Mijn houding.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Mijn houding.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 16:47

Allereerst, hallo allemaal. :) Sinds mijn 5e ben ik op een paard te vinden (vanaf mijn 7.5e serieus), en ik ben 14 jaar (nouja volgende week dinsdag). Ik heb dus zeker 6.5 jaar écht rijervaring. Ik heb al die jaren op de manege gereden, en daar werd nooit aandacht aan mijn houding geschonken. Sterker nog, het ging er alleen maar om of je je pony een rondje door de bak kon laten galopperen. Kon je dat, dan was je eigenlijk al een vergevorderde. Daarom ben ik overgegaan naar de paarden. Hier heb ik veel meer dingen geleerd, maar nog steeds mijn houding niet. Daar met name mijn handen, en vooral mijn rug en benen! In de draf steek ik mijn benen heel erg naar voren en ik zit ook naar voren. Ook steek ik mijn voeten af. Mijn handen, tja, dat gaat al beter en dat maakt in dit geval niet zoveel uit. Ik zit namelijk met het volgende: Komt het door mijn zadel dat ik zo naar voren kieper en ik daardoor mijn voeten naar voren steek? (Want dan wil ik naar achteren zitten, en steek ik mijn benen naar voren) Ook steek ik mijn voeten af, maar inmiddels heb ik mijn beugels al gaten langer, maar als ik mijn beugels langer doe heb ik geen steun maar aan het zadel en gaan mijn benen alle kanten op! ;) Dit is een foto om jullie een voorbeeld te geven van het zadel:

Afbeelding

Let hier niet op mijn beugels: Die zijn echt al veeeeel langer. Ook mijn handhouding is al een stuk beter. Dit is trouwens een oude foto, binnenkort worden er mooiere, betere foto's gemaakt, die een beter beeld geven van hoe goed het nu gaat. :)

Nou, brand maar los! En alvast bedankt!

Pluttersput

Re: Mijn houding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:51

Volgens mij duw jij je billen naar achteren, om op die manier te proberen recht te zitten. En het zou kunnen dat je daardoor naar voren kiepert. Ik weet niet of het zo is hoor, maar daar lijkt het mij op.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 16:51

Pluttersput schreef:
Volgens mij duw jij je billen naar achteren, om op die manier te proberen recht te zitten. En het zou kunnen dat je daardoor naar voren kiepert. Ik weet niet of het zo is hoor, maar daar lijkt het mij op.

Zou heel goed kunnen. :j
Maar hoe los ik dat op?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:52

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 16:52

TurdusMerula schreef:
Dit is alvast leuk om te lezen: http://www.spirithorses.be/zitles.html

Heb ik al een paar keer gehad maar er werd gezegd dat mijn houding goed was. En toen ging ik weer op mijn paard zitten, en toen begon het weer opnieuw.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:53

Wat ontspannener proberen te zitten. Rechtop, maar niet door je kont naar achteren te duwen :) Je zou het eens kunnen proberen door je beugels uit te doen, en dan te kijken hoe je zit..

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 16:54

Pluttersput schreef:
Wat ontspannener proberen te zitten. Rechtop, maar niet door je kont naar achteren te duwen :) Je zou het eens kunnen proberen door je beugels uit te doen, en dan te kijken hoe je zit..

Kan het proberen indd. Maar niet nu, want ben ziek! Dus van het weekend weer. :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 16:55

Maar er waren mensen die zeiden dat het ook door het zadel kon komen, denken jullie dat dat zo is in mijn geval?

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:57

Ik denk dat bekken kantelen wel helpt. Helaas is dat voor mij ook een leerpunt, maar op internet is er ook vanalles over te vinden en je instructrice kan ermee helpen.
Daarbij denk ik toch dat je beugels wel wat langer mogen, in het begin gaan je benen alle kanten op, maar zitles is daar een goede oefening voor.
En als laatste puntje.. je handen wat meer rechtop houden.
Het is trouwens niet dat je bagger op je paard zit hoor ;) Maar altijd goed dat je vind dat je jezelf kan verbeteren!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 16:59

Diaan schreef:
Ik denk dat bekken kantelen wel helpt. Helaas is dat voor mij ook een leerpunt, maar op internet is er ook vanalles over te vinden en je instructrice kan ermee helpen.
Daarbij denk ik toch dat je beugels wel wat langer mogen, in het begin gaan je benen alle kanten op, maar zitles is daar een goede oefening voor.
En als laatste puntje.. je handen wat meer rechtop houden.
Het is trouwens niet dat je bagger op je paard zit hoor ;) Maar altijd goed dat je vind dat je jezelf kan verbeteren!

Oke, heel erg bedankt! :D

zambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:59

Beugel gaten mogen nog wel éé'n lager.
en leuke paardrij broek waar heb je die gekocht?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 17:00

zambo schreef:
Beugel gaten mogen nog wel éé'n lager.
en leuke paardrij broek waar heb je die gekocht?

Op deze foto had ik mijn beugels nog heel kort, nu zijn ze zeker een gat of 2 à 3 (weet niet precies) langer.
En die rijbroek? Pff, ik had hem van m'n nichtje gekregen want ze paste hem niet. Dus ik weet niet waar hij vandaan komt!

zambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:07

Oke hahaah,
Ziet er verder mooi uit.:D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:07

Het was een link, die kun je aanklikken en lezen, ik wilde er niet mee zeggen dat je zitles moet nemen hoor. :)

Er staat daar ook duidelijk uitgelegd over hoe je bekken te kantelen.

Ik vind je helemaal niet zo slecht zitten hoor! :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 17:11

Oh oke! Hahaha ik ga hem even lezen. :)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:15

ik denk dat je beugels teneerste wat langer mogen.(jij zegt dat ze veelste lang zijn maar mij lijken ze veelste kort...)
en dat je ff te veel naar achteren zit probeer anders meer naar voren te zitten. je lijkt je wel vanuit de beugels naar achteren te duwen daarom moeten ze ff langer denk ik. (probeer anders eens zonder beugels te rijden en dan je benen lang maken.)
en iets meer naar achteren zitten voor je gevoel of je in een luie leun stoel zit en daarbij ja armen in een 'knik' je ellebogen in je zij en je handen rechtop,en iets mee dragen. en je tenen iets meer naar binnen draaien.

ik hoop dat het helpt.

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:38

Ik heb ook vaak het gevoel dat ik niet goed zit, maar misschien kom dat juist doordat je er teveel aan denkt.. Gewoon proberen rechtop te zitten en niet teveel concetreren op je zit ;)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 19:20

Olivierlover schreef:
ik denk dat je beugels teneerste wat langer mogen.(jij zegt dat ze veelste lang zijn maar mij lijken ze veelste kort...)
en dat je ff te veel naar achteren zit probeer anders meer naar voren te zitten. je lijkt je wel vanuit de beugels naar achteren te duwen daarom moeten ze ff langer denk ik. (probeer anders eens zonder beugels te rijden en dan je benen lang maken.)
en iets meer naar achteren zitten voor je gevoel of je in een luie leun stoel zit en daarbij ja armen in een 'knik' je ellebogen in je zij en je handen rechtop,en iets mee dragen. en je tenen iets meer naar binnen draaien.

ik hoop dat het helpt.

Er staat juist dat ik mijn beugels veel langer heb, niet dat ik ze veels te lang vind op die foto. ;)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:55

sorry ik heb er overheen gelezen sorry :D ;) :o

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 14:21

Goed nieuws. :) Vanavond (of anders zaterdag) gaat mijn vader haar longeren en dan ga ik er zonder beugels en teugels op, puur voor mijn houding. :D Heel erg bedankt allemaal!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:25

Ik vind je ook niet zo slecht zitten hoor, op deze foto zijn de beugels te kort, maar dat heb je al opgelost las ik :D Ik ben wel benieuwd naar foto's van hoe je nu zit..

Om even op je vraag terug te komen: ik denk niet dat het door je zadel komt dat je (in jou ogen ;) ) niet goed zit. Zo te zien ligt het zadel wel in balans, en je hebt ruimte genoeg in het zadel.

Ik heb zelf een keer een zitles gehad op een equesimulator (of hoe je het ook maar schrijft) en hier heb ik zelf heel veel aan gehad! Je bent dan echt alleen maar met je zit en houding bezig, zonder dat je op een paard moet letten. Misschien is dit iets voor jou!

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:29

ik01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:21

probleeem benen :heb ik ook gehad !meer met je knieën knijpen

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:27

Goeie tips, kan ik ook wel wat mee,
Jammer dat die zitlessen in belgie zijn leek me goede manege/instructeurs! Maar in NL is dit vast ook???

Jammer dat je 4x moet zeggen dat je je beugels al langer hebt! Staat toch in het eerste bericht? Misschien handig als mensen dat ook even lezen ipv alleen foto kijken en kritiek geven.
Succes en ik hoop dat het longeren/rijden zonder beugels helpt!

Prulleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:46

@ Ambrasoft: ben benieuwd hoe je 'zitles' is geweest, ik vind dat je helemaal niet zo slecht zit maar heb je natuurlijk niet 'in beweging' gezien.