bakkwalen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovefenny

bakkwalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:39

Hallo

Zo enthausiast mijn paard (merrie van 14) buiten is, zo'n monster is ze in de bak.
Wanneer we lekker buiten aan het rijden zijn is er niets aan de hand, ze is voorwaarts en vrolijk en loopt goed over de rug én ontspannen.
Maar als we in de bak rijden, heeft ze ineens allerlei kwalen, ze drukt haar rug weg, draait haar kont naar binnen en naar beneden en houdt haar nek heel erg scheef.
Ook kauwt ze veel meer dan normaal en lijkt ze boos te worden als ik haar aanspoor.
Haar passen worden kleiner, en ze kan niet ontspannen lopen en doorlopen tegelijk.
Eerst dacht ik dat het gewoon klieren was, maar ik vertrouw het toch niet helemaal, omdat het wel lijkt alsof ze er echt moeite mee heeft.
Het komt niet door haar gebit, want zonder bit doet ze precies hetzelfde.
Ik dacht zelf dat het misschien door de rug kon komen, maar dan is het vreemd dat ze het alleen op zand heeft.
Verder is ze wel heel soepel en loopt ze nooit gespannen, maar in de bak is het echt net een kameel :+ tja ik weet ook niet hoe ik het anders moet noemen.
Ze heeft verder in ieder geval genoeg afwisseling, buitenrijden, fietsen, longeren, wandelen, en af en toe een sprongetje, maar dat kan ze absoluut niet, ze sleept haar achterbenen gewoon over de hindernis heen, misschien dat het er iets mee te maken heeft.

ik heb hier trouwens nog even een foto wat een beetje laat zien hoe ze zich wegdrukt, terwijl ik de teugels gewoon helemaal los heb.

http://img11.imageshack.us/img11/9949/53082138.png

Ik hoop dat jullie ideeën hebben over wat dit zou kunnen zijn, en hoe ik het bakwerk voor haar makkelijker en leuker kan maken.

groetjes

justdiesel

Re: bakkwalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:46

zoals je paard op de foto haar hoofd houd deed mijn haflinger dat laatst ook......
alleen was dat eenmalig..
ik lees dus even mee wat andere bokkers er van denken!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:48

En als je op gras/in de wei gaat dressuren?
Zonder zadel rijdt?

Hoe rijd je haar buiten dan, ook nageeflijk of met los teugeltje?

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 21:33

als ik een buitenrit maak, dressuur ik af en toe ook wel wat, dat gaat dan gewoon goed. echt in een weiland rijden doe ik niet, maar ik denk ook niet dat dat veel verschil zal maken.
ik rijd meestal met een losse teugel, en ook als ik haar nageeflijk rijd is dat niet met strakke teugel..
zonder zadel rijden doe ik wel eens, maar in de bak blijft ze hetzelfde en doet ze boos, dus heb ik er liever een zadel op dan. buiten rijd ik wel vaker zonder zadel

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:37

Is het geen probleem van rechtstellen zeg maar? Buiten hoeft ze niet recht of in hoeken te lopen. En in de bak natuurlijk wel. Zou ze niet daar in tegen in verzet komen?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:38

heb je een inctructrice die je kan helpen?

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 21:50

@_Noraly: Ik laat haar in de bak ook wel eens gewoon helemaal los, zodat ze zelf kan lopen waar ze wil, zonder echt bochten te maken dus, en dan nog doet ze het. en buiten kan ik ook rustig bochtjes slingeren of een volte maken op een veldje, dan is het weer geen probleem. maar als ze het eventueel wel verzet tegen de meerdere bochten en hoeken is, hoe zou ik dat aan moeten pakken?

en @_Bitje_ : Ik heb nu geen instructrice, ik wil wel graag weer gaan lessen binnenkort , maar dit is mijn bijrijd/ verzorgpaard (had ik misschien direct even moeten vermelden, maargoed). Ik ben wel de enige die voor haar zorgt en van alles met haar doet, maar het blijft toch zo dat de eigenaar sowieso mijn lessen niet gaat betalen, en mijn ouders zijn ook al niet echt paards, dus vandaar dat het er nog niet echt van gekomen is.
Maar daarom wil ik het nu eerst zelf proberen, want wachten tot ik eindelijk weer les heb, schiet ook niet op natuurlijk ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:57

En toch zou ik dan een keer op gras gaan trainen, zonder omheining enz. Mijn haf loopt ook veel beter in de wei dan in de bak met rijden! Hoe doet de pony aan de longe trouwens?

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 22:00

ik zal het morgen direct even proberen!
longeren gaat wel goed, dat doe ik dan weer wel op het gras xD
maar sowieso doet ze het alleen als er iemand op zit, en anders niet..

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:20

Is ze al naar de tandarts geweest???

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:52

Als ik jou was zou ik de teugels er wel wat meer bij houden. Niet strak, gewoon contact.

Verder: wissel je genoeg af wanneer je in de bak rijdt? Wat voor oefeningen doe je en hoe bouw je het rijden in de bak op? Heb je van tevoren een doel?
En is de bak misschien te mul voor haar? Of juist te hard, te stoffig, enz.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:13

Bij mij deed het paard zo toen ze last had van d'r tandjes, en later toen ze compleet vast zat aan een kant..

Misschien toch eens kijkje in de mond nemen?

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 22:08

@Beli: Nee, ze is nog niet naar de tandarts geweest, maar helaas ben ik niet degene die daar over beslist. De eigenaar is niet echt iemand die snel ergens een probleem van maakt en gaat dus ook niet echt in op mijn opmerkingen over het rijden, zelf heeft ze er ook niet echt verstand van. maar met rijden doet ze het ook als ze geen bit in heeft, dus lijkt me niet dat het dan daardoor komt ?

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:11

dat kan juist wel, want dat had die van mij ook. Ze ziet dat ze het wint als ze zo doet, wat ontstaan is door pijn. Dus zal ze het echt tegen je gaan gebruiken.
Als je echt 100% zeker weet dat het geen pijn is, of de pijn is verholpen. Dan pas mag je streng worden

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 22:15

@hestejente: In de bak begin ik sowieso altijd met wat langere teugel stappen, even lekker flink laten draven, veel voltes enzo. Ik rijd met haar niet echt een niveau dus het stelt allemaal ook niet zoveel voor, maar ik probeer wel zo veel mogelijk verschillende oefeningen te doen, ook veel tempowisselingen en afwisseling tussen wat langere teugel en wat meer oppakken.
Ik rijd meestal ook wat achtjes om haar wat losser te krijgen, en wanneer ik haar wat meer opgepakt heb, doe ik ook wat wijkoefeningen en schouderbinnenwaarts. Mijn doel is eigenlijk om haar gewoon in de bak ontspannen te laten lopen, en dat ze gewoon goed luistert zonder alle kanten op te draaien. De bak is een openbare bak, en is best wel mul en zwaar voor de paarden..

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 22:20

@_Noraly: Ik ga het er nog maar eens met de eigenaar over hebben dan, ik wil natuurlijk ook niet gewoon doorrijden als ze wel pijn heeft. maar denk je niet dat het eerder door de rug komt? want als ik haar bijvoorbeeld longeer gewoon met bit in, dan doet ze niks, terwijl je dan toch denkt dat haar gebit dan ook zeer moet doen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:30

En wat voor ondergrond heb je wanneer je buiten rijdt? Mijn paard vindt de bak te zwaar, te mul. Dus wanneer ik daar rijd stap ik vooral, en dan met korte stukjes draf en tölt. In stap kun je nog best wat doen, en veel meer zit er voor ons niet in

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:31

ik heb even een vraagje, je zegt dat ze het alleen op zand heeft in de bak, maar op de foto doet ze het toch duidelijk ook buiten? je staat daar nl op gras en niet in de bak?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:32

Tenzij jij alleen longeert met hoofdstel erin zonder verder wat te vragen; longeer je met hulpteugel of gewoon 'los'?
Als je alleen los longeert komt er verder geen druk op het bit en veroorzaakt het bij haar sowieso geen pijn.

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 22:35

buiten is de grond gewoon gras, en af en toe een stukje over verhard.

en die foto is inderdaad een beetje verwarrend, maar die is net genomen op een moment dat ze niet meer door wilde lopen omdat ze naar huis wilde, en toen stond ze dus helemaal te draaien. dat was dus gewoon toeval dat ze daar precies zo stond als ze in de bak doet.. verder doet ze dit nooit buiten voor de duidelijkheid, maar alleen als ze staakt gaat ze zo draaien.

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 22:36

af en toe longeer ik los, en af en toe met hulpteugels. snapt ze soms niet helemaal, omdat dat vroeger nooit met haar gedaan is, maar dan doet ze niet zo als met rijden.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:44

hmmm interessant. Zou het kunnen zijn dat ze dit gedrag vertoont als ze dus dingen moet doen die ze niet leuk vind? Je geeft zoiets aan: "dit deed ze toen ze niet naar huis wilde" en ze doet het in de bak. Assosieert ze de bak met iets wat ze niet leuk vind?

Wat doe je zelf zodra ze dit gedrag vertoont? Stop je dan met rijden?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:46

en als er iemand op zit aan de longe?
Of er een andere ruiter opzit?

Wat doet ze dan>

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 22:51

Dat zou wel kunnen denk ik, want los in de bak rennen vindt ze ook al niet leuk..
springen daarentegen wordt ze wel weer vrolijk van in de bak, maar dan belandt ze steeds midden in de sprong, dus dat is niet iets wat we echt vaak doen.

Als ze zich zo gedraagt probeer ik haar eerst recht te krijgen door juist wat mee te geven en haar het gevoel te geven dat ze niet echt 'vast' staat, en af en toe werkt dit ook wel een beetje, maar meestal wordt ze dan juist erg sloom en daarom probeer ik haar vooral heel voorwaarts te krijgen in de bak, wat ook heel moeizaam gaat. Stoppen met rijden doe ik sowieso nooit, eerst proberen rustig aan te pakken en als dat niet werkt juist proberen heel erg bezig te houden. anders doe ik gewoon even een rondje buitenom en doe ik daar wat dressuur.

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 22:53

iemand erop aan de longe heb ik nog nooit geprobeerd, dan kan ik wel eens proberen binnenkort.

en een andere ruiter rijdt er normaal gesproken niet op, het paard is niet echt geliefd omdat ze zo vaak zo boos doet. maar als er een keer iemand anders op rijdt hoor ik vaak dat ze alle kanten op loopt zonder uit te kijken.