Achter de loodlijn lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sentigo

Achter de loodlijn lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 19:29

Hallo allemaal

Nadat ik een topic hier op bokt aan het lezen was over achter de loodlijn lopen,
En ik toen hebt opgezocht omdat ik niet snapte wat hiermee bedoelt word, nu snap ik het hellaas nog steeds niet. Er is hier als is eerder een topic over geweest maar uit die reactie vond ik het nog moelijk om te begrijpen.

Wat ik dus snap is dat achter de loodlijn lopen verkeerd is, gevolgen heeft voor het paard.
Nu heb ik een foto, wie kan mij met behulp van deze foto uitleggen of deze pony voor of achter de loodlijn loopt, ( en misschien met anderen foto's van paard die voor de loodlijn lopen) mij kunnen helpen met te begrijpen. (graag ook met foto's uitleggen dat is wat makkelijker, de foto mag bewerkt worden maar voor ook niks anders worden gebruikt!!!)

Afbeelding
ik ben dit zelf met me eigen pony, ik vraag dus nu of ik het fout doe of niet, aangezien ik dit dan wil verbeteren!! omdat ik het nu nog niet snap kan ik me zelf niet verbeteren. snap ik het nog niet vraag ik het gewoon aan me lesgever maar aangezien ik haar ook nog nooit heb horen zeggen dat mijn pony achter de loodlijn loopt of te diep heb ik hier nooit op gelet daarom eerst de vraag aan jullie

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Sentigo op 28-10-09 20:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Air

Re: Achter de loodlijn lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:32

Het is slecht te zien omdat de foto erg scheef is, maar zoals het lijkt loopt hij achter de loodlijn.

Vind trouwens het op deze foto allemaal erg gespannen ogen...

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:43

@ X-Marr, aan jou reactie heeft ze niks want ze vraagt juis waarom hij dan achter de loodlijn loopt. dus met een uitgelegd antwoord kan ze er wat mee.
@ Sentigo: sorry ik weet ook niet zo geod wat ze bedoelen met achter of voor de loodlijn lopen, anders had ik het je graag uitgelegd.
misschien kun je hier wat mee:
Dat is als je paard met zijn neus precies onder zijn oren loopt (en dus de juiste aanleuning heeft). Je langs het hoofd naar beneden dus een touwtje met iets zwaars (lood) hangen, en je ziet dan dan het hoofd daar mooi in mee gaat. (de neus steekt dus niet naar voren of naar achteren ten opzichte van dat touwtje)
De loodlijn is een denkbeeldige lijn. De verticale lijn tussen de oren en neus, moet loodrecht op de horizontale lijn staan van de bodem, dus zeg maar een hoel van 90 graden. Als paarden met hun neus te ver door lopen, dus te dicht tegen de borst aan, dan kunnen ze teugel-kreupel worden en gaan er inderdaad niet beter op lopen dan.
http://www.manegehetkleineros.nl/Index_ ... ge0011.htm

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:47

Sorry dan heb ik de vraag verkeerd begrepen, dacht dat ze alleen wou weten of dr paard ervoor, op of achter de loodlijn liep.
Zal eens wat gaan prutsen dan.

KSAC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:58

HORIZONTAAL EVENWICHT
Een paard loopt (van nature) met 60 % van zijn gewicht op de voorhand en met de overige 40 % van zijn gewicht op de achterhand. Het paard loopt in dit evenwicht meestal met de neus voor de loodlijn.

Bij het dressuur rijden proberen wij het paard zover te brengen dat hij, door de achterbenen meer onder het lichaam te brengen, meer gewicht overbrengt op de achterhand. Wanneer het paard zijn gewicht gelijk verdeelt over voor- en achterhand noemen wij dit paard: "in horizontaal evenwicht." Het paard komt nu met de neus op (net iets voor) de loodlijn en draagt de hals in een opwaartse boog.

In de zware en de hogere dressuur zien we, als het goed is, bij verschillende oefeningen, dat het paard meer gewicht op de achterhand brengt, dan op de voorhand. Hij moet dan gaan "zitten" op de achterbenen. De gewrichten in de achterhand worden dan meer gebogen en daardoor "zakt" de achterhand. Het hoofd is nog steeds op de loodlijn en de hals is (of lijkt) nog iets meer opgericht.

[bron: http://home.wanadoo.nl/paardrijden/PAARDRIJDEN_04.htm]

Dit is dus met het oprichten en niet het lang en laag rijden, dan rijd je vaak net iets achter die zogenaamde loodlijn, dat is dat de neus van je paard onder de oren van je paard zijn. Achter de loodlijn is dus te ver naar de borst toe en voor de loodlijn dus meer er vanaf.

Edit:
Jou pony zit net op de loodlijn of er net iets voor, ik kan het wat moeilijk zien doordat de foto scheef is! ;)

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 20:04

Oke bedankt, er staat nog een foto bij. misschien is die wat duidelijker.

Ik vind het alleen moelijk om me met het rijden in tebeelden waar de loodlijn zit. dat iets wat ik niet snap waar ik die moet plaatsen.. daarom graag wat voorbeelden van foto's zodat ik het beter kan zien/begrijpen

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:06

KSAC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:09

Hij loopt wel netjes óp de loodlijn, voor het mooie mag hij er íets voor. Maar vraag aan iemand of hij kan kijken aan de zijkant wanneer de neus onder de oren zit, dan kun je voelen wanneer dat is en waar je je handen ongeveer hebt op dat moment en kun je jezelf controleren ;)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:11

iets achter de loodlijn vind ik nog geen ramp. Achter de teugel vind ik veel erger!
Bij achter de loodlijn heb je gewoon contact met de mond van het paard, bij achter de teugel loopt je paard zelf in de krul met een losse teugel, dus geen contact

Als een paard iets achter de loodlijn loopt en verder lekker door zijn lijf loopt, komt het met het verder africhten en dus oprichten vanzelf wel goed.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 20:13

Mellanie_ schreef:
Dit is een link naar een plaatje van mij en mijn paard,
hier loopt mijn paard dus ahter de loodlijn.
http://94.100.113.152/726700001-7267500 ... _viDi.jpeg

Oke ja ik krijg het allemaal al iets meer door,
Ja hellaas zie ik dit dus heel vaak en ook op de manege waar ik vroeg reed lopen de meeste achter de loodlijn, vooral de pony's die hoger lopen, de jonge pony's of die hun paard 'niet zo goed aan de teugel lopen' lopen dat dus dan wel want die lopen op (of net iets ervoor of net iets erachter) de loodlijn.

Jammer dat er toch nog zo veel mensen zijn die het niet zien

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:15

Dit zijn volgens mij wel duidelijke foto's, het paard op de 2e foto loopt achter de loodlijn en moet ongeveer bij de zwarte lijn lopen :)
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door prii_boy op 28-10-09 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:17

prii_boy schreef:
(Kan zijn dat ik het fout heb)
Afbeelding
Afbeelding

Nee hoor heb je niet fout, op de zwarte lijn, daar horen ze te lopen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:17

nou die is wel behoorlijk in elkaar getrokken! Die krijgt niet eens de kans om z'n neus voor de loodlijn te brengen....

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:19

Nee klopt, met google vind je veel van dat soort afbeeldingen :) Dus was niet zo moeilijk er een zwarte lijn bij te trekken :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:16

Je doel moet ook niet zijn dat het paard op de loodlijn gaat open met zn hoofd, dat gebeurt automatisch als je je paard goed aan het lopen hebt.
Dat betekend dus horizontaal en verticaal in evenwicht, zodat hij zich kan ontspannen in de rug en zijn buikspieren aanspant en dan zakt hij zelf met zijn hoofd op de loodlijn(of er dus net iets voor).

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:18

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:22

:n Paard loopt erachter.

vappiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:23

joun pony loopt goed ( gezien dankzij die foto met die zwarte lijn :+ )

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:24

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:40

Ik heb je foto iets gedraaid, met als referentie het gebouw links op de achtergrond. Tevens heb ik een loodlijn toegevoegd; een zuivere verticale lijn die ik vergelijk met de lijn die het hoofd van je paard maakt.
Afbeelding

Je ziet dat je paardje inderdaad iets achter de loodlijn is. Het voorhoofd komt al tegen de lijn terwijl de neus er nog niet aan toe komt.
Maar dat is eigenlijk niet zo belangrijk. De loodlijn is een indicatie maar is niet heilig. Wat wel belangrijk is, is het totaalplaatje. Overigens zou een paard dat niet verzameld loopt, vóór de loodlijn moeten zijn en niet erop.

Voor de duidelijkheid (komt misschien wat onvriendelijk over maar zo is het niet bedoeld)
1 Je paardje heeft een valse knik (geen gebogen hals maar een knik erin, een stukje achter de nek, kijk maar waar het hoogste punt zit)
2 je paardje drukt de rug weg; het kruis is te hoog, de achterhand treedt niet goed onder en de hals heeft een onnatuurlijke oprichting
3 je hebt geen contact met de mond, de teugels hangen in een boogje.

Deze 3 punten doen mij de concluderen dat je paardje achter de loodlijn loopt. Je kunt dat zelf voelen doordat je niets in de hand hebt.
Remedie: heel actief voorwaarts rijden met lange (maar geen losse) teugel, voorwaarts-neerwaarts dus, (hals strekken) en proberen aanleuning te krijgen; dwz dat je paardje het bit durft aan te nemen en het contact durft te onderhouden, ook als jij nageeft. Dus geen boogjes in de teugel. Dat lukt het beste in draf op de grote volte.

N.B. De plaatjes hierboven geven rollkur weer, extreem diep gebogen. Toch zijn die paarden niet achter de teugel.
Wat is het verschil? Het contact. Een (top-)ruiter die in rollkur rijdt, kan zijn paard elk gewenst moment weer correct instellen. Je ziet geen ruiter in rollkur een proef rijden. Het paard zal de hand dus meteen volgen, zodra de ruiter nageeft.
Tweede punt; een correct gereden rollkur geeft een gelijkmatig gebogen hals te zien en nooit een valse knik.

N.B.2 Het bovenstaande geeft geen standpunt voor of tegen rollkur weer. Daar zijn genoeg andere topics voor!

Trouwens een hele leuke link voor jou met goede uitleg is deze;
Jouw paard loopt typisch volgens het eennalaatste plaatje.Kort in de hals, opgericht met verkeerde knik.
http://www.manegehetkleineros.nl/Index_bestanden/page0011.htm
Laatst bijgewerkt door beantsje op 28-10-09 22:06, in het totaal 4 keer bewerkt

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 18:32

@beantsje,
ja ik snap wat je bedoelt met de lage knik, ik zelf weet het moment van deze foto en ging ook niet super, alleen dit is de einige foto die goed ervoor staat. Vaak rij ik haar laag en rond waardoor en geen knik zit maar gewoon in een ronding. Maar ik snap je advies en ben er blij mee bedankt!

Maar waar zit dan precies de 1ste/2de wervelkolom waar hij dus geboden moet zijn( het hoogste punt moet zijn)
?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:23

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:26

@ TS: Is de foto bewerkt? Zo lijkt het namelijk wel bij de teugels, het viel me zomaar op. :)

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 21:40

Nicky, nee deze is niet bewerkt. De teugels zaten gewoon raar op de foto (gedraagd)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:41

Sentigo schreef:
@beantsje,
ja ik snap wat je bedoelt met de lage knik, ik zelf weet het moment van deze foto en ging ook niet super, alleen dit is de einige foto die goed ervoor staat. Vaak rij ik haar laag en rond waardoor en geen knik zit maar gewoon in een ronding. Maar ik snap je advies en ben er blij mee bedankt!

Maar waar zit dan precies de 1ste/2de wervelkolom waar hij dus geboden moet zijn( het hoogste punt moet zijn)
?

De nek moet het hoogste punt zijn, dus direkt achter de oren.
Zie de eerder genoemde link; die geeft veel begrijpelijke info hierover.
http://www.manegehetkleineros.nl/Index_ ... ge0011.htm