De heenweg van een buitenrit niet willen lopen :S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

De heenweg van een buitenrit niet willen lopen :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 21:01

Ik heb een vraag:
Mijn paard steigerd altijd de heenweg als ik een buitenrit maak.
Bijv. ik rij naar mijn opa&oma, dan wil hij de heenweg niet lopen, hij begint dan te steigeren en zo staat hij weer met zijn hoofd richting huis.
Enzo gaat dat dus een tijdje door, dus het duurt echt heel erg lang voordat ik daar ben, en verder heb ik geen plezier in het buitenrijden.
Dan zet ik hem altijd daar een paar uur in de wei, en dan rij ik weer terug naar huis, dan is er niks aan de hand!
Hij loopt superbraaf naar huis, en dan word het buitenrijden ook nog een beetje leuk. :)
Maarja de heenweg wil hij dus niet lopen, dus het is een soort verlatingsangst ofzo(ik weet niet of dit bestaat??)
Hebben meer bokkers hier ervaring mee?
Dus dat hij de heenweg niet wil lopen? Terwijl hij de terugweg super loopt?

bfsunshine

Re: De heenweg van een buitenrit niet willen lopen :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:03

hahahha heel herkenbaar, mijne doet het ook, maar je moet vooral doorzettingsvermogen hebben, jij bent de baas! naar voren is ook naar voren, en ho is ook echt ho. Vooral veel korte stukjes oefenen. Doet hij het goed mag hij terug, is hij vervelend rijdt je door.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 21:06

@Roxie, kleine stukjes gaan heel goed, maar als hij eenmaal weet dat hij door moet lopen op een lang stuk dan heeft hij ineens geen zin meer, zit hij eenmaal in de galop dan is er ook niks aan de hand. Maar vooral op het begin dan begin ik met stappen en dan steigerd en draait zich snel om, en als ik doorpak dan komt hij steigerend om de weg terecht, meestal komt er dan geen auto aan, maar soms wel, dus dat is ook niet echt een optie.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:09

dit kun je beter oefenen op een weg zonder auto's. en met iemand anders naar buiten?

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 21:11

Bij ons zijn allemaal wegen met auto`s, je moet eerst dus een stuk lopen voordat je in het bos komt.

Als ik met de pony van de buren mee ga, dan is er niks aan de hand, die 2 zijn zo gehecht aan elkaar :)
Maar als ik met een onbekende pony mee ga, dan wil hij ook niet lopen :(

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:13

Overtuigend tikje met de zweep ?

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 21:14

@sabinee, nee dat helpt bij hem niet, hij komt dan alleen maar hoger, als ik hem dan bijv. echt een harde tik geef dan komt hij nog hoger, en aangezien er ook nog een sloot bij zit, ben ik bang dat we nog een x in de sloot komen te liggen :P
Of ik moet er misschien iemand op zetten die echt doorpakt, maarja dan moet ik maar wel hopen dat dat goed gaat

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:15

het is natuurlijk heel irritant dat je pony steigert. je moet met kleine stappen het proberen. anders vraag je eerst of iemand naast je wil lopen en hem meenenmen. en dan ga je steeds verder met steeds kleinere stukjes meelopen.het helpt ook als je een vriendje meeneemt.
bij mijn pony is het zo: mijn pony wel het terrein af maar op buitenrit gaat ze steeds zo genaamd over schrikken. heeft iemand hiet tips voor? het is best irri.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 21:16

@bente, als er iemand naast loopt dan is hij ook super braaf!
Maar hij moet het ook gewoon kunnen met mij alleen :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:18

Iemand achter je aan laten fietsen met een longeerzweep. Zodra je paard zich om wil draaien, laat je de ander een flinke zwiep met de zweep geven. Je kunt je helper dan iedere keer iets verder achter je laten fietsen. Hier zullen wel een aantal weken overheen gaan. Maar na een tijdje heb je geen hulp meer nodig en kan je het alleen af.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 21:20

@storm, dat hebben wij ook geprobeerd ja met een longeerzweep achter de fietst, dat is een goeie tip :)
Maar dan loopt hij ook gewoon door. Ik heb alleen nog niet geprobeerd als mijn vader steeds verder achter gaat fietsen met de zweep. Dat kan ik wel eens gaan proberen :)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:32

ik herken het maar weet ook niet echt een oplossing.
Bij ons hebben de paarden het ook als we van huis weg rijden. Eigenlijk hebben ze het allemaal wel min of meer. Maar eenmaal de bocht om gaat het meestal beter. Even doorzetten dan.
Dingen die helpen zijn inderdaad een ervaren paard mee nemen.
Met mijn eigen paardje wilde ik ook graag alleen weg kunnen gaan. Ik heb dit eerst vanaf de grond met hem geoefend. Heel veel wandelingetjes naast hem. Daarbij bleef hij ook soms staan en dan met druk op het touw en stemhulpen hem vooruit krijgen. Terugdraaien was geen optie, NOOIT.
Toen hij goed aan de stemhulp was en ook lol begont te krijgen in het buiten wandelen, ben ik zo met hem weg kunnen rijden. Dus misschien is het handig ook voor jou om wat grondwerk te doen. Dat hoeft niet perse op die drukke straat maar kan ook gewoon in de bak. Werken aan vertrouwen tussen jullie tweetjes ook.
Het is echt balen. Hoop dat het je lukt!

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 03:06

ik zou zeggen, neem je zweep voor een keer echtop in je hand en geef hem een harde klap, dan gaat ie er waarschijnlijk tegenin en dat vul je bij met je been. ookal doet hij een stapje vooruit zeg dan heel duidelijk dat ie braaf is steeds weer als ie voorwaards reageeet anders niet. dan gaat het de volgende keer al beter. heel duidelijk weten wat je wilt en niet twijflelen want dan lukt het juist niet! succes

Luanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:32

Ik heb het probleem ook met mijn pony.. Maar ze steigert gelukkig niet.

Met haar alleen kan ik gewoon niet buitenrijden :n. Ze vind dan alles eng. Ook dat ene grassprietje wat scheef staat.

Laatst is het me 1 keer gelukt met een hele grote strijd. Ik heb toen een klein stukje met dr buiten kunnen rijden. Wel stappend, want draven en galloperen wou ze niet :n. En toen ik omdraaide richting huis wou ze wel gewoon lopen.. Lekker draven en zelfs een heerlijk galopje *D.
Maar verder kunnen we niet met z'n 2en weg.
Samen met iemand anders is er niks aan de hand..

Het is lastig als je pony niet wilt lopen en ik heb dan ook geen idee wat je moet doen.
Als ik het probeer moet ik écht een strijd aan gaan ..

En als iemand gewoon naast je fietst, helpt dat niet?
Succes in ieder geval..

loveisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:38

ik heb het zelfde probleem ook, & e terug weg rennen

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:51

wat voor mij een uitdaging is, lekker in de bossen een buitenrit maken, maar voordat ik in het bos ben, heb ik al veel obstakels moeten overwinnen, eerst niet vooruit te branden, alsmaar naar huis willen en zich proberen om te draaien, als we uit het zicht van de boerderij zijn dan kom ik van die elektriteits huisjes tegen waar die niet langs wil, dan nog een kadaverton en dan nog een weg over met van die wildroosters erin, het liefst wil ze dan terug maar dat doe ik dus niet, ik blijf de baas.
Als ik dus al die dingen heb overwonnen en ik in het bos ben, gaat het lekker en begrijp ik niet waarom ze in het begin zo raar heeft gedaan want ik merk aan haar dat ze het rijden in het bos ook leuk vind en dan geen gekke dingen meer doet.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 11:41

@luanaa, met de fiets ernaast wil hij wel lopen, maar als je dan een heel stuk voor fietst dan weer niet.
Maar ik wil zo graag alleen op buitenrit, bij mijn vorige pony deed ik dat ook altijd, dat is gewoon zo gaaf. Maarja :(

Luanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:44

Ik heb hetzelfde probleem indd.. Behalve dat steigeren..

Ik wou ook dat ik alleen op buitenrit kon.. Maar hellaas
Verder weet ik niet wat je er aan kan doen.. Sorry

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:46

Haha heel herkenbaar. :+
Dan is het bij mijn pony's niet zo dat ze echt niet willen maar ik moet ze hard aanmoedigen om door te stappen, haha.
De terugweg ben ik altijd zo thuis al doe ik over de heen weg 2x zo lang.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:11

Dit is angst om het vertrouwde ( de kudde ) te verlaten. Hij doet het niet als je met een ander bekend paard gaat of als er iemand mee fietst. Met de zweep slaan helpt duidelijk niet en lijkt me ook maar gevaarlijk als hij gaat steigeren. Probeer er voor te zorgen dat het leuk wordt om met jou alleen naar buiten te gaan. Loop er desnoods het eerste stuk naast en geef hem af en toe iets lekkers. Als je er daarna opstijgt meteen in een lekker tempo draven en dit vaak herhalen, dus vaak naar buiten gaan en als het mogelijk is de route wat afwisselen. Ga vooral niet in gevecht met je paard het moet wel leuk en veilig blijven! Succes

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 15:52

@morelia, als ik er naast loopt, dan loopt hij de hele tijd braaf met mij mee.
Maar als ik er dan eenmaal op ga zitten en ik geef been dan steigerd hij gelijk en staat hij weer met zijn hoofd de andere kant op, dus aan draven kom ik nie toe :(

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:55

Storm76 schreef:
Iemand achter je aan laten fietsen met een longeerzweep. Zodra je paard zich om wil draaien, laat je de ander een flinke zwiep met de zweep geven. Je kunt je helper dan iedere keer iets verder achter je laten fietsen. Hier zullen wel een aantal weken overheen gaan. Maar na een tijdje heb je geen hulp meer nodig en kan je het alleen af.

Zie je dit al voor je dat iemand dit soort fratsen uithaalt met een hond? Je hond wil niet van huis aan de riem. Advies: laat er iemand achteraan lopen met een zweep. Elke elke als je hond zich om wil draaien, laat je de ander een flinke zwiep met de zweep geven.
:r

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:57

Jooliieen schreef:
@morelia, als ik er naast loopt, dan loopt hij de hele tijd braaf met mij mee.
Maar als ik er dan eenmaal op ga zitten en ik geef been dan steigerd hij gelijk en staat hij weer met zijn hoofd de andere kant op, dus aan draven kom ik nie toe :(

Dan begin je met 3 pasjes lopen, desnoods 1 pas! Maar beloon elke poging in de goede richting! Je zult al snel zien dat hij blij van huis gaat.
Door slaan/boos worden gaat je paard alleen maar nog meer denken dat buiten rijden niet leuk is en hij beter zo snel mogelijk weer naar huis kan gaan. Probeer het negatieve gedrag om te buigen. Je zult wel geduld moeten hebben (leert de ervaring..), maar het lukt je vast!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:03

Ik weet niet zo goed wat ze kunt doen ts, mijn pony heeft precies het zelfde.
Is jou pony ook nerveus als ie iets alleen moet doen op eigen terrein? Kan ie alleen op stal staan? Hinnikt ie als ie alleen in de bak is?
Dit doet mijn pony allemaal wel, ik weet dus dat ze iets van verlatings angst heeft. Het is al een stuk minder, maar het kan alleen maar minder worden door dat ze meer vertrouwen in je krijgt en rustiger wordt.
Ik ben zelf al 3 jaar met mijn pony bezig ze is nu al een stuk rustiger maar ik hoef er echt nog niet aan te denken met haar alleen buiten te gaan rijden. Weet ook niet of dit ooit gaat lukken.
Als enige advies kan ik je geven zorg dat je pony je nog meer gaat vertrouwen, en misschien moet je er wel mee leren leven dat je niet alleen met je pony naar buiten kan.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:13

e_horse schreef:
Storm76 schreef:

Zie je dit al voor je dat iemand dit soort fratsen uithaalt met een hond? Je hond wil niet van huis aan de riem. Advies: laat er iemand achteraan lopen met een zweep. Elke elke als je hond zich om wil draaien, laat je de ander een flinke zwiep met de zweep geven.
:r

Die kotssmiley had niet gehoeven en vind ik absoluut ongepast. Je had ook zonder die smiley uit kunnen leggen wat jouw standpunt is. Daarnaast is een hond absoluut niet te vergelijk met een hond dus ik weet ook niet hoe je aan deze wijsheid komt. Er zijn duizenden paarden die niet alleen naar buiten willen, en maar een zeer zeer klein aantal honden. Als honden niet naar buiten willen heeft dat vaak een andere oorzaak dan dat paarden niet naar buiten willen.

Mijn eerste paard deed hetzelfde, iederen keer als ik ging rijden, dan keerde hij dus om. Het was echt een heel slim paard die me steeds voor was omdat ik nog niet zo goed kon rijden, het was ook echt omdat hij geen zin had, met rijden was hij ook de eerste 20 minuten braaf en begon daarna te klooien. Mijn moeder is toen achter me aangereden met een zweep. Steeds als hij om wilde keren ging ze achter hem staan zwaaien met de zweep. Zwaaien was genoeg, een tik was niet eens nodig. Dit hebben we een paar weken volgehouden en steeds ging ze iets verder achter ons rijden. daarna was het over en heeft mijn paard het nooit meer gedaan. Ondertussen ging de dressuur ook steeds beter, dus het is ook belangrijk dat je hem in de bak goed aan het lopen hebt.