Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

S_zanne schreef:Stap eens op met een krukje.
Mijn paard wou ook nooit stilstaan als ik vanaf de grond opstapte. Waarom? het doet gewoon pijn als je druk zet op z'n rug!
Nu stap ik op met een krukje en heb nergens last van.
Dan moet je alsnog wel oefenen want in het begin blijven ze denken, hé ze wil opstappen dat doet pijn.
Het kwartje moet even vallen.

Succes!! Oja, ik heb haar steeds in de hoek gezet zodat ze in ieder geval naast en achter haar een omheining had. Kan in haar hoofd heel geruststellend zijn. Ook tussen twee balkjes zetten werkte bij mij ook goed. Eerst natuurlijk aan de balkjes laten wennen

Vind het idee an sich niet verkeerd, maar persoonlijk zou ik het dan niet aan het bit doen. _Bitje_ schreef:NOOOOOOIT VASTZETTEN BIJ HET OPSTAPPEN!!!!!!!!!!!!!!
knoop dat goed in je oren, hier kunnen zulke ongelofelijke
erge ongelukken mee komen.
Als eerste, een paard kan op twee manieren niet willen stilstaan
bij het opstappen.
1. hij wil je graag pesten en heeft geen zin bij t rijden..
Dit is nog het minste erge van de twee, zorg dat je paardje
het werk leuk begint te vinden en blijf rustig.
2. En dit is het meeste het geval:
Het paard kan geen evenwicht vinden als jij wil opstappen en
gaat door de geen evenwicht hebben lopen...logisch natuurlijk.
Stap dus om dit minder te maken eerst eens op met een krukje
en stap HEEEL rustig en voorzichtig op en licht je zelf op in het zadel.
Meestal gaat dit weglopen na een tijdje weer weg
. En punt twee had ik een klierende, ongeintereseerde zenuwenlijer. Die het aan de hand nog net te doen vond in de bak, maar als je erop zat en ze je dus niet meer kon zien voor geen meter vertrouwde, en me alle hoeken van de bak liet zien. Probeer zo'n paard maar eens 'het werk leuk te laten vinden'. Nou heb ik met dit paard heel veel meer problemen gehad dan alleen maar het opstijgen, maar zoals jij het stelt klinkt het toch echt simpeler dan de realiteit is...
Mijn merrie is dus gewoon ook nerveus en dat maakt het niet altijd makkelijk.
Maar goed, vind het idee dus niet zo verkeerd! elsjevdw1 schreef:Mijn Haflinger heeft precies het zelfde, als ik mijn teugels op wil pakken terwijl ik ernaast sta begint ze al te draaien vooral als er meerdere mensen bijstaan. Ik heb ook vanalles geprobeerd maar ze doet het nog steeds..
ik weet nu wel wat het probleem is ze wilt dat ik met mijn hoofd bij haar ben of dat ik voor haar sta daarom stap ik altijd een beetje van de zeikant op dan ga ik naast haar hoofd staan pak ik de beugel en dan stap ik er zo op..
SuperSmurf schreef:![]()
Tsja dat is vaak zo he, in theorie weet ik ook heel veel dingen wel, maar dat wil niet zeggen dat het me in de praktijk ook luktMijn merrie is dus gewoon ook nerveus en dat maakt het niet altijd makkelijk.
Wat betreft dat touw aan het hek; met een halstel bijv idd, of anders een langer touw nemen en die niet vastklikken, maar onder je halser door doen en dan dubbel vastpakken. Zodat als ze ervandoor gaan en ze op het touw gaan staan, het touw niet vast zit, maar gewoon los kan glijdenMaar goed, vind het idee dus niet zo verkeerd!