verkeerde galop...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lissisanne

verkeerde galop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 13:45

ik weet het er zijn hier al eindeloos veel topic's over maar in mijn geval is het toch nog net een beetje anders...

ik rij op een manege en vaak op hetzelfde (van nature niet vooruit te branden) paard. En zoals de titel al zegt springt ze bijna altijd in de foute galop aan op de rechterhand. ik heb werkelijk al alles geprobeert : grote volte, kleine volte, rechtuit verkeerde stelling, overdreven stelling, overdreven hulpen,vanuit stap, overdreven hard draven en ook een tik zodat ze haar achterbeen er onder zet en dan wel goed aanspringt. je raad het al, ze springt net zo goed links aan. :+

De intructrice weet het ook niet meer...maar ik moet toch iets fout doen? hebben jullie tips?

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:48

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 10-02-22 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

lissisanne

Re: verkeerde galop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 14:08

dan springt ze toch zowiezo op links aan...

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:08

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 10-02-22 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 15:28

jammer...

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:30

Hebben anderen daar ook last van dan? Of alleen jij?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 15:41

ook bij anderen doet ze dat ja... Zou het iets medisch kunnen zijn, als ze een keer goed zit voelt het namelijk erg vreemd? of heeft ze het nooit goed aangeleerd?

misschien moet ik het minder hard proberen want ze rijd soms ook in een beginners les en daar letten ze nog niet zo op in welke gallop je zit. en dan springt ze soms inneens wel goed aan?

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:32

Een balkje in de hoek leggen en precies op dat moment aangalloperen. Werkte bij mij altijd :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:35

klinkt als een scheef paard,rechtrichten zou dan moeten helpen.
maar het is een manegepaard he,dan word het vaak toch moeilijker om ze aan beide kanten even soepel te krijgen zodat dit paard wel in de goede galop kan aanspringen.
is namelijk niet een kwestie van niet willen,maar van niet kunnen.

over rechtrchten kun je hier op bokt en op internet heel veel info vinden.
een goede instructeur ziet dat het paard scheef is en zal je er mee helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:39

Zo een ken ik ook :+ Wonder boven wonder krijg ik het op den duur wel voor elkaar.
Op een volte, overdreven stelling en echt súperduidelijk galophulpen geven? Desnoods op een volte van ongeveer 15 meter? Dus eerst zorgen dat ze goed draaft op die volte (achterbeen goed onder de massa) en dan overdreven stelling naar binnen en aanspringen. Probeer daarbij ook de achterhand wat meer naar binnen te zetten.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:44

Met die manege paarden is dat eigenlijk heel lastig. Er rijden zoveel mensen op en krijgt niet constant dezelfde regels.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:44

Klinkt als een scheef paard inderdaad. Als het mijn paard was zou ik gaan rechtrichten en hem helemaal na laten kijken. Verder sluit ik me volledig bij Ellepel aan.

Maar je zegt het is een manegepaard, wat zegt je instructrice er dan van?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 16:44

Bizzybijtje schreef:
Zo een ken ik ook :+ Wonder boven wonder krijg ik het op den duur wel voor elkaar.
Op een volte, overdreven stelling en echt súperduidelijk galophulpen geven? Desnoods op een volte van ongeveer 15 meter? Dus eerst zorgen dat ze goed draaft op die volte (achterbeen goed onder de massa) en dan overdreven stelling naar binnen en aanspringen. Probeer daarbij ook de achterhand wat meer naar binnen te zetten.

heb ik al geprobeert maar zelfs als je een bij wijze van spreken een volte van 5 meter zou maken doet ze het nog niet..

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 16:45

ijssnuiver schreef:
Klinkt als een scheef paard inderdaad. Als het mijn paard was zou ik gaan rechtrichten en hem helemaal na laten kijken. Verder sluit ik me volledig bij Ellepel aan.

dat ik een manier moet vinden dat het werkt...we hebben niet echt ideeen meer..

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 16:48

carien13 schreef:
Een balkje in de hoek leggen en precies op dat moment aangalloperen. Werkte bij mij altijd :P

in de hoefslag? is dat niet gevaarlijk? (ik mag trouwens ook niet zomaar een balkje in de bak leggen, ik heb geen priveles ;) )

of bedoel je als aanspringpunt? want dat kan je dan toch ook op letter doen. :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:49

lissisanne schreef:
ijssnuiver schreef:

dat ik een manier moet vinden dat het werkt...we hebben niet echt ideeen meer..

Dat jij een manier moet vinden? Eigenlijk vind ik dat de taak van de instructrice, maargoed daar gaat deze discussie niet over.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:54

stelling naar buiten en binnen teugel heel kort en hoog tegen de half niet door zitten maar op het verkeerde been licht rijden en iets meer op de buiten been leunen op de binnen hoefslag, en anders bij b of e ze hebben dan steun van de muur hek wat dan ook

groejtes sucses

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 16:57

dus eigenlijk verkeerde stelling vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:01

Niet doen.... Daarmee wordt het juist makkelijker verkeerd aan te springen. Denk dat ze bedoelt dat je daarmee de achterhand naar binnen zou moeten krijgen. Dat moet dus niet zo... maar vooral op je been.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 17:08

okee hoe doe je dat dan? een soort travers?

dat lukt me ook niet met haar waarschijnlijk. wijken voor druk is ook erg moeilijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:10

lissisanne schreef:

dat lukt me ook niet met haar waarschijnlijk. wijken voor druk is ook erg moeilijk

Buitenbeen erbij, klein beetje buitenteugel is de 'simpele' versie om de achterhand wat meer naar binnen te zetten. Dan aanspringen in de galop...

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:15

ik heb een les bij noor tanger gedaan omdat mijn haffie ook telkens niet goed aan sprong en het is dat je z'n koppie recht houd zodat hij meer steun heeft.... en goed je binnen een er bij houden, soms wilt het ook wel eens helpen als je een klein kriebeltje met je zweepje geeft aan zijn binnen schouder..

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:16

dat doet die van mij ook,heb ook alles geprobeerd maar ze blijft verkeerd aanspringen,zelfs instructrice lukt het niet haar op rechts goed aan te laten springen ;)
ik denk wat ellepel zegt heel goed kan kloppen,dat ze scheef is...die van mij is dat ook hebben we gezien!(eigenaar wil er helaas geen osteo bij hebben)
en aan de longe springt ze wel goed aan op rechts :+
dus er zijn 2 mogelijkheden: ofwel ze is scheef ofwel het zadel ligt niet helemaal goed waardoor ze ergens belemmerd wordt!

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 18:23

Ellen__ schreef:
dat doet die van mij ook,heb ook alles geprobeerd maar ze blijft verkeerd aanspringen,zelfs instructrice lukt het niet haar op rechts goed aan te laten springen ;)
ik denk wat ellepel zegt heel goed kan kloppen,dat ze scheef is...die van mij is dat ook hebben we gezien!(eigenaar wil er helaas geen osteo bij hebben)
en aan de longe springt ze wel goed aan op rechts :+
dus er zijn 2 mogelijkheden: ofwel ze is scheef ofwel het zadel ligt niet helemaal goed waardoor ze ergens belemmerd wordt!

zadel ligt helemaal goed, wordt namelijk altijd uitgebreid getest...

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 18:24

Bizzybijtje schreef:
lissisanne schreef:

Buitenbeen erbij, klein beetje buitenteugel is de 'simpele' versie om de achterhand wat meer naar binnen te zetten. Dan aanspringen in de galop...

dankjewel, ik zal het eens proberen, heb ma weer les.(zul je zien dat ze me op een ander paard hebben ingedeeld)