Paard is heel sloom ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JACKY_LOVER

Paard is heel sloom ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 09:39

Hallo ,

Ik heb een jonge ruin , Toen ik hem kocht wa hij heel erg vlot , te vlot zelfs .
Nu staat hij op de manege omdat het winter wordt en omdat ik hem dan daar kan rijden in de bak .
sinds hij daar staat is hij heel erg sloom en moet ik hem met sporen ( welliswaar kleine sporen ) en zweepje rijden .
Maar er zit totaal geen energie in , behalve op weg terug naar de stal .
maar in de piste wordt het dan erg vervelend want dan is het net een manegepaard dat heel veel uren per dag moet lopen .
Maar dat is helemaal niet zo , want hij moet 15 minutjes 2 a 3 x per week lopen , meer gaat niet want hij heeft geen energie ..
Wij dachten aan bloed trekken ,maar in omgang is er totaal niets aan de hand .

Wie geeft raad ?

Sim

Re: Paard is heel sloom ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:42

Toch een bloedje laten trekken. Dan ben je er snel bij mocht er toch iets medisch aan de hand zijn. Is er niets aan de hand dan heb je da iig uitgesloten en kun je kijken waardoor het wel komt. Misschien heeft hij "gewoon" een winterdipje.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:50

Weet je zeker dat het niet aan je rijstijl ligt?

Wanneer je te veel aan drijft - reageerd het paard niet meer.
1 van de meest gemaakte foutjes ;)
Mensen gaan dan vaak over naar spoortjes die steeds groter/scherper worden tot ze er achter komen dat hun been niet stil genoeg ligt.

Daarbij is de (slechte) reactie op de piste ook een aanwijzing.
Misschien ben je dressuurmatig bezig en werk je hem erg tegen , waardoor hij het niet leuk vind? of vind hij het juist saai ?Kan ook zijn dat hij de piste op zich niet leuk vind, maar daar moet je wel goed over na denken.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:18

Ik zou ook een bloed testje doen.. En kan het ook zijn dat het nu misschien aan zijn voer ligt?!? Krijgt hij nu hij op de manege staat misschien minder brok?

kleurenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:13

wat voor'n voer geef je? ik zou inderdaad een bloed testje doen..

nomercy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:19

Bloed laten nakijken en misschien wat meer brok voeren.
En eventueel wat meer afwisselen met een buitenritje, of een sprongetje maken.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:25

Veel overgangen kan een paard ook wel redelijk actief maken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:33

wat is er allemaal veranderd (stal/weidegang/krachtvoer/ruwvoer/stalgenoten) met de verhuis naar de manege?
Ik ken een paard dat staldeprresief is, van zodra ze meer dan een nacht op stal staat, wordt ze heel futloos en introvert, reageert trager, weinig of soms zelfs niet.
Anders toch DA erbij

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:35

In elk geval je sporen en zweep even thuis laten .
Als hij voldoende energie had toen jij hem kocht zou ik toch eens gaan zoeken waarom hij nu ineens sloom is,
Staat hij te veel op stal?
Hoe word hij gereden?
Rij je alleen in de binnenbak?
Ga dan eens in de buiten bak rijden, hou het plezierig voor het paard zodat hij het werken leuk blijft vinden een jong dier heeft uitdaging nodig en zou zeker niet op stal mogen staan in een manege waar vaak een negatieve sfeer hangt.
Hoe past het zadel?
Is hij wel gelukkig op het plekje waar hij staat?
Hoe oud is hij?
En wat verwacht je van een jonge ruin die het allemaal nog niet snapt?
Ga veel afwisselen en ga ook eens lekker buiten aan de hand wandelen, hou het een hobby , dus hou het leuk voor beide,

skawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:42

ik zou zeker eerst bloed laten testen voordat je begint met sporen! straks is dat beest hardstikke ziek! mijn jonge ruin was ook heel sloom afgelopen zomer. ook bloedtest uigebreid laten doen. kwam eigenlijk niets uit. hemoglobine was ietwat laag maar DA kon zich nie voorstellen dat hij daar wat kon voelen. Voor zekerheid schreef ze toch equi topfit multi vit met ijzer voor en na drie weken dat voeren was hij fitter dan ooit tervoren. ik heb hem op rust gezet in de wei tot de uitslagen kwamen in overleg met instructrice wilde we eerst lichamelijke aandoeningen uitsluiten alvorens verder naar oorzaken zoals verveling en uitdaging te gaan kijken...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:45

Bloedtest laten doen! Zeker niet meer brok gaan voeren, dat zou nou juist wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Veel brok en muesli ( en ook kuilgras) bevatten bepaalde balast stoffen die de lever en nieren kunnen overbelasten waardoor paarden futloos of juist erg prikkelbaar worden, niet goed in hun vel zitten, mager worden, etc.

Maar het kan ook te maken hebben met het feit dat hij nu veel op stal staat ( Komt hij nog wel in de wei/ paddock?) , er "niets" aan vind in de bak ( is er genoeg afwisseling, rijdt je hem ook nog buiten?), je rijstijl hem afgestompt heeft ( sporen zijn niet om een paard sneller te laten lopen!), zijn leeftijd een rol speelt; je ziet wel dat jonge paarden na een periode teveel energie opeens "sloom" worden omdat ze het "nu wel weten" en geen zin meer hebben, maar het kan ook zijn dat hij teveel heeft moeten doen en nu de batterijen op zijn. De weersverandering, verandering van omgeving ( wei naar stal?) kunnen er allemaal mee te maken hebben. Ook een vitamine tekort kan de oorzaak zijn.
Als het bloed goed is, dus ook geen tekorten, kan je misschien hem anders gaan rijden, meer naar buiten, ook los, etc.

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 21:40

Ja vandaag heb ik hem een half uurtje in de les gereden, hij was stikop en opeens mankte hij op zijn linkervoor en achter 1 been .
Meteen naar de dierenarts gebeld , en die komt morgenmiddag volledige controle doen ! dit is totaal mijn paard niet meer ..
Ik denk zelf aan bloedwormen , hij eet wel héél goed en heeft precies altijd honger & hij plast ongeloofelijk veel .

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:45

Hoi hoi, goed van je dat je de dierenarts laat komen hoor, het klinkt alsof er toch iets mis is...fijn dat je eerst hieraan denkt en niet denkt dat je paard "stom doet" . Overigens kan het ook nog zijn dat je paard het warm heeft. Sommige paarden kunnen hun warmte niet kwijt in de winter met al dat haar en daar worden paarden heel sloom van. Misschien is het een optie om een baantje langs de hals aan de voorkant te scheren...ik ken best wel wat paarden die hier last van hebben

Voordat je allerlei dure tests gaat laten uitvoeren en het iets heel simpels blijkt te zijn ;)

Hoe dan ook, succes morgen!

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 21:46

Elpharo schreef:
Hoi hoi, goed van je dat je de dierenarts laat komen hoor, het klinkt alsof er toch iets mis is...fijn dat je eerst hieraan denkt en niet denkt dat je paard "stom doet" . Overigens kan het ook nog zijn dat je paard het warm heeft. Sommige paarden kunnen hun warmte niet kwijt in de winter met al dat haar en daar worden paarden heel sloom van. Misschien is het een optie om een baantje langs de hals aan de voorkant te scheren...ik ken best wel wat paarden die hier last van hebben

Voordat je allerlei dure tests gaat laten uitvoeren en het iets heel simpels blijkt te zijn ;)

Hoe dan ook, succes morgen!

Het is een paard die iedereen wel op stal wil hebben staan in omgang , dat ie stom is zal ik nooit denken , wat het is een heel aangenaam dier !
Mijn paardje is geschoren ..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:51

He jacky_lover. Dit lijkt precies op mijn ruin een paar jaartjes terug.
Je paard heeft in korte tijd heel wat moeten verhapstuken. Ingereden worden, verhuizen, misschien ook wel een andere eigenaar en hij is nog erg jong. Hoewel het er niet op lijkt dat je te veel van hem vraagt zou dat toch wel eens het geval kunnen zijn. En dan bedoel ik niet fysiek, maar mentaal.
Bij de mijne heeft het echt een poos geduurd voor hij weer de oude was.
Hij verbruikte heel veel energie aan groeien en achteraf gezien had ik daar meer rekening mee moeten houden. Ik neem aan dat je niet in de mogelijkheid bent hem lekker met zijn maten in de wei te laten spelen, anders zou dat een oplossing zijn.
Mijn advies, heel rustig aan doen, heb begrip voor zijn levensfase. Goed ontwormen en de checkup van je DA plaats laten vinden.

Omdat Ocho bijna 80 liter per dag dronk heb ik hem ook binenstebuiten laten keren, maar we hebben niets gevonden. Mijn veearts heeft er zelf ook zo een die zich het schompes zuipt zonder dat ze iets kan vinden. Lastig want wat er in gaat moet er ook weer uit. Nu krijgt hij voortaan water met de emmer zodat we kunnen controleren hoeveel hij drinkt. (als hij buiten is kan hij onbeperkt drinken) Hij bleek al dat water echt niet nodig te hebben. Het was meer een rare tik van hem.
Het gaat nu prima maar ik heb wel echt een jaar geduld met hem moeten houden.
Succes en rustig aan.

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:01

mrie schreef:
He jacky_lover. Dit lijkt precies op mijn ruin een paar jaartjes terug.
Je paard heeft in korte tijd heel wat moeten verhapstuken. Ingereden worden, verhuizen, misschien ook wel een andere eigenaar en hij is nog erg jong. Hoewel het er niet op lijkt dat je te veel van hem vraagt zou dat toch wel eens het geval kunnen zijn. En dan bedoel ik niet fysiek, maar mentaal.
Bij de mijne heeft het echt een poos geduurd voor hij weer de oude was.
Hij verbruikte heel veel energie aan groeien en achteraf gezien had ik daar meer rekening mee moeten houden. Ik neem aan dat je niet in de mogelijkheid bent hem lekker met zijn maten in de wei te laten spelen, anders zou dat een oplossing zijn.
Mijn advies, heel rustig aan doen, heb begrip voor zijn levensfase. Goed ontwormen en de checkup van je DA plaats laten vinden.

Omdat Ocho bijna 80 liter per dag dronk heb ik hem ook binenstebuiten laten keren, maar we hebben niets gevonden. Mijn veearts heeft er zelf ook zo een die zich het schompes zuipt zonder dat ze iets kan vinden. Lastig want wat er in gaat moet er ook weer uit. Nu krijgt hij voortaan water met de emmer zodat we kunnen controleren hoeveel hij drinkt. (als hij buiten is kan hij onbeperkt drinken) Hij bleek al dat water echt niet nodig te hebben. Het was meer een rare tik van hem.
Het gaat nu prima maar ik heb wel echt een jaar geduld met hem moeten houden.
Succes en rustig aan.

Jou verhaal klopt helemaal met het mijne , ik heb hem nog niet heel lang , ongeveer 3 maanden ..
Hij is mishandeld geweest zoals ik heb gehoord , maar dat kan ik niet bevestigen , want ik was daar niet bij .
Met de emmer water geven , hmm .. hij heeft daar een automatische drinkbak .

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:13

Ja, zo'n ding kun je natuurlijk tijdelijk saboteren, maar ik denk niet dat je stalbaas daar blij mee is. Want dan moet hij natuurlijk ook water gaan geven. ongeveer 40 liter per dag is meer dan voldoende.
Laatst bijgewerkt door mrie op 03-11-09 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:15

Kan iemand mij de syptomen van Bloedwormen opsommen?
Ben nl. heel ongerust .
Dan kan ik vergelijken

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:18

kweet niet, kijk eens in de wiki

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:19

Heb net gekeken, kan het niet vinden

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:35

Gevonden op deze site: http://www.rsjv.nl/index.php?option=con ... &Itemid=41

Rode bloedworm:

Larven blijven in de darmwand achter en gaan irriteren. Zij kapselen zich in, waardoor een wormenkuur niet helpt. In de periode december tot en met maart worden de larven wakker en komen door het kapsel heen. Hierdoor kan de darmwand beschadigd raken. In het uiterste geval kan dit leiden tot de dood van het paard.

Symptomen Rode bloedworm:

- gewichtsverlies

- vertragende groei

- ruw haarkleed

- ernstige diaree

- koliek

- apathie / lusteloos

- bloedarmoede

-eitwitverlies (hypoproteinemie)

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 22:26

ze hebben bloed getrokken , binnen 3 dagen heb ik de uitslag :)

Mystique92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:45

Wanneer je er zeker van bent dat het niet aan jou rijkunsten ligt zal ik toch eventjes een bloedje trekken, want dit is niet echt heel logisch. mijn pony is namelijk ook erg energiek en is 18 jaar en heeft nooit op een manege gestaan tot 2 jaar geleden. En aan haar energie heb ik nooit niks gemerkt.

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 21:10

er hebben nog andere mensen opgezeten , en het blijft hetzelfde dus bloed trekken .

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:30

Ik wil wel graag de uitslag weten hoor....