Paard vindt het eng om in de galop een volte te maken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HinkeLover_

Paard vindt het eng om in de galop een volte te maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 20:48

hoi hoi,

Ik heb dus een hele leuke Fries van 6 jaar. we rijden sinds een maand weer zeer fanatiek. Helaas is ze aan 1 kant blind. Hiervan heeft zij en ook ik niet veel last met rijden alleen is er 1 probleem;

Als we rechtsom galloperen ziet ze aan de buitenkant helemaal niks want dat is haar blinde kant, willen we dan een volte maken, dan wil ze dit niet en vliegt gigantisch uit de bocht. Wat ik hier aan kan doen is voor mij een raadsel. Ze voelt zich "onveilig" omdat ze niet weet hoever ze nog precies opzij kan en is bang dat ze uitglijd ofzo. ik heb het ook al een keer geprobeerd met een zweepje en dan voorzichtig tikjes bijgeven op het schouder. Maar mevrouw wil zo graag voor je werken dus ze gaat alleen maar sneller met behulp van het zweepje. dit is dus ook niet echt een oplossing.

hebben jullie dit misschien al eens meegemaakt? of weten jullie de goede gouden tip voor mij?

JamieShanin

Re: Paard vindt het eng om in de galop een volte te maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:50

les...
of niet meer doen maar ja niet zomaar op geven ik zou eens prive les nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:57

Les...dat zou voor alles de oplossing zijn :D
Gelukkig kun je op Bokt gewoon extra informatie halen.
Je zegt dat je sinds een maand weer fanatiek rijd. Misschien moet ze nog wat vertrouwen winnen? Ik kan me het prima voorstellen dat je, als je aan een oog blind bent als paard, je niet zo snel veilig voelt. Paarden hebben sowieso al dat ze zich snel onveilig voelen, dus paarden die bijna blind zijn zijn hier nog 'extremer' in. Ik denk dat het een kwestie is van vertrouwen winnen, dus laat haar maar een beetje de bocht afsnijden, zolang jij maar probeert haar naar buiten te zetten geeft dat niet. Na een tijdje zal ze zich misschien wat veiliger voelen in de bak en wat meer vertrouwen in je hebben, en zal het langzaamaan wel beter gaan. Ik denk dat het ook wel meespeelt dat het nog een vrij jong paard is, 6 jaar is namelijk helemaal nog niet zo oud ;)

Succes!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:00

Wat doet ze verder als ze uit de bocht vliegt? Welke stelling heeft ze?
En hoe maakt ze voltes in de draf?

Is het echt een kwestie van angst of is het een rijtechnisch probleem ;)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:03

zap schreef:

Dat is waar...
Als ze in draf de hoeken wel doorgaat zou het inderdaad nog wel eens een rijtechnisch probleem kunnen zijn.
Dan ligt het er misschien aan dat ze nog niet helemaal in balans is en daardoor de bocht nog niet kan maken.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:05

sorry dat ik een beetje kort af reageerde mijn comp craste ff dus ik schreef het heel snel af maar het enige dat ik weet ik les maar er zijn vast veel bokkers die je miss kunnen helpen veel sucses..

groejtes

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:06

Bizzybijtje schreef:
zap schreef:

Dat is waar...
Als ze in draf de hoeken wel doorgaat zou het inderdaad nog wel eens een rijtechnisch probleem kunnen zijn.
Dan ligt het er misschien aan dat ze nog niet helemaal in balans is en daardoor de bocht nog niet kan maken.

Precies, of de ruiter vergeet te begrenzen en zit teveel aan de binnenteugel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:10

Kan ook nog :) Al moet ik zeggen dat het wel nuttig is om je binnenteugel er redelijk veel aan te nemen als je paard niet door de hoeken loopt, omdat de buitenteugel meestal het tegenovergestelde effect heeft (paardenlogica :+ )

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:13

Bizzybijtje schreef:
Kan ook nog :) Al moet ik zeggen dat het wel nuttig is om je binnenteugel er redelijk veel aan te nemen als je paard niet door de hoeken loopt, omdat de buitenteugel meestal het tegenovergestelde effect heeft (paardenlogica :+ )

Het gaat hier toch om een volte en niet zozeer om hoeken. Het paard wil de volte niet in en zwaait dan weg, hoe meer je op zo'n moment aan je binnenteugel zit, hoe meer je paard zal gaan uitzwaaien.

Hoeken niet doorlopen heeft imo niet zoveel met je teugels te maken (al is dat wel vaak de eerste reactie) op zo'n moment valt het paard vaak door je binnenbeen heen. Overigens op Horse-event een clinic gezien met een engelse man en die vertelde (en liet dat ook zien) dat als een paard schrikt je juist andersom moet gaan denken, was heel interessant, maar niet iets om hier uitgebreid te gaan vertellen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:16

zap schreef:
Bizzybijtje schreef:

Het gaat hier toch om een volte en niet zozeer om hoeken. Het paard wil de volte niet in en zwaait dan weg, hoe meer je op zo'n moment aan je binnenteugel zit, hoe meer je paard zal gaan uitzwaaien.

Hoeken niet doorlopen heeft imo niet zoveel met je teugels te maken (al is dat wel vaak de eerste reactie) op zo'n moment valt het paard vaak door je binnenbeen heen. Overigens op Horse-event een clinic gezien met een engelse man en die vertelde (en liet dat ook zien) dat als een paard schrikt je juist andersom moet gaan denken, was heel interessant, maar niet iets om hier uitgebreid te gaan vertellen :)

Gotsamme, ik ben moe :') Ik dacht dat het over hoeken doorrijden ging _O-
Sorry! :+

Maar inderdaad, op een volte is het juist vooral aan de buitenkant te doen (zowel been- als teugelhulp).

HinkeLover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 21:20

@ olivierlover; maakt niet, ik snapte helemaal wat je bedoelde met les, we hebben er inderdaad al over na zitten denken om van de week eens even rond te gaan bellen. maar naar jullie reacties ga ik dit zeker doen!

@ Bizzybijtje; vertrouwen heeft ze zeker wel. ze wil alles voor je en als ze iets eng vindt, maar ik zeg dat het goed zit dan gaat ze er ook voor.
Natuurlijk kan ik het me ook voorstellen, ik vind het al heel knap van haar, want andere dingen zoals auto's, trekkers en vrachtwagens vindt ze helemaal niet eng als ze bij haar blinde kant langsroetsen.

@ zap; als ze uit de bocht vliegt dan gaat ze op het bit bijten dus kun je niets meer tegen haar verzetten en draait ze zich ineens om zodat ze ziet wat daar is.
in de draf probeert ze het ook, maar dan gaat ze niet op het bit bijten dus kan ik het goed bijsturen.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:22

o voor dat op het bit bijten heb je een speciaal bit dat ze niet kunnen vast pakken dat ik zo'n bit dacht ik met alle maal rolletjes als ze het pakken rolt het tussen tanden uit.. een paard op stal heeft het bij mij .

HinkeLover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 21:25

@ Olivierlover; hmm, nog nooit gezien, ik zal er eens naar zoeken,

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:26

ik ben vergeten hoe het heet ik zal ook wel ff gaan zoeken voor u.

HinkeLover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 21:28

Bedankt!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:30

HinkeLover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 21:31

zo dat is snel! ik zal er even over nadenken!
Bedankt voor de tip!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:33

oke graagedaan!! miss is er iemand op bokt die er eentje heeft..

HinkeLover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 21:34

ja, ik zal even rondzoeken, misschien heeft iemand hem inderdaad nog ergens in de kast liggen! :)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:34

waterford trens vind ik echt helemaal niets, lijkt me echt vreselijk voor een paard, ik heb er wel eens mensen mee zien rijden en het enige wat ik denk is dan 'auww'

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:36

ik weet het niet het kwam zo maar in mij op ik had er eerder van gehoord...

HinkeLover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 21:38

Ik zal er natuurlijk eerst nog even over nadenken, ik spring niet zomaar van het ene op het andere, ze doet het namelijk ook alleen in de galop wanneer ze weg wil gluipen, en misschien dat het over een tijdje wel helemaal over is!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:39

ja inderdaat ik weet niet welke inwerking het heeft ik weet alleen dat die vrouw het gebruikte omdat haar paarje het bit vast pakte verder niet ..

HinkeLover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 21:40

en nu? gebruikt die vrouw het nog steeds? of is ze toch weer over gegaan op het "normale" bit?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:48

nee blijft het gebuiken