probleem met de tong....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppig

probleem met de tong....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 20:17

ja titel zegt het al, een probleem met de tong van mijn paard....
Ik heb hem nu ongeveer een half jaar en onze tweede wedstrjd had hij voor het eerst zijn tong over het bit (met stang en trens). Sinds die tijd probeert hij dat nog wel eens een keer. Nou ik netjes tong terug en dan deed hij hem er weer over. Deed ik het bit een gaatje hoger was het over....
Hij had in het begin ook nogal de neiging te veel in mijn handen te gaan hangen en nu hebben we daar aan gewerkt en is dat er gelukkig uit. Op trens loopt hij best fijn bovenin en doet hij zelden zijn tong er overheen. Maar met stang en trens.....

En nu weet ik dat mensen gaan zeggen, rij gewoon door op trens, en JA dat doe ik ook maar ik wil ook graag dat hij op stang en trens fijn kan lopen. Ik rij vaker met trens dan stang ent rens maar pas heb ik echt 3 weken alleen met trens gereden en toen ik de stang er weer bij deed, ja hoor kwam die tong weer. Telkens er overheen doen en alleen als ik het bit echt 2 gaten hoger deed bleef hij er onder maar zo wil ik het niet oplossen! Ook al geprobeert om de neusriem een gaatje lgaer te doen maar dat werkt ook niet.
Doordat hij dan telkens zit te rommelen met zijn tong en deze probeert op te trekken wordt hij er niet fijner van in de hand.

Mijn vraag aan jullie is:
wat hebben jullie als tips om dit te verbeteren?
- ander bit? zoja wat voor? Ik heb nu gewoon de meest normale stang en meest normale trens en gewoon roest vrij staal zegmaar.
- bit toch zo hoog houden dat hij het een tijdje niet meer doet, met risico dat mondhoeken kapot gaan..(lijkt mij een slecht idee)
- paard tong erover laten doen en net zolang wachten tot hij hem zelf terug doet en dan belonen. Maar ik kan je vertellen, de keren dat hij dat doet zijn minimaal....
- andere middelen....?

Opmerking als OP TRENS BLIJVEN RIJDEN heb ik nu niets aan. Ik rij momenteel ook gewoon op trens maar ik hoop dat ik hem op stang en trens ook gewoon weer fijn kan krijgen aangezien in de hogere klassen dit zelfs verplicht is en we ok vrij snel gaan in het Z2.

Ik ben benieuwd naar jullie tips! Ik hoop op goede iedeëen en misschien heeft iemand van jullie dit ook wel meegemaakt.

Even nog ter verduidelijking:
- hij doet het vooral in de galop
- meer contact met de mond of juist minder heb ik allemaal al geprobeert maar dat maakte geen verschil....

Alvast bedankt!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:24

Allereerst opzoek naar de oorzaak. Als je paard het niet doet met enkel een trens, dan zou ik zoveel mogelijk soorten stangen en trensen uitproberen. Is je trens ook van ander materiaal dan je S&T?

snoeppig

Re: probleem met de tong....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 20:29

nee zijn exact het zelfde materiaal.
Ik reed zelf met mijn andere paarden altijd met arguaan als materiaal maar de vorige eigenaresse zei dat hij op gewoon normaal roetsvrijstaal fijner liep dus dat heb ik toen maar aangeschaft.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:39

Lijkt me dat deze stang dan niet fijn zit. Paard geeft dat duidelijk aan.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 21:44

ja dat zou kunnen. Het is gewoon een gewone stang met normale dikte en tongvrijheid.
Zou hij dan juist een met meer of minder tongvrijheid moeten hebben? Ik denk meer, maar ik weet niet of dat juist is.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:00

Het is hetzelfde als met alle andere bitten. Zoveel paardenmonden, zoveel bitten. Het ene paard wil veel tongvrijheid, het andere paard vind het prettig om druk te voelen. Als je paard op trens niet protesteerd moet je op zoek gaan naar de juiste stang en trens combinatie. Probeer zoveel mogelijk uit. Je hebt vast genoeg mensen in je omgeving waar je wat van kan lenen.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:05

En er zijn nu eenmaal paarden die gewoon niet fijn lopen op stang en trens. En je mag in ZZ-licht en ZZ-zwaar nog altijd op trens rijden hoor. dus heel flauw, maar ik zou toch zeggen, gewoon op trens blijven rijden...............

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:06

en nog vraagje. is hij regelmatig naar de tandarts geweest?

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 22:13

ja hij is pas nog geweest! Niets bijzonders in de mond.
Het zal denk ik gewoon aan het bit liggen en niet aan het feit dat er een stang bijhang want de vorige eigenaresse reed bijna ALTIJD met stang en trens en had daar geen problemen mee. Ik vond dat niet echt nodig en rij daarom ook regelmatig met trens.

Ik zal toch eens wat verschillende stangen gaan proberen..

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:15

ik zou misschien toch weer argentaan gaan proberen. Volgens mij is de bedoeling dat ze daar wat meer op knabbelen dan op roest vrij staal. Al is dat natuurlijk met stang en trens niet de bedoeling dat ze daar juist op gaan knabbelen, maar misschien is die dan drukker met de bitten dan met zn tong. Nadeel is alleen dat het behoorlijk kostbaar is, om zomaar even te proberen. MIsschien kan je ze een keer van iemand lenen?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:16

Heb je nog contact met de vorige eigenaresse? Misschien eens langsgaan en jouw S&T nauwkeurig vergelijken met die van haar?

Een kritische/vervelende vraag: kan het aan jouw handinwerking liggen?

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 22:55

@flower1983: ja dat is idd vrij duur maar ik heb zelf van mijn vorige paard daar nog een stang en odnerlegtrens van maar die zijn 1 cm te groot... dat is wel jammer anders kon ik die proberen. Ik zal eens rondvragen of ik eht niet van iemand kan lenen.
@Rhodos: ja dat zou idd kunnen.
Ja aan mijn handinwerking, moeilijke vraag... ik weet natuurlijk ook niet hoe zijn vorige eigenaresse daarmee was maar ik vind niet dat ik zeer strak of juist hard met mijn handen ben. Ik denk wel dat als het echt door mijn handinwerking kwam dat hij ook met trens niet fijn in de aanleuning zal zijn maar daar heb ik juist geen problemen mee (kan dat ook komen doordat je daarbij een sperriem hebt die de mond iets dichthoudt..?)
Verschil in inwerking en het effect op de tong heb ik al wat uitgeprobeert: veel contact, of juist minder, zeer stille handen of meer meebewegen etc maar dat maakte eigenlijk niet uit. Wel doet hij in de galop veel sneller zijn tong er overheen dan in de draf.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:31

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 14:43

super bedankt voor de tip Leonie! Dat ga ik zeker eens proberen, is handiger dan her en der verschillende bitten vandaan halen!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:46

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 14:53

ja daar heb ik ook wel eens van gehoord maar dit zou alleen werken denk ik als het niet aan het bit ligt. Ik zal eerst uitproberen of een ander bit helpt want anders denk ik dat hij het als ik die tonglepel weer weg haal weer gaat doen als het bit niet fijn zit...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:47

Groot gelijk! :j

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 18:07

waarschijnlijk komt er een deze dag idd iemand die gaat kijken hoe deze bitten passen en wat we eventueel kunnen veranderen/wat het probleem kan zijn. Ik ben benieuwd..

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:10

snoeppig schreef:
@flower1983: ja dat is idd vrij duur maar ik heb zelf van mijn vorige paard daar nog een stang en odnerlegtrens van maar die zijn 1 cm te groot... dat is wel jammer anders kon ik die proberen. Ik zal eens rondvragen of ik eht niet van iemand kan lenen.
@Rhodos: ja dat zou idd kunnen.
Ja aan mijn handinwerking, moeilijke vraag... ik weet natuurlijk ook niet hoe zijn vorige eigenaresse daarmee was maar ik vind niet dat ik zeer strak of juist hard met mijn handen ben. Ik denk wel dat als het echt door mijn handinwerking kwam dat hij ook met trens niet fijn in de aanleuning zal zijn maar daar heb ik juist geen problemen mee (kan dat ook komen doordat je daarbij een sperriem hebt die de mond iets dichthoudt..?)
Verschil in inwerking en het effect op de tong heb ik al wat uitgeprobeert: veel contact, of juist minder, zeer stille handen of meer meebewegen etc maar dat maakte eigenlijk niet uit. Wel doet hij in de galop veel sneller zijn tong er overheen dan in de draf.

je kan eventueel ook eens proberen om met de trens zonder sperriem te rijden. Kijken of hij het dan ook doet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:15

mijn paard is ook heel gevoelig in de mond en ik heb een anatomisch gevormde stang en dubbelgebroken onderlegtrens van argentan miss iets om eens te proberen?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:16

Die van mij rommelt ook vaak met de tong.Gooit hem er gelukkig niet overheen maar vooral met halthouden trekt hij hem hoog op.Met trens doet hij dit niet.Ik negeer het en heb inderdaad de trens wat hoger gehangen.Ik zou kijken of dat je het door gewoon door te trainen met een iets hogere trens het er uit kan rijden.Als het hem nix oplevert houd hij er misschien wel mee op.Ik heb ook een stang zonder tongboog waar een paard echt veel fijner mee loopt dus wat uit proberen is zeker een goed plan.Misschien heb je te dikke bitten en heeft hij te weinig ruimte in de mond?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:42

Hoe is het nu? Heb je een oplossing kunnen vinden?

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 01:24

Heb je inmiddels al eens gereden op je trens zonder sperriem, om te kijken of je paard het dan ook doet. Kan het zijn dat je met stang en trens op meer druk rijdt, omdat je bijvoorbeeld meer verzameling vraagt. Of dat je bijvoorbeeld meer inbuiging vraagt in de stelling.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 13:18

Gisteren heb ik een foto gemaakt van mijn bitten en opgestuurd naar Paul Verlsuis (die tip die Leonie mij gaf). Hij komt iig 26 november bij ons op stal maar vroeg of ik een foto van mijn bitten willen mailen zodat hij kon kijken of hij me al wat advies kan geven.

Rijden met stang en trens of alleen trens maakt met buigen etc niet uit. Bij alleen de trens gaat (gelukkig) het buigen net zo goed en een enkele keer zelfs beter als hij stug wordt bij de stang en trens. Zonder sperriem had ik nog niet geprobeert... maar ik kan wel merken dat hij met trens ook wat aan het rommelen is met zijn tong (hij is helaas ook erg behendig met zijn tong...)
Momenteel krijgt hij ook een ik geloof ontgiftingskuur van Jonas.... weet even zijn achternaam niet. Die kwam lang om mijn paarden na te kijken en zei dat hij rechts achter ook iets last van zijn spieren had. Geen blessure maar ja hoe zeg je dat, soort "verzuring" niet door lange lopen maar misschien wel doordat hij een half jaar geleden al ZZlicht reed dus al met pirouttes bezig was (wat ik zeker nog niet doe, vind ik hem te jong voor) dat zat hem ook wat in de weg bij het normale verzamelen en die tong kon ook een reactie op die frustratie zijn en ik denk ook wel in combinatie met niet helemaal de juiste bitten. De kuur begint al te werken merk ik en over 2 weken moet er echt al verschil in zitten.

Vorig weekend op wedstrijd geen problemen gehad trouwens in de proef met zijgangen etc.

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:29

sorry hoor maar waarom zo ingewikkeld doen .sommige paarden vinden het gewoon niet fijn,klaar.Ik weet dat je hier niet op zit te wachten maar blijf toch lekker op trens rijden en de weg naar de psg is heeeeel lang dus ik zou me er niet zo druk om maken .