Hoe stuur je paard bij je weg tijdens loswerken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dakota_75

Hoe stuur je paard bij je weg tijdens loswerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 17:32

Ik heb sinds mei m'n eigen paard en ik doe ook veel grond- en loswerk met hem. Nu gaat het in het begin altijd prima, maar op een gegeven moment als ik hem naar me toe laat komen denkt hij dat hij klaar is en wil hij ook echt niet meer verder. En ik vind dus dat als hij bij mij komt en ik vind dat we weer verder gaan hij gewoon weer de hoefslag op moet zeg maar.... Maar meneer blijft dan met zijn hoofd bij mij staan en ik kom met geen mogelijkheid meer 'achter' hem zeg maar, hij draagt gewoon met zijn kont van mij af.... linksom of rechtsom het maakt mij niet uit, ik moet soms hemel en aarde bewegen om hem weer van mij af en aan het lopen te krijgen, hoe doen jullie dat?

Bojangles

Re: Hoe stuur je paard bij je weg tijdens loswerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:34

Je moet zijn schouder weg sturen ipv de achterhand, daardoor blijft hij dus rondjes draaien ;)
Succes!

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 17:37

Die stuur ik ook weg, tenminste probeer ik, maar het lukt me niet, hij beweegt zich constant zo dat hij recht voor me staat zeg maar, ik pak hem ook wel eens bij zijn halster en laat hem mee lopen en probeer hem dan vanuit die lijn door te laten lopen maar meneer staat dan gelijk weer recht voor me......

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:07

Doorzetten;)
Meestal is dit namelijk uitproberen!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:08

Doet die van mij ook, het is ook echt uitproberen omdat ie dondersgoed weet wat ik van hem vraag :+ Heel consequent zijn, en belonen zodra hij gaat. En echt duidelijk zijn schouder wegsturen, desnoods even zijn halster pakken, hoofd van je weghalen en zijn schouder wegsturen met je andere hand (+ stick/zweep).

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:22

Gebruik je de leadrope met het loswerken? Zo ja, met de leadrope naar de schouders draaien en zorgen dat je naast je paard staat zodat je niet (onbewust) de weg blokkeerd. Krijg je geen reactie op de draaiende leadrope dan deze met een kordate beweging naar de schouders werpen.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 16:41

Ik gebruik inderdaad een leadrope, en ik ben er vandaag ook achtergekomen dat het inderdaad gewoon uitproberen/etteren is. Ik heb vandaag maar eens wat harder aangepakt toen hij het weer deed. Hij doet het meestal na een tijdje (volgens mij vind hij het dan wel weer genoeg geweest) als hij van draf naar stap gaat, dan draait hij zich gelijk naar me toe zo van 'klaar!'..... Vandaag dus heel bewust ook op zijn schouder gericht (bij halster pakken werkt helaas niet dat probeerde ik al, ik krijg dat blok beton niet weg), toen ben ik maar wat harder op gaan treden, met m'n leadrope gaan zwaaien inderdaad en hem weggestuurd, je zag dat hij het niet echt kon waarderen, oren in de nek, maar meneer ging uiteindelijk wel van me af en begon weer te draven (was even flink pissig natuurlijk). Wel de verkeerde kant op wat welke ik hem heen stuurde, maar vond dit al een begin, toen hij één keer weer liep, kon ik hem de andere kant wel weer opsturen.....

Ik denk dat ik soms wel wat te zacht ben voor hem, hij is namelijk ook een beetje kopschuw en ik wil dan ook niet te druk doen bij zijn hoofd, maar hij neemt nu misschien wel teveel een loopje met me..... ;)

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:01

Je weet zelf precies het moment dat het fout gaat.Wees er op voorbereid en grijp al in voordat je paard zelf de beslissing neemt in wat hij gaat doen. Hij gedraagt zich nu nog dominant naar jou. In dit geval moet je bij de overgang van draf naar stap je leadrope al startklaar hebben en zodra je paard alleen al denkt dat hij wel naar je toe kan komen help jij hem weer van die gedachte af. Timing is zo belangrijk.

AlbertJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:04

KssssssT!!! en daarbij wapper je wat met je handen. :D

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 17:27

Ja klopt ik weet het inderdaad precies wanneer het mis gaat of kan gaan.... en ik moet er dus inderdaad proberen wat sneller bij te zijn (zal me zelf nog even een peptalk geven zodat ik 'groei' hahaha).... Alleen ik laat hem ook wel eens tijdens het loswerken naar me toe komen en dan wil ik hem weer wegsturen zeg maar en dan wordt het gewoon moeilijker. Maar ik moet gewoon even wat meer herrie maken en m'n 1.65 m oprekken dus ;).

Ow enne.... ksssttt en met de handen wapperen maakt weinig indruk op meneer, hoefjes blijven op de grond staan alleen zijn hoofd gaat omhoog en gooit hij naar achteren met zijn oortjes in de nek....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:40

de mijne vertikt het soms om achteruit te gaan en dan maakt gewoon stem verheffen en met m'n handen zwaaien niks uit. Tot ik me echt dik maak en toch een welgemikte tik op haar borst geef met de aanwijsstok/zweep (wat ik ter beschikking heb die dag), daarna gaat ze gewoon op m'n houding en kleine aanwijzing van wijsvinger achteruit :D
sommige paarden zijn "goed opgevoed" en doen wat je vraagt uit beleefdheid en nog niet omdat ze je echt respecteren/zien als leider. dit is voor mij altijd een uitdaging, "kijk ik erdoor of laat ik me beetnemen"

Dus in het begin grote bewegingen, desnoods veel touwgewapper/gezwaai en langzaamaan steeds subtielere aanwijzingen

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 17:46

Ik denk dat ik het inderdaad zo aan moet gaan pakken. Ik ben gewoon te voorzichtig omdat ik hem nog niet zo lang heb (vanaf mei dus) en hij was in het begin heel wantrouwend en ik was bang dat ik dan z'n vertrouwen niet zou winnen zeg maar....

Maar ja, over me heen lopen is een tweede natuurlijk ;)

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:57

Zijn vertrouwen win je door je als duidelijke leider (eerlijk en rechtvaardig) op te stellen. ;)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 18:01

Das waar.....

Toch handig hè zo'n forum waar je af en toe even weer netjes bij de les geroepen wordt! ;) Ben je soms even nodig.

In ieder geval iedereen bedankt voor alle tips!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:15

Dit soort gedrag heeft niets te maken met dominant/etterig gedrag. Het paard weet gewoon niet wat je wilt.
je wilt communicatie opbouwen met je paard dmv loswerken, zorg dat je een duidelijk hulp hebt voor alles wat je vraagt. Elke keer ook dezelfde hulp geven. geef dus een duidelijk hulp voor de cirkel opgaan en een duidelijke hulp voor terugkomen.
'wat herrie maken' of wat met je handen wapperen is geen duidelijke hulp :D
Bedenk voordat je gaat loswerken wat je voor hulpen gaat geven, welke hulp waarvoor en blijf dan heel consequent dezelfde hulp gebruiken.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:35

@ TS, goed dat je toch blijft doorzetten. Misschien dat je paard je uitprobeert. Maar idd is duidelijkheid en consequent zijn erg belangrijk. Geef je, zoals Sanne vraagt, steeds dezelfde hulp voor op de cirkel gaan? Zo ja, dan kan je idd de leadrope erbij gebruiken. Maar zodra hij een goede reactie geeft, ook meteen belonen in de vorm van rust, dus meteen ophouden met het zwaaien en hulpen weer klein maken en ontspannen lichaam. Tja, een kwestie van doseren dus eigenlijk. En misschien is het een keer leuk (en leerzaam natuurlijk) om een instructrice te laten komen? Hij of zij kan dan de situatie bekijken en ziet wat er precies mis gaat. Krijg je meteen goede tips ook!

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 18:41

Ik geef inderdaad altijd dezelfde hulpen, dus daar zou het volgens mij niet aan moeten liggen.... in het begin gaat het ook prima, hij doet het pas als we een tijdje aan de gang zijn. Hij weet ook heel duidelijk wat voor hulp ik aan geef als ik hem bij me laat komen dus ik heb niet het idee dat hij me niet begrijpt.... Hij wordt inderdaad goed beloont als hij weer terug gaat en dan ontspan ik ook weer, wordt rustig en maak de hulpen weer klein....

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:46

zo te horen ben je op de goede weg. Misschien nu je je leadrope wat hebt betrokken in het geheel, gaat het beter? Ben benieuwd naar de volgende keer dat je gaat loswerken! En misschien vind je instructie een idee? Succes in ieder geval!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:52

Je beschrijft dat je niet meer achter hem kan komen en dat hij rondjes blijft draaien. Dan heb je geen duidelijk hulp om hem weg te sturen.
In het begin wil hij waarschijnlijk graag nog lopen, dus gaat hij eigenlijk zelf de cirkel op. Pas als jij het wil en hij niet meer, gaat het mis ;)
geef een duidelijke hulp richting de schouder. Die wil je richting de cirkel hebben.
Ik weet niet hoe je verder werkt, maar zorg dat je het niet te saai maakt. Stuur hem weg en laat hem niet veel rondjes maken. vraag hem gewoon na een rondje weer terug. Dan stuur je hem weer weg en haal je hem weer terug. Pas als dat constant goed gaat, kan je meer rondjes doen. Gebruik veel obstakels, van hand veranderen, overgangen, zijwaarts etc om het interessant te houden.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 19:04

Met niet meer achter hem kunnen komen bedoelde ik eigenlijk dat ik niet meer in de positie kan komen om hem te 'sturen' zeg maar (zij/achterkant).... Vind dat gewoon moeilijk om uit te leggen. Ik ren geen rondjes achter z'n kont aan hoor hahaha.... Denk dat we dan in een carroussel terecht komen met z'n beiden ;). Op een gegeven moment heeft hij er inderdaad geen zin meer in en dan begint ie...

Ik probeer zeker af te wisselen, laat hem inderdaad af en toe van hand veranderen en we zijn bezig met overgangen e.d. verder kent hij zelf nog niet zo heel veel vandaar dat ik nog niet gelijk met nieuwe dingen begin zolang hij dit nog niet onder controle heeft.

Maar op zich kan ik het best wel eens proberen om hem één rondje te laten doen en weer weg te sturen, kijken of ik dat dan beter kan trainen....

Instructie is inderdaad ook een optie.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:16

Ik begrijp wat je bedoelt, maar het heeft te maken met differentieren van hulpen. Met je lichaamstaal geef je aan of je wilt dat je paard stil staat of gaat bewegen. Als je wilt dat je paard precies begrijpt wanneer jij wilt dat hij loopt en wanneer hij moet stilstaan als je bijv. naar de zijkant wil lopen om in de juiste positie te komen, moet je heel duidelijk verschil aangeven in je lichaamshouding. Daarnaast kan je ook je paard wegsturen als je voor hem staat.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 19:28

Dat laatste ben ik dus vandaag mee bezig geweest. Ik zal er inderdaad meer op moeten letten dat ik duidelijker ben in mijn hulpen.... Maar toch denk ik ook dat hij uitprobeert hoor, want hij weet het heel goed, en als hij wil leert hij ook erg snel dingen. Maar als hij iets niet wil dan kan hij echt pissig worden.

Laatst probeerde ik hem bijvoorbeeld over een balkje te laten gaan (net boven de grond) hij werd daar zo boos om dat hij al gek doend over de bakrand vloog (die helaas niet heel bleef)....

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:33

zoals al eerder is gezegd, je moet hem voor zijn.. let goed op zijn lichaamstaal.. die van mij deed dat eerst ook. maar ik zie nu precies als hij denkt `goh ik ben klaar` dan draai ik mijn schouder die richting zijn achterhand zit iets naar voren en steek mijn arm aan diezelfde kant uit.

Bij mijn paard werkt dit nu super. eerst moest ik er nog`duidelijk NEE of DOOR bij zeggen.. maar zelfs dat is niet meer nodig.

Ik doe t trouwens zonder leadrope of zweep of wat dan ook.
Puur lichaamstaal en stem.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 16:21

Dat DOOR dat gebruik ik inderdaad ook vaak, hij heeft nog wel eens de neiging om in een bepaalde hoek stil te gaan staan of langzamer te gaan lopen en dat probeer ik dan ook voor te zijn en als ik dan DOOR roep dan reageert hij gelijk. Maar dat draaien met de schouder en de arm erbij dat kan ik ook proberen, bedankt voor de tip!

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:31

Misschien heb je ook iets aan het boek van Klaus Ferdinand Hempfling, Nauurlijk paardrijden. Staan hele duidelijke teksten en afbeeldingen/foto's in die je op weg kunnen helpen, dat heeft het bij mij wel gedaan in ieder geval. Daarbij is instructie helemaal niet verkeerd. Is erg verhelderend moet ik zeggen, omdat iemand dan ook naar jou lichaamstaal kijkt en je daar in sturen kan.
Ik kan je zelf niet zo goed uitleg geven omdat het bij mij nu op gevoel gaat.