Paard wil niet in galop in de bak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenna_s

Paard wil niet in galop in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 13:07

Hallo. :D

Ik rij op een 3jarige merrie (fjord).
Alleen nu is het probleem dat, als we in de bak rijden, ze niet in galop wil. Ze gaat dan steeds harder draven.
Ze kán wel galloperen, maar dan alleen op grotere vlaktes (zoals het maisland).
Ik heb gehoord dat fjorden van zichzelf al niet graag galloperen, maar zeker op wedstrijden zou het wel handig zijn.
Heeft iemand enig idee hoe ik haar in galop krijg?

En dan nog iets;
Zodra ze alleen is, gaat ze lopen hinneken naar de andere paarden. Laatst heb ik een Bproefje met haar gereden (zonder galop dus), en toen kreeg ik van de jury het commentaar dat ze teveel reageerde op de andere paarden die ze hoorde buiten de bak.
Dat dat paard loopt te roepen, kan ik toch niks aan doen?

Persevero

Re: Paard wil niet in galop in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:17

ze is nog niet zo oud. misschien nmoet ze ook nog wat sterker worden.. gewoon blijven proberen. is niet zo erg als ze eerst heel hard draaft. als ze dan aangalloppeerd goed belonen. het komt dan vanzelf wel.
en wat die wedstrijd betreft, kun je idd niets aan doen. ze moet er wewoon aan wennen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:19

Ik rijd momenteel 2 4 jarigen waarvan 1 fjord, hij is nog niet zo lang onder het zadel en vind galopeeren in de bak ook nog heel moeilijk.
Ik rijd hem liever buiten, als hij daar de galophulpen snapt komt het in de bak vanzelf wel goed. Vaak hebben ze moeite met hun balans.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:22

fenna1995 schreef:
Hallo. :D

Ik heb gehoord dat fjorden van zichzelf al niet graag galloperen, maar zeker op wedstrijden zou het wel handig zijn.

LOL die les heeft mijn fjord dan zeker gemist ofzo :P

Als je fjord wel buiten galoppeerd leer haar daar dan de galopshulp aan. Dan kan je die naderhand gebruiken in de bak.
Weet niet of je datmisschien al geprobeerd hebt.

Valt ze buiten ook vanuit hele harde draf in galop? Probeer het steeds meer vanuit een rustigere draf.

Heb dit probleem zelf gleukkig nooit echt gehad met mn fjord.

Nu is de mijne nu dan 4,5 en ik heb vanaf bijna het begin allene maar buiten gereden.
Pas nu gaan we beetje in de bak beginnen.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 13:32

oké. thnx. :)

Ze kent de hulpen wel, en in het land wil ze ook wel rustig draven en dan aangalloperen. Zelfs als ik een klein stukje ter grootte van de bak afzet, wil ze wel galloperen.
Het is nog een jonge pony, maar ik wilde eigenlijk zo vroeg mogelijk (wel na 3 jaar natuurlijk) krijgen dat ze wou galloperen. Want haar moeder en haar 2 oudere (volle) broers willen ook niet galloperen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:54

Heb je geen les?

Denk dat het puur een balans probleem is, 3 jaar is erg jong om al op te zitten, laat staan galopperen onder het zadel.
Ga eerst eens aan de gang met het rechtrichten. hoe belangrijk is de galop voor jou als je paard er nog niet aan toe is, doe het rustig aan en neem een instructrice die jou kan vertellen waarom en waardoor hij het wel in het veld kan en niet in de bak.
Dus het probleem ligt eigenlijk bij jezelf, jij moet geduld leren hebben en pas een stap verder gaan als het paard daar lichamelijk , maar zeker ook geestelijk aan toe is.

daisylien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:42

Ze is trouwens 3,5.
Ik heb wel les,
maar ik denk dat het paard er inderdaad nog wel wat jong voor is.

KSAC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:58

Een fjord is een paard (A)

En ik denk inderdaad ook dat het komt door de balans, paarden vinden hun balans heeeeel moeilijk in galop, daarom gaan ze vaak zo hard. Misschien eerst de balans verbeteren en buiten blijven galopperen en gewoon wachten met in de bak galopperen.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:50

Ik heb ook een 3.5 jarige net onder het zadel. Maar aan galop zijn we gewoon nog niet begonnen. Hij vind rechte lijnen rijden in stap en draf al moeilijk.
Buiten heb ik inderdaad ook al even met hem gegalopeerd maar dan geen bochten. Want het is toch niet niks voor een jong paard om netjes bochten te nemen met een persoon op je rug.

Dus even geduld hebben... Over een half jaar ofzo zal de situatie er weer heel anders uitzien. En ik snap dat je er naar uit kijkt om wedstrijden te doen. Maar ik denk dat je daar toch wat meer tijd voor zou moeten uittrekken met zo`n jong beesje.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:54

Mijn bijrijd-fjordje is toch echt een pony met haar 1,38m hoor :j

Zij is 5 en vind het op de ene hand ook heel moeilijk om te draven en galoperen in de bak. Ze heeft dan ook de neiging om heel hard te gaan rennen.
Ik maak heel veel slangevoltes en kleine voltes zodat ze wat soepeler en rustig wordt. Pas als ze rustig is, ga ik weer verder.

Jouw Fjord is ook nog jong hoor, hou daar rekening mee. Gewoon blijven oefenen en lekker buiten rijden, dan komt het vanzelf.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 08:52

Een fjord is eigenlijk een paard op pony-formaat. :}
oké. :D ik rij verder nog wel wedstrijden met andere paarden :) , en ik wil gewoon te snel denk ik.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:07

ik zou ook gaan voor rechtuit lange stukken, zo wordt ze handiger en kun jij haar beetje bij beetje meer bij elkaar gaan rijden zodat ze ook de bochten netjes kan gaan meerijden maar doe rustig aan en geef haar de tijd om haar balans te vinden. Wil niet teveel ineens.

KSAC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:44

kippie1983 schreef:
Mijn bijrijd-fjordje is toch echt een pony met haar 1,38m hoor :j

Zij is 5 en vind het op de ene hand ook heel moeilijk om te draven en galoperen in de bak. Ze heeft dan ook de neiging om heel hard te gaan rennen.
Ik maak heel veel slangevoltes en kleine voltes zodat ze wat soepeler en rustig wordt. Pas als ze rustig is, ga ik weer verder.

Jouw Fjord is ook nog jong hoor, hou daar rekening mee. Gewoon blijven oefenen en lekker buiten rijden, dan komt het vanzelf.

Het is toch echt een Fjordenpaard en geen Fjordenpony ;) Mijn New Forest PONY is 1,53m en toch een pony xD

Mijn KWPN-er van 4 gaat ook nog keihard in galop, dus wat ik al eerder zei, gewoon blijven wachten en niet te snel willen inderdaad! ;)

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:38

Je kunt ook oefenen met galopperen aan de longe. Zal ze ook wel moeilijk vinden, maar dan kan ze wel leren dat galopperen op een kleiner oppervlak ook kan en ze echt haar evenwicht wel kan houden. Wel beginnen met kleine stukjes en dat steeds verder uitbouwen.

daisylien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:35

Ik galoppeer nu alleen in het weiland met haar. de rest komt dan later wel hoop ik. :)

Spicenut schreef:
Je kunt ook oefenen met galopperen aan de longe. Zal ze ook wel moeilijk vinden, maar dan kan ze wel leren dat galopperen op een kleiner oppervlak ook kan en ze echt haar evenwicht wel kan houden. Wel beginnen met kleine stukjes en dat steeds verder uitbouwen.

dan blijft het probleem, hoe krijg ik haar dan in galop?

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:53

Door net zo lang aan te jagen tot ze aangaloppeerd? Als ze het op lange stukken kan, kan ze het dus wel. Dan is het zaak om het haar ook aan de longe te leren, met kleine stukjes beginnen en dat steeds verder uitbouwen. Als ze in het begin bij wijze van spreke twee passen galoppeerd belonen en weer laten draven, dan drie, dan een heel rondje, enz. Kan ze zo leren dat ze echt niet omvalt als ze in galop een bocht om moet.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 17:30

Spicenut schreef:
Door net zo lang aan te jagen tot ze aangaloppeerd? Als ze het op lange stukken kan, kan ze het dus wel. Dan is het zaak om het haar ook aan de longe te leren, met kleine stukjes beginnen en dat steeds verder uitbouwen. Als ze in het begin bij wijze van spreke twee passen galoppeerd belonen en weer laten draven, dan drie, dan een heel rondje, enz. Kan ze zo leren dat ze echt niet omvalt als ze in galop een bocht om moet.

Oké, ik heb geprobeerd wat je zei, maar het enige wat ze doet is rennen, bokken en stijgeren.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:10

misschien als die niet bang is van een zweepje een weepje misschien? niet dat je er mee moet meppen of zo maar gewoon als een hulpje... en als ze in galop zit heel goed belonen misschien! mijn paardje is heel gevoelig daar voor en weet als ik hem beloon dat hij goed zijn best heeft gedaan!

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 12:01

een zweep vind ze niet erg, sterker nog, ze geeft er niks om.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:05

Hoe is het aan de longe?
Ik vind dat namelijk altijd wel een prettige methode.
Paard kan dan zonder ruiter makkelijker zijn balans vinden en tevens goed kunnen trainen.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 12:21

superwoman schreef:
Hoe is het aan de longe?
Ik vind dat namelijk altijd wel een prettige methode.
Paard kan dan zonder ruiter makkelijker zijn balans vinden en tevens goed kunnen trainen.

als je het laatste stukje had gelezen, dan had je kunnen weten dat ze dat dus ook niet wil. :D
hoeveel ik er ook met de zweep achteraan ga, ze geeft er niks om. Het enige wat ze doet is heel hard draven en bokken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:29

fenna1995 schreef:
Spicenut schreef:

Oké, ik heb geprobeerd wat je zei, maar het enige wat ze doet is rennen, bokken en stijgeren.

oh wacht hier... :D

Heb nog nooit meegemaakt dat ik een paard niet in galop kreeg aan de longe. :o
Zou toch even hulp vragen aan mensen die veel met jonge paarden hebben gewerkt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:36

Balansprobleem, ik weet niet hoe groot je bak is, maar voor jonge paarden is het gewoon lastig om bochten te maken met een ruiter op de rug. Je kan beginnen met het rijden van veel bochten, grote en kleine voltes in draf. Daarmee leer je je paard op eigen benen lopen.

Daarnaast je vraag over dat B-proefje, de jury bedoelt ermee dat je paard niet genoeg aandacht voor jou heeft. Je kan de aandacht van je paard vragen door veel verschillende oefeningen achter elkaar te doen. (Bijv. gebroken lijn met een volte halve baan erin, slangenvoltes met in elke boog een volte halve baan etcetc.) Hierdoor wordt je paard attent, ook tempowisselingen dragen hier aan bij. :)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 16:56

Janine1990 schreef:
Balansprobleem, ik weet niet hoe groot je bak is, maar voor jonge paarden is het gewoon lastig om bochten te maken met een ruiter op de rug. Je kan beginnen met het rijden van veel bochten, grote en kleine voltes in draf. Daarmee leer je je paard op eigen benen lopen.

Daarnaast je vraag over dat B-proefje, de jury bedoelt ermee dat je paard niet genoeg aandacht voor jou heeft. Je kan de aandacht van je paard vragen door veel verschillende oefeningen achter elkaar te doen. (Bijv. gebroken lijn met een volte halve baan erin, slangenvoltes met in elke boog een volte halve baan etcetc.) Hierdoor wordt je paard attent, ook tempowisselingen dragen hier aan bij. :)

ben ik al mee bezig.
slangenvoltes rijden tijdens proeven? nee, maar ik begrijp wat je bedoelt. :+ bedankt.
Tempowisselingen gaat prima, ze reageert altijd als ik been geef en ze is goed wendbaar, slangenvolte met 7 bogen is geen probleem.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:10

Ik doelde op het feit dat je met inrijden je paard attenter moet zien te krijgen en dat kan je op die wijze proberen. Het paard bezig HOUDEN is iets wat veel ruiters vergeten. Ik vergeet het ook vaak hoor!