Afstekende tenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Afstekende tenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 20:54

Hebben jullie tips voor afstekende tenen?
Want ik probeer mijzelf er steeds op te corrigeren, en dan lukt het 5 minuten, maar dan staan ze weer naar buiten. :+

Alvast bedankt! :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:01

Daar heb ik nou ook wel eens last van en een van de fijne manegepaarden loopt dan altijd te dicht langs de rand van de bak... dat doet zeer weet je dat :+

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 21:03

Rider01 schreef:
Daar heb ik nou ook wel eens last van en een van de fijne manegepaarden loopt dan altijd te dicht langs de rand van de bak... dat doet zeer weet je dat :+

Dat gevoel ken ik nog wel van vroeger.. :Y) Maar weetje, het is ook zo stom hier op de manege, ze hebben me nooit aangesproken op mijn houding! Anders wil ik wel eventjes een foto zoeken..

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 21:05

Zo, hier is een foto:

Afbeelding

Het gaat hier alleen om mijn tenen. We waren namelijk net aan het galopperen en toen schrok ze in de hoek daarvoor van ee vogeltje. :+ Dus ik zat hier nogal beroerd. Vandaag gereden en mijn houding was verder wel oke, alleen mijn tenen weer. :Y)

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 06:58

Sorry Ambrasoft, maar op de foto zie ik nog wel meer puntjes waar je opmoet letten. Wat je tenen betreft, moet je er zelf als je instructrice er niks over zegt continu aan denken om ze goed te houden en blijven corrigeren op een gegeven moment gaat het steeds vaker vanzelf. Rij je met een vz of springzadel? Want hoe ik het op de foto zie mogen je beugels wel een gaatje langer.

x_Ladylover

Re: Afstekende tenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:42

Probeer inderdaad is je beugels een gaatje langer te maken ;)

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:47

Bij mij hielp het juist als ik ze een gaatje korter deed. ;)

Jaren geleden had ik ook hele erge kapstokjes, maar nu wel veel minder als eerst, er gaat ook wel tijd overheen zitten denk ik. :)

milkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:02

Denk bij jezelf continu dat de tenen naar de mond van je paard of pony moeten wijzen.
Je moet er bewust aan denken en daarmee moet het een gewoonte worden.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:56

Ik heb hier ook last van.....ben af en toe net Katrien Duck :+
Loop ook met m'n voeten naar buiten. Ben al een jaar of 7 bezig dit veranderen, maar het valt niet mee.
Wat wel heeft geholpen is sporen aandoen. Dan laat je het wel uit je hoofd om je tenen naar buiten te draaien aangezien je spoor dan het paard aanprikt.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:29

Oefenen oefenen oefenen. :) Telkens jezelf maar weer corrigeren, net zolang tot je voelt hoe het moet, en het vanzelf gaat. Echt, bij iedere hoek kijken of je tenen goed zitten, voelen of je zo netjes hebt en niet naar buiten duwt. Ik heb drie jaar lang met echte kapstokken gereden, en na een jaar lijken mijn voeten eindelijk hun plekkie gevonden te hebben. Het is echt een kwestie van blijven herhalen.
Ik had het zelf doordat ik met te korte beugels reed, ik weet niet of dit bij jou het geval is? Wat je ook kunt doen is 'blokjes' voor in je beugels kopen, waardoor je voeten automatisch al wat rechter gaan staan.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:48

Neeeee.....geen blokjes. Die blokjes zijn bedoeld om je hak goed uit te drukken, maar je gaat je tenen nog meer wegdraaien van die dingen. Ik spreek uit eigen ervaring!

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:34

Die blokjes zijn denk ik eigenlijk ook helemaal niet goed voor je, want je wordt zo in een houding gedwongen lijkt mij?
Je moet vanuit je heup/knie naar binnen draaien, en niet vanuit je teen

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:12

probeer tijdens stap met je enkels rondjes naar binnen te draaien, dan worden je enkels soepeler en doordat je ze naar binnen draait gaan je tenen zegmaar naar binnen. Verder gewoon veel aan denken.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:06

Teddy321 schreef:
Neeeee.....geen blokjes. Die blokjes zijn bedoeld om je hak goed uit te drukken, maar je gaat je tenen nog meer wegdraaien van die dingen. Ik spreek uit eigen ervaring!

Die blokjes zijn toch schuin, zodat je voet naar binnen buigt?

Nou ja, hoe het ook zij, bij mij werkte het wel, maar dat verschilt dus blijkbaar per voet..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:16

Heb ook dit probleem. En ik kan blijven denken tenen naar binnen! Maar helaas helpt het helemaal niks, in de stap kan ik het wel als ik eraan denk, maar lichtrijden, hakken uitdrukken en tenen naar binnen? Los van mekaar kan het wel, maar allemaal tegelijk wil t niet :(. Heb een tijdje beugelblokjes gehad die van links naar rechts schuin zijn, en dan de lage kant buiten, verkeerd om dus. Dat hielp eerst wel iets, maar daar glipte mn hak snel door de beugel heen dus die heb ik er na twee weken ook maar weer af gehaald. Vriendin van mij had eerder last van en die heeft het opgelost door de beugels vast te maken aan de singel. Kan misschien helpen, maar is ook wel gevaarlijk, dus dat durfde ik bij mijn vorige, soms wat onvoorspelbare pony, niet aan. Bij mijn huidige paardje zou ik het nog wel eens kunnen proberen. Alleen weet ik niet of dat de manier is. Dan heb je kans dat je vanuit je enkel gaat draaien, en dit probleem komt van de onderkant van de bekken!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 22:24

Heb er vandaag de hele tijd aan gedacht en aan mijn vader gevraagd of ie wilde roepen als mijn tenen naar buiten draaide, en dit hielp! :) Ook in de galop ging het al beter! Mijn vader heeft foto's gemaakt, dan kunnen jullie zien dat het beter ging. (:

Bedankt voor de tips!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 22:44

De foto's doen het niet! Maar ik heb nog een andere foto van dezelfde dag, maar dan helemaal in het begin. Ze loopt hier nogal met haar hoofd in de lucht, maar later ben ik wat oefeningen gaan doen zoals verzameling en verruiming, voltes, etc, en toen liep ze echt heel lekker. :)

Afbeelding

Mijn tenen zijn hier iets beter toch? Moet ik mijn beugels langer doen? Oke, let niet op mijn hoofd! :o
En trouwens, ik heb een veelzijdigheidszadel!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:50

Ik heb er ook last van en dat komt door een knieprobleem. Als ik mijn tenen naar binnen doe voel ik mn knie kraken en ook mn enkel zit zodanig vast dat het gewoon pijn doet als ik mn tenen naar binnen draai.
Nav een topic van mij heb ik een tip gekregen om het vanuit mn heup/bekken te corrigeren. Hierdoor komt mijn boven been anders te liggen en gaat het ook wat makkelijker om mijn tenen naar binnen te houden.
Scheve beugelblokjes helpen voor geen meter. Die verergeren het probleem alleen maar.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 00:49

Die draaiing komt haast vanuit je heup, met alleen je tenen/enkel naar binnen draaien kom je er niet...

Ik spreek uit ervaring, maar ik moet zeggen dat het met mijn Westernzadel en beugels een stuk minder opvalt...

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:43

Beugels gaatje langer en voet verder in de beugel steken kan helpen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:00

Probeer eens vanuit je heup je knie tegen het zadel te leggen en je hiel naar buiten te draaien en alleen met de bovenkant van je kuit aan te sporen. Liever even bijtikken dan meer been geven.

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:45

Probeer x benen te maken.
Dat helpt bij mij heel erg.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:52

IK heb er ook last van. Probeer op de bal van je voet te rijden en niet op je tenen. Dan gewoon wat druk houden op de bal van je voet en je hakken niet te ver uitdrukken. Dan draait je voet automatisch wat naar binnen. Vergeet het zelf ook vaak.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:57

Niet gaan frunniken met beugelriemlengte of met blokjes of andere troep. Gewoon je onderbeen wat meer naar achter leggen, je hak hoort in een lijn onder je schouder en heup te liggen, en de binnenkant van je dijbenen wat meer tegen het zadel leggen. Ook je heupen ontspannen. Verder niet continu alleen met die voeten bezig zijn, maar gewoon zo nu en dan jezelf eraan herinneren, zodat het een gewoonte wordt. Ik kamp ook al jaren met dit probleem, het gaat niet binnen een week over, en ook niet binnen een maand. Het is een kwestie van gewenning.

Roxymo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:00

ik vind de beugels langer juist vervelend dan gaan me voeten juist heen en weer.
mijn baas heeft me geleerd meer op me bovenbeen te gaan zitten en anne muller je botten in het zadel te ''steken'' als je voelt snap je wat ik bedoel een soort stekker in stopcontact.
en ik duw altijd overdreven me hakken naar buiten dan liggen ze goed het is ook idd een kwestie van heeeeeeellll lang oefenen wat ik in het begin ook wel eens deed is mijn voeten helemaal naar voren steken en in de beugels gaan staan dat hielp ook wel eens maar het is denk voor jezelf kijken wat het makkelijkste werkt.