Paard draaft door buiten..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Paard draaft door buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 18:18

Probleem, nou ja, een probleem is het niet. Eerder een onhandigheidje.

Het gaat om het volgende. Sinds kort staat mijn bijrijdpaard Herman in Rekem. Herman is een kwpn-er van 1.70, een merrie van 8 jaar oud. Ze heeft haar hele leven voor de koets gelopen, en sinds een paar maanden is ze dan onder het zadel.

Nu ze in Rekem staat, hebben we een prachtig bos ter beschikking. Mooie bergen om op te klimmen, steile hellingkjes om af te gaan, noem het maar op! Logischerwijs gaan wij dan dus ook één keer in de week buitenrijden. In het weekend gaat Herman altijd mee mennen, dan zijn we dik 2 uur weg, het buitenrijden varieert van 1 tot 3 uur.

Maar nu zit ik met het volgende. Als ik met Herman buiten ga draven, blíjft ze draven. Als ze gallopeerd kan ik haar zo terug nemen in draf, en alle gangen opwaarts, dus van stap naar gallop zitten er prima op. Alleen het draven. Ik vermoed dat Herman gewoon ontzettend geniet van het draven, en dan niet meer terug wilt naar stappen.
Prima dacht ik, dan maar in de bak de overgangen oefenen tot het knopje er weer lekker op zit. Ik de bak in gegaan, en terug gaan naar stap gaf geen enkel probleem. Maar dan ook echt helemaal niet. Naar buiten gegaan, en het probleem leek opgelost. Voor eventjes dan. Daarna begon het weer.
Voor de koets reageert Herman piekfijn op stemcommando's, maar buiten slaat ze die volledig in de wind. Ik heb geprobeert haar tegen de struikjes te parkeren als ze weer eens niets stopte, maar daar stampt ze nu ook fleurig doorheen, en als we dan weer het pad op gaan, begint ze gewoon weer te draven. Ik heb geen zin om iedere keer in haar mond te gaan hangen, vooral omdat ik bijna zeker weet dat er een andere oplossing moet zijn, alleen kan ik hem zo gauw niet bedenken.

Wie heeft er de gouden tip voor mij? Aan de longe en voor de koets reageert ze prima, alleen buiten onder het zadel, en dan vooral het vanuit de draf naar de stap komen is een probleem. De rest absoluut niet.

Ik zie uit naar jullie reacties, vragen mogen natuurlijk altijd gesteld worden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paard draaft door buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:22

Toch gewoon streng zijn, dan maar even gemeen zijn in die mond. Anders ga je binnekort verkeers ongelukken veroorzaken.
Met michiel rijd ik ook wel eens buiten, en oké hij staat niet meteen stil, en hij draaf ook aardig door, maar ho is gewoon ho.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 18:24

Ik ben nu meerdere keren echt wel streng geweest, gewoon mijn zin doorgezet. Maar het blíjft bezig. En ik vermoed dat er misschien andere tips zijn?
Verkeersongelukken zal niet zo snel voorkomen, ik rijd altijd in het bos, in geen mijlen of wegen wegen te bekennen, en voetgangers zie je ook maar sporadisch. Dus daar maak ik me niet zoveel zorgen om :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:25

Maar komt hij echt niet terug? Of gaat hij stappen en draaft hij vervolgens weer aan?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 18:27

Nee, ze komt echt niet terug, ze blijft gewoon doordraven. Zodra ik haar dan in stap heb is het prima, en ik ben nu ook zover dat ik dus gewoon voor eerst even niet meer draaf tot ik een oplossing gevonden heb. Probleem is alleen, als ik bergaf ga in stap, pakt ze vaak halverwege de berg een drafje, en dan krijg ik haar dus niet meer terug gepakt. Dan gaat ze vervolgens op het rechte stuk ook gewoon in draf verder. Pas als ik haar daadwerkelijk lijfelijk tegen een boom aan plak, of dus zoals hierboven gezegd 'in haar mond trek' gaat ze over in stap.

Het ene moment op het rechte stuk doet ze niets, het volgende moment dramt ze weer door.

Toetsenbord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:28

Is het volop draven of is het dribbelen wat ze doet?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:31

Mijn vorige paard deed dit ook wel eens. Als het maar even mogelijk was zette ik hem op een volte die ik dan steeds kleiner maakte tot meneer bereid was weer normaal met me te communiceren. Ik heb wat rondjes afgedraaid, maar uiteindelijk had hij het door. Wat ook hielp was het touwhalster. Soms bleek minder meer op het halster reageerde hij wel onmiddelijk en op het bit niet. Ach elk paard zijn truukje...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 18:31

Nee het is echt volop draven. En hard ook, mijn haren wapperen in de wind! Het tempo kan ik nog redelijk bepalen overigens, daar niet van.. Maar zacht draven zit er niet in, en stappen helemaal niet op zo'n moment :D

@ mrie: dus jij had een touwhalster ónder het hoofdstel? Of hoe moet ik me dat voorstellen? Is natuurlijk altijd nog wel iets om eens over na te denken..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:36

nee, ik nam hem dan gewoon op het halster mee. Maar ik wist dat hij dat kon. Misschien is het wel een optie om het halster over het hoofdstel te gebruiken, je neemt dan niet de teugels van het bit op maar die van het halster. Als je nog nooit op het halster gereden hebt kun je dit natuurlijk eerste eens in de bak proberen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 18:38

Dus je reed buiten zonder hoofdstel? Eigenlijk heb je dan dus 2 paar teugels, of niet?
Ik heb met Herman ook in de binnenbak gereden op het halster, dat ging heel erg goed eigenlijk. Met kerst hoop ik dat er een bitloos hoofdstel komt, en volgend jaar wil ik dan verder gaan met het bitloos rijden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:56

Dan zou ik toch iedere keer gewoon streng zijn en doorpakken. Ze wil kennelijk graag draven, en niet naar jou luisteren. Dat hoef je toch niet te pikken? Ze is toch niet gek?
Als je haar consuquent terugneemt op je bit, of touwhalster of whatever, al trek je aan zijn oren, als je het maar volhoud. Dan is de lol er meestal snel vanaf.

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:00

Of juist hem dan maar zijn zin geven en door laten draven, als die dat per se wilt.. maar dan ook goed tempo erop, en niet terug laten komen. en zodra die moe begint te worden, door laten gaan... ik weet overigens niet of dit de oplossing is, maar heb er wel eens van gehoord.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:02

TessxSchatje schreef:
Of juist hem dan maar zijn zin geven en door laten draven, als die dat per se wilt.. maar dan ook goed tempo erop, en niet terug laten komen. en zodra die moe begint te worden, door laten gaan... ik weet overigens niet of dit de oplossing is, maar heb er wel eens van gehoord.

Dat kan inderdaad ook goed werken, het spelletje meespelen. Als je het maar consuquent doet. Maarja dat is met alles bij paarden en dieren. :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 19:03

@ Miss_Malfoy: Moet ik dan serieus iedere week 2 uur lang iedere keer in haar mond gaan trekken? Ze flikt dit geintje nu al 2 weken lang, en ik zie er echt geen heil in om in haar mond te gaan hangen. Heeft ze dan straks geen vreselijk stugge mond?
Ik snap dat ze naar mij moet luisteren, dat zeker, maar ik heb dit topic geopend om mogelijkerwijs ándere oplossingen te bedenken..

@ Tess: Is op zich ook nog wel een idee, maar ik vrees dat ik haar dan alleen in het gelijk stel, Herman is een paard met een mega conditie, en houd dit dus fleurig lang vol :')

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:07

Nee, als het paard eenmaal door heeft dat nee ook echt nee is geeft ze het wel op. Is gewoon opvoeden.
Heb het idee dat je al te moeilijk denkt, maar ho is gewoon ho zoals ik net al zei. Hoe je het doet maakt niet uit. Je kunt ook zo'n touwhalster gebruiken, als jij je daar fijner bij voelt. Als je er over nadenkt is het toch ook wel gek? Omdat je paard niet wil stappen ga je maar draven. Wie is er dan de baas, op dat moment?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:12

Aangalopperen en dan terug nemen? Een stuk zoeken waar je ruimte genoeg hebt om voltetjes te draaien?

Het aandraven van een helling af is lastig, maar probeer dat in elk geval te voorkomen - door desnoods hier en daar halt te houden. Heel goed blijven zitten en goed contact houden helpt vaak. Wees het in elk geval voor. Als Herman in draf is gegaan op eigen initiatief is het nog veel lastiger om de overgang terug aan te geven.

Verder zou ik zeker niet de draf overslaan, ik zou alleen een situatie zoeken waarin het waarschijnlijk is dat jij het initiatief houdt. Misschien dat het bijvoorbeeld helpt om een paar overgangen de heuvel op te maken, of ergens een stuk mul zand te zoeken. Maar niet draven op de plekken waar hij dat wil! En, hoe vervelend het ook is - als je vraagt, toch doorzetten. Je kunt er best voor kiezen om het in een boel situaties niet te vragen, maar elke keer dat je vraagt om terug naar stap te gaan, moet je dat doorzetten.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 19:36

Ik snap dat ik moet doorzetten hoor, en dat gebeurt ook. Ze heeft het tot nu toe nog nooit gewonnen. Maar het zijn zeker tips die ik woensdag mee ga nemen.

@ Miss_Malfoy: Ik denk zeker niet te moeilijk, en ik denk dat jij het probleem niet helemaal begrijpt. Zoals je schrijft: als je paard niet wil stappen ga je maar draven.. Zo is het niet. Als we stappen en ze gaat draven neem ik haar terug in stap. Alleen kost het me veel moeite, en duurt het lang voordat ze terug is in de stap. Dát is mijn probleem. Dat ik haar heel moeilijk terug krijg.
Gek vind ik het niet, eerder vervelend, en ik wil het oplossen. Maar daar is dit topic ook voor!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:39

Ik snap het, maar dat had ik dus eerst ook. Terwijl hij bij andere prima weet hoe het werkt hoor. Toen wat strenger op gaan treden en nu gaat het prima. Kan hem al veel makkelijker terugnemen.

Maar hoe lang speelt dit probleem dan al?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 19:41

Sinds een week of 2. Maar ik wil er vroeg bij zijn. En ik wilde gewoon kijken of er nog andere opties waren dan het in de mond trekken :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:42

Oké, ik snap het. Tja wat je ook doet maakt mischien niet zo gek veel uit, als je maar volhoud.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 19:43

Dat snap ik, en dat doe ik ook, maar nogmaals, ik vroeg me dus af of er nog andere opties waren dan in de mond te hangen ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:45

Oké :)

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:55

Zoals hier eerder al is genoemd zou ik in zo'n geval inderdaad nog even een tandje bij zetten... hij/zij wilt draven?; draven dan maar en niet te langzaam ook!... op hoog tempo houdt ze dat toch niet eindeloos vol? :Y)
Mocht het paard echt zo'n goede conditie hebben.. misschien voor je weggaat nog even energie kwijt laten raken in de bak ( los) of aan de longeerlijn lekker laten lopen? :o Misschien issie buiten dan wat rustiger? En als je der wel goed terug krijgt belonen en niet veel later weer aandraven, misschien ziet ie dan in dat als ze luisterd ( terug gaat stappen) ze vanzelf daarna ook nog even een stukje weer mag draven...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:08

Oh ja, wat ook werkt is echt de aandacht vasthouden door voortdurend te blijven rijden. Ikzelf vind dat niet ideaal... mijn manier van buitenrit is 1 hand aan de (losse) teugel, en dat ik heel af en toe aan het paard vertel wat ik wil en dat ik verder lekker van de beweging en de omgeving kan genieten... maar bij sommige paarden werkt dat niet. Die gingen dan hun eigen feestje bouwen en niet altijd op de manier die ik fijn vond. :) (Dat kan op veel manieren, van stilstaan en grazen tot bokkend over het fietspad... maar geen van alle vond ik ze erg geslaagd :D )

Door ze echt te blijven rijden (contact houden, tempowisselingen blijven rijden, regelmatig het seintje geven 'ik heb je nog steeds in de gaten') kun je veel dingen voorkomen. Zelf de overgangen rijden en ook echt correct (dus been, zit en hand), bepalen welk spoor je paard loopt (dus heel bewust op of juist naast het pad, en niet waar het paard vindt dat het het makkelijkst loopt) etc.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 20:08

Herman gaat altijd voordat ze naar buiten gaat aan de longe, omdat ze veel op stal staat, en dan haar energie even kwijt kan, dus dat zit wel goed.
Herman kan rustig een kwartier lang met 17 km per uur aan een stuk door draven. Uiteindelijk wordt ze wel moe ja, het duurt alleen even :)
Maar het is zeker iets wat ik ga proberen ;)