Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kuggur schreef:"Baat het niet schaad het niet" gaat niet op, zowel vit E als seleen zijn schadelijk in overdosering, wees daar dus voorzichtig mee. Het warm draaien kan heel goed op een artrotisch probleem wijzen (vgl ochtendstijfheid van reumapatienten), hoeft niet een spierprobleem te zijn(primaire pathologie van spieren is relatief zeldzaam, en dan vaak ernstig). Mss een artrose agv een traumatische artritis, je noemt een ongeluk in de stapmolen.
Janine1990 schreef:Hoe oud is Pepper?
Ik rij een 16-jarig Z2 paard, hij is licht artrotisch vermoeden we. Echter is hij voorjaar 2009 op ijzers gezet en hij loopt weer als een trein! Nu het weer kouder wordt is hij wat langer stijf en stap ik veel langer met hem. Voorjaar 2008 is het probleem begonnen, na een val op het beton.
We voeren niets bijzonders, de ijzers helpen supergoed (hoe dat komt, geen idee). Verder veel beweging overdag, zodat de spieren lekker los blijven en een deken op om de spieren warm te houden... (in ieder geval warmer dan zonder deken, zo komen ze sneller los met rijden)
xDarkness schreef:Pepper is tien jaar, een huis tuin en keuken pony, geen stamboek dus. Instappen doe ik minstens 10 minuten, aan de lange teugel.
Ze heeft nu al een 300 grams winterdeken op. Helaas komt ze er alleen nu savonds uit, omdat ik er dan alleen ben. Wij zitten ook aan spat te denken, maar daar vind ik het nu nog te vroeg voor om dat al te gaan uit te zoeken.
Mvg,
xDarkness.
siskeh schreef:Ik vind het ook als spat klinken(of een andere vorm van atrose)
Mijn eigen huis tuin en keukenpony heeft ook spat, en ik merk toch dat ze in de winter wat stijver begint te worden...
blijft ze trouwens kreupelig lopen als ze langer aan het lopen is?
Ze kan natuurlijk ook behoorlijk stijf worden van het stil staan.
Janine1990 schreef:xDarkness schreef:Pepper is tien jaar, een huis tuin en keuken pony, geen stamboek dus. Instappen doe ik minstens 10 minuten, aan de lange teugel.
Ze heeft nu al een 300 grams winterdeken op. Helaas komt ze er alleen nu savonds uit, omdat ik er dan alleen ben. Wij zitten ook aan spat te denken, maar daar vind ik het nu nog te vroeg voor om dat al te gaan uit te zoeken.
Mvg,
xDarkness.
Stamboek maakt ook geen dropje uit mbt spat/artrose etc.
Je zou instappen aan lange teugel kunnen veranderen in laag diep en rond instappen, veel buigen links en rechts achter goed meenemen. Daar heeft Pepper meer baat bij in de opwarming dan aan een lange teugel.
siskeh schreef:@TS: ik denk als ik het zo hoor dat je rijtechnisch ook veel zou kunnen verbeteren..
Verder kan iets van fysio ook geen kwaad denk ik..
Van de fysio zie je sneller resultaat dan van vitamines.
Janine1990 schreef:Nou dat zwaar op de hand is denk ik meer een kwestie van beter de achterhand eronder. Een paard dat zwaar wordt op de hand, been erg bij.
Spierblessures heb je niet zomaar, in ieder geval niet bij een gezond paard. Vertrouw je het niet, haal dan toch even een DA erbij.
Citaat:Zo dus ook, want we hebben haar al twee keer laten kraken, en een paar weken gaat het super, en dan valt ze stil.
funnyhorses schreef:xDarknes
omdat een paard 9 van de 10x geen selenium tekort heeft!
Teveel aan selenium (en dat is al snel hoor) is giftig.Vitamine e word wel afgevoerd mits het geen overdosis is natuurlijk!
Het klinkt me best wel als een spierbevangenheid in de lichte vorm.
Ik ben zelf nu ook aan het dokteren met de mijne,is ook licht spierbevangen en in overleg met da geef ik nu als kuur vit.E bij.
Verder krachtvoer gaan minderen dan,lekker warm houden onder een deken en rust geven.
Dit kan best een poos gaan duren,hou daar rekening mee.
xDarkness schreef:Tja, om je paard steeds na minstens een week stilstaan meteen naar beneden te laten lopen, daar worden haar spieren niet vrolijk van. Dat heeft niets met rijtechnisch te maken. Jij weet immers niet hoe ik rijd, en ik rijd namelijk wel dressuurmatig, maar telkens als het goed gaat valt ze stil. Zo dus ook, want we hebben haar al twee keer laten kraken, en een paar weken gaat het super, en dan valt ze stil.
Mvg, xDarkness.