In de B Paard meer oprichten!??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mellanie_

In de B Paard meer oprichten!??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 15:39

:wave: Hallo bokkers

Ik rijdt nu sinds kort Wedstrijden met mijn 5 jarige vosruin.
in een paar wedstrijden zijn we B+6 wp.
Maar ik heb op mijn coupon Altijd commentaar over dat
ik mijn paard meer moet oprichten.
Dit moet toch vanzelf komen zodra zijn achterhand sterker word!!? :?
en het is nog maar de beginnersklasse..
Wat kan ik hier nou aan doen?
met trainen doe ik veel schijnovergangen en tempowisselingen, en rijdt ik hem vrij rond.
Maar oprichten doet hij eigenlijk nog niet.
Wat kan ik doen om mijn paard meer opgericht te laten lopen?
of is het toch een kwestie van tijd en moet ik de jury laten zeuren :+

Mijn instructie zegt ook dat het oprichten vanzelf komt,
maar wat vinden jullie hier nou van? B-)

Groetjess Mellanie en houd het een beetje vriendelijk hea :o

TurdusMerula

Re: In de B Paard meer oprichten!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:40

Ik snap dat eigenlijk ook niet.

Kan het niet zijn dat hij te laag of diep loopt?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:41

ik ben het met je eens, dat het veel te vroeg gevraagd wordt..
Ik heb die van mij juist liever wat dieper op het moment omdat die vanzichzelf juist heel erg in de oprichting wil lopen. En dat wil ik op dit moment nog niet. Ik wil juist dat ze los laat door haar hele lijf in plaats van een mooi opgericht houdinkje.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:43

Ik vind het vreemd dat je als commentaat meer oprichten krijgt in de B, terwijl er in de B helemaal geen oprichting hoeft te zijn.

Maar nu weet ik niet hoe het plaatje eruit ziet, misschien rijd je hem veel te diep waardoor je als commentaar krijgt dat je meer moet oprichten? (het is maar een idee).

Ik zou de volgende keer als het op je protocol staat even vragen aan het jurylid, heb je meteen duidelijkheid :).

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 15:47

@ randie: dat vind ik dus ook!
@TurdusMerula te diep loopt hij ook niet, liet hem eerst wel uitelkaar vallen,
maar dat is al heel veel verbeterd.
@plaisir Ik zal vanavond wel even fotos plaatsen van
hoe we erbij lopen
en ik zal het indd even aan de jury vragen! vind ik een hele goeie.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:48

ik heb even in je profiel gespiekt maar daar vind ik echt niet dat hij hogerop moet hoor..! helemaal niet zelfs. Wel een enorm leuk paard zeg, jeetje!

annemieke_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:49

hey, begrijp ook niet dat je je paard meer op moet richten in de B. In de B mogen ze volgens mij redelijk 'diep' lopen dus snap het niet. handig als je een foto neerzet.
Succes in ieder geval!

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 15:49

hihi dankjewel randie :D

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:51

annemieke_88 schreef:
hey, begrijp ook niet dat je je paard meer op moet richten in de B. In de B mogen ze volgens mij redelijk 'diep' lopen dus snap het niet. handig als je een foto neerzet.
Succes in ieder geval!

In de B mogen ze ook niet diep of op de voorhand lopen, kan je ook in de B flink op af worden gestraft :).

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:51

precies wat Plaisir zegt.
en als meerdere juryleden het zeggen zou ik toch maar eens achter me oren krabben ;)
misschien handig om je proef een keer op te nemen en het terug te kijken

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 15:52

annemieke_88 schreef:
handig als je een foto neerzet.

Afbeelding

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:53

Mellanie dat herken ik ook erg. Wij zijn nu B+7 en krijgen dat ook steeds als commentaar. Nu is mijn paardje wel enigzins horizontaal gebouwd (spring-gefokt) dus vergeleken met die dressuurkanonnen die er ook rondlopen lijkt hij al gauw op de voorhand te lopen. Dan zou ik wel eens willen dat de jury erop kon kruipen en kon voelen hoe heerlijk licht ze aan voelt. We moeten dus nu al veel meer oprichting laten zien dan menig ander paard om hogere punten te kunnen scoren.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:54

je weet natuurlijk niet of die zo ook in de proef loopt ;)
waar ik wel in kan komen bij de jury is dat deze zegt dat ie wat meer op gericht moet zodat het neusje wat meer aan de LL komt

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:54

In de lagere klassen heb je vaak last van loodlijn kijkers. Deze juryleden zien liever een paard met de neus op of voor de loodlijn en een weggedrukte rug, dan een paard dat iets te diep loopt maar wel lekker los door het lijf en zijn rug op een juiste manier gebruikt. Het is veel makkelijker om te zien of een paard wel of niet achter de loodlijn loopt dan het ruggebruik te beoordelen, zal daar wel mee te maken hebben.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 15:55

okee, hij moet dus recht op de loodlijnzitten en niet erachter..

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:56

dat een paard met ze neus op de LL loopt of ervoor betekend niet meteen dat ie ze rug wegdrukt dus dat vind ik een kromme gedachte.

daarnaast een paard wat te diep loopt in de B loopt 9 van de 10 keer enorm op de voorhand en zonder impuls

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 15:59

orienta schreef:
daarnaast een paard wat te diep loopt in de B loopt 9 van de 10 keer enorm op de voorhand en zonder impuls

ja maar op de voorhand lopen, dat veranderd toch ook pas zodra zijn 'achterhand' sterker word??

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:00

ja maar jongens waar hebben we het over...het is de B, de B staat voor BASIS. Er worden vaak al dingen verwacht die ik niet in de B thuis vind horen hoor.. Maar aan de andere kant zie ik ook in L combinaties die daar niet thuis zouden horen ( sterrekijkers)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:00

je ziet toch vaak dat het voorhand lopen toch een gebrek aan impuls is en niet dat de achterhand sterker moet worden

ieder paard moet in staat zijn om opgericht te lopen en dan niet alla M2 maar gewoon niet te diep met het neusje op de LL

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:01

randie schreef:
ja maar jongens waar hebben we het over...het is de B, de B staat voor BASIS. Er worden vaak al dingen verwacht die ik niet in de B thuis vind horen hoor.. Maar aan de andere kant zie ik ook in L combinaties die daar niet thuis zouden horen ( sterrekijkers)

precies maar dat komt door jurys die veelste hoge punten uitdelen in de B en dan ga je op je giechel in het L1 en terecht

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:02

Citaat:
Mellanie dat herken ik ook erg. Wij zijn nu B+7 en krijgen dat ook steeds als commentaar. Nu is mijn paardje wel enigzins horizontaal gebouwd (spring-gefokt) dus vergeleken met die dressuurkanonnen die er ook rondlopen lijkt hij al gauw op de voorhand te lopen. Dan zou ik wel eens willen dat de jury erop kon kruipen en kon voelen hoe heerlijk licht ze aan voelt. We moeten dus nu al veel meer oprichting laten zien dan menig ander paard om hogere punten te kunnen scoren.

Ook heel herkenbaar dit had ik met mijn vorige paard, was inderdaad ook een lang horizontaal gebouwd paard. En ook al rijd je hartstikke netjes tegen dressuur cracks valt dan niet te rijden. Dat kan inderdaad heel frustrerent zijn..

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 16:02

misschien stomme vraag..
maar wat houdt eigenlijk die impuls in?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:03

randie schreef:
Citaat:

Ook heel herkenbaar dit had ik met mijn vorige paard, was inderdaad ook een lang horizontaal gebouwd paard. En ook al rijd je hartstikke netjes tegen dressuur cracks valt dan niet te rijden. Dat kan inderdaad heel frustrerent zijn..

dat vind ik zon slap excuus de bouw van het paard
als jij hem gewoon netjes rijd hoort een jury daar geen onderscheid in te maken

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:03

Mellanie_ schreef:
misschien stomme vraag..
maar wat houdt eigenlijk die impuls in?

drang naar voren opgewekt en onder controle van de ruiter ;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:04

Citaat:
precies maar dat komt door jurys die veelste hoge punten uitdelen in de B en dan ga je op je giechel in het L1 en terecht

ook mee eens, maar dat hoge punten geven wordt niet gek veel gedaan tenzij je echt een spetterend paard hebt..Voorbeeldje
er was laatst een wedstrijd ergens de B waren in de top 5 geen winstpunten te vinden op de 1ste plek na en die scheelde dik
15 punten met de 2de plek. het is maar net wat een persoon wil zien denk ik :)

en een jury hoort daar inderdaad geen onderscheid in te maken dat klopt ;)
Laatst bijgewerkt door vencedor op 26-10-09 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt