn paard te stappen, meneer is dan opeens extreem extreem wakker .. en dan maakt het hm niet uit wat er in de weg staat.. hij gaat er door, of over heen,

sporen is het zelfde verhaal

Dan denk ik dat je een groter probleem hebt dan alleen maar een paard dat niet voor het been is.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:41

deniece schreef:
Wees súper consequent. Geef een lichte hulp, bij geen reactie = sterker hulp + zweep achter je been. Niet slaan, gewoon klein tikje erbij als aanwijzing. Wees hier wel heel consequent mee, elke dag en altijd anders heeft het geen nut..

Dit is de manier. Je maakt je paard daar alert mee en als je het goed doet is het tikje al heel snel niet meer nodig.

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 00:59

Heb je al wel eens kritisch naar je beenligging gekeken?
Als je paard in het juiste tempo loopt, heeft je kuit dan licht contact met je paard?
Je kan nog zò consequent zijn, als je geen stille beenligging hebt, gaat je paard het nooit snappen ;)

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:12

zoals al eerder werd beschreven idd;
eerst been hulp, iets meer beenhulp (wat overdreven) geen rectie tikje achter je been.
dit kan je steeds meer gaan verfijnen.
ik wil wanneer ik mijn pony been geef meteen reactie.
geen reactie meteen wat meer overdreven. reageert hij niet dan krijgt hij echt een tikje!
wel oefen ik dit al wat langer en behoort hij dit gewoon te begrijpen.
ook kan je je paard wat stimuleren door je stem erbij te gebruiken.
wel zal je dit weer af moeten bouwen als je wedstrijden wil gaan rijden, wordt anders zo'n drukke bedoeling in de ring :P

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:49

Zeker veel overgangen maken. Bij mij helpt: paar meter draven, halt, paar meter draven, halt. en ook direct stilstaan en direct weg. bij goed werk direct belonen, bij sloom vertrekken been eraan en tik met de zweep.
zorg wel dat je, wanneer je wilt draven, je been eraan houdt. dus wel begeleiden in de overgang en niet één schop en weg.