Paard zit vast aan de linkerkant van haar nek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sentigo

Paard zit vast aan de linkerkant van haar nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 12:20

Hallo,

Mijn paard heeft erge moeite met haar linkerkant, het is een jonge merrie van 4 jaar.
Je voelt ook dat ze daar veel meer druk op geeft en als je naar die kant stelling wil vragen gaat ze alleen maar tegen werken of onder tekomen door raar te gaan doen. Nu is dit al een tijdej aan de gang en ik doe vanalles om haar los te krijgen, veel stelling en bochten maar ook als ze niet onder het zadel is haar nek laten buigen door een snoepje bij haar kont te houden zodat ze daar naartoe moet buigen met haar nek, Dat doet ze zonder problemen, dus ze heeft alleen last van onder het zadel.

Zal ik dan toch maar een masseur bellen of hebben jullie nog ideën ??

Groetjes

CM_

Re: Paard zit vast aan de linkerkant van haar nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:23

Fysio !

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:26

Hoi

Ook die van mij doet het aan de linkerkant, ze houd de bit vast en de stelling is dan ho maar. Ook met voltes maken doet ze links moeilijker dan rechts om. Ook als ik bij A moet afwenden moet ik haar in precipe omtrekken en de andere kant doet ze gewoon weg vloeiend, Hoe dat kan ja dat snap ik zelf ook niet. Ik rij met haar dan ook diep rond en de neussie beetje achter de loodlijn, en veel hals laten strekken.Het is tuurlijk heel vermoeiend voor een jong beestie om zo te gaan rijden. Ik moet van mijn instructrice veel volte's open en dicht gaan rijden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:29

Ik vergeet trouwens de tandarts !

Eerst tandarts, en dan fysio :)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:31

Fysio, tandarts en/of zadelmaker.. Kan aan alle 3 liggen. Een goede fysio kan je na uitsluiting van het gebit heel wat verder helpen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:50

indien nagekeken door bovenstaande, rechtuit rijden en paard ook recht laten lopen, voorbenen recht voor de achterbenen en op eigen benen dus niet langs een hek.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:03

* Eerst eens naar je zadel laten kijken, veel mensen rijden met een niet 100% passend zadel.
* Dan gezondheidsklachten uitsluiten: tandarts(haken op kiezen?) en osteopaat/fysio (blokkades?)

Mouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:06

Mijn paard zat vast in haar rug.
We hebben toen een bottenkraker laten komen (wel een goeie! Niet een met een hamer ofzo..)
En het heeft wel geholpen! :D

Ik denk trouwens ook wel dat je een masseur kan laten komen ofzoo..

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:06

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 18:05

Bedankt voor jullie adviesen, aan het zadel kan het niet liggen aangezien de zadelmaker 2 weken terug is geweest, aan de tanden ook niet want ook de tandarts is geweest en er is niks aan de hand..

Ik zal idd is gaan kijken naar fysio

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:16

Ze is bij de tandarts geweest helemaal goed. de zadel is net helemaal nagekeken en weer goed in orde gemaakt ook allemaal weer okidoki. Fisio heeft haar ook nagekeken, dat gebeurd bij mij om het half jaar zowiezo bij mij paarden en ook met de tandarts ook om de half jaar. En toch blijf ze het steeds weer doen, op de hoefslag loopt ze recht en zo ook met hand veranderen loopt ze ook recht. Dus daar ligt het ook niet aan, ik rij vaak gewoon in een ring die ik uitgezet heb in onze land. Om zo onze paarden op eigen benen leren te lopen en geen steun zoekt van de bakranden of iets degelijks.....

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:30

Kijk eens op deze website voor meer informatie over links- en rechtshandigheid bij paarden (natuurlijke scheefheid) en hoe je dat op kan lossen: www.paardenbegrijpen.nl
Misschien ligt daar de blijvende oplossing voor je probleem. Er zijn ook hele duidelijke filmpjes met uitleg te vinden op youtube: http://www.youtube.com/user/RidingAcademy

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:31

heb je ook al eens gedacht aan electrisch vijlen? als wat doris van de aue doet (www.hippodent.nl)
hoe is jou houding op het paard?

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:13

lailapri schreef:
heb je ook al eens gedacht aan electrisch vijlen? als wat doris van de aue doet (http://www.hippodent.nl)
hoe is jou houding op het paard?

Hopelijk wel goed denk ik :D We zitten vol op in de wedstrijden en in L2 en met mijn andere paard in M2. Ik wil niet groot doen of iets degelijks :o Maar we zitten vaak bij de eerste 5. En nog nooit commentaar gehad van iemand op men houding of zit :(:) .. Euhhh Over electrisch vijlen heb ik persoonlijk nog nooit van gehoord :? :?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 07:09

dat is mooi dan, al zal die altijd nog verbeterd kunnen natuurlijk maar dat zit je je paard iig niet in de weg.
Je zou doris eens kunnen mailen voor info en misschien weet ze iemand in jou buurt.

Mijn pony's doen het er vele malen beter op als op de hand vijlen, dan blijven ze geblokkeerd

xvivianlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:33

veel stellingen rijden en ook eens op rechte lijnen stellig vragen

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:46

gisteren heb ik voor de verandering veel met schouder binnenwaarts gereden en trave'r, wijken. En dat zo'n 20 min te hebben gedaan voelde ik echt een verandering in te komen, ze werd soepeler van en zo ook vele volte's open en sluiten en dat heel veel op de linkerhand en dan weer even op de goede kant en dan weer op haar moeilijkste kant. Vanavond weer even zo en hopelijk heeft dat wel effect, _/-\o_ := oefen baart kunst zegt men ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:51

van wie is dit topic nou?? Nicole987 geeft antwoord terwijl iemand anders het heeft geopend }:0 :?

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:52

lailapri schreef:
dat is mooi dan, al zal die altijd nog verbeterd kunnen natuurlijk maar dat zit je je paard iig niet in de weg.
Je zou doris eens kunnen mailen voor info en misschien weet ze iemand in jou buurt.

Mijn pony's doen het er vele malen beter op als op de hand vijlen, dan blijven ze geblokkeerd

Ik heb gisteren contact gehad met Doris , maar jammer genoeg woont zij te ver weg van ons.
Wij wonen namelijk net in Duitsland enne mijn duits is ver weg van perfect om alles goed uit te leggen hier.
Ik heb aan Doris alles uitgelgd en foto's gestuurd enne ze wou voor mij op zoek gaan naar een goede tandarts.
Die hier een beetje in de buurt woont.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:23

Doris is super aardig en duits ;)

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:22

Zoals al een paar keer aangegeven is: een paard is van nature scheef (natuurlijke scheefheid), dit betekent dat hij aan de ene kant korte sterke spieren heeft en aan de andere kant lange en soepele spieren. Door rechtrichten krijgt het paard aan de 'korte' kant langere spieren en aan de 'lange' kant stevigere spieren. Zie het maar als bij ons: als wij rechtshandig zijn kunnen wij ook niet met links schrijven en we zijn minder sterk met links. Gaan we links trainen dan zal het op den duur beter gaan. http://www.paardenbegrijpen.nl is dé website waar je echt even op moet neuzen. Er is ook een e-boek gratis te verkrijgen, erg nuttig!!

Kirsten1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:25

Ik zou als eerst 't zadel na kijken en dan naar de fisio of kraker gaan...
als 't niet aan je zadel licht

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:29

Het valt mij op dat de meesten meteen 'oplossingen buitenaf' gaan zoeken, in de zin van fysio e.d. Is het niet iets dat gewoon hoort bij een jong paard en d.m.v. trainen verbeterd moet worden? Dus door het rijden van de ruiter?

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:06

MiniMouse schreef:
van wie is dit topic nou?? Nicole987 geeft antwoord terwijl iemand anders het heeft geopend }:0 :?

Nou sorry hoor, als mij iets gevraagd word, geef ik gewoon een antwoord.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:15

Nou sorry het was geen aanval maar ik vroeg het mijzelf af omdat ik niet wist
op wie ik nou moest reageren? }:0